צילום הוא מראָה של הנפש. תמונות מספרות סיפור, ומעוררות פרשנות אישית, רגשות, זיכרונות ומחשבות, אשר מסייעים לנו לפתח יכולת התבוננות עצמית. התיעוד החזותי מתחבר למאגר חוויות ותכנים אישיים המהווים אמצעי ישיר להיכרות עם עולמו הפנימי של היוצר. באמצעות הצילום ניתן לתקשר בשפת דימויים וללא מילים. הצילום, פרט להיותו תחום יצירתי, נגיש ומרתק, הוא גם פתח לתהליכים של הגברת המודעות האישית וחיזוק הביטחון העצמי.
צילום הוא מדיה מבוקשת ונגישה לקהל הרחב בכל טווח הגילאים, אנשים מרבים לצלם ולתעד רגעים בחייהם, לשתף זה את זה ולהתבונן בתצלומים ישנים וחדשים.
מהי פוטותרפיה
מדובר כלי חדשני בארגז הכלים של מטפלים, מדריכים, אנשי חינוך, אנשי קהילה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מנטורים, מאמנים וצלמים.
זוהי גישה, שמתבססת על עקרונות תירפויטים ידועים, ועושה שימוש מגוון ומפתיע בתצלומים ובתהליך הצילום על מנת להעלות ולעבד תכנים רלבנטיים ומהותיים לאדם, כמו גם מיומנויות התנהלות אפקטיביות ויעילות לחיים. הצילום - מקפיא נקודות בזמן, במקום ובמערכות יחסים. באמצעותו, ניתן להתבונן בקשרים ובזיקות שבתוך העולמות הפנימיים והחיצונים של המטופל/המודרך/התלמיד, להזמין אותו לעיבוד, ליצירת תובנות ולשינוי מרפא.
במפגש הטיפולי הצילום מהווה מתווך עכשווי לעיבוד החוויות הפנימיות. שילוב אמנויות נוספות כמו אמנות חזותית, כתיבה, דרמה ומוסיקה, מעצים את החוויה ומשלים אותה ופותח כר נרחב של אפשרויות לביטוי אישי משמעותי בתהליכי התפתחות אישיים. בנוסף, התהליך מסייע לעיבוד תובנות שעולות מתוך החוויה על ממנת ליצור התמרה ושינוי. גם במסגרות שאינן טיפוליות, הצילום עשוי לשמש כלי חשוב בפיתוח יצירתיות, תקשורת, מודעות, העצמה ועוד.
תוכנית הלימודים בקורס פוטותרפיה בשילוב אמנויות
מבוא לפוטותרפיה וגישות להבנת נפש האדם
פוטותרפיה וצילום טיפולי
מקומה ומהותה של פוטותרפיה בתהליך הטיפולי
שיטות טיפוליות מבוססות צילום
הכוח והייחוד במדיום הצילום
גישות בפסיכולוגיה להבנת נפש האדם
הצילום כפרשנות – נקודת מבט אישית
מערכות יחסים ומקומו של הצילום בהם
פסיכולוגיה חיובית וצילום ככלי לבניית חוסן
סייבר-פסיכולוגיה: השפעת השפה הויזואלית במרחב הוירטואלי על תהליכים רגשיים
צילום בזווית אחרת
המפגש עם עצמנו באמצעות המצלמה; הביטוי האישי שלנו באמצעות הצילום היצירתי
מהי הגישה היצירתית בכלל ובצילום בפרט; כיצד רותמים את כוחה של היצירתיות כדי להגדיל את הנוכחות שלנו בתהליך הצילום
התבוננות – בחינת משמעות ההתבוננות ככלי עזר בפענוח התהליך המחשבתי והרגשי שלנו; מה הם סטודיום ופונקטום, ומה תפקידם בתהליך ההתבוננות
המעבר מאי-שקט לאי של שקט
התמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות
מה זו השראה ואיך מעוררים אותה
צילום ככלי לביטוי עולם הרגש על ידי שימוש באובייקטים כדי לדייק רגש ורעיון
עריכה כהמשך תהליך הצילום וההתבוננות פנימית שמאפשרת גמישות, איזון, הכלה, ושינוי נקודת מבט
הייקו – דיאלוג עם צילום
וידאותרפיה כטכניקה משלימה לפוטותרפיה
מהי וידאותרפיה? – הכרות עם התחום ויישומו בארץ ובעולם
הקניית ארגז כלים פרקטי להנחיית תהליכים תרפויטיים, חינוכיים וקהילתיים עם וידאו בקבוצה ובאופן פרטני
השילוב בין פוטותרפיה ווידאותרפיה ואיכות החיבור בין הטכניקות
הכרות והתנסות עם מודל Videosense® לעבודה עם מצלמה ככלי המחולל שינוי
הכרות עם תחום הסינמהתרפיה - צפייה בסרטים ככלי טיפולי
אנתרופולוגיה חזותית ודגשים לעבודה עם המצלמה כמדיום שיכול לחולל שינוי אישי וחברתי
הדרמה שבתמונה
הפלייבק ויחסיו עם פוטותרפיה
מתמונה לסיפור אישי אל במת האלתור (בשילוב קול, תנועה, מוזיקה)
הרחבת פרשנויות ופרספקטיבות של סיפור מאחורי תמונה דרך החזרה פלייבקיסטית
משחקיות וספונטניות - היבטים התרפויטים בתיאטרון פלייבק
ראיון בתיאטרון פלייבק - הבנייה של סיפור אישי דרך תשאול המעבה את הנרטיב והזהות האישית
העמקת ארגז הכלים הטיפולי - כמספר, כשחקן מאלתר, כמנחה סיפור וכקהל בתיאטרון פלייבק
חזון וריפוי: מסע להתפתחות אישית ורגשית – שילוב טיפול באמנות וצילום
שני המפגשים יעסקו בתהליכי התפתחות פנימית וריפוי, תוך יישום תיאוריות פסיכולוגיות והתמקדות בשימוש בכלים יצירתיים וטיפוליים:
צילום ותרומתו לתהליכי ריפוי
בחינת תמונות מנקודת מבט טיפולית
עיבוד תחושות רגשיות באמצעות תמונות
זיהוי צרכים בסיסיים ותבניות רגשיות ומחשבתיות – יישום באמצעות צילום ואומנות
לוח חזון ככלי טיפולי והעצמה
שני המפגשים יעסקו בתהליכי התפתחות פנימית וריפוי, תוך יישום תיאוריות פסיכולוגיות והתמקדות בשימוש בכלים יצירתיים וטיפוליים:
סגל ההוראה:*
ד"ר קרן ספקטור פרצל - מרכזת התוכנית
בעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות, M.A בפסיכולוגיה קוגניטיבית ולימודי דוקטורט בחינוך (אוניברסיטת תל אביב). בוגרת תכנית ההסבה בפסיכולוגיה חינוכית (האוניברסיטה העברית), בוגרת לימודי תעודה בטיפול במשחק (אוניברסיטת בר אילן) ובוגרת לימודי פוטותרפיה (בית-ספר חשיפה). משמשת כחברת סגל הוראה בתואר השני בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה. עובדת כמדריכת מיינדפולנס לילדים, מטפלת במשחק ובאמצעות צילום (פוטותרפיה) בילדים ובני נוער, מדריכת הורים ומדריכת NIA.
בעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות, M.A בפסיכולוגיה קוגניטיבית ולימודי דוקטורט בחינוך (אוניברסיטת תל אביב). בוגרת תכנית ההסבה בפסיכולוגיה חינוכית (האוניברסיטה העברית), בוגרת לימודי תעודה בטיפול במשחק (אוניברסיטת בר אילן) ובוגרת לימודי פוטותרפיה (בית-ספר חשיפה). משמשת כחברת סגל הוראה בתואר השני בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה. עובדת כמדריכת מיינדפולנס לילדים, מטפלת במשחק ובאמצעות צילום (פוטותרפיה) בילדים ובני נוער, מדריכת הורים ומדריכת NIA.
גלעד בנארי
קופירייטר על מצלמה -צלם. מצלם וכותב ומבטא רעיונות של טקסט ויזואלי. מצלם אמנות ומורה לזהות צילומית, פוטותרפיה ויצירתיות. מציג תערוכות בארץ ובעולם, מצלם קמפיינים עובר משרד התיירות הישראלי ואוצר תערוכות צילום. מלמד צילום יצירתי בבתי ספר לצילום, מלמד צילום רגשי דרך עמותת המורים ובסדנאות פרטיות ומורה-מנחה במגוון מסלולים להוראת פוטותרפיה.
קופירייטר על מצלמה -צלם. מצלם וכותב ומבטא רעיונות של טקסט ויזואלי. מצלם אמנות ומורה לזהות צילומית, פוטותרפיה ויצירתיות. מציג תערוכות בארץ ובעולם, מצלם קמפיינים עובר משרד התיירות הישראלי ואוצר תערוכות צילום. מלמד צילום יצירתי בבתי ספר לצילום, מלמד צילום רגשי דרך עמותת המורים ובסדנאות פרטיות ומורה-מנחה במגוון מסלולים להוראת פוטותרפיה.
שרית חיימיאן
ממובילות תחום הוידאותרפיה בארץ ובעולם. מנחת פוטותרפיה ווידאותרפיה מנוסה, מכשירה מטפלים, אנשי חינוך, יועצים ואנשים העובדים בקהילה לעבודה עם צילום ככלי המחולל שינוי אישי וחברתי. במאית, תסריטאית ויוצרת. מנהלת ויוזמת של מיזם הקולנוע החברתי "Docummunity", המשלב עבודה עם וידאותרפיה וקולנוע ככלי לשיקום, חיזוק והקניית חוסן. בעלת תואר ראשון בקולנוע ותואר שני באנתרופולוגיה חזותית.
ממובילות תחום הוידאותרפיה בארץ ובעולם. מנחת פוטותרפיה ווידאותרפיה מנוסה, מכשירה מטפלים, אנשי חינוך, יועצים ואנשים העובדים בקהילה לעבודה עם צילום ככלי המחולל שינוי אישי וחברתי. במאית, תסריטאית ויוצרת. מנהלת ויוזמת של מיזם הקולנוע החברתי "Docummunity", המשלב עבודה עם וידאותרפיה וקולנוע ככלי לשיקום, חיזוק והקניית חוסן. בעלת תואר ראשון בקולנוע ותואר שני באנתרופולוגיה חזותית.
רוני נחמד
פוטותרפיסטית, צלמת מסחרית ויוצרת רב תחומית. מנחה בקבוצות של מתמודדים בעמותת אנוש, נוער בסיכון במחלקת הרווחה בעיריית רמה"ש, ומטופלים בבית המאזן של משרד הביטחון. בוגרת לימודי פוטותרפיה בחשיפה, לימודי אדריכלות, המדרשה לאמנות, סטודיו גברא לצילום, טיפול בעזרת בעלי חיים והדרכת הורים.
פוטותרפיסטית, צלמת מסחרית ויוצרת רב תחומית. מנחה בקבוצות של מתמודדים בעמותת אנוש, נוער בסיכון במחלקת הרווחה בעיריית רמה"ש, ומטופלים בבית המאזן של משרד הביטחון. בוגרת לימודי פוטותרפיה בחשיפה, לימודי אדריכלות, המדרשה לאמנות, סטודיו גברא לצילום, טיפול בעזרת בעלי חיים והדרכת הורים.
ד"ר רינת שחף ברזילי
תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך, תואר שני ושלישי בתכנון לימודים והערכה בחינוך. שחקנית ומנחת קבוצות וסדנאות תיאטרון פלייבק – תאטרון אלתור שעובד עם אוכלוסיות מגוונות. מדריכת פלייבק מוסמכת (APTT) מטעם ארגון הפלייבק העולמי. לימודי תרפיה באמצעות אומנויות במסלול פסיכודרמה (בתהליך התמחות).
תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך, תואר שני ושלישי בתכנון לימודים והערכה בחינוך. שחקנית ומנחת קבוצות וסדנאות תיאטרון פלייבק – תאטרון אלתור שעובד עם אוכלוסיות מגוונות. מדריכת פלייבק מוסמכת (APTT) מטעם ארגון הפלייבק העולמי. לימודי תרפיה באמצעות אומנויות במסלול פסיכודרמה (בתהליך התמחות).
טלי רוזן
בעלת תואר שני בטיפול באמנות, בוגרת לימודי פוטותרפיה בחשיפה ופסיכותרפיה בסמינר הקיבוצים. בעלת קליניקה פרטית לטיפול רגשי בהתמקדות בילדים ובהדרכת הורים. מתמחה בגישות טיפוליות מגוונות כגון: פוטותרפיה, טיפול במשחק, טיפול דיאדי ועוד.
בעלת תואר שני בטיפול באמנות, בוגרת לימודי פוטותרפיה בחשיפה ופסיכותרפיה בסמינר הקיבוצים. בעלת קליניקה פרטית לטיפול רגשי בהתמקדות בילדים ובהדרכת הורים. מתמחה בגישות טיפוליות מגוונות כגון: פוטותרפיה, טיפול במשחק, טיפול דיאדי ועוד.
גלי מאור פרידמן – מרצה אורחת
מעצבת, נגרית יוצרת בעץ, מנחת קבוצות ובעלת הסטודיו "גלי אהבה ממבט ראשון". מעבירה סדנאות בפוטוטרנספר (העברת תמונות על עץ) תוך שימוש בצילום ככלי טיפולי.
מעצבת, נגרית יוצרת בעץ, מנחת קבוצות ובעלת הסטודיו "גלי אהבה ממבט ראשון". מעבירה סדנאות בפוטוטרנספר (העברת תמונות על עץ) תוך שימוש בצילום ככלי טיפולי.
זוהר סיארה – מרצה אורחת
צלמת המתמחה בצילום אישי-רגשי. מעבירה סדנאות פוטותרפיה קבוצתיות ומומחית בצילומי נשים שקשה להן מול מצלמה
צלמת המתמחה בצילום אישי-רגשי. מעבירה סדנאות פוטותרפיה קבוצתיות ומומחית בצילומי נשים שקשה להן מול מצלמה
ניצה שרון – מרצה אורחת
פוטותרפיסטית, מורה לצילום ומנחת סדנאות להקניית השפה הצילומית ככלי למידה ועיבוד. בוגרת תואר ראשון במדעי הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה.
פוטותרפיסטית, מורה לצילום ומנחת סדנאות להקניית השפה הצילומית ככלי למידה ועיבוד. בוגרת תואר ראשון במדעי הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה.
*רשימת המרצים חלקית ונתונה לשינויים
קהל היעד
קורס פוטותרפיה מומלץ לאנשי טיפול, עובדים סוציאליים, יועצים ומחנכים, מדריכים, מאמנים וצלמים המעוניינים להרחיב את "טווח העדשה" שלהם.
איפה ומתי?
קורס פוטותרפיה מתקיים בבית הספר חשיפה - קריית חינוך, תל אביב (רח’ שושנה פרסיץ 13). הקורסים נלמדים בכיתות לימוד, במעבדות מצוידות, ובחדר תירגול הפתוח בכל שעות היום - בסיוע צוות מתרגלים מקצועי.
יש שפע חנייה בחינם, ולרשות התלמידים עומדת קפיטריה.
לבחירתכם - אפשר ללמוד לימודי יום או לימודי ערב.
היקף הלימודים: הקורס כולל 130 שעות אקדמיות, 26 מפגשים, חמש שעות אקדמיות בכל מפגש.
משך הלימודים: כ-7 חודשי לימוד.
תנאי קבלה
ראיון אישי
תעודה
בסיום הקורס התלמידים שסיימו את חובותיהם, יזוכו בתעודת סיום מטעם בית ספר חשיפה-לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.
הערה: התכנים ונושאי הקורסים עשויים להשתנות בהתאם לשיקול דעתו של המרצה ולתהליך העבודה של הקבוצה.
מס' הקורס: 84686