פרופ' נורית גרץ זכתה בפרס מפעל הפיס לחקר התרבות
ברכות לפרופ' אמריטה נורית גרץ, על זכייתה בפרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע"ש לנדאו לשנת 2024 בתחום חקר התרבות. פרס לנדאו מוענק מדי שנה כאות הוקרה והערכה למדענים, לאנשי אקדמיה ולאמנים, על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל.

פרופ' גרץ היא סופרת וחוקרת ספרות, פרופסור אמריטה לספרות וקולנוע באוניברסיטה הפתוחה. היא שימשה בעבר ראש המגמה העיונית בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, וכן כיהנה כראש החוג לתרבות, הפקה ויצירה במכללת ספיר.

בנימוקי הזכייה ציין צוות השופטים כי פרופ' נורית גרץ היא חוקרת בולטת של התרבות הישראלית ובעלת מוניטין אקדמי בינלאומי. המחקר של פרופ' גרץ חוצה תחומים ומשלב ספרות, אמנות, קולנוע, היסטוריה, פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה. הבין־תחומיות משמשת את גרץ כדי להאיר את מורכבותה של התרבות הישראלית, לחקור סוגיות יסוד בה, ולהתבונן בהן במבט לא צפוי. פרופ' גרץ היא חוקרת פעילה, שעבודותיה השפיעו ומשפיעות על דורות של חוקרים, יוצרים וסטודנטים. כאינטלקטואלית שיוצאת ממגדל השן, יש לה השפעה רחבה על הציבור. היא אמיצה מספיק כדי לשבור דיכוטומיות בין מחקר אקדמי לבין עבודה יצירתית, ולבחון סוגיות היסטוריות, חברתיות ומוסריות דרך נרטיבים בדיוניים וממשיים. כך גם ביצירות הספרותיות יותר שלה, היא עוסקת במחקר תרבותי, כשהיא דנה בעוגנים של התרבות המערבית בכלל והתרבות הישראלית בפרט. פרופ' גרץ פעלה במשך שנים לבניית קורסים ותוכניות לימוד באוניברסיטה הפתוחה, ולאחר מכן הקימה את המחלקה ללימודי תרבות במכללת ספיר, שם היא עדיין מלמדת וחוקרת בתוכנית התואר השני.
 
ברשימת ספרי המחקר של פרופ' גרץ ניתן למצוא את מקהלה אחרת, ספר העוסק בשורדי שואה, זרים ו"אחרים" בתרבות הישראלית, בקולנוע ובספרות; שבויה בחלומה, ספר שמעלה את הדיון במיתוסים בתרבות הישראלית ומנתח את השפעתם על תפיסת המציאות; וספרה האחרון בפרוזה ממילא גורלך נחרץ, הכולל נוסח חדש לרומן וכן כתיבה חדשה על אודות אדיפוס המלך בראי סיפור התקופה של מגפת הקורונה.