Page 48 - Ascolot_00603_yedion tel aviv 21__web
P. 48

‫חידת התודעה‬

                                                   ‫סוגיות פילוסופיות ומדעיות‬

                                                             ‫פרופ' ליעד מודריק‪ ,‬בית הספר סגול למדעי המוח‪ ,‬אוניברסיטת תל אביב‬

‫התודעה היא אחד האתגרים הגדולים בתולדות החשיבה האנושית‪ :‬כיצד נולדת חוויה מּודעת מפעילות מוחית‪ ,‬איזה תפקיד ממלאת המּודעּות‪ ,‬כיצד היא‬
‫משפיעה על ההתנהגות‪ ,‬ומה מבחין בין תהליכים מודעים לתהליכים לא‪-‬מודעים‪ .‬בקורס נסקור את התשובות שניתנו במדע ובפילוסופיה לשאלות אלה‪.‬‬

                                                            ‫סמסטר א | ימי שלישי ‪ ,20:30-19:00‬בית ציוני אמריקה‪ ,‬רח' דניאל פריש ‪ ,1‬תל אביב‬

                                         ‫כיצד ניתן לבודד חוויה מודעת במעבדה?‬        ‫‪	4.1.22‬‬    ‫‪ 	 9.11.21‬כיצד נוצרת חוויה מנטלית מפעילות מוחית‬
‫בעשורים האחרונים התפתחו שיטות מתוחכמות לבידוד החוויה המודעת ולחקירתה‬                      ‫‪0‬‬
                                                                                          ‫‪0‬‬    ‫כיצד נולד עולם מנטלי עשיר מפעילות פיסיולוגית? האם ניתן לזהות את המנגנונים‬     ‫‪0‬‬
                                                                    ‫בצורה אמפירית‪.‬‬
                                                                                               ‫המוחיים המעורבים בתודעה?‬                                                      ‫	‬

                                                              ‫תיאוריות של מּודעּות‬  ‫‪	18.1.22‬‬   ‫‪ 1	 6.11.21‬שלילת יכולתו של המדע לחקור את המּודעּות‬
‫בעקבות החקירה המדעית עלו שתי תיאוריות מרכזיות ביחס למּודעּות‪ :‬ה‪global-‬‬                      ‫	‬
‫‪ neuronal workspace‬וה‪ .integrated infomration theory-‬נבחין בין	‬                             ‫	‬  ‫פילוסופים שונים טוענים שהמּודעּות נמצאת מחוץ להישג ידו של המדע‪ ,‬שזו אינה‬      ‫	‬
                                                                                           ‫	‬
                                                       ‫שתי התיאוריות ועקרונותיהן‪.‬‬              ‫תופעה שאפשר לחקור אמפירית‪ ,‬ושהחוויה היא בעיקרה סובייקטיבית‪.‬‬                   ‫	‬

                                                                                               ‫‪ 1	 4.12.21‬טענות בזכות יכולתו של המדע לחקור את המּודעּו ֿת‬

                                                            ‫תפקידיה של המּודעּות‬    ‫‪	1.2.22‬‬    ‫פילוסופים ומדענים גורסים‪ ,‬כי המּודעּות היא תופעה ביולוגית שאינה שונה מתופעות‬  ‫	‬
‫לצד הניסיון להבין כיצד נולדת החוויה המודעת תוהים מחקרים רבים מה תפקידה‪,‬‬                   ‫‪0‬‬
                                                                                          ‫	‬    ‫ביולוגיות אחרות‪ ,‬ולכן אפשר לחקור אותה בכלים מדעיים‪.‬‬                           ‫‪0‬‬
                                     ‫תוך התמקדות בעיבוד הלא‪-‬מודע ובמגבלותיו‪.‬‬

                                                                                               ‫‪ 2	 1.12.21‬מתופעה שאי‪-‬אפשר לחקור לחוד החנית של המחקר המדעי‬

                                                             ‫מּודעּות ורצון חופשי‬   ‫‪	8.2.22‬‬    ‫שאלת התודעה עברה בתוך כמה עשורים משולי החשיבה המדעית בתחום חקר‬                ‫	‬
‫האם למּודעּות יש תפקיד בהחלטות שאנו מקבלים‪ ,‬או שההחלטות מתבצעות באופן‬                     ‫‪0‬‬
                                                                                          ‫‪0‬‬    ‫המוח למרכז העניין בו‪.‬‬                                                         ‫	‬
                                                                          ‫אוטומטי?‬

‫תלמיד חדש‬  ‫תלמיד ותיק‪/‬בני זוג‬  ‫הרשמה מוקדמת עד ‪5.9.21‬‬
                                          ‫הרשמה מאוחרת‬
    ‫‪₪ 730‬‬           ‫‪₪ 690‬‬
    ‫‪₪ 770‬‬           ‫‪₪ 730‬‬      ‫עד ‪ 10‬תשלומים ללא ריבית‬

                                                                                                                                                                             ‫‪| 46‬‬
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53