מאפיינים מגדריים של משא ומתן והצעות לפעולה

ד"ר עדי עמית

בחינה של שוק העבודה מראה שנשים עובדות במקצועות שבהם מרוויחים שכר נמוך באופן יחסי, הייצוג שלהן בתפקידים בכירים אינו שכיח כמו זה של הגברים, וגם כאשר הן עובדות במקצוע ובתפקיד זהה לזה של גברים הן מקבלות שכר נמוך מהם (Hoisl & Mariani, 2017). אחד הגורמים לפערים הללו קשור בכך שתהליכי קידום מתנהלים באמצעות משא ומתן על השכר ועל תנאי ההעסקה (עמית, 2018). המגדר משפיע על הנושאים שעולים לדיון בתהליכי קידום ועל ההחלטה אם לפתוח תהליך של עדכון שכר. נשים, יותר מגברים, מתנדבות וגם נענות לבקשות לבצע משימות בתוך ארגונים, גם כאשר הן יודעות שהמשימות הללו לא ישפיעו על תהליכי הקידום שלהן. לדוגמה, נשים נוטות להשתתף ביותר וועדות או ללוות תהליכי קליטה של עובדים חדשים בארגון לעיתים קרובות יותר מגברים. השקעת הזמן במשימות אלו פוגעת באפשרויות הקידום שלהן, וזאת בהשוואה לגברים שמשקיעים במשימות אחרות שמשפיעות יותר על תהליכי הקידום בארגון (Babcock, Recalde, Vesterlund, & Weingart, 2017). משתמע מכך שחלק מהתרומה של נשים לארגון כלל אינו עולה לדיון במהלך משא ומתן על שכר. בנוסף, הסבירות שגברים ייזמו משא ומתן על שכר ועל תנאי עבודה גדולה לפחות פי שניים מהסבירות שנשים יעשו זאת (Babcock, Gelfand, Small, & Stayn, 2006). 

איך נשים מנהלות משא ומתן 

גם כאשר נשים מנהלות משא ומתן על שכר ועל תנאי העבודה, הן לא תמיד מבקשות את מה שמגיע להן, הן מבחינת שכר והן מבחינת תפקידים (Babcock & Laschever, 2003). אולי הן חושבות שלא מקובל שאישה תדבר על כסף, ואולי הן אינן מרגישות נוח לדרוש תנאי עבודה אחרים או קידום משמעותי. זהו ממצא חשוב, משום שאפשר לעודד נשים ליזום משא ומתן ולדרוש שתהיה בו התייחסות לכל המשימות שהן ביצעו (Babcock & Laschever, 2008). יתרה מכך, גברים מוכנים יותר מנשים לנקוט באמצעים שנויים במחלוקת על מנת לקדם את התוצאות האישיות שלהם במשא ומתן, כגון מתן מידע חלקי בלבד או הסתרה של משרות אחרות שהם מחפשים במקביל (Robinson, Lewicki, & Donahue, 2000). כשגברים מנהלים משא ומתן מול נשים, הם מרמים יותר מאשר אם הצד השני היה גבר (Kray, Kennedy, & Van Zant, 2014). 

סטריאוטיפים ומשא ומתן

סטריאוטיפים מגדריים משפיעים על משא ומתן בדרכים נוספות. תכונות ומיומנויות שהחברה מייחסת לגברים, כגון כוח, אסרטיביות ורציונליות נתפסות כמתאימות לשולחן המשא ומתן יותר מאשר תכונות ומיומנויות שמאפיינות את הסטריאוטיפ הנשי, כגון כניעות, אדיבות, ותרנות ורגשנות (Kray & Thompson, 2004). התפיסה השלטת במשא ומתן תואמת את הסטריאוטיפ המגדרי הגברי, והמרוויחים העיקריים מתפיסה זו הם... גברים. במבנה החברתי הקיים, כאשר הציפייה היא שנשים יקבלו את מצבן בהכנעה ויתנהלו בנעימות, נשים שמנהלות משא ומתן ומבקשות את מה שלדעתן מגיע להן לקבל עלולות לשלם מחיר שיתבטא בהערכות לא מחמיאות ובפגיעה בסיכויים שלהן להתקבל לעבודה (Bowles, Babcock, & Lai, 2007).

אז מה אפשר לעשות?

אפשר לפנות לנשים וללמד אותן להתנהל אחרת. אך לא די בכך. חשוב לזהות את המנגנונים שמסדירים ומשמרים את המבנה החברתי ולערוך בהם שינוי. למשל, המחקר מראה שאפשר לצמצם את הפער בין גברים לנשים בסבירות ליזום עדכון של תנאי העבודה אם מגדירים את המצב כהזדמנות לבקש שינוי בתנאי העבודה ולא כהזדמנות לנהל משא ומתן על תנאי העבודה או על השכר (Small, Babcock, Gelfand, & Gettman, 2007). באופן דומה, כאשר מצהירים באופן מפורש בהצעת עבודה שהשכר נתון לדיון, הפער בין נשים לגברים בנכונות לנהל משא ומתן על תנאי ההעסקה מצטמצם (Leibbrandt & List, 2015). יש דרכים נוספות לשנות את תהליכי הקידום או עדכון השכר בארגונים. למשל, אפשר לדאוג להתנעת תהליכי קידום במועדים קבועים מראש, ולא להתבסס על יוזמה של העובד או של העובדת. בנוסף, אפשר לכלול בתהליך הערכת העובדות והעובדים את כל המשימות הארגוניות ה"שקופות" שנשים נוטות לעשות יותר מגברים.
 

 

מקורות

 
עמית, ע. (2018). פסיכולוגיה של משא ומתן. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
 
Babcock, L., & Laschever, S. (2003). Women don’t ask: Negotiation and the gender divide. Princeton, NJ: Princeton University Press. https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691089409/women-dont-ask
Babcock, L., & Laschever, S. (2008). Ask for it: How women can use negotiation to get what they really want. New York: Bantam Dell. https://books.google.co.il/books/about/Ask_for_it.html?id=kD1yUWlP4vsC&source=kp_book_description&redir_esc=y
Babcock, L., Gelfand, M., Small, D., & Stayn, H. (2006). Gender differences in the propensity to initiate negotiations. In D. D. Cremer, M. Zeelenberg, & J. K. Murnighan (Eds.), Social psychology and economics (pp. 239-262). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.https://psycnet.apa.org/record/2006-08981-000
Babcock, L., Recalde, M. P., Vesterlund, L., & Weingart, L. (2017). Gender differences in accepting and receiving requests for tasks with low promotability. American Economic Review107(3), 714-747. doi: 10.1257/aer.20141734
Bowles, H. R., Babcock, L., & Lai, L. (2007). Social incentives for gender differences in the propensity to initiate negotiations: Sometimes it does hurt to ask. Organizational Behavior and Human Decision Processes103(1), 84-103. doi: 10.1016/j.obhdp.2006.09.001
Hoisl, K., & Mariani, M. (2017). It’s a man’s job: Income and the gender gap in industrial research. Management Science63(3), 766-790. doi: 10.1287/mnsc.2015.2357
Kray, L. J., & Thompson, L. (2004). Gender stereotypes and negotiation performance: An examination of theory and research. Research in Organizational Behavior26, 103-182. doi: 10.1016/S0191-3085(04)26004-X
Kray, L. J., Kennedy, J. A., & Van Zant, A. B. (2014). Not competent enough to know the difference? Gender stereotypes about women’s ease of being misled predict negotiator deception. Organizational Behavior and Human Decision Processes125(2), 61-72. doi: 10.1016/j.obhdp.2014.06.002
Leibbrandt, A., & List, J. A. (2015). Do women avoid salary negotiations? Evidence from a large-scale natural field experiment. Management Science61(9), 2016-2024. doi: 10.1287/mnsc.2014.1994
Robinson, R. J., Lewicki, R. J., & Donahue, E. M. (2000). Extending and testing a five factor model of ethical and unethical bargaining tactics: Introducing the SINS scale. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior21(6), 649-664. doi:10.1002/1099-1379(200009)21:6<649::AID-JOB45>3.0.CO;2-%23
Small, D. A., Gelfand, M., Babcock, L., & Gettman, H. (2007). Who goes to the bargaining table? The influence of gender and framing on the initiation of negotiation. Journal of Personality and Social Psychology93(4), 600-613. doi: 10.1037/0022-3514.93.4.600

רעיונות נוספים