מת"ל (מערכת תיפקודי למידה) מאבחנת כישורי למידה באופן ממוחשב תוך ביצוע הערכה של כמה תחומי תיפקוד לימודיים: קריאה, כתיבה, קשב וריכוז, חשבון ותפיסה. מטרת האבחון היא קביעת זכאות לתנאים מותאמים בבחינות האקדמיות ובבחינה הפסיכומטרית, וכן מתן המלצות לגבי תנאים מותאמים בבחינות וסיוע בלימודים לתלמידים עם לקויות למידה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה.
האבחון כולל בדיקה תיפקודית של כישורי קשב וריכוז. אם עולה באבחון חשד לקיומה של הפרעת קשב וריכוז, ניתנת הפניה לבדיקה רפואית לצורך קביעת אבחנה מבדלת ומתן המלצות טיפול.
האבחון באמצעות מת"ל מוּכר לצורך הגשת בקשה לקבלת תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית ובבחינות אקדמיות בכל המוסדות להשכלה גבוהה.
השיבוץ נעשה לשלושה מפגשי אבחון, הכוללים שני מפגשים של כשלוש שעות שבהם נערך האבחון הממוחשב, ומפגש שלישי שבו מתקיימת שיחה אישית עם המאבחנת, ובמהלכה ניתן משוב ומוצג סיכום של כלל ממצאי האבחון.כחודש לאחר מכן יישלח בדואר דוח האבחון הסופי.
האבחנה הסופית בנוגע לקיומה של לקות למידה נעשית על-ידי המאבחנת. האבחנה מבוססת על מידע המתקבל מהשיחה האישית כולל נתוני הרקע, השאלון האישי ונתוני האבחון הממוחשב.
שלב א: תשלום בסך 95 ש"ח עבור בדיקת התאמה לאבחון מת"ל.שלב ב: לאחר האישור של בדיקת ההתאמה יש להשלים את יתרת התשלום עבור האבחון - בסך 1,619 ש"ח.
קשיים הקשורים במבחנים היא תופעה נרחבת ומגוונת: קשיים בלמידה לקראת המבחן, לחץ וחרדה בעת המבחן, קושי לענות על שאלות המבחן בזמן המוקצב, וכדומה. במקרים רבים קיימת בקיאות בחומר, אך ישנו קושי לבטא את הידע במבחן.
אם קושי מסוג זה הוא הקושי העיקרי שלך, ואין לך קשיים לימודיים אחרים או הפרעת קשב מאובחנת, נראה שאין טעם לפנות לאבחון במת"ל.
מת"ל נועדה לאבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. אין אפשרות לאבחן באמצעותה בעיות הקשורות להכנה לא יעילה למבחן, לחרדת-מבחן, או לקשיים בניהול הזמן במבחן.
כדאי לדעת, שברוב המוסדות האקדמיים לא ניתן לקבל תוספת זמן במבחנים בשל בעיות אלה, אך אפשר לפנות לקבלת סיוע בהתמודדות אִתן.
את תהליך האבחון מקדימה בדיקת התאמה לאבחון מת"ל. נדרש למלא שאלון אישי, ולצרף מסמכים שונים, כגון אבחונים קודמים, תעודות מבית הספר וכדומה. בדיקת ההתאמה נערכת על-ידי מאבחנת מומחית בתחום זה, אשר קוראת את השאלון האישי ואת המסמכים המצורפים, ובסיומה מתקבלת ההחלטה האם מערכת האבחון הממוחשב אכן מתאימה לצורכי הפונה.
מומלץ להתייעץ איתנו טרם שליחת המסמכים. ייתכן שנציע לך להירשם לאבחון ולהשלים את תהליך ההרשמה, כדי שיהיה אפשר לבדוק ביסודיות את שאלת ההתאמה.ההחלטה על ההתאמה לאבחון במת"ל בפרט ולאבחון בעברית בכלל, תלויה הן ברקע השפתי הספציפי שלך והן במטרת האבחון. לדוברי עברית ברמת שפת אם, בדרך כלל אין מניעה לעשות את האבחון באמצעות מת"ל. אם מטרת האבחון היא בקשה לקבלת תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית, ייתכן שתידרשו להציג גם תוצאות של אבחון בשפת האם שלכם.
כל פנייה נבדקת לגופה. מומלץ להתייעץ איתנו טרם שליחת המסמכים. ייתכן שיוצע לך להירשם לאבחון ולהשלים את תהליך ההרשמה, כדי שיהיה אפשר לבדוק ביסודיות את שאלת ההתאמה.רצוי להצטייד בחוות דעת מן הרופא המטפל, המסביר כיצד מצבך הרפואי משפיע או עשוי להשפיע (1) על תיפקודך באבחון ממוחשב, ו-(2) על התיפקוד הלימודי שלך.
כל פנייה נבדקת באופן ייחודי.מומלץ להתייעץ איתנו טרם שליחת המסמכים. ייתכן שיוצע לך להירשם לאבחון ולהשלים את תהליך ההרשמה, כדי שיהיה אפשר לבדוק ביסודיות את שאלת ההתאמה.
רצוי להצטייד בחוות דעת פסיכולוגית או פסיכיאטרית, המסבירה כיצד מצבך הנפשי עשוי להשפיע (1) על תיפקודך באבחון ממוחשב, ו-(2) על התיפקוד הלימודי שלך.
לא. גם אם הנך מתקשה מאוד בכתיבה, חשוב למלא את השאלון עצמאית (למעט החלקים שאחד ההורים צריך למלא). במקרה שהמאבחנת לא תצליח לפענח את הכתוב בשאלון, היא תפנה לקבלת הבהרות.
לאורך פגישות האבחון תתלווה אליך בוחנת, ואחד מתפקידיה יהיה להתבונן ולתעד היבטים שונים של התיפקוד שאינם נרשמים במחשב. כמו כן יתאפשר לך לספר בפירוט על עצמך ועל הקשיים, הן בשאלון האישי והן בפגישה עם המאבחנת.
מת"ל כוללת מבחן הכתבה, שבו נבדקים היבטים שונים של הכתיבה.במידת הצורך תאסוף המאבחנת נתונים נוספים כדי ללמוד על קשייך בכתיבה.
לא. האבחון במת"ל מבוסס על תוצאות התיפקוד בשורה של מבחנים, ועל הנבדקים לבצע את כולם.בכל מקרה לצורך קביעת הזכאות להתאמות במבחנים באנגלית דרושים גם נתונים על התיפקוד בשפת האם (עברית).
כדאי לעשות מאמצים מיוחדים כדי לאתר את המסמכים: להתקשר לבית הספר, למכון שבו אובחנת בעבר, וכן הלאה. אפשר גם לבקש ממורה להוראה מתקנת מכתב המתאר את קשייך.אם לא יאותרו המסמכים, המאבחנת עשויה לבקש את רשותך ליצור קשר עם מי שמכיר אותך היטב, כגון הורים ומורים, כדי לסייע בשיחזור ההיסטוריה ההתפתחותית והלימודית שלך. מחסור במסמכים עלול להקשות על המאבחנת לגבש אבחנה חד-משמעית. כמו כן, לאחר השלמת האבחון, המוסדות שבסמכותם לאשר או לדחות את המלצות המאבחנת בדבר מתן התאמות, עלולים לדחות את המלצותיה בשל מחסור במסמכים אובייקטיביים המתעדים את התיפקוד ואת הקשיים בילדות.
בדוח האבחון מוצגות תוצאות כל המבחנים בפירוט רב. אחריהן מופיעה טבלה ובה "סיכום תוצאות מבחני מת"ל". בטבלה זו מופיעה אבחנה משוערת שהמחשב מפיק באופן אוטומטי.אבחנה זו נועדה לסייע למאבחנת בקביעת האבחנה הסופית, אך היא עצמה אינה בגדר אבחנה סופית, מהסיבות הבאות: (1) האבחנה שהמחשב מפיק מבוססת על תוצאות המבחנים הממוחשבים בלבד, ואינה כוללת נתונים חשובים אחרים שֶיֵש להביא בחשבון בעת גיבוש האבחנה; (2) תהליך האבחנה הוא תהליך מורכב, הדורש מומחיות מקצועית, יֶדע רב וניסיון. המחשב אינו יכול לעשות זאת באופן מספק. לפיכך, האבחנה הסופית והקובעת היא האבחנה הקלינית שמגבשת המאבחנת.
לא. לכל מוסד קריטריונים משלו לגבי מתן התאמות. הקריטריונים לגבי מתן התאמות בהשכלה הגבוהה (בבחינה הפסיכומטרית ובמוסדות להשכלה גבוהה) אינם הקריטריונים למתן התאמות בבחינות הבגרות. יתר על כן, לכל מערכת יש רשימת התאמות משלה. לדוגמה, היבחנות בעל-פה ושאלון בחינה מותאם הם התאמות אפשריות בבחינות הבגרות, אך הם אינם מקובלים בהשכלה הגבוהה.
לא. המאבחנת מחויבת לרמה המקצועית של האבחון, והמלצותיה נגזרות מממצאי האבחון. במת"ל, ההמלצות להתאמות במבחנים אקדמיים נקבעות על-פי קריטריונים ברורים, אשר קובעים את תנאֵי הזכאות לכל אחת מן ההתאמות המקובלות במוסדות להשכלה גבוהה.
ההרשמה לבחינות המותאמות מסתיימת כחודש וחצי לפני מועד הבחינה, ומומלץ להגיש את הבקשה לקבלת תנאים מותאמים כחודש וחצי לפני כן; כלומר, בסך הכל שלושה חודשים לפני מועד הבחינה.
תהליך האבחון עצמו אורך בדרך כלל בין ארבעה לשישה שבועות. כדאי להביא בחשבון שלקראת סיום ההרשמה יש עומס רב, ולעיתים אין אפשרות לקבל כל פונה. לכן מומלץ לפנות לאבחון לפחות חמישה חודשים לפני מועד הבחינה.
בעת הפנייה למכון האבחון חשוב לציין, כי האבחון נחוץ לצורך הגשת בקשה לקבלת תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית, ולוודא כי אכן יש אפשרות לסיים את תהליך האבחון במועד. האחריות על בירור לוחות הזמנים מוטלת עליך.
כדי לקבוע את ההתאמות לבחינה הפסיכומטרית נחוצה מומחיות במאפייני הבחינה הפסיכומטרית, בהתאמות הייחודיות הניתנות בבחינה, ובהשפעתן על הכשרים הנמדדים בה.
הגורמים המקצועיים ביחידה לבחינות מותאמות מקבלים את ההחלטות בנוגע למתן התאמות בבחינה בהתבסס על המידע בדוח האבחון, ועל המידע הנוסף המצורף לבקשה. לעובדה שבדוח האבחון אין המלצות לגבי התאמות בבחינה הפסיכומטרית, אין השפעה על ההתאמות שיאושרו או על הסיכויים לקבל אותן.
דחיית הבקשה אינה נובעת בהכרח מדחיית מסקנות האבחון. ייתכן שלא אושרו תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית בגלל סיבה אחרת, לדוגמה, מפני שהלקות שנמצאה אינה צפויה לפגוע פגיעה ניכרת בתיפקוד בבחינה הפסיכומטרית, או מפני שאי-אפשר לעקוף את התיפקוד הלקוי אצלך מפני שתיפקוד זה אמור להימדד בבחינה.
במכתב שיישלח מן היחידה לבחינות מותאמות במרכז הארצי לבחינות ולהערכה יפורטו הסיבות שבגללן נדחתה הבקשה.