חדש על המדף

אוקטובר 2020

הפואטיקה של החלל

הפואטיקה של החלל

גסטון בשלאר
 
נשמתנו היא בית. וכאשר אנו נזכרים בבתים, בחדרים, אנו לומדים לשכון בתוך עצמנו. ניתן לראות זאת כבר עכשיו, דימויי הבית צועדים בשני הכיוונים: הם נמצאים בתוכנו בה-במידה שאנו נמצאים בתוכם." - גסטון בשלאר, הפואטיקה של החללהפואטיקה של החלל. מספריו המוכרים והאהובים של גסטון בשלאר, חוקר במבט מקורי ופואטי את כל המקומות, הבתים, הנופים והחללים המקיפים את האדם; מעליית הגג ועד לקן הציפור, מהמרתף ועד למיניאטורה, חללים שמציתים את דמיוננו ומזמינים אותנו לשכון בהם. מאז יצא לראשונה ב-1957 ועד היום נקרא ספרו זה של בשלאר בקרב קהלים רבים ומגוונים - לא רק פילוסופים, אנשי ספרות ופסיכולוגים, אלא גם ארכיטקטים, אמנים, קולנוענים, גיאוגרפים ועוד.גסטון בשלאר, שהיה במקביל פילוסוף של המדע ושל הדמיון הפואטי, הוא קול ייחודי בפילוסופיה הצרפתית של המאה העשרים, קול מלא אהבת אדם ואהבת עולם הפותח בפנינו דרכים חדשות להתבוננות בעולם שסביבנו ובתוכנו. במסגרת המטאפיזיקה של הדמיון שפיתח, ביקש בשלאר להצביע על מקומה החשוב של החלימה בקשר של האדם עם העולם, וראה בדמיון הפואטי בשעת חלימה אחד מכוחות היצירה החשובים בחיי הרוח האנושית. זהו ספרו הראשון של גסטון בשלאר הרואה אור בעברית. ‏-‏- אתר המו"ל.

הפואטיקה של החלל

רצות עם זאבים : ארכיטיפ "האשה הפראית" - מיתוסים וסיפורים

רצות עם זאבים : ארכיטיפ "האשה הפראית" - מיתוסים וסיפורים

קלאריסה פינקולה אסטס
 
רצות עם זאבים מקים לחיים את המקומות הפראיים והמוזנחים בנפש הנשית. קלאריסה פינקולה אסטס כותבת כמו מתוך דחף, צורך לתת ביטוי לתכנים המבעבעים מתוך קרביה. היא מדברת אלינו מבטן אל בטן, מאותו מקום ייצרי עליו היא מספרת לנו ואליו היא קוראת לנו לחזור. אל פולחן האלה הגדולה, אלת הטבע, הבוראת חיים.אל עומק נפשנו לא נתקרב באמצעות ניסוחים לוגיים או מושגים רציונליים. רק שפת הדימויים והסמלים, זו הנובעת ממחוזות עולמנו הפנימי, תאפשר לנו את הדרך אליו. דרך חלומותינו, דרך טקסים פולחניים, דרך יצירות אמנות, דרך אגדות ומיתוסים משתקפת אלינו על ידי השלכה תמונת הנפש הלא מודעת שלנו, כך שבאמצעות כלים אלו נוכל לחיות, לחוש, להרגיש ולהבין את המתרחש בתוכנו. קלאריסה פינקולה אסטס קוראת לנו לסמוך על קולם של האינסטינקטים שלנו, על כוחנו הפנימי, על הטבע שלנו, על יצר האהבה שבנו; לחזור אל שורשיו הנטועים בטבע, ולשאת משם תפילה. תפילתן של כל הנשים באשר הן." -- כתבה על הספר הפסיכואנליטיקאית היונגיאנית נאוה תלפז.

רצות עם זאבים : ארכיטיפ "האשה הפראית" - מיתוסים וסיפורים

השמיעיני את קולך ונסו הצללים : מבחר מקורות של נשים בתקופת השואה

השמיעיני את קולך ונסו הצללים : מבחר מקורות של נשים בתקופת השואה

בתיה דביר
 
האסופה השמיעני את קולך ונסו הצללים מוקדשת לסיפורה של האישה היהודייה בתקופת השואה ולנקודת המבט הייחודית שלה. האסופה מחולקת לשערים העוסקים בהיבטים שונים של סיפור השואה: ברייך השלישי, בגטאות, בגיאיות המוות, במחנות הריכוז ובמסגרות המאבק האנטי נאצי.הקוראים נחשפים לחייהן של נשים יהודיות, עירוניות וכפריות, אימהות ונשות קריירה פורצות דרך, אורתודוקסיות, פעילות פוליטיות, נשים שנטלו חלק בעולם היצירה והתרבות לפני המלחמה וילדות צעירות. בקולן, על פי כתביהן וזיכרונותיהן או על פי עדויות הקרובים להן, מציגה האסופה מנעד רחב של נקודות מבט, דרכי התמודדות ואופן פעולה במציאות בלתי אפשרית, באזורי השליטה של הנאצים ובעלי בריתם, ממערב אירופה ומזרחה ועד צפון אפריקה. השער החותם את האסופה מתאר את חזרתן לחיים של מקצת הנשים ואת תרומתן לחברה ולתרבות בעולם בתר מלחמתי. מיליוני נשים יהודיות נרצחו בתקופת השואה, הסיפורים מעוררי ההשראה המובאים באסופה הם מצבת זיכרון לכולן.אסופה זו אמנם מתמקדת בקולה של האישה היהודייה בשואה, אך גם נשים לא יהודיות שקיבלו את אות חסידי אומות העולם שובצו בה.באסופה מאמר מקדים "הנשמע קולן? נשים בתקופת השואה", מאת דליה עופר ולינור ג. וייצמן, ובסופה מפתח שמות הנשים המשתתפות בה.הספר מעוצב כיומן אישי וקולקטיבי, ולכל אישה סימניה המייצגת באופן ויזואלי רגע, רושם, אסוציאציה. הרגעים מתחברים לציר המאפשר מפגש אינטימי עם כל אחת מהנשים לצד התגבשותה של תמונה רחבה וסיפור משותף. -- תקציר מאתר "סימניה".

השמיעיני את קולך ונסו הצללים : מבחר מקורות של נשים בתקופת השואה

קסמו של ההיסוס הנבון : סיפורי התלמוד בתרבות הישראלית

קסמו של ההיסוס הנבון : סיפורי התלמוד בתרבות הישראלית

דוד יעקבסון
 
בשנות ה-60 של המאה ה-20 בני דור חדש של ישראלים חילונים, ילידי הארץ, החלו להטיל ספקבשאיפה של הציונות החילונית להשתחרר מהשפעת היהדות הרבנית שנחשבה כשורש הרע של הגולה שהציונות באה לעקור מהעם היהודי. פריחת ההתעניינות בספרות חז״ל ובספרות פוסט-מקראית מדורות מאוחרים יותר, המכונה ״החזרה לארון הספרים היהודי״, התפתחה לראשונה בעיקר בין חברי הקיבוץ ופשטה בעשורים האחרונים של המאה ה-20 ובעשורים הראשונים של המאה ה-21 בין ישראלים ברחבי הארץ. באותו זמן החלו גם חלקים בציבור הדתי לבחון באור חדש אגדות חז״ל שהורדו במשך הדורות למעמד תרבותי נמוך בהשוואה לספרות ההלכה, והם הביעו את הערכתם ליחס הדיאלוגי בין הלכה לאגדה שגילו מחדש בספרות חז״ל. תחומי עניין של חילונים ודתיים באגדות חז״ל נפגשו במיוחד בסיפורי התלמוד המספרים על חיי חכמים בארץ ישראל ובבבל בתקופת הבית השני ובשנים שלאחר חרובן הבית.
ספר זה עוקב אחר ההתעניינות ההולכת וגוברת של ישראלים במחצית השנייה של המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21 בסיפורי התלמוד. הספר מציג בפני הקורא מגוון רחב של פרשנויות מאת כותבים ישראליים, חילונים ודתיים, לסיפורי תלמוד נבחרים: הסיפורים על תנורו של עכנאי, רבי יוחנן וריש לקיש, ברוריה, רבי חייא בר אשי וחרותא, רבי עקיבא ובתו של בן כלבא שבוע וקמצא ובר קמצא. מפרשי סיפורים אלה מצאו בהם יצירות סיפורת מעניינות ומהנות ומקורות יקרי ערך העשויים להעשיר את חייהם. הסיפורים עוסקים במצבים אנושיים אוניברסליים שכל קורא יכול להזדהות עמם, כמו נישואים, יחסים בין הורים לילדים, מאבקי כוח בין בני אדם והצלחות וכישלונות של אנשים המנסים לחיות חיים טובים. -- אתר המו"ל.

קסמו של ההיסוס הנבון : סיפורי התלמוד בתרבות הישראלית

למשש את הפיל : נקודות עיוורות של מטפלים בגישה הפסיכואנליטית

למשש את הפיל : נקודות עיוורות של מטפלים בגישה הפסיכואנליטית

עורך: עמית פכלר
 
בדומה לעיוורים מן המשל הידוע, שמיששו פיל ותיארו אותו כל אחד ממקומו, מטפלים בגישה הפסיכואנליטית עשויים לראות אמת נפשית ועבודה טיפולית מבעד לעדשות הצרות של עצמם.בספר זה מציעים תשעה מטפלים ומטפלות אנליטיים התבוננות בנושאים שונים העשויים להוות נקודות עיוורות ולחמוק מן העין. מאמריהם של עפרה אשל, אליס בר נס, עמנואל ברמן, רועי סמנה, ג’ונתן סקלאר, עמית פכלר, מירב רוט, ערן רולניק ומור שחורי־סטאל שופכים אור חדש על טשטוש המיניות בקליניקה ובחיים; על התנגדות המטפל ליסוד המיסטי בחדר הטיפולים; על פחדיו העמוקים של המטפל ‘לקרוא’ את מסרי המטופל; על כשלון הפסיכואנליטיקאי בשהייה עם המטופל באזורי־אסון נפשיים; על אודות העיוורון המתקיים כאשר המטפל והמטופל ניצבים משני עבריו של סכסוך בין עמים; על מגבלות שדה־הראיה הטיפולי של כל אחת מן הגישות הפסיכואנליטיות; על חוויית העמדת־הפנים המאפיינת מטופלים ומטפלים מסוימים, ועל יחסו של המטפל האנליטי אל ‘משקפיו הקליניים’ כאל מגדירי זהותו המקצועית והאישית. -- אתר המו"ל.

למשש את הפיל : נקודות עיוורות של מטפלים בגישה הפסיכואנליטית

בית מלאכה לכתיבה : מדריך ידידותי לחיי יצירה

בית מלאכה לכתיבה : מדריך ידידותי לחיי יצירה

רוני גלבפיש
 
בית מלאכה לכתיבה מוגדר בספריות כספר עיון או ספר הדרכה. אבל בעיני הוא לא בדיוק זה, ולא ממש זה. עבורי הספר הזה הוא הצעת חברות לכותבים באשר הם. הוא ללא ספק החבר שאני עצמי נזקקתי לו בתחילת דרכי ככותבת.מאז שהתחלתי לכתוב אני קוראת ספרים על הכתיבה. למדתי מהם המון. מענייני דמויות ועלילות עד למבנה, שפה ולשון; התמודדות עם רעיונות; חשיבה על אספקטים מוסריים של הכתיבה – המון דברים. ולאורך הדרך מדי פעם שאלו אותי למה אני לא כותבת ספר כזה בעצמי.התשובה היתה פשוטה. הרגשתי שעדיין אין לי משהו משלי להגיד. משהו שלא מצאתי כבר בכל ספרי הכתיבה הקודמים שקראתי.אבל לאט לאט הספר שאני צריכה לכתוב הלך ונחשף בפניי. זה קרה סביב מפגשי סדנאות הכתיבה שאני מנחה בעשור האחרון, לפני המפגשים, אחריהם, בין לבין. תלמידים שאלו אותי שאלות שלא עסקו בעלילה, תכנון או דמויות. הם רצו לדעת למה הם לא מצליחים לכתוב, ואיך אני כן. החיוך העייף שלי לא הספיק, והם לא תמיד האמינו לי שגם לי היה קשה, וקשה עדיין.במהלך השיעורים לא דיברנו על זה הרבה. במהלך השיעורים למדנו, יש כל כך הרבה מה לומר על הכתיבה, ותרגלנו המון. זה מה שעושים בשיעורים. אבל בכל פעם ששאלו אותי שאלה, כתבתי משהו. אסופה של קטעים קצרים שהלכו והצטברו, וחשבתי לאגד אותם לחוברת שאחלק לתלמידים.כשסיימתי גיליתי שיש לי חמישים אלף מילים. ספר. וידעתי שהוא יכול לעזור גם לאנשים שלא למדו אצלי.במשך חודשים ארוכים עבדנו עליו, העורכת הנהדרת עלמה כהן-ורדי ואני. לאט לאט נוצר תחת ידינו מהלך מאורגן ושיטתי שבבסיסו, אני מקווה, מצויה חמלה גדולה והבנה למורכבות שכרוכה בכתיבה, והקושי לשלב אותה בחיי היום יום.. -- אתר המחברת.

בית מלאכה לכתיבה : מדריך ידידותי לחיי יצירה

דפוסי תכנון : דירה, בניין, שכונה, מרכז, עיר, מטרופולין, מדינה

דפוסי תכנון : דירה, בניין, שכונה, מרכז, עיר, מטרופולין, מדינה

עורכת: טלי חתוקה
 
תכנון הוא שדה-פעולה פוליטי-חברתי אשר עוסק באסדרה וחלוקת משאבים, בארגון ויצוב העיר; יש לו השפעה מרחיקת לכת על חייהם של אנשים. תחום התכנון מבוסס על מסגרות חשיבה יצירתיות התורמות להיווצרותן של דפוסי פעולה תכנוניים-חזרתיים. מסגרות החשיבה והפעולה הללו מתגבשות, לעיתים קרובות, על בסיס ידע חלקי, בתנאים של אי ודאות; לכן מדובר בשדה-פעולה שבו השמטות, הערכות שגויות, הן אינהרנטיות. בשל כך הרפלקסיה סביב העשייה, במיוחד סביב דפוסי התכנון, היא הכרחית.מהו דפוס התכנון, כיצד נוצר? מה ניתן ללמוד מדפוסי תכנון על מוסד התכנון ועלינו כחברה? האם יש מקום לשכלל דפוסי תכנון נהוגים, ואם כן – מי יכול להוביל שינוי זה? סוגיות אלה עומדות במרכז הספר הממוקם בצומת שבין תיאוריה ופרקטיקה, בין יע לפעולה. אסופת המאמרים בספר, שגובשו כמחקרים במעבדה לתכנון ועיצוב עירוני, מציגים את דפוסי התכנון המשפיעים ביותר על הסביבה העירונית בישראל של תחילת המאה ה-21. -- אתר המו"ל.

דפוסי תכנון : דירה, בניין, שכונה, מרכז, עיר, מטרופולין, מדינה

קריירה במאה ה-21

קריירה במאה ה-21

אשרית כספי ברוך
 
שוק העבודה משתנה בקצב מהיר והתחזיות הפחות אופטימיות מצביעות על כך שכ-40% מהמשרות יוחלפו על ידי רובוטים. אובדן הביטחון התעסוקתי, מתן אחריות ואוטונומיה, הסתגלות למציאות משתנה, מקצועות שנכחדו מהעולם וכאלה שטרם הומצאו – הקריירה בעידן המודרני מעולם לא הייתה מלהיבה וחסרת ודאות בעת ובעונה אחת. מחד גיסא היא דינמית, מורכבת ומאתגרת, ומאידך גיסא העובדים נאלצים להתמודד עם לחצים מסוג חדש המצריכים ניהול קריירה באופן פעיל ויזום. שינויים אלו הופכים את הדיון בנושא הקריירה למהותי ודחוף.ספר זה עוסק, לראשונה בעברית, בקריירה במאה ה-21 המאופיינת בשלושה צירים מרכזיים: ציר הזמן – קריירה בעבר, בהווה ובעתיד; ציר הקריירה – בחירת קריירה אל מול ניהול ופיתוח קריירה; וציר ההתייחסות – קריירה מנקודת מבט ארגונית לעומת קריירה מנקודת מבט אישית. הספר עוסק בין השאר בשינויים הדרמטיים שעבר שוק העבודה: מעבודה שמטרתה בעיקר איסוף אוכל בתנאים פשוטים ללא שום טכנולוגיה, לעבודה בסביבה חדשנית ומתקדמת שבה בני אדם גם מפיקים משמעות ומממשים את עצמם. כמו כן, העידן המודרני מאופיין בשונות במבנה הגילים; גיוון זה יוצר הבדלים בין דוריים באישיות, בערכים ובעמדות המשתקפים בעבודה ובקריירה. -- אתר המו"ל.

קריירה במאה ה-21

תודה שאיחרת

תודה שאיחרת

תומס ל' פרידמן
 
משהו גדול קורה. אי-אפשר לפספס את זה. החיים שלנו משתנים במהירות ובאופן דרמטי בכל מיני תחומים – וזה מסחרר. תומס ל' פרידמן עוקב אחר התזוזות הכבירות המעצבות מחדש את העולם ומסביר כיצד להפיק מהן את המרב ואיך לצמצם את השפעותיהן המזיקות. כדי להבין את המאה העשרים ואחת, הוא טוען, צריך להפנים את העובדה ששלושת הכוחות הגדולים ביותר הפועלים כיום – חוק מור (טכנולוגיה), שווקים (גלובליזציה), ואימא טבע (שינויי האקלים) – מואצים בקצב שלא היה כדוגמתו בחמישה תחומים מרכזיים: מקומות העבודה, הפוליטיקה, הגיאופוליטיקה, האתיקה והקהילה. התפשטות השימוש בסמארטפונים, ההתקדמות בשבבי הסיליקון, בתוכנות, בנפח האחסון, בחיישנים וברשתות – יצרו פלטפורמה טכנולוגית חדשה, המשנה כל דבר, החל מהדרך שבה נגזרים גורלותיהן של מדינות ועד לדרך שבה מתנהלים יחסינו האישיים ביותר. שינויים אלה מספקים אפשרויות עצומות ליחידים או לקבוצות קטנות – להציל את העולם – או להרוס אותו. בעזרת סיפורים אישיים, שנינותו והאופטימיות שלו, פרידמן מראה שאנחנו יכולים להתגבר על הלחצים הרבים של עידן התאוצה – אם נאט וננצל את הזמן כדי להתאים למצב את מקומות העבודה, הפוליטיקה והקהילות שלנו. תודה שאיחרת הוא מדריך מלא תובנות להווה ולעתיד. תומס ל' פרידמן הוא אחד העיתונאים המשפיעים ביותר כיום וזכה שלוש פעמים בפרס פוליצר. הוא מחברם של חמישה ספרים, כולל העולם הוא שטוח וחם, שטוח וצפוף שיצאו לאור בהוצאת אריה ניר והיו לרבי-מכר.

תודה שאיחרת

ממתינים בדרכם

ממתינים בדרכם : המסע של זרע ביתא ישראל מאתיופיה

רוית תלמי-כהן
 
ממתינים בדרכם מתאר את מסע עלייתם מאתיופיה של אנשי זרע ביתא ישראל, המוכרים יותר בשם הפלאשמורה. זוהי קהילת יהודים מתוך ביתא ישראל שהתנצרו בעבר ושבו ליהדות. זהותם הדתית המורכבת ומדיניותן המהוססת של ממשלות ישראל הביאו לכך שרבים מהם חיים בהמתנה ממושכת במחנות המעבר באתיופיה כבר למעלה מעשרים שנה, ושרויים במצב המתנה מתמשך. ספר זה הוא תיעוד ראשון מסוגו, המתבסס על ביקוריה הרבים של החוקרת באתיופיה במהלך השנים 2005-2014, ושהותה במחיצת העולים בכל התחנות שעברו בדרכם לישראל. הספר בוחן היבטים שונים של עלייתם ושל משמעותה ובהם מעמדם כעולים, כמהגרים וכפליטים, זהותם הדתית, שינויים במושג הבית ובהגדרת המשפחה וכן תפיסות זמן שונות המתקיימות בקרבם במקביל. במחקר אתנוגרפי מקיף זה, המחברת מנתחת את הקשר העמוק והמורכב בין קהילת זרע ביתא ישראל לבין החברה בארץ. לכאורה זה הסיפור שלהם, אך למעשה מדובר בסיפורה של החברה הישראלית כולה, על גבולותיה המדינתיים והחברתיים, ועל תהליכי ההגירה הגלובליים המתרחשים כיום בעולם. -- אתר המו"ל.

ממתינים בדרכם

לילהאמר - תיק פתוח

לילהאמר - תיק פתוח

נעם נחמן טפר
 
הלוחמים לא "טעו בזיהוי". המפקדים נכשלו ו"מרחו" את החקירה כדי לברוח מאחריות, כך מתאר בכיר הלוחמים בלילהאמר בכעס עצור ובדיוק רב את הכישלון בלילהאמר וחותם בביטוי הסתום "הציבור לא יאמין". מסמך זה הוציא את מחבר הספר למסע שהחל במציאת המרגלת הג'ינג'ית השתולה של המוסד שהעבירה את הידיעה שממנה החל מבצע לילהאמר, המשיך בחשיפת מסכת הכשלים של מפקדי המבצע, שהתנערו מאחריות והטילו את האשמה על צוות הלוחמים שפעל כראוי והסתיים בחשיפת מעשה מביש שאליו כיוון אברהם גמר כשכתב בדם ליבו: "הציבור לא יאמין". -- כריכה אחורית.

לילהאמר - תיק פתוח

האמת המפתיעה על בעלי החיים : מיתוסים, אמיתות ותובנות, משחר ההיסטוריה ועד ימינו

האמת המפתיעה על בעלי החיים : מיתוסים, אמיתות ותובנות, משחר ההיסטוריה ועד ימינו

לוסי קוק
 
האבולוציה המציאה כמה בדיחות מעולות על חשבונם של בעלי חיים שהציבו בפני מדענים וחוקרי טבע קושיות מסובכות. הניסיון להסביר מדוע ציפורים מסוימות מעוצבות כמו דגים או חוסר האפשרות לאתר אצל צלופחים מערכת רבייה, גררו תובנות, מיתוסים וניסויים תמוהים לא פחות במטרה לספק לכך הסברים מניחים את הדעת. כך תואר הסמור כמי שמתעבר דרך הפה ויולד דרך האוזן, ויענים בחצרו של מלך באירופה פוטמו בנקניקיות ברזל עטופות בצק על מנת להבין כיצד בסוואנה הם מתניידים, דווקא בקלילות מרובה, על אף שבבטנם מקרקשות אבנים שמשקלן קילוגרם אחד ויותר. בימי הביניים, כשממלכת החי התקיימה בעיקר בשירותה של הדת וסיפקה שפע דוגמאות לערכי המוסר הראויים לבני האדם, הלכו והתבססו להן תיאוריות בדבר אהבת המולדת העמוקה של הפילים וחיי המין החסודים שלהם. תיאוריות שהיו מפתיעות בוודאי כל פיל ממוצע שנהנה מחיי מין שובבים למדי ונעדר, כפי שאנו יודעים זה מכבר, כל תודעה פוליטית. חוויותיה של לוסי קוק כמפיקה ומגישה של סרטי טבע דוקומנטריים פקחו את עיניה לאמיתות מפתיעות על בעלי חיים. לאחר שנשנשה אשכים של בונה, פגשה בממציא ה"בטלנומטר" שבוחן את מידת העצלות שמפגינים העצלנאים ונהנתה מגישה ישירה למדענים מובילים בתחומם, היא מבקשת לחלוק עם הקוראים את העובדות שגילתה ולהציג כמה מאי ההבנות, הטעויות והמיתוסים המשעשעים על ממלכת החי. בספר זה היא כינסה אוסף חיות משלה שאנחנו לא באמת מבינים, ואתם מוזמנים לפתוח את הראש לסיפורים שלא ייאמנו. "מחקר מעמיק, כתוב בקלילות, על הטעויות והמיתוסים שאנו רוקחים לעצמנו על ממלכת החיות, מימי אריסטו ועד וולט דיסני." -- אתר המו"ל.

האמת המפתיעה על בעלי החיים : מיתוסים, אמיתות ותובנות, משחר ההיסטוריה ועד ימינו

אבא אני כובשת : אבות ובנות בשירה העברית החדשה

אבא אני כובשת : אבות ובנות בשירה העברית החדשה

שירה סתיו
 
ספרה של שירה סתיו, אבא אני כובשת הוא ספר חכם, מרתק ונועז מכל זווית שבה נבחר להתבונן בו. סתיו מניחה בו תשתית תיאורטית מקורית ומוצקה לדיון בספרות כתובה בידי נשים, והיא עושה זאת בבהירות נדירה ובאיזון מדויק בין מרחק אנליטי ובין קריאה אמפתית. הספר עוסק ביחסי אבות ובנות בשירתן של דליה רביקוביץ, תרצה אתר ויונה וולך - שירה שדמות האב - נוכחותה, היעדרה או אובדנה - ממלאת בה תפקיד מרכזי, ובוחן את ייצוגי האב הפרטי והפואטי בשירתן של השלוש ואת תפקודו הסמלי של האב כסמן התרבות הפטריארכאלית, החוק והשפה. אגב כך נחשפים גם המתחים בין ממדיו הסמליים של האב ובין ממדיו האנושיים הקונקרטיים. בסקירה ביקורתית של תיאוריות פסיכואנליטיות, אנתרופולוגיות וספרותיות העוסקות ביחסי אבות ובנות חושפת הכותבת כשלים בנרטיב האדיפלי הרווח וקוראת תיגר על השיח הפמיניסטי שבו השימוש במושגים של יחסי כוח, שליטה וכפיפות משעתק את חולשתן ושוליותן של הבנות. הביקורת של תפיסות אלה היא גם ביקורת נוקבת על הדרך שבה נדונה ונקראה שירתן של רביקוביץ, וולך ואתר במחקר ובהיסטוריוגרפיה של השירה העברית החדשה.‏ סתיו מזהה בשירתן של משוררות אלה סירוב לקבל את המקום המוקצה להן ולשירתן בשושלת ההגמוניה הגברית, וצורך לייצר עם האב התקשרות המושתתת על הדדיות, דיאלוג ומרחב יצירה. ישנה דרך לפרוץ את המבנה האדיפלי ולכונן עם האב יחסים אחרים, והמפתח לתמורה נעוץ בתפישת דמות האב כמטונימיה של התרבות ולא כסמל או כמטפורה שלה. בקריאה מרהיבה ורבת-השראה בשירים מראה בסתיו שכל אחת משלוש המשוררות, בדרכה שלה, מחזירה לאב את האנושיות, הפגיעות, החלקיות והסופיות, ומפרקת את יחסי השליטה המובנים של הסדר הפטריארכלי: דליה רביקוביץ מחזירה לאביה ישות מוחשית ומעצבת יחסי הדדיות עמו במשחק מבטים מורכב של אהבה והזדקקות ; תרצה אתר מקיימת דיאלוג עם אלתרמן, אביה הפרטי והפואטי, ומציגה זיקות בין-טקסטואליות וקונקרטיזציה של הסימבוליזם האוניברסליסטי שלו ; ואילו יונה וולך מזדהה עם האב דרך ביטול הקיטוב המגדרי ו"פירוק הגוף" שלה ושל אביה. הקריאה המוצעת לנו כאן בשירתן של שלוש הנשים המשוררות מזמינה בחינה מחודשת של ההיסטוריוגרפיה של השירה העברית החדשה, אך היא חורגת הרבה מעבר לקריאה של פרק בתולדות הספרות העברית בהעמידה דגם משוכלל לקריאת יחסי אבות ובנות בחברה ובתרבות. -- כ‏ריכה אחורית.

אבא אני כובשת : אבות ובנות בשירה העברית החדשה

תמונות פסיכולוגיות

תמונות פסיכולגיות

ניצה אייל
 
כמו שציור מתחיל בקו, בכתם של צבע, כך התמונה הפסיכולוגית מתחילה בדימוי. אחר-כך היא גדלה, מתבהרת, מוסיפה גוונים, מתפתחת לסיפור, מעלה זיכרון, מעוררת מחשבה ורגשות, פותחת חלון לראייה חדשה של נופים מוכרים. הספר 'תמונות פסיכולוגיות' הוא שיחה שקטה עם ניצה אייל ועם עצמך. הוא טיול מודרך בתערוכה ססגונית ועשירה של תמונות הנפש. כל אחד ימצא בהן את עצמו. כל אחד ימצא בהן משהוא לקחת איתו: עצה חכמה, הארת פתאום, תובנה חדשה או חיוך מעודד - צידה לדרך. -- כריכה אחורית.

תמונות פסיכולוגיות

ירושלים של קדושה ושיגעון : צליינים, משיחים והוזים

ירושלים של קדושה ושיגעון : צליינים, משיחים והוזים

 אליעזר ויצטום, משה קליאן
 
מעטות הן הערים שכבשו את דמיונם ועוררו את רגשותיהם של אנשים כה רבים כפי שעשתה העיר ירושלים - המקום היחיד המקודש לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. הספר עוסק במבקרים שהגיעו אליה במהלך השנים מכל קצות תבל, איבדו את שפיות דעתם והפגינו מגוון התנהגויות מוזרות, שזכו לכינוי "תסמונת ירושלים". גיבורי הספר הם נשים וגברים שבאו לעיר בעקבות חזיונות משיחיים או בחיפוש אחר זהותם העצמית. הספר מתאר את מצוקותיהם, את נסיבות הגעתם ואת השפעת הביקור על המשך חייהם. המחברים שבים אל העולם העכשווי רווי האלימות והטרור ומביאים את קורותיהם של יחידים ושל קבוצות קיצוניות שניסו תוך שימוש בכוח "להביא גאולה לעולם", אך, אם חלילה היו מצליחים לממש את תוכניותיהם ההזויות, היו מובילים להרס ולחורבן. כמו כן, דנים המחברים באווירה שנוצרה לקראת בואו של המילניום השלישי, כאשר אמצעי התקשורת ליבו את החרדות של קבוצות בעלות חזונות אפוקליפטיים אזוטריים לציפייה ההזויה לבואו של עידן "קץ העולם". במסע הרוחני, האנתרופולוגי וההיסטורי המרתק שאליו לוקחים המחברים את הקוראים, הדמות המרכזית היא ירושלים עצמה, כפי שהיא משתקפת בתודעתם של המבקרים בה, בחוויותיהם, ובחותם שהותירה עליהם מרגע שמבטם נח על מראותיה ורגליהם פסעו באתריה. -- מעטפת אחורית.‏

ירושלים של קדושה ושיגעון : צליינים, משיחים והוזים

פסיכיאטריה משפטית בישראל

פסיכיאטריה משפטית בישראל

 עורכים: אלכסנדר גרינשפון, יעקב מרגולין, אליעזר ויצטום

הספר פסיכיאטריה משפטית בישראל , הראשון בתחומו בשפה העברית, עוסק בנקודות המפגש הרבות שמתקיימות בין עולם הפסיכיאטריה לעולם המשפט: במישור הפלילי, במישור האזרחי, בפיקוח ובבקרה של בית המשפט על עבודתם של הפסיכיאטרים, וכן בסיוע שנותן הפסיכיאטר לבית המשפט בדרך של חוות-הדעת המקצועית. בחלק מנקודות המפגש הללו מתעוררים גם חיכוכים והבדלי דעות, שכיחים ולגיטימיים כשלעצמם, שמקורם בהבדלים הטבועים במהותן השונה של החשיבה בפסיכיאטריה ובמשפט. עם זאת, הם גורמים לביקורת על עולם הפסיכיאטריה, וזו מביאה לעיתים לתחושות של תסכול וחוסר אונים בקרב הפסיכיאטרים. לעתים אף נראה כי הפסיכיאטרים והמשפטנים דוברים בשתי שפות שונות.

פסיכיאטריה משפטית בישראל

על פי דרכו : אסופת מאמרים על ערכו של היחיד וחינוכו

על פי דרכו : אסופת מאמרים על ערכו של היחיד וחינוכו

יהודה ברנדס 

הספר על פי דרכו מכנס מספר מאמרים בענייני חינוך והוראה, המצטרפים לכדי משנה חינוכית סדורה, פתוחה ומקורית, הפונה הן להורים והן למחנכים. במרכזה של הגישה עומדת החובה לאפשר לתלמיד לבחור את הדרך המתאימה לאישיותו המיוחדת, להקנות לו כלים לבצע את הבחירה כראוי, ולא להגן עליו מפני הצורך להתמודד ולבחור. את גישתו מבסס הרב ד"ר יהודה ברנדס על פסקות רבות בכתבי הראי"ה קוק, המדגישות את מעלתו וייחודו של כל אדם מישראל ועל מגוון רחב של מקורות המבארים את חשיבות הבחירה, מן המקרא וחז"ל דרך הרמב"ם ורס"ג ועד גדולי החסידות. כהמשך לבסיס הרעיוני מודגמת השיטה במספר סוגיות חינוכיות: החזקת טלויזיה בבית, גידול שיער ארוך לבנים, חינוך בענייני אישות ועוד.

על פי דרכו : אסופת מאמרים על ערכו של היחיד וחינוכו

והילד אומר : רכישת שפה ותקשורת בילדות

והילד אומר : רכישת שפה ותקשורת בילדות

בתיה צור, מיכל סגל ואניטה רום 
 
הספר והילד אומר פותח צוהר אל דרכי התקשורת, השפה והדיבור של ילדים מלידה ועד סוף שנות הגן . הספר עוסק בהתפתחות היכולת להפיק קולות אנוש, להבין דיבור ושפה, להשתמש במילים, לבנות משפטים, לשוחח ולספר סיפור, וכמו כן בהעשרת שפה ובדו - לשוניות. כל המעוניין להעשיר את ידיעותיו בַּתחום יוכל לעקוב באמצעותו אחר התיאוריות המנסות להסביר את התהליך, ללמוד על דרכי ההבעה של הילדים ועל תרומתם של מבוגרים ועמיתים להתפתחות. הכותבות הן מרצות  להתפתחות שפה במכללת  סמינר הקיבוצים : ד״ר בתיה צור.
וד״ר אניטה רום הן קלינאיות תקשורת, וד״ר מיכל סגל היא בלשנית . הן 
הוציאו לאור, ביחד ולחוד, ארבעה ספרים העוסקים בצדדים שונים של רכישת שפה . הספרים מוצגים בדַש העטיפה  -- מעטפת אחורית.‏

והילד אומר : רכישת שפה ותקשורת בילדות

על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים

על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים

תמר יחיאלי 
 
הספר על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים הוא ניסיון אקדמי להציג עמדה ברורה, עקבית ומבוססת באשר למשמעות הביטויים למידה משמעותית והוראה משמעותית. מחברת הספר מתבססת על התאוריה של הפסיכולוג החינוכי דיוויד אוזובל, ומגדירה למידה משמעותית כלמידה שבמהלכה הלומד בונה לו משמעות אישית של החומר הנלמד באמצעות תבניות וידע שכבר קיימים בהכרתו. לדברי המחברת, היא כל אסטרטגיית הוראה הגורמת ללמידה משמעותית אצל התלמיד. הבסיס התאורטי להמלצות הדידקטיות שבספר הוא המודל לשינוי תפיסתי של פוזנר ועמיתיו. המחברת בחרה לחקור את מושגי הלמידה וההוראה המשמעותית בתחום הוראת המדעים בחטיבות הביניים בפרט, וחקירה זו מרכיבה את מהלכו העיקרי של הספר. הוא כתוב בלשון קולחת ובהירה, ומשולבות בו קריקטורות המתכתבות עם הרעיונות המוצגים וממחישות אותם.הספר מיועד לעוסקים בהוראת המדעים; בראש ובראשונה למורים ולמכשירי מורים בתחום וכן לקהילת החינוך הרחבה המתלבטת בשאלת החיבור האפשרי שבין למידת מושגים מדעיים ללמידה משמעותית. נראה כי פרקי הספר עתידים לשמש בסיס גם למגוון דיונים של קהילות מקצועיות, בעיקר בתחום הוראת מדעי הטבע ובתאוריה של המעשה החינוכי. -- כריכה אחורית​.

על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים

עולים על המסיל"ה : מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה

עולים על המסיל"ה : מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה

ג'ודי גולדנברג 

מהי דמות המורה האידיאלי? מהן תכונותיו החשובות – ידע ויכולות קוגניטיביות? תכונות אישיותיות? מוטיבציה, אמפתיה ויחס מכבד לתלמידים? וחשוב מכך – איך מאתרים את המורים האלה מבין המועמדים המגיעים למבחני מיון? במערכת החינוך בישראל נעשית במהלך העשור האחרון עבודה יסודית לשיפור ההתאמה האישיותית של המועמדים ללימוד הוראה כמקצוע. ספר זה מתאר מערכת מיון חדשנית שנבנתה כדי להעריך את ההתאמה האישיותית של מועמדים ללימודי הוראה, וכבר נכנסה לפעולה משנת תשע"ז ואילך. מערכת זו נקראת מסיל"ה (מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה), וייעודה להביא להשבחת ההון האנושי בהוראה על ידי בחירת המועמדים המתאימים ביותר ללימודי הוראה ולעבודה כמורים, וכן לסנן את אלה שאינם מתאימים לתפקיד. מטרה זו מושגת באמצעות הערכת האישיות של המועמדים והתאמתם להוראה, וזאת בצד ההערכות הקיימות של היכולות הקוגניטיביות של המועמדים שנמדדות על ידי ציוני הבגרות והציון הפסיכומטרי.הספר מתעד את שלבי הפיתוח של מסיל"ה, מתאר את הממדים הנבחנים ואת כלי המיון המשמשים למדוד אותם, ומסכם את הממצאים המחקריים על אודות יכולת הניבוי של כלי מיון זה. תיעוד ההליך של בניית מסיל"ה וממצאים לגבי יעילותה מסייעים לשימור הידע הנצבר ומספקים מידע חשוב לחוקרים העתידים לעמוד בפני אתגר דומה.אנו מאמינים שבכוחה של מערכת מסיל"ה להשפיע גם על תפיסת לימודי ההוראה בעיני המועמדים הפוטנציאליים למקצוע ועל המעמד של הלימודים הללו בעיני הציבור בכלל. -- אתר המו"ל.​​

עולים על המסיל"ה : מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה

שם מלים נשתקות : אורי צבי גרינברג : השירה והציבור : משירי רחובות הנהר ועד ספר העמודים

שם מלים נשתקות : אורי צבי גרינברג : השירה והציבור : משירי רחובות הנהר ועד ספר העמודים

עליזה קורב בונפיל 
 
"אורי צבי גרינברג (אצ"ג) נתפס בעיני רבים כמשורר פוליטי, כמי שידע להשמיע קול ברור וחד משמעי וכמי שתבע מעשים נחרצים שיביאו לביסוסה של הריבונות בישראל. עיון בשירתו מגלה שמתחת להצהרות הברורות שהשמיע עולים גם קולות אחרים. ספר זה בוחן את יצירתו של אצ"ג בעשור שבו התפרסמו שירי הספר 'רחובות הנהר' וכן 'ספר העמודים' (1945-1955). בשנים אלה ניצבו אצ"ג ובני דורו על פרשת דרכים ונעו מהתמודדות עם משבר חורבנה של יהדות אירופה דרך החתירה והמאבק לשחרור לאומי ועד התהוותה של מציאות מדינית ופוליטית חדשה - מדינת ישראל. את המאורעות האלה ליווה אצ"ג בשירתו, במכתבים שכתב ובנאומים שנשא בכנסת. הקורא בספר מוזמן להשתתף במסע בין כתבים אלה ולגלות את השפעתה של מערכת יחסי הגומלין של אצ"ג עם הציבור על שירתו כמו גם את מורכבות דמותו: זו המבקשת להשמיע קול פוליטי ברור ונחרץ אך מקיימת בתוכה עולם פנימי מפורר ושברירי". -- מעטפת אחורית.

שם מלים נשתקות : אורי צבי גרינברג : השירה והציבור : משירי רחובות הנהר ועד ספר העמודים

המכשף היהודי משואבך : משפטו של רב מדינת ברנדנבורג-אנסבך צבי-הירש פרנקל

המכשף היהודי משואבך : משפטו של רב מדינת ברנדנבורג-אנסבך צבי-הירש פרנקל

יצחק נתנאל גת 

המכשף היהודי משואבך הוא ספר מרתק המגולל את הסיפור על חייהם ועל משפטם של צמד אחים יהודים בנסיכות ברנדנבורג-אנסבך בפרנקוניה (צפון בווריה של היום) בסוף המאה ה-17 ותחילת המאה ה-18. האח האחד, אלחנן פרנקל, היה יהודי החצר של דוכס מדינת ברנדנבורג-אנסבך, בעוד אחיו, הירש (צבי) פרנקל, משמש כרב המדינה. ב-1712 נעצרו השניים בפקודת השלטונות, הושמו במעצר, הועמדו למשפט ונשלחו, כל אחד בתורו, למאסר עולם. אלחנן הורשע בשורה ארוכה של פשעים קשים, כולל קשירת קשר נגד ביטחון המדינה, העלבת המלכות וגילוי עריות, הולקה בפומבי, הושלך לכלא ושם מצא את מותו. רב המדינה צבי-הירש הורשע בכישוף ובהכפשת הנצרות. הוא שרד עשרים וארבע שנים מאחורי סוגר ובריח בבידוד מוחלט, וקיבל חנינה לאחר שחצה את גיל שבעים. בעבודה בלשית מהמעלה הראשונה מתחקה יצחק גת אחר שורשי משפחתם, סיפור חייהם, פועלם, משפטם ומאסרם של שני האחים. בתום עבודת נמלים מאומצת, שכללה לא רק שימוש נרחב בספרות המחקר, כי אם גם – ובעיקר – חומר ארכיוני ממספר לא מבוטל של ארכיונים בגרמניה ומחוצה לה, המחבר מצליח לסחוף את הקורא במסע אל פרטי חייהם של שני האחים ומשפחתם. סיפורי חייהם של השניים מעניינים לא רק כשלעצמם, הם גם מאירי עיניים בכל הקשור לחייהם של יהודי חצר בעת החדשה. הספר הוא מיקרו-היסטוריה שתרתק מגוון רחב של מלומדים העוסקים בתחומים מתחומים שונים בחיי היהודים בגרמניה ובאירופה בכלל, בעת החדשה המוקדמת..-- ‏ג‏ב הספר.

המכשף היהודי משואבך : משפטו של רב מדינת ברנדנבורג-אנסבך צבי-הירש פרנקל

הפורמליסטים הרוסים : מרכזיות של שוליים

הפורמליסטים הרוסים : מרכזיות של שוליים

הלנה רימון 
 
ערב המהפכה הגדולה של שנת 1917 החלה ברוסיה מהפכה נוספת. הובילו אותה חוקרי ספרות צעירים, רובם ממוצא יהודי, אשר נודעו בהמשך בכינוי "פורמליסטים". חברי הקבוצה דחו שיטות מקובלות בחקר הספרות והתרבות, וניסו לפתח ולנסח גישות חדשות לטקסטים ספרותיים כמו גם לתרבות בכלל. חיפושים אלה סללו דרך לאסכולות הגדולות שעתידות היו לקום במהלך המאה ה-20: הסטרוקטורליזם ו"הביקורת החדשה". הספר הפורמליסטים הרוסים: מרכזיות של שוליים פרי מחקרה של הלנה רימון, פורש לפני הקוראים את הרפתקאות המחשבה אשר התפתחו על רקע תקופה קצרה, יפה ונוראה כאחת, זו שבין המהפכה העקובה מדם, לבין השתלטות הטרור הסטליניסטי בשנות ה-30 של המאה שעברה. במשך זמן קצוב זה הספיקו אנשי החבורה הפורמליסטית לפתח ראייה מיוחדת של הטקסט הספרותי ולנסח רעיונות ומושגים שנעשו לנכסי צאן ברזל בחקר הספרות בעולם כולו. במרכז הספר דיוקנאות של "השלישייה" - שלוש הדמויות המרכזיות בתנועת הפורמליזם: המדען והמורה המבריק יורי טיניאנוב, "הקיצוני המנומס" - בוריס אייכנבאום וההרפתקן הגאוני ויקטור שקלובסקי-- ‏מ‏ן המעטפת האחורית.​

הפורמליסטים הרוסים : מרכזיות של שוליים

הר געש סמפטי : פרודיה, הומור ואוונגרד בשירת דוד אבידן

הר געש סמפטי : פרודיה, הומור ואוונגרד בשירת דוד אבידן

גלעד מאירי 

שירת דוד אבידן היא כלשונו "מזרקה נפלאה של אנרגיה קינטית". הר געש סימפטי, פרי מחקרו של גלעד מאירי, מנסח בבהירות את פואטיקת אבידן, ומשרטט מחדש באורח מקיף, מעמיק ומעודכן את קווי האורך והרוחב של מפת השירה הישראלית. הספר מתאר את ראשית הפרינג' בשירה הישראלית ואת הדומיננטות והנרטיבים המרכזיים שלו, באמצעות דיון בפרודיה, בהומור, באוונגרד ובעידן החדש..-- ‏ג‏ב הספר.‏
"שירת דוד אבידן היא כלשונו "מזרקה נפלאה של אנרגיה קינטית". הר געש סימפטי, פרי מחקרו של גלעד מאירי, מנסח בבהירות את פואטיקת אבידן, ומשרטט מחדש באורח מקיף, מעמיק ומעודכן את קווי האורך והרוחב של מפת השירה הישראלית. הספר מתאר את ראשית הפרינג' בשירה הישראלית ואת הדומיננטות והנרטיבים המרכזיים שלו, באמצעות דיון בפרודיה, בהומור, באוונגרד ובעידן החדש..."(גב הספר)​.

הר געש סמפטי : פרודיה, הומור ואוונגרד בשירת דוד אבידן

שבחי רודקינסון מיכאל לוי פרומקין־רודקינסון והחסידות

שבחי רודקינסון מיכאל לוי פרומקין־רודקינסון והחסידות

יונתן מאיר 

לפנינו סיפורו של החסיד, המשכיל, העיתונאי ומתקן הדת, מיכאל לוי פרומקין-רודקינסון (1904-1845) - גיבור תרבות נשכח, דמות צבעונית ותזזיתית שפעלה כיזם ספרותי, מחבר ומוציא לאור, בכמה ארצות ויבשות. תחילת דרכו של רודקינסון כמחבר חסידי פורה שהיה בין הראשונים שהדפיסו את ספרות השבחים החסידית בשנות השישים של המאה התשע-עשרה. עד מהרה הפך למשכיל לוחם שהמשיך מגמות של תיקונים בדת, הציע פתרונות שונים ומשונים לאנטישמיות הפוליטית הגואה, כתב מחקרים פופולריים על החסידות, ונעשה לעיתונאי מפולפל שאפשר למנותו בין מבשרי העיתונאות היהודית המודרנית בכך שיצר מעין עיתון בלי דגל אידיאולוגי ברור ומוצק. אם לא די בכך, הרי שבסוף ימיו ניסה להציג תרגום אנגלי של התלמוד הבבלי, כמעין בסיס לרפורמה של היהדות שאותה חזה. דמותו המשונה, השינויים שעבר בימי חייו, כמו גם המגמות החדשות שהכניס לעיתונות העברית ודבריו השנויים במחלוקת על דבר האנטישמיות המודרנית, עוררו עליו מחלוקות חריפות והיו שניסו לציירו כאיש צבוע, חסר ערכים ומושחת, כאיש של חילופי תקופות או של שעת דמדומים.‏
מתוך חוסר הבנה מוחלט לעצם מעשה היזמות של רודקינסון, שבא לידי ביטוי בהדפסת ספרות מגוונת כמו גם בנתינת מקום לכל זרם רעיוני בעיתוניו, העלילו עליו עלילות רבות וניסו לציירו כשכיר חרב או כסמל מודרני. הספר שלפנינו מנסה לצייר תמונה שונה לחלוטין של יזם פורה וצבעוני, שגם אם לא היה מיד מקורי או מעמיק בדעותיו, הרי בחייו ובפעילותו ניסה לחדש את החברה היהודית באופנים שונים דרך יצירת שדות חדשים של ספרות ועיתונות. במרכז הספר עומד יחסו המשתנה של רודקינסון כלפי החסידות בתקופות שונות בימי חייו, יחס המשקף ומבשר זרמים שונים ומגוונים בעולם היהודי בן הזמן.-- מעטפת אחורית.

שבחי רודקינסון מיכאל לוי פרומקין־רודקינסון והחסידות

כבוד האדם : זכות חיה בטיפול הרפואי

כבוד האדם : זכות חיה בטיפול הרפואי

דנה בלאנדר, כרמית הבר ומרדכי קרמניצר 
 
הערך של חיי אדם - שבלשונו של חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו נקרא קדושת 10 החיים; הערך של כבוד האדם - שבחוק היסוד נקרא גם ערך האדם; והיותו של האדם בן חורין - הם התשתית לזכויות היסוד של האדם בישראל. שלושה אלה - החיים, הכבוד האנושי והחירות - מרכיבים יחד את פסגת הערכים של המשפט הישראלי. לא למותר לציין כי ערך האדם הוא הערך הפותח שלישיה זו, וכי מקובלת התפיסה שלפיה החיים והכבוד האנושי קודמים לחירות, בעיקר משום שהחירות של פלוני עשויה להתנגש בחירותה של אלמונית.לכבוד האנושי - הרי הוא כבוד האדם באשר הוא אדם - שני תפקידים בחוק היסוד שלנו: הוא זכות אדם ספציפית שאין לפגוע בה אלא בתנאים מסוימים הקבועים בחוק היסוד עצמו, וחובה להגן עליה; והוא גם המקור לזכויות אדם רבות אחרות, והשורש שלהן, וגם אמת המידה לחשיבותן: ככל שזכות קרובה יותר לזכות לכבוד האדם ומממשת אותה, כך חשיבותה עולה. -- אתר המו"ל.

כבוד האדם : זכות חיה בטיפול הרפואי

כבוד האדם וצלם אלוהים : שוויון ושוני

כבוד האדם וצלם אלוהים : שוויון ושוני

אליעזר חדד 

ספר זה בוחן את היחס בין המושג "כבוד האדם" במסורת ההומניסטית לבין המושג "צלם אלוהים" בתפיסה המקראית, על השתמעויותיהם השונות בהקשר של ערכי השוויון והחירות. הנטייה לטשטש את ההבחנות בין כבוד האדם לצלם אלוהים נובעת ממגמה ראויה מציאת המכנה המשותף בין הקבוצות החברתיות השונות הדרות יחדיו במדינת ישראל. ואולם ההבדל בין מבני העומק של שני המושגים בסיסי כל כך, שקשה לראות כיצד אין נוצרותמהם הבנות שונות של ערכי השוויון והחירות. כיצד נגזרים ערכי השוויון והחירות מ"כבוד האדם" ו"מצלם אלוהים"? האם יש הבדל באופן הבנת השוויון והחירות אם הם נגזרים מ"כבוד האדם" או אם הם נגזרים מ"צלם אלוהים"? האם הבדלי התפיסה בין כבוד האדם לצלם אלוהים יכולים להעשיר את עולמנו המוסרי באשר להבנת השוויון והחירות ולדרכי החלתם? האם מאמץ לעמוד על הבדלי היסוד בין שני המושגים יכול להפרות את המחשבה ולתרום להעמקת הצד המשותף ביניהם או שהוא עלול להוביל לקיטוב יתר בתוך החברה ישראלית'. -- ‏מ‏המעטפת האחורית.

כבוד האדם וצלם אלוהים : שוויון ושוני

להביא ילדים לעולם : בעיות פוריות : ההיבטים הנפשיים והטיפול בהם

להביא ילדים לעולם : בעיות פוריות : ההיבטים הנפשיים והטיפול בהם

צביה בירמן ואליעזר ויצטום 

בשנים האחרונות חלו פריצות דרך רפואיות משמעותיות בטיפול בנשים ובגברים הסובלים מבעיות פוריות. לעומת ההתקדמות הטכנולוגית הביו־רפואית המרשימה, הבנת התהליכים הנפשיים הכרוכים באבחון בעיות הפוריות ובטיפולים בהן נותרה מאחור, וכך נוצר פער בין האפשרויות הרפואיות־הביולוגיות המתקדמות לבין הטיפול במצוקות החברתיות והפסיכולוגיות של נשים וגברים המתמודדים עם בעיות פוריות. רבים מהנשים ומהגברים המשתתפים בתהליכים הרפואיים המורכבים של טיפולי הפוריות מפתחים מצוקות נפשיות, מצבי חרדה ודיכאון. למצבים אלה יש השלכות רבות על הסיכויים להרות. להביא ילדים לעולם, ספרם של ד"ר צביה בירמן ופרופ´ אליעזר ויצטום, מנסה לגשר על פער זה. בספר מתוארות צורות ההתמודדות השונות של גברים ונשים, והתערבויות טיפוליות, שנבנו במיוחד בעבור זוגות המצויים בטיפולי פוריות, הנותנות מענה ספציפי לצרכים הנפשיים הן של הנשים והן של הגברים. הספר מתאר את מצבם של הנשים והגברים, את השינויים הדרמתיים המתחוללים בזוגיות בעקבות הטיפולים, את ההבדלים בין גברים לנשים בגישה לטיפולים ובהתמודדות איתם ואת השלכותיהם על היחסים בין בני הזוג. ; להביא ילדים לעולם דן באופן מעמיק ורציני בפן הנפשי של בעיות הפוריות ומקנה כלים להחזרת השותפות בין בני הזוג במהלך הטיפולים. ספר ייחודי וראשוני זה הוא ספר חובה לזוגות המתמודדים עם בעיות פוריות, למעורבים בטיפול בזוגות אלה ולסובבים אותם.

להביא ילדים לעולם : בעיות פוריות : ההיבטים הנפשיים והטיפול בהם

חוכמת הזיכרון המעשי : המדריך המלא לאימון ולשיפור הזיכרון

חוכמת הזיכרון המעשי : המדריך המלא לאימון ולשיפור הזיכרון

ניצה אייל ויעל רייכנטל 

גם מי שיש לו זיכרון של פיל, כדאי לו להיעזר בשיטות יעילות, בעזרים ובדרכים מעשיות לשיפור הזיכרון. המוח והזיכרון זקוקים להתחדשות, לאימון ולתרגול. לפי ממצאי מחקרים מדעיים אפשר לשפר את הזיכרון בכל גיל. אורח חיים בריא, פעילות גופנית ותזונה עוזרים לזיכרון. 'חוכמת הזיכרון המעשי' הוא מדריך ייחודי והוליסטי לאימון הזיכרון, המתבסס על ממצאי מחקרים אחרונים ועל ניסיון מקצועי רב. המלצות מעשיות, שיטות ועזרים עדכניים לשיפור הזיכרון הם לב-ליבו של הספר שהינו מורה דרך לאורח חיים בריא לזיכרון. הספר כולל שאלון מקיף לזיהוי חוזקות וחולשות של הזיכרון הפרטי שלך ומשמש בסיס להכנת תוכנית אימון אישית. 'חוכמת הזיכרון המעשי' הוא חדש הכושר האישי שלך לאימון ולחיזוק הזיכרון. בעזרת המדריך נוכל: לשפר את הריכוז, לזכור שמות של אנשים, ללמוד ביעילות מידע חדש, לא לשכוח ימי הולדת, לזכור את ההוראות שנתן הרופא, לא לשכוח מועדי פגישות, לזכור מספרים חשובים וסיסמאות אישיות. למצוא בקלות את המכונית בחניון. ועוד דברים רבים שרצינו לזכור, ושכחנו.-- ‏מ‏עטפת אחורית.

חוכמת הזיכרון המעשי : המדריך המלא לאימון ולשיפור הזיכרון

אוניברסיטת-אם : האוניברסיטה העברית בירושלים, 1967-1948

אוניברסיטת-אם : האוניברסיטה העברית בירושלים, 1967-1948

אורי כהן 
 
עם הקמתה של האוניברסיטה העברית בירושלים על הר הצופים בשנת 1925 היא הייתה מוסד התרבות המרכזי של החברה היהודית בתקופת היישוב, ולימים במדינת ישראל. האוניברסיטה היהודית הראשונה בעולם הוקמה בחסות ההסתדרות הציונית העולמית ועוררה עניין רב בקרב הקהילות היהודיות בעולם. בשנים שלאחר מכן הלכה והתפתחה האוניברסיטה והייתה למוקד של יצירה ומרכז לביסוס תרבות עברית חדשה ששילבה לאומיות עם פתיחות למרכזי התרבות העולמיים ; גאולת הפרט היהודי עם קדמה חברתית ; מודרניות חילונית עם דתיות בעלת גון מסורתי-היסטורי. ספר זה עוסק באוניברסיטה העברית בירושלים בעשרים שנים מרתקות בתולדותיה - 1967-1948. בתחילת התקופה הזאת, בעקבות מלחמת העצמאות, הייתה האוניברסיטה נתונה במשבר קשה ובסכנת התפוררות בשל הניתוק מהקמפוס בהר הצופים, אולם בסופה, לאחר תהליך של התפתחות וצמיחה חסרות תקדים, קנתה לה האוניברסיטה מעמד של מונופול בשדה האקדמי, והשפעתה הרעיונית, האידיאולוגית והמעשית על החברה הישראלית הייתה עצומה. שיקומה של האוניברסיטה באותן שנים התאפשר בזכות התגייסות הקהילות היהודיות בעולם - הן בסיוע כספי בהקמת בניינים בקמפוס החדש בגבעת רם, הן בהבאת חזית הידע המחקרי העולמי לירושלים. גם המערכת הפוליטית בהנהגת תנועת העבודה פרסה את חסותה על האוניברסיטה העברית בירושלים, ובתקופת המחקר אף הלכה והגבירה את מעורבותה ואת מאמציה לקדם את התרבות הממלכתית הישראלית. ממשלת ישראל ושוחרי האוניברסיטה מארצות הברית ניהלו ביניהם לעתים מאבקי שליטה וכוח, אולם הממשלה השכילה לתמוך בשוחרי האוניברסיטה, והמאבקים נשמרו במסגרת של שיתוף פעולה. התשתית האקדמית רחבת ההיקף שנוצקה בעשרים השנים הראשונות למדינה עשה את האוניברסיטה העברית לדגם רב-השפעה של חיקוי והטמעה של ערכיה בקרב האוניברסיטאות החדשות שקמו בישראל עד לימינו אלה, ובכך היא הייתה ל"אוניברסיטת-אם". - כריכה אחורית.

אוניברסיטת-אם : האוניברסיטה העברית בירושלים, 1967-1948

הזמן והאחר

הזמן והאחר

עמנואל לוינס 
 
הזמן והאחר הנו "לידתה וניסוחה הראשון" של מחשבתו של עמנואל לוינס, כך לפי עדותו שלו עצמו. בארבע ההרצאות שנתן בין מרץ למאי 1947, לוינס בונה מהלך פנומנולוגי מרשים ומגובש שבתוכו זרועות האינטואיציות המרכזיות שתמשכנה להפרות את כל הגותו. לראשונה סולל לוינס באופן חד וברור את הדרך החדשה בה ילך לאורך חייו ויצירתו: ממחשבת הזהות אל מחשבת האחרות, מן האני הבודד אל היחס עם הזולת.‏
הפנומנולוגיה של הזמן והאחר היא עשירה ומגוונת: הבדידות, נדודי השינה, היש, העונג, הסבל, המוות, הזמן, וכמובן הזולת על מופעיו (הנשי, הבן), כל אלו זוכים כאן לניתוחים מקוריים ועמוקים, המתכתבים ומתווכחים לסירוגין עם ההיסטוריה של הפילוסופיה המערבית כולה: מפרמנידס ואפלטון עד ברגסון, סארטר וכמובן היידגר. מתוך פנומנולוגיה זו מנסח לוינס את מחשבת האדם שלו, ומוביל את הקורא מעולם ה"יש" אל האופק של הזולת שביחס אליו מגלה הסובייקט את צורתו המקורית. הזמן והאחר ניגש למלאכה זו מתוך עיון במסתורין של הזמן, שהנו המסתורין של העתיד או של המוות: מהו טיב יחסנו לאחרות של העתיד? מהו יחסנו למוות? ומהו הקשר שבין אחרות העתיד לאחרות הזולת? בסגנונו הייחודי מציע כאן לוינס לראשונה את אחת התזות היסודיות והנועזות ביותר בכל הגותו: "היחס עם העתיד מתממש בפנים-אל-פנים עם הזולת. - כריכה אחורית.

הזמן והאחר

שפה מחוץ למקומה : אוריינטליזם, מודיעין והערבית בישראל

שפה מחוץ למקומה : אוריינטליזם, מודיעין והערבית בישראל

יונתן מנדל ​​
 
ערבית היא השפה המדוברת הקרובה ביותר לעברית. היא שפת המזרח התיכון, שפת הפלסטינים בארץ, ושפת המורשת של כמעט מחצית מהיהודים בישראל. זאת ועוד, הערבית הייתה שפה רשמית בישראל במשך שבעה עשורים, והיא מקצוע חובה בבתי הספר. אף על פי כן, בקרב היהודים בישראל שוררת בורות מוחלטת בכל הנוגע לערבית: רובם אינם מבינים ואינם דוברים את השפה, ואינם מסוגלים לכתוב או לקרוא בה. שפת האזור הוחלפה בידי "הערבית הישראלית", סוציולקט המיועד ליהודים בלבד, שמבטא את מרחק הביטחון שבין לומדי הערבית - ובעצם בין החברה היהודית בישראל - לבין העולם הערבי, כיצד נוצר המצב האנומלי הזה?‏
הספר שפה מחוץ למקומה: אוריינטליזם, מודיעין והערבית בישראל מוקדש לבחינת השאלה הזאת. הוא מתחקה על התפתחות הוראת הערבית בארץ במאה השנים האחרונות ועומד על ההיגיון המנחה אותה. הספר חושף שני צירים שסביבם התעצבו לימודי הערבית בארץ: הראשון הוא הגישה הפילולוגית-דקדוקית להוראת השפה, גישה שיובאה ארצה בידי מזרחנים יהודים מאירופה בתחילת המאה העשרים ; והשני הוא הקשר המודיעיני, שנוצר בצל הסכסוך הישראלי-ערבי, ושבמסגרתו התגבשו רשתות אזרחיות-ביטחוניות בשדה הוראת הערבית. זהו הספר הראשון שמנתח את ההיסטוריה החברתית והפוליטית של הוראת הערבית בישראל. הוא עומד על הדיאלקטיקה שלה, המאופיינת בתנועה בין שיח של שלום לשיח של ביטחון, ומראה כיצד שני סוגי השיח - הסותרים לכאורה - משלימים זה את זה כבמעגל קסמים. כך, כפי שמתאר הספר, נוצר מצב שבו לימודי הערבית בישראל אינם מקרבים בין לומדי השפה לדובריה, אלא תורמים דווקא להפרדה ולהרחקה ביניהם. - כריכה אחורית.

שפה מחוץ למקומה : אוריינטליזם, מודיעין והערבית בישראל

כמו קול של הלב : סיפור חייו ויצירתו של דוד זהבי

כמו קול של הלב : סיפור חייו ויצירתו של דוד זהבי

מוטי זעירא ​​
 
הביוגרפיה המרתקת של זהבי, שכתב ד'ר מוטי זעירא, חושפת לראשונה את דמותו של המלחין הצבר הראשון, ממייסדי תנועת 'הנוער העובד' בתל אביב של שנות העשרים, וממקימי קיבוץ נען. איש יפה תואר ואהוב על נשים, חבר קיבוץ נאמן וצנוע, שלא הרבה בדיבור ומיעט להיחשף בציבור. לכן, גם אחרי שהלחין מאות שירים, שבוצעו בידי מיטב הלהקות והזמרים והפכו לנדבכי יסוד בבניין התרבות העברית – הוא נעדר, באופן מופגן כמעט, מספרי ההיסטוריה, מעמודי העיתונים ומשולחנות בתי הקפה של חבריו היוצרים, אבל מנגינותיו שלנשמעות עד היום במלוא צלילותן - בכל אתר, כינוס ומופע, וראויות לאזכור, הסבר ופיענוח.

כמו קול של הלב : סיפור חייו ויצירתו של דוד זהבי

הצילו את החתול! : טקסט מכונן לתסריטאים, לכותבים ולאנשי קולנוע

הצילו את החתול! : טקסט מכונן לתסריטאים, לכותבים ולאנשי קולנוע

בלייק סניידר 
 
בהומור ובשנינות, בלי להתנצל על כך שמטרת העל שלו היא להביא את הצופים אל האולמות, סניידר חולק, צעד אחר צעד, את תורתו השימושית עם הקורא/היוצר. הוא חושף את כל סודות המקצוע ובונה תיאוריה שיטתית, בהירה ומדוקדקת שכוללת שלל עקרונות עבודה בסיסיים, עצות חכמות - פרי ניתוח של תסריטים רבים שלו ושל אחרים, ותרגילים בסוף כל פרק. ביסודיות שאין דומה לה סניידר מתאר את שלבי החשיבה, התכנון, הביצוע ולבסוף בקרת תקלות וכשלים. שיטותיו מנומקות להפליא ומשכנעות גם את אחרון הספקנים.

הצילו את החתול! : טקסט מכונן לתסריטאים, לכותבים ולאנשי קולנוע

ביו-אתיקה כחול לבן

ביו-אתיקה כחול לבן

עורך: גיל סיגל 

ביו-אתיקה מודרנית עוסקת בשאלות כגון אלה ודנה בהיבטים האתיים של חידושי המדע והרפואה, שתוצאתו פרושה בהסדרי המשפט הרפואי (דברי חקיקה ופסיקת בתי המשפט). המענה לשאלות אלה משקף עמדות חברתיות, דתיות, היסטוריות ופוליטיות, ולכן יש בו כדי להדגים את השונות שבין חברות ותרבויות. מתוך כך עולה השאלה האם לביו-אתיקה ולמשפט הרפואי בישראל יש צביון ייחודי? מה מייצג באותנטיות את ה"ישראליות"? הו מקור ומהו חיקוי של הכרעות בחברות אחרות? מיזם ביו-אתיקה "כחול לבן" מבקש לאתר ולפצח את המרכיב הישראלי בהכרעות הביו-אתיות בישראל - מדינה רב-דתית, רב-תרבותית, ובו בזמן "יהודית ודמוקרטית" בהגדרתה החוקתית.-- -- ‏כ‏ריכה אחורית.‏

ביו-אתיקה כחול לבן

מפגשים מסביב לטקסט : אתנוגרפיה של יהדויות

מפגשים מסביב לטקסט : אתנוגרפיה של יהדויות

שלמה גוזמן כרמלי ​​
 
מה משותף למפגשים הללו? ומה אנו יכולים לומר על יהודים ועל טקסטים דתיים כשאנחנו בוחנים את המפגשים הללו בעת ובעונה אחת? הספר מפגשים מסביב לטקסט, המבוסס על מחקר אתנוגרפי מקיף בחמש זירות של יהדות זמננו, מוביל אותנו במסע מרתק בין מוסדות וקהילות בניסיון להבין את הכמיהה היהודית למילים, לספרים, לטקסטים ולפרשנויות. זירות המחקר נטועות בהקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים שונים זה מזה עד מאוד, וממחישות את ריבוי התרבויות היהודיות בישראל. תיאור המפגשים מסביב לטקסט מדגים כיצד הטקסטים הדתיים מפורשים בכל פעם באופן אחר, והופכים למראות המשקפות את ערכי הלומדים ואמונותיהם. עבודת שדה שנעשתה בקהילות ובמפגשים חברתיים של לימוד, תפילה, ריפוי, הופעה וגיבוש קהילתי, שטקסט דתי כתוב היה מעורב בהם, הביאה ליצירת הספר, המתאר כיצד המפגש עם הטקסט יוצר תרבויות יהודיות, וכיצד תרבות יהודית מתקיימת ומתחדשת במפגשים עם טקסטים, פעמים תוך ויכוח אתם. - כריכה אחורית.

מפגשים מסביב לטקסט : אתנוגרפיה של יהדויות

קליעה מדור לדור : על מסורות הקליעה בארץ

קליעה מדור לדור : על מסורות הקליעה בארץ

יונית קריסטל ​​
 
מדור לדור משך אלפי שנים קלעו ידיים מיומנות ענף לענף, קנה קש לקנה קש, כשהן יוצרות סלים ומחצלות לשימוש יומיומי. רגע לפני שהקליעה המסורתית של אזורנו נעלמת, יצאה יונית קריסטל למחקר שדה, כדי לפגוש ולתעד את אחרוני הקולעות והקולעים המסורתיים. יונית קולעת בספר זה עבר להוות ושוזרת יחד את התרבויות השונות הנמצאות כאן. ממערות האדם הקדמון, דרך ממצאים מפתיעים ממצדה, ועד לגלריות של אמנות בת זמננו, נפרש בו סיפורה של הקליעה בארץ. כמו בסל מלא בכל טוב תמצאו בו: גם התייחסות היסטורית, גם התייחסות תרבותית ולשונית, מאות צילומים נדירים, ואף הנחיות מעשיות לקליעה, המלוות בציורים מאירי עיניים. באמצעות 'קליעה מדור לדור' ניתנת לנו ההזדמנות להתחבר לשורשים, לטבע, ולעצמנו. לקלוע במו ידינו סלים ומחצלות מצמחים מקומיים, ובכך לשמר מסורות בנות מאות ואלפי שנים. - כריכה אחורית.

קליעה מדור לדור : על מסורות הקליעה בארץ

תקווה ומלנכוליה בשולי העיר : אתניות, מרחב ומגדר בשכונת התקווה בתל אביב

תקווה ומלנכוליה בשולי העיר : אתניות, מרחב ומגדר בשכונת התקווה בתל אביב

טל שמור 
 
שכונת התקווה שבדרום תל אביב נתפסת בעיני רבים בישראל כמקום מגוריהם של יהודים מזרחים מסורתיים ודלי אמצעים. שמה הפך במרוצת השנים שם נרדף לעוני ולהזנחה, ודומה שהסטיגמה שנקשרה לשמה, דבקה גם בתושביה הוותיקים. מי הם תושבי השכונה ומהי תגובתם על התיוג? כיצד זהותה קשורה לביוגרפיה של המקום? כיצד הם מפרשים את ריבוי מבקשי המקלט מסודן ואריתריאה שעברו לגור באזור בעשור האחרון? מהו הרגש האופף את השכונה והניכר בסיפורי החיים של תושביה? שאלות אלו ואחרות נבחנות במסע אתנוגרפי של ארבע שנים שערך המחבר בשכונה ושבמהלכו הכיר מקרוב את תושביה הוותיקים. הספר מראה כי למרות שמה האופטימי של השכונה, וקרבתה ל"עיר הלבנה" ולמרכזה התוסס, תושביה מרגישים שהם חיים בשוליים של העיר תל אביב ושל החברה הישראלית.‏
בכתיבה קולחת, במבט רגיש, ובשימוש מעניין ובתיאוריה בין-תחומית עדכנית, המחבר טוען כי ביטויי שוליות אלו יוצרים תחושה מלנכולית - שכבה של עצב לא מוגדר וחמקמק השורה על המרחב באופן שאינו ניתן להכחשה. עם זאת, התחושה המלנכולית לא בהכרח מאפיינת את כל האנשים שפגש בשכונה, והיא אינה מתמדת. היא מושפעת מהאופן שבו התושבים הוותיקים מאתגרים ביצירתיות ואת הגבולות האתניים, המעמדיים והמגדריים הניצבים מולם, מתוך כמיהתם העזה להשתייך למשפחה, לעיר ולחברה. - כריכה אחורית.

תקווה ומלנכוליה בשולי העיר : אתניות, מרחב ומגדר בשכונת התקווה בתל אביב

לראות את הקשת : המפגש המופלא עם הקשת האוטיסטית

לראות את הקשת : המפגש המופלא עם הקשת האוטיסטית

יהודית מילר זמיר 
 
בספר מרתק וחשוב זה מציעה יהודית מילר זמיר לראות אנשים על הקשת האוטיסטית באופן מלא - כבני אדם שלמים, מורכבים, מיוחדים וחד-פעמיים, וחושפת בפנינו את קשת הצבעים האנושית מתוך התבוננות רעננה. זאת בניגוד לאופן הצגתם המקובל בשיח הציבורי - דרך מונחים של לקות, כא​ב ובדידות. הספר, העוסק במסעם של תלמידים על הקשת שאותם חינכה יהודית, נכתב בידיעתם של אותם תלמידים ותוך שיתופם, כדי לאפשר להם להציג את עולמם מנקודת מבט מקבלת ואוהבת. כל תלמיד בחר את שמו הבדוי וקרא עם יהודית את הקטעים אודותיו, וחלק מתגובותיהם נכללו בספר. התלמידים התמודדו עם אתגרים שונים, ובהם תקשורת בין-אישית, הצלחה בלימודים, חרדות, אמפתיה, השתייכות וקשרים וירטואליים, ובספר מצוטטות שיחות מגוונות שנערכו איתם ומתוארים מאורעות אישיים וקבוצתיים. - כריכה אחורית.

לראות את הקשת : המפגש המופלא עם הקשת האוטיסטית

שפת אמת בשפת האם : דרשות חדשות של ר' יהודה אריה לייב אלתר מגור

שפת אמת בשפת האם : דרשות חדשות של ר' יהודה אריה לייב אלתר מגור

דניאל רייזר, אריאל אבן-מעשה 
 
רבי יהודה אריה לייב אלתר מגור, אדמו"ר חסידי מפורסם במחצית השנייה של המאה התשע- עשרה, כתב אוסף משפיע של דרשות בעברית, שפורסמו לאחר מותו בספר שפת אמת. ואולם לא רק הרבי מגור כתב את דרשותיו, כי אם גם תלמידיו שומעי לקחו, שסיכמו את דבריו בשפה שבה דרש – ביידיש. ספר זה מביא לפני הקורא מהדורה סינופטית של כתב יד לא ידוע, המכיל כ-150 דרשות של הרבי מגור, ומשווה את הדרשות ביידיש (ובתרגום) לדרשות שנדפסו בספר שפת אמת. פונטים שונים נבחרו כדי להמחיש את השינויים בין הגרסאות השונות וכדי לעמוד על היווצרותן ודרכי עריכתן של הדרשות, משלב הדיבור ביידיש לשלב הכתיבה בעברית. במבוא הנרחב לספר נדונה התופעה הנדירה של כתיבת דרשות ביידיש, ומאליהם עולים דיונים היסטוריים ועיוניים רחבים יותר, כמו היחס בין טקסטים כתובים לתרבות אוראלית; התפתחות היידיש הספרותית; טבעם של תרגומים וגבולותיהם, והתהליך המורכב של העברת תורה מן המורה לתלמיד. -- אתר המו"ל.

שפת אמת בשפת האם : דרשות חדשות של ר' יהודה אריה לייב אלתר מגור

God’s Shadow: Sultan Selim, His Ottoman Empire and the Making of the Modern World

God’s Shadow: Sultan Selim, His Ottoman Empire and the Making of the Modern World

Alan Mikhail
 
An explosive global history that redefines the historical origins of the modern world through the life of Sultan Selim I and his Ottoman Empire. Long neglected in accounts of world history, the Ottoman Empire was a hub of flourishing intellectual fervor, geopolitical power, and enlightened pluralistic rule. At the helm of its ascent was the omnipotent Sultan Selim I (1470-1520), who, with the aid of his extraordinarily gifted mother, Gulbahar, hugely expanded the empire, propelling it onto the world stage. Aware of centuries of European suppression of Islamic history, Alan Mikhail centers Selim's Ottoman Empire and Islam as the very pivots of global history, redefining such world-changing events as Christopher Columbus's voyages-which originated, in fact, as a Catholic jihad that viewed Native Americans as somehow "Moorish"-the Protestant Reformation, the transatlantic slave trade, and the dramatic Ottoman seizure of the Middle East and North Africa. Drawing on previously unexamined sources and written in gripping detail, Mikhail's groundbreaking account vividly recaptures Selim's life and world. An historical masterwork, God's Shadow radically reshapes our understanding of a world we thought we knew. -- Provided by publisher​.

God’s Shadow: Sultan Selim, His Ottoman Empire and the Making of the Modern World

Animals and ourselves : essays on connections and blurred boundaries kotaar

Animals and ourselves : essays on connections and blurred boundaries

Edit by: Kathy Merlock Jackson, Kathy Shepherd Stolley and Lisa Lyon Payne​ 
 
"The relationship between humans and animals has always been strong, symbiotic and complicated. Animals, real and fictional, have been a mainstay in the arts and entertainment, figuring prominently in literature, film, television, social media, and live performances. Increasingly, though, people are anthropomorphizing animals, assigning them humanoid roles, tasks and identities. At the same time, humans, such as members of the furry culture or college mascots, find pleasure in adopting animal identities and characteristics. This book is the first of its kind to explore these growing phenomena across media. The contributors to this collection represent various disciplines, to include the arts, humanities, social sciences, and healthcare. Their essays demonstrate the various ways that human and animal lives are intertwined and constantly evolving."-- Provided by publisher.​ 

Animals and ourselves : essays on connections and blurred boundaries kotaar