הערכת איכות חיצונית (EQA), תהליך אשר מנוהל על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג). מדי שנה קובעת המועצה את תחומי הלימוד שיעברו הערכה, ואת הקריטריונים להערכה. כחלק מרכזי בתהליך זה מבצעים המוסדות הערכה עצמית בתחום הנבחר, כאשר עיקריה מפורסמים בדוח הערכת איכות עצמית. תהליך ההערכה העצמית וכתיבת הדוח מתבצעים על ידי המחלקה האקדמית הרלוונטית. המינהל האקדמי אחראי על תיאום כלל תהליך הערכת האיכות ובכלל זה הקשר עם המל"ג והעבודה מול המחלקה האקדמית ומול מחלקות אחרות באוניברסיטה המעורבות בתהליך.
הערכת איכות פנימית (IQA), תהליך זה מנוהל במלואו על-ידי האוניברסיטה הפתוחה, כולל בחירת תחומי הלימודים שיעברו הערכה, גיוס ועדות הערכה בינלאומיות, כתיבת דוח ההערכה העצמית וקביעת הצעדים שיש לנקוט בעקבות התהליך. המועצה להשכלה גבוהה מפקחת על פיתוח המנגנון הפנים אוניברסיטאי להערכת איכות ועל ביצוע תהליכי הערכת איכות, אך אינה נוטלת בהם חלק פעיל. את התהליך מלווה ועדת המשנה של הסנאט להבטחת איכות בראשות המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים. המינהל האקדמי אחראי על הניהול האדמיניסטרטיבי של התהליך ועל התיאום בין הגורמים השונים, מהאוניברסיטה ומחוצה לה, הנוטלים בו חלק.
תחומי הלימוד בהם התקיימה הערכת איכות:
מדעי המחשב, 2005
היסטוריה, 2006
ניהול, 2006
כלכלה, 2007
פסיכולוגיה, 2007
מדעי החיים, 2008
מדע המדינה, 2009
מתמטיקה, 2009
כימיה, 2010
סוציולוגיה, 2010
מדעי המחשב, 2012 (סבב שני)
חינוך, 2013
ניהול, 2014 (סבב שני)
כלכלה, 2015 (סבב שני)
אנגלית לצרכים אקדמיים, 2016
פסיכולוגיה, 2018 (סבב שני)
פיסיקה, 2018
פילוסופיה, 2020 (IQA)
תקשורת, 2020 (IQA)
היסטוריה, 2021 (סבב שני)
מדעי החיים, 2021 (IQA)
ספרות, 2021 (IQA)
מדע המדינה ויחסים בינלאומיים, 2022 (IQA)
מתמטיקה, 2022 (IQA)
הנדסת תעשייה וניהול, 2023 (IQA)
כימיה, 2023 (IQA)
חינוך, 2024 (IQA)
מדעי המחשב, 2024 (IQA)