פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית בירושלים, יו"ר מכון "צפנת", ראש התוכנית החדשה ללימודי M.A. בפסיכולוגיה ארגונית במרכז האקדמי רופין, ומרצה במגמת לימודי הארגון באוניברסיטה העברית בירושלים. יועץ ארגוני בעל ניסיון רב בתחומים שונים ובמיגזרים שונים. הכשיר אנשי מקצוע רבים לאורך השנים. חבר כבוד לשנת 2020 של פא"י – פיתוח ארגוני בישראל. עוסק שנים רבות בפיתוח תוכניות למנהלים, בייעוץ אישי לבעלי תפקידים בכירים בארגונים, וכן בהנחיה. בין תחומי התמחותו: תפיסת תפקיד ניהולי, תרבות ארגונית, עבודת צוות, יחסים בין קבוצות, ארגון וסביבה, תהליכי שינוי, התמודדות עם קונפליקטים, קבלת החלטות, שיח ארגוני.
רקע אודות לימודי ייעוץ ארגוני
ארגונים הם עולם מרתק ומתחדש – הם ניצבים ללא הרף מול אתגרים חדשים. הייעוץ הארגוני מסייע לארגונים ולמנהלים להתמודד עם מכלול האתגרים השונים העומדים בפניהם בעולם העבודה החדש.
"תפנית – בית הספר למנהלים, מציע תוכנית ייחודית להכשרה בתחום הייעוץ הארגוני. זו תוכנית ותיקה, ועם המרצים בה נמנים מייסדי תחום הייעוץ הארגוני בישראל. במקביל, התוכנית מתחדשת בהתאם למגמות בשטח בעולם העבודה הגלובלי, ההוראה בה מעמיקה, והיא מתמקדת גם בהיבטים מעשיים. בוגרי התוכנית יוכלו לעבוד כיועצים ארגוניים בתחומים מגוונים, או ליישם כלים של ייעוץ בעבודה ארגונית לסוגֶיהָ.
הלימודים משלבים התנסות מעשית עם למידה עיונית וסדנאות, וכן הדרכה אישית וקבוצתית שמעניקים יועצים מנוסים. בנוסף, תוכני הקורסים מעודכנים לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות בארגונים בשנים האחרונות, כולל ייעוץ מבוסס שימוש בנתונים, יישומי בינה מלאכותית בייעוץ, ייעוץ מקוון ועוד.
במסגרת הלימודים מתנסים התלמידים בהיבטים מעשיים של הייעוץ, לומדים בקבוצה קטנה – והכל תוך מפגשים סדירים עם יועצים מנוסים, שהם בעלי יֶדע עיוני מובהק ויכולות הוראה והנחיה מעולות.
נבחרת המומחים שלנו:
בנבחרת המומחים שלנו נכללים יועצים ארגוניים, פסיכולוגים ואנשי ניהול מנוסים, בעלי ניסיון יישומי לצד ניסיון בהוראה ובהכשרה, כולל במסגרות אקדמיות. כל היועצים הם אנשי צוות במכון "צפנת", המשלב מחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני. למכון יֶדע רחב, מעמיק, ורב-שנים בתחום הייעוץ הארגוני.
בעל תואר דוקטור בפסיכולוגיה; פסיכולוג קליני מדריך ויועץ ארגוני; עוסק בתהליכים קבוצתיים וארגוניים, בהוראת מבוגרים ובגישות פסיכודינמיות לארגונים; בעל ניסיון רב בעבודה עם ארגונים מעולמות החינוך, הבריאות והרווחה; חבר הנהלה בכיר במכון "צפנת".
בעל תואר שלישי במדיניות ציבורית. יועץ ארגוני בכיר במכון "צפנת". עוסק בייעוץ, במחקר, בהערכה ובהוראה במיגוון רחב של גופים ציבוריים, ארגוני המיגזר השלישי וקרנות. בעל התמחות בעולם החברתי (רווחה, חינוך, בריאות, קליטה, קהילה), שלטון מקומי, הפרטה ומיקור חוץ, יחסי הממשלה והמיגזר השלישי, תכנון ותכנון אסטרטגי, רגולציה, ושותפויות מסוגים שונים – בין ארגונים, בין מיגזרים, ובין יישובים וקהילות.
בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חברתית מאוניברסיטת ת"א, יועצת ארגונית בכירה, מנחת קבוצות ומדריכה. בעלת ניסיון רחב בתפקידים ניהוליים בחברות ישראליות וגלובליות בתחום הפיתוח הארגוני, וכיועצת עצמאית בשוק הישראלי בתחומי ייעוץ אישי למנהלים, הנחיית קורסי ניהול, פיתוחי צוות, וייעוץ לתהליכים חוצי-ארגון בגישה מערכתית. חברת סגל בתוכניות להכשרת מנחים. פועלת במסגרות מקצועיות שונות בארץ ובחו"ל. יו"ר העמותה הישראלית להנחיה ולטיפול קבוצתי.
בעלת תואר דוקטור בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בפסיכולוגיה ארגונית מהאוניברסיטה העברית. בעלת ניסיון רב בניהול יחידות פיתוח ארגוני והדרכה ומשאבי אנוש בארגונים מגוונים כמו eci, טבע ורכבת ישראל. בין תחומי התמחותה - מיזוגים ורכישות, שיתופי פעולה אסטרטגיים, ניהול משאבי אנוש גלובליים, ייעוץ ארגוני ופיתוח הדרכה.
בעלת תואר שני בסוציולוגיה ארגונית מאוניברסיטת בר אילן, יועצת ארגונית, מנחת קבוצות, פסיכותרפיסטית, בעלת ניסיון רב-שנים במיגוון תפקידי ניהול משאבי אנוש בכירים בחברות הייטק גלובליות. בין תחומי התמחותה: גיוס, שימור, ייעוץ אישי למנהלים, ליווי ארגונים בצמיחה ובשינוי.
בעל תואר שני בפסיכולוגיה חברתית ותואר שני במדע המדינה. יועץ ארגוני ומנחה קבוצות וסדנאות. מתמחה בהערכת תוכניות ובמחקר יישומי, בייעוץ למערכות חינוך, בליווי תהליכי שינוי בארגונים, וביחסי יהודים-ערבים במקום העבודה. מנחה ויועץ גם בשפה הערבית. עוסק בפיתוח מנהיגות ופיתוח צוותים במיגזר הפרטי ובמיגזר הביטחוני באמצעות סדנאות שטח (ODT) ובייעוץ אישי למנהלים. בעל ניסיון בשימוש במוסיקה לקידום תהליכים ארגוניים. שימש בעבר כמנהל לשכת המסחר ישראל-ירדן. חבר הנהלה במכון "צפנת".
פסיכולוג, יועץ ארגוני וחוקר במכון "צפנת". דוקטורנט לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטת בר אילן. בעל ניסיון רב במחקר ובהערכה, בפיתוח מנהלים ובייעוץ. תחומי המומחיות המרכזיים שלו: ממשקים בין טכנולוגיה לייעוץ ארגוני, ייעוץ מבוסס נתונים ו-People analytics, יישומי בינה מלאכותית בייעוץ ובעבודת משאבי אנוש, עתיד עולם העבודה, גיוון והכללה בארגונים, מיגדר בארגונים, והמפגש הבין-דורי בארגון. חבר הנהלה במכון "צפנת".
מטרות התכנית לימודי ייעוץ ארגוני
- הכשרה שיטתית של אנשי מקצוע בתחום הייעוץ הארגוני, תוך שילוב מיטבי של תיאוריה ומעשה
- הענקת יֶדע בתחום הייעוץ ארגוני לבעלי תפקידים ניהוליים ומקצועיים מגוונים
- ליווי המשתתפים בגיבוש זהותם הייעוצית ובעבודתם בשטח
קהל היעד ודרישות קדם
התוכנית מיועדת לאנשים בעלי רקע מקצועי רחב בעולם העבודה ובארגונים, ומבוססת על למידה והתנסות קבוצתיות אשר מסייעות לכל אחד מהמשתתפים לגבש את זהותו המקצועית כיועץ.
- ניסיון משמעותי בעולם העבודה ובארגונים
- תואר שני ממוסד אקדמי מוּכר
- יכולת קריאה והבנה טובה של טקסים בשפה האנגלית
- בנסיבות מיוחדות תישקל גם מועמדות של יחידים בעלי תואר ראשון, שלמדו לימודים משלימים שונים, והם בעלי ניסיון ניהולי או מקצועי רלבנטי ומובהק
תכנים מרכזיים*
- ייעוץ ארגוני: התגבשות המקצוע בישראל ובעולם
- אבחון ארגוני: יסודות, מודלים, כלים וכתיבת דו״ח
- סוגי ארגונים שונים: ציבוריים, פרטיים וארגוני המגזר השלישי
- תהליכי שינוי והתחדשות בארגונים
- ארגונים במצבי משבר ופיתוח חוסן ארגוני
- על התרומה של הפסיכואנליזה לשדה הייעוץ
- תיאוריות של מורכבות והייעוץ הארגוני
- תהליכים קבוצתיים ופיתוח צוותים ארגוניים
- בין ייעוץ אסטרטגי לייעוץ ארגוני
- הקשר בין מחלקות משאבי האנוש (HR) בארגונים לבין עבודת הייעוץ
- מאבחון להתערבות: עקרונות, מודלים וכלים
- קידום תהליכי למידה בארגון
- ייעוץ אישי למנהלים
- ייעוץ לצוותים בארגון, כולל כלי הנחייה של קבוצות משימה
- מנהיגות ופיתוח מנהלים
- מדידת ביצועים, משוב והערכה
- טכנולוגיה בעבודת הייעוץ: שימוש בנתוני עתק (big data) בארגונים, יישומי בינה מלאכותית בייעוץ, ייעוץ והנחייה מקוונים ומידענות רשת
- סדנאות נוספות: גיוון והכללה בארגונים, פוליטיקה ארגונית, בטחון פסיכולוגי ועוד
פרקטיקום
הפרקטיקום בקורס ייעוץ ארגוני יתקיים במסגרת ארגון לפי בחירת המשתתף, בהיקף של כ-100 שעות התנסות. שעות אלו יוקדשו ליצירת קשר עם הארגון, קיום מהלך אבחון שיטתי, זיהוי כיווני התערבות, וקידום מהלכי הייעוץ.
דרישות התוכנית
- נוכחות סדירה שוטפת במפגשי התוכנית (80% לפחות)
- במסגרת שיעורים שונים ניתנות מטלות מחייבות. המטלות נועדו לאפשר התנסויות לימודיות בהיבטים הרלבנטיים לפרקטיקה של הייעוץ הארגוני
- במסגרת התכנית נדרשת קריאה צמודה רלבנטית, בעברית ובאנגלית
- במהלך שנת הלימודים על כל משתתף לקיים פרקטיקום בארגון נבחר (בהיקף של כ-100 שעות), ולהשתתף ב-5 שעות הדרכה אישיות
- הגשת עבודה מסכמת
משך התוכנית והיקפו
התוכנית נלמדת במסגרת 372 שעות לימוד לאורך השנה, מהן 272 שעות במסגרת לימוד פעיל בכיתה, ו-100 שעות פרקטיקום אישי, המלוּוֶה בהדרכה אישית וקבוצתית סדירה.
תעודה
לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה מטעם מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.
כתבות שעשויות לעניין אותך:
בכל ארגון, קטן כגדול, יש צורך בשיפור מתמיד. שינויים טכנולוגיים, תחרות גוברת, והתאמות לשוק המשתנה, כל אלה מציבים אתגרים חדשים. זהו המקום שבו ייעוץ ארגוני הוא בעל משמעות מכרעת.