הפערים בחברה הישראלית בין החברה הערבית לחברה היהודית בכלל כמו גם בתחום החינוך מטרידים את מקבלי ההחלטות מזה זמן רב. הפערים מתבטאים הן בהישגים האקדמיים והן באקלים הבית ספרי והסביבה הפדגוגית של תלמידים ומורים. קשיים אלו משפיעים על תהליכים חינוכיים ויוצרים אתגרים משמעותיים עבור צוותי החינוך, התלמידים והמורים.
בקול קורא זה אנו מבקשים ללמוד על היבטיה השונים של מערכת החינוך בצל המשבר המתמשך בחברה הערבית בכלל ולאור תקופת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל בפרט. לשכת המדען הראשי מזמינה חוקרים וחוקרות להגיש הצעות למחקרים בתחומי המחקר שונים המתמקדים בחינוך חברה הערבית בתקופת המשבר המתמשך.
חוקרים מוזמנים להציע הצעות מחקר בנושאים הבאים:
1. אתגרים / תמות מרכזיות שאיתם מוסדות החינוך (בתי ספר ו/או גנים) מתמודדים לנוכח המשבר המתמשך בחברה הערבית. קשיים אלו יכולים להיות בנושאים דיסציפלינריים ו/או פדגוגיים ו/או רגשיים ו/או חברתיים-ערכיים. יש חשיבות להתמקד בקשיים אשר עבורם למוסדות החינוך אין מספיק ידע וכלים להתמודדות ואשר עשויים לפגוע בחוסן התפקודי ונדרש לפתח עבורם מענים ע"י משרד החינוך בעת הזו.
2. שלומות ורווחה רגשית בקרב צוותי הוראה בחברה הערבית. כיצד צוותי הוראה ומנהלים חווים את המשבר המתמשך בהיבטים רגשיים, מה היו מקורות התמיכה והחוסן, לאילו מקורות תמיכה הם היו זקוקים ולא עמדו לרשותם? כיצד השפיעה על המחויבות שלהם למקצוע ההוראה וכו'.
3. רווחה והתנהגות סיכון בקרב תלמידים בתקופת המשבר המתמשך בחברה הערבית. היקף התלמידים אשר חוו תופעות המאפיינות מצבים של מצוקה? מהם המקורות והמאפיינים של מצוקה זו ומהם הביטויים הרגשיים, התנהגותיים ולימודיים שלה? מה מאפיין את התלמידים שהתמודדו בהצלחה עם אתגרי המשבר המתמשך
4. חינוך בלתי פורמלי בתקופת המשבר המתמשך. תרומתן, אתגריהן ומאפייניהן של פעילויות ומסגרות החינוך הבלתי פורמאלי להתמודדות עם אתגרי התקופה, ו/או בחינה של הקשרים בין מסגרות החינוך הפורמלי לפעילות הבלתי פורמלית.
הגשת בקשה
|
אתר הקרן