ד"ר איל רבין על קורסים מקוונים פתוחים
למרות הטענה הרווחת כי אנשים שמתחילים קורסי מוק (קורסים מקוונים, פתוחים ורבים משתמשים בפלטפורמות כמו קורסרה, אדקס, וקמפוס IL) לא צולחים אותם, סדרת מחקרים חדשה מציעה כי יש להגדיר ולמדוד את הצלחת הלמידה בקורסים מקוונים ופתוחים לא על פי הגדרתם של המרצים ומפתחי הקורסים, אלא על ידי מדדי הצלחה המוגדרים על ידי הלומדים עצמם.
 
בסדרת מחקרים חדשה של ד"ר איל רבין מהאוניברסיטה הפתוחה בשיתוף פרופ' מרקו קאלז מהאוניברסיטה הפתוחה ההולנדית ואוניברסיטת היידלברג לחינוך בגרמניה ופרופ' יורם קלמן מהמחלקה לניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה בישראל, נטען כי יש להגדיר ולמדוד את הצלחת הלמידה בקורסים מקוונים ופתוחים לא על פי הגדרתם של המרצים ומפתחי הקורסים, אלא על ידי מדדי הצלחה המוגדרים על ידי הלומדים עצמם. על מנת לפתח לומדים אשר יכולים ללמוד בצורה מיטבית לאורך החיים יש לסייע ללומדים להגדיר מטרות למידה אישיות ולווסת את תהליך הלמידה שלהם בסביבת למידה מקוונת וזאת בשילוב מערכות למידה מותאמות אישית ובינה מלאכותית.
למידה בעידן הדיגיטלי
בעידן הדיגיטלי, הטכנולוגיה מובילה לשינויים מרחיקי לכת באופן בו אנו לומדים. כיום, השתתפות מלאה בחברת המידע מחייבת למידה לאורך החיים ופיתוח מתמשך של ידע ומיומנויות, הן מקצועיות והן אישיות. יותר ויותר אנשים לומדים בקורסים מקוונים, פתוחים ורבי משתתפים המכונים קורסי מוק. קורסי מוק הם קורסים מקוונים המיועדים לשימוש של מספר בלתי מוגבל של משתתפים בעלי רקעים מגוונים ומאפשרים ללמוד בכל מקום ובכל זמן, כמעט ללא עלות. ספקי קורסי המוק העיקריים בעולם הינם: קורסרה, אדקס, ובישראל קמפוסIL. גם האוניברסיטה הפתוחה הפיקה ומפיקה מגוון קורסי מוק לקהל הרחב. בקורסי המוק לומדים שונים יכולים לבחור את מסלול הלמידה שלהם ולהגדיר בעצמם את מטרותיהם ואת מדדי ההצלחה שלהם וזאת בניגוד לקורסים אקדמיים פורמליים בהם מדדי ההצלחה של הלמידה מוגדרים על ידי מפתחי הקורסים.
הצלחה בקורסי מוק
לפני פרוץ מגיפת הקורונה, קורסי המוק היו פעילות נישתית בהשכלה הגבוהה. עם זאת, מאז מגיפת הקורונה, הלמידה באמצעות קורסי מוק גדלה מאוד. מיליוני סטודנטים ברחבי העולם לומדים באמצעות קורסי מוק. על פי הערכות שונות, כמות הלומדים בקורסי מוק תלך ותגדל בעתיד. הלמידה בקורסי מוק שונה מהלמידה במערכת ההשכלה הגבוהה הרגילה בכך שהתלמידים קובעים את מטרות הלמידה שלהם ואת תוצרי הלמידה הרצויים להם. תהליך זה מחייב לקבוע מדדי הצלחה נוספים ללמידה בקורסי מוק. בעבודת הדוקטורט שלו, ד"ר איל רבין פיתח והעריך גישות שונות למדידה וזיהוי של תוצאות למידה בקורסי מוק. המדדים האלטרנטיביים להצלחת הלמידה נמדדים על סמך שביעות רצון הלומד מההשתתפות בקורס ומימוש הציפיות של הלומד מהקורס.
תמיכה בלמידה לאורך כל החיים
באמצעות שימוש באנליטיקות למידה מתקדמות הבוחנות נתוני עתק חינוכיים (Educational Big Data) נמדדה התנהגות הלומדים במהלך הלימוד בקורסי המוק. בשילוב עם שאלונים לדיווח עצמי אשר בחנו את כוונות הלומדים, המוטיבציה שלהם ללמידה והיכולת שלהם להכווין את המחשבות, הרגשות וההתנהגות תוך כדי למידה, נבחנו הגורמים המנבאים את מדדי ההצלחה ממוקדי הלומד – שביעות רצון הלומד מההשתתפות בקורס ומימוש הציפיות של הלומד מהקורס. תוצאות מחקר הדוקטורט מראות כי מערכת החינוך, קובעי המדיניות והחברה יכולים לתמוך בלמידה לאורך החיים על ידי הכשרת תלמידים כיצד להגדיר את מטרותיהם וכיצד לווסת את תהליך הלמידה שלהם בסביבת למידה מקוונת. המחקר גם דן בשילוב מערכות למידה מותאמות אישית ובינה מלאכותית בתהליך זה.
אודות החוקר
ד"ר איל רבין הוא בעל תואר שני בפסיכולוגיה חברתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר דוקטור מטעם הפקולטה לניהול, טכנולוגיה וחדשנות של האוניברסיטה הפתוחה ההולנדית. איל חוקר, מייעץ ומרצה מזה כעשרים שנים אודות הפסיכולוגיה של משתמשי האינטרנט. במהלך לימודי הדוקטורט שלו, התמחה איל בניתוח נתוני עתק חינוכיים חינוכיים אודות התנהגות הלומדים בקורסי מוק מנקודות מבט ארגוניות, תיאורטיות, מתודולוגיות ומעשיות. איל עובד כיועץ הסטטיסטי של המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה בישראל וכמנחה במגוון קורסים באוניברסיטה. עבודת הדוקטורט התבצעה בהנחיית פרופ' מרקו קאלז מהאוניברסיטה הפתוחה ההולנדית ואוניברסיטת היידלברג לחינוך בגרמניה ופרופ' יורם קלמן מהמחלקה לניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה בישראל.