מאפיינים
של נשים שלומדות מדעי המחשב
במחקר שערכנו על הקשר בין בגרות במדעי המחשב לבין תואר במדעי המחשב בישראל, מצאנו שלמידה
של מדעי המחשב בתיכון מגדילה את הסיכויים לבחור אחר כך באחד מהתחומים של מדעי
המחשב באוניברסיטה, וממצא זה נכון במיוחד אצל נשים. במחקר על האוניברסיטה הפתוחה, בדקנו הבדלים בין סטודנטיות לסטודנטים למדעי
המחשב שלמדו בשנים 1995-2006. המחקר הראה שבקורסי המבוא בתחילת הדרך סטודנטיות מתקשות
יותר מאשר סטודנטים, אך בסופו של דבר סטודנטיות אינן נושרות מהלימודים יותר מאשר
סטודנטים, ואין הבדל מובהק בציון הממוצע של כלל התואר בין נשים לגברים.
איך
אפשר לשנות את הפער בין נשים לגברים במדעי המחשב?
אפשר
לחייב את כלל התלמידים והתלמידות בתיכון ללמוד קורס מבוא במדעי המחשב, ללא קשר
לנושאים שיבחרו להרחיב בבחינות הבגרות. כך אפשר יהיה לחשוף את כולם לידע בסיסי
במדעי המחשב שעשוי להוביל לבחירה במקצוע בשלב מאוחר יותר. אפשר להציע לתלמידות
ללמוד מדעי המחשב בכיתה נפרדת מזו של התלמידים, שתאפשר לתלמידות מקום יותר בטוח.
אפשר להציע תכניות לימוד שבהן הבעיות שמופיעות בתרגילים ובמבחנים יעסקו יותר בסוגיות
יומיומיות או בנושאים שתורמים באופן ישיר יותר לחברה. שינוי כזה עשוי לקרוץ במיוחד
לתלמידות שחושבות שהתחום צר מדי ואינו נוגע בחיים עצמם. כמו כן, אפשר להציע קורסי
מבוא נפרדים למי שאין לו רקע בתכנות ולמי שיש לו רקע בתכנות. ברמה הארצית, אפשר
לתמרץ את המוסדות להשכלה גבוהה להעלות את שיעור הנשים שלומדות מדעי המחשב באמצעות
מענקים שיינתנו למוסדות שיובילו שינוי. לבסוף, ייתכן שהדרך הטובה ביותר היא לחשוף
תלמידות תיכון לנשים שהצליחו בתחום המחשבים במדע ובתעשייה כבר בשלב המוקדם שבו הן
בוחרות איזה מקצוע ללמוד כמקצוע מורחב. נשים אלה יציבו לתלמידות מודלים לחיקוי
ויגרמו להן לשאוף להצליח בתחום.
מקורות
Armoni, M., & Gal-Ezer, J. (2014). High school computer science education paves the way for higher
education: The Israeli case. Computer
Science Education, 24 (2-3), 101-122. doi: 10.1080/08993408.2014.936655
Gal-Ezer, J., Vilner, T., & Zur, E. (2008). Once she makes
it, she's there!: A case study. Computer
Science Education, 18(1), 17-29. doi: 10.1080/08993400701819504