The-Island-was-a-World_catalogue-digital

171 ). הטכניקות שאימצו הסוריאליסטים כללו 1900( פירוש החלום שהציע פרויד בכתביו, בעיקר ב ) – שפשוף בעיפרון frottage "רישום אוטומטי" (או שרבוט חופשי) ומשחקי ילדים, כמו פרוטאז' ( על גבי טקסטורה עד להופעת דימוי; דקלקומניה – משחק בכתמי צבע; וכן "גווייה מופלאה" בכל הפרקטיקות 5 ), ציור בהמשכים בידי משתתפים שאינם רואים את הציור כולו. exquisite corpse ( הללו, האמן נוקט צעדים אקטיביים כדי לאבד שליטה על התהליך לטובת הצפת היצירה בתכנים בלתי צפויים. עם זאת, ביצירתם של הסוריאליסטים התקיים תמיד תהליך של ברירה ועיבוד מתוך זרם הדימויים האקראי, אשר שימש כזרז משחרר מחסומים וכאמצעי להעצמת השטף הסוגסטיבי. האמנים נכנסו לדיאלוג עם זרם התודעה, ומתוכו הם דלו את קצה החוט הסוגסטיבי שיוביל להבשלת היצירה. למאה הקודמת נולד זרם חדש באמנות, שכונה כאמור "אמנות מחשב", ולעיתים "אמנות 60־ בשנות ה אלגוריתמית". בעשור הראשון להופעתה התבססה אמנות זו על פלט גרפי, שביטא באופן חזותי תוצאה חישובית של תוכנית (אלגוריתם) אשר נכתבה בידי האמנים. אמני המחשב הראשונים היו לרוב מתמטיקאים או מהנדסים. הפלט בוצע באמצעות פלוטר (תוויין), והיצירות כללו ממד של אקראיות, שכן האלגוריתם היה חופשי לבחור באופן אקראי מתוך טווח של אפשרויות, ללא שליטת היוצר האנושי. אקראיות זו תרמה לרושם המוטעה שהדימוי נוצר ללא כוונה או תכנון של האמן. מי שכתב את התוכנית היה אחראי לכל האפשרויות שהתקיימו בה, והאקראיות לכאורה (הפסבדו-רנדומליות) תוכננה כאלמנט אסתטי מובנה. בדומה לסוריאליסטים, גם אמני המחשב שמרו בידם את השליטה ביצירה הסופית. הם בחרו מתוך שטף היצירות האלגוריתמיות את הקומפוזיציות שנראו להם "אמנותיות" במיוחד, ואותן הציגו בתערוכות. היא הראשונה שנרשמה באופן 6 ) Gaussian Quadratic ( מודל ריבועי גאוסיאני עבודת המחשב , נתקל AT&T ), מהנדס בחברת A. Michael Noll , b. 1939( חוקי כיצירת אמנות. האמן מייקל נול בתחילה בסירוב כאשר ניסה לרשום את זכויותיו כיוצר. הוא נדחה בטענה שאינו האמן, שכן מכונה היא שהפיקה את היצירה. נול התעקש והצליח לקבל את הזכויות, ובכך הפכה יצירה זו לציון דרך נוסף בתולדות האמנות, כאשר ויתור מחושב על שליטה הרחיב את טווח האפשרויות שעמדו בפני האמנים וסייע לחרוג ממגבלות האפשר בתקופתם. הטכניקות ה"אוטומטיות" אפשרו לסוריאליסטים להציף את התכנים האסורים, בזמנם, של הלא מודע. בדומה לזה, אמני המחשב המוקדמים הצליחו, באמצעות העברת השליטה לידי האלגוריתם, ליצור וריאציות על נושא בכמות ובשטף שהיקפם חרג ), יצירתה 1976 – 1975 מן היכולת של אמן אנושי ליצור בטווח זמן סביר. "היפר־טרנספורמציות" ( היא סדרה של וריאציות על ריבוע. בכל 7 ,) Vera Molnar ,1924-2023( של האמנית ורה מולנאר תמונה מתקיימת סדרה פנימית של שינויים בגודל ובפוזיציה של המצולע ובקווי המתאר שהולכים https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/automatism ל הרחבה ראו: 5 https://collections.vam.ac.uk/item/O1193785/gaussian-quadratic-photograph-a-michael-noll 6 https://digitalartmuseum.org/molnar/hypertransformations.html 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw