The-Island-was-a-World_catalogue-digital

174 אמן ובינה מלאכותית בדיאלוג פואטי; The Island was a World אורן אליאב, חוה אלדובי ) כרוך בהבטחה ובאיום גם יחד. במוקד generative AI הממשק בין אמנות לבינה מלאכותית יוצרת ( השיח הטכנו־תרבותי עומדת שאלה עתיקה: האם האנושות תצליח אי פעם לייצר "גולם" שיעלה על מקביליו האנושיים, והאם גולם כזה עשוי להיות איום קיומי או זהותי על המין האנושי? את 1 ) סוקר במאמרו "המכונה כאמן כמיתוס" Broeckmann האוצר וחוקר האמנות אנדריאס ברוקמן ( הדיסטופיה של מכונות יוצרות, המאיימות להחליף את האדם או לשנות אותו באופן מהותי. בסקירה היסטורית מקיפה, ברוקמן מראה שמיתוס זה איננו ייחודי לעידן הדיגיטלי ולא נולד עם ההתפתחויות Machine בלמידת מכונה ובבינה מלאכותית. בין השאר, הוא מצטט את התערוכה "אמנות מכונה" (" . כיום היינו משייכים תערוכה 1934־ ) ב MOMA "), שהוצגה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ( Art מסוג זה לתחום העיצוב התעשייתי, שכן הוצגו בה ברגים, מכלים ומכשירים שונים, אך בשנת הצגתה היא נסובה על סוגיית "המכונה כאמן". בקטלוג שנלווה לתערוכה כתב האוצר הידוע של המוזיאון Not only must we bind Frankenstein, but we must make ) את הדברים הבאים: " Barr אלפרד באר ( באר בחר בפרנקנשטיין, גרסה מודרנית של הגולם, כדי לבטא את האיום הטמון 2 ." him beautiful במכונה היודעת ליצור כמו האדם. ברוקמן מצידו חולק נחרצות על המודל האנטגוניסטי, המציב את האני האנושי למול המכונה. הוא מסב את תשומת ליבנו למינוח שעליו מיוסד מודל זה, וטוען שהוא איננו מקרי. מונחים אנתרופומורפיים כמו "למידת מכונה" ו"בינה מלאכותית", מבססים את הרעיון שהמכונה עשויה לגזול מן האדם את אנושיותו. ברוקמן גורס שאם רק נשתחרר מן התבנית הדיכוטומית שמציבה את המכונה כאיום על האנושיות, נוכל לדון באופן ביקורתי ומשוחרר במיתוס העתיק המכונן את תפיסותינו ביחס לממשק בין טכנולוגיה לאמנות. , הוצגו בניו יורק ובשטוטגרט תערוכות ראשונות MOMA ב־ , כשלושה עשורים לאחר התערוכה 1965 ב־ ). שתי התערוכות, שלא היו קשורות ביניהן, התקבלו Computer Generated Art של "אמנות מחשב" ( בחשדנות ובאנטגוניזם. התערוכה במכון הטכנולוגי של אוניברסיטת שטוטגרט הציגה עבודות ), מתמטיקאי ומהנדס בחברת סימנס. פרופסורים Georg Nees , 1926-2016( מחשב של גיאורג ניס לאמנות שהוזמנו לפתיחה שאלו את ניס אם הוא באמת חושב שהוא יכול לגרום למחשב ליצור כמו אמן אנושי. אחרי הרהור, ניס ענה שכן, אם רק יוכלו להגדיר עבורו בדיוק איך אמן אנושי יוצר. תשובתו הכעיסה כל כך את הנוכחים, עד שחלקם עזבו את המקום בזעם. Broeckmann, Andreas. 2019. "The machine as artist as myth." Arts 8 (1): 25. https://doi.org/10.3390/arts8010025 1 בתרגום חופשי: לא רק שעלינו לחבר את חלקיו של פרנקנשטיין, עלינו גם להפוך אותו ליפה (ח"א). מצוטט אצל 2 . 1 , ראו הערה Broeckmann

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw