האוניברסיטה הפתוחה נכנסה לדירוג שנגחאי
האוניברסיטה הפתוחה נכנסה לראשונה לדירוג האקדמי של אוניברסיטאות בעולם ARWU (Academic Ranking of World Universities), המכונה גם בשם "דירוג שנגחאי" (Shanghai Ranking),* ומתפרסם אחת לשנה מאז שנת 2003. על פי דירוג זה נקבעת איכות המחקר במוסדות האקדמיים ברחבי העולם. 

בדירוג שנגחאי לשנת 2022, שפורסם בשבוע שעבר, הוזכרה האוניברסיטה הפתוחה לראשונה בדירוג GRAS (Global Ranking of Academic Subjects)** בקטגוריית חינוך, והיא ממוקמת בין המקומות 201–300 באוניברסיטאות בעולם החוקרות חינוך. ראו: https://www.shanghairanking.com/rankings/gras/2022/RS0506

שילובה של האוניברסיטה הפתוחה בדירוג שנגחאי מעיד על הכרה במעמדה בקרב המוסדות האקדמיים המובילים בעולם החוקרים חינוך, כמו גם על הכרה בתרומתם החשובה של חברות וחברי הסגל הבכיר באוניברסיטה הפתוחה למחקר המדעי בתחום זה.

ראוי לציין כי בפברואר השנה, אישרה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) לאוניברסיטה הפתוחה להעניק דוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה. אישור זה הוא ציון דרך חשוב בתולדות האוניברסיטה הפתוחה, הממקם אותה בקרב המוסדות המחקריים המובילים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, ומעיד על היכולת המחקרית שלה שזוכה להערכה בארץ ובעולם.

נשיאת האוניברסיטה הפתוחה פרופ' מימי איזנשטדט: ״החינוך במובנו הרחב ביותר הוא אתגר מרכזי לאומי ובין-לאומי והוא הופך למאתגר ומרתק יותר בעידן הדיגיטלי.  החינוך מעצב את אזרחי ואזרחיות המחר שלנו, את השכלתם ואת שילובם בכלכלה ובחברה. אנו גאים בפועלנו בתחום חשוב ומרכזי זה ובהוקרה הבין-לאומית שקיבלה האוניברסיטה. אין לי ספק, שברגע שדירוג שנגחאי פתח עבורנו את הדלת והכניס אותנו להיכל הבין-לאומי המכובד - הדלת הזו תיוותר פתוחה ונמשיך להיכנס דרכה לתחומים נוספים. כי כאלה אנחנו.״  

* דירוג שנגחאי מפרסם מדי שנה, מאז שנת 2009, את דירוגי האוניברסיטאות על פי תחומי מחקר אקדמיים. חשיבותו של דירוג זה נובעת לא במעט מכך שהמתודולוגיה שלו מבוססת מבחינה מדעית, יציבה ושקופה.

** דירוג GRAS מפרסם מאז שנת 2017 דירוג עולמי של נושאים אקדמיים. הדירוג בשנת 2022 כולל 54 תחומי מחקר כגון מדעי הטבע, הנדסה, מדעי החיים, מדעי הרפואה ומדעי החברה. מתוך 5,000 אוניברסיטאות שנבדקו, למעלה מ-1,800 ב-96 מדינות ואזורים נכנסו לדירוג. דירוג GRAS משתמש במגוון של מדדים אקדמיים אובייקטיביים ונתוני צד שלישי כדי למדוד את הביצועים של אוניברסיטאות ברחבי העולם בנושאים שונים בהתאמה. מדדים אלה כוללים בין היתר תפוקת מחקר (Q1), השפעה מחקרית (CNCI), שיתופי פעולה בין-לאומיים (IC), איכות מחקר (Top) וזכייה בפרסים אקדמיים בין-לאומיים (Award).