לדלג על תפריט ראשי
Toggle navigation
מתעניינים
סטודנטים
סגל
להרשמה
*3500
Eng
Eng
|
العربية
המחלקות האקדמיות
היסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות
אודות
סגל
מחקר
היסטוריה
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
תואר ראשון בהיסטוריה
תוכניות הלימודים
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
שאלות נפוצות
יצירת קשר
תואר שני בהיסטוריה
אודות
תכנית הלימודים
אמנת התכנית
לוחות מפגשים
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
תעודת הוראה בהיסטוריה
יצירת קשר
פילוסופיה
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
פכ"מ - פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה
אודות
מידע למתעניינים
ייעוץ אקדמי
מדעי היהדות
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
יצירת קשר
ספרות, לשון ואמנויות
אודות
סגל
מחקר
ספרות
תכניות לימודים
תואר ראשון בספרות
תעודת הוראה בספרות
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
מחקר
יצירת קשר
קולנוע
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
מוסיקה
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
קונצרטים
יצירת קשר
תולדות האמנות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
תאטרון
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
בלשנות ולשון עברית
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
תואר רב תחומי באמנויות
אודות
תכניות לימודים
מסלול לימודים בניהול אמנויות
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
לימודי תרבות - תואר שני
אודות
תכנית הלימודים
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
מידע לסטודנטים
מידע למתעניינים
עבודות אקדמיות
יצירת קשר
מדעי הרוח הדיגיטליים
יצירת קשר
ניהול וכלכלה
אודות
סגל
מחקר
ייעוץ והרשמה
ניהול
תוכניות לימודים
דוגמאות לתכניות לימודים מובנות
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
כלכלה
תארים בכלכלה ותוכניות לימודים
דוגמאות לתכניות לימודים מובנות
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
חשבונאות
אודות
מקצוע ראיית החשבון
הדרך אל המקצוע
תכניות לימודים
דוגמאות למסלולי לימוד
קורסים
חשבונאות לבעלי תואר
יצירת קשר
תואר שני במנהל עסקים
אודות
תכנית הלימודים
סגל
הלימודים בתכנית
התמחות ביזמות וחדשנות
התמחות בשיווק
התמחות במימון וניהול פיננסי
התמחות בהתנהגות ארגונית וניהול משאבי אנוש
קורסי בחירה כלליים וסדנאות פרקטיות
מסלול למצטיינים
מסלול פנים ארגוני
לומדים מחו"ל
המסלול המחקרי
פרקטיקום
סדנאות ארגז הכלים
מבחני מעבר בקורסי השלמה
הרשמה לסמינרים
הגשת מועמדות והרשמה
נטוורקינג וחיבור לשטח
מועדון היזמות
מועדון האסטרטגיה
מועדון המנהלות
כנסי חדשנות וטרנספורמציה
אורחים בכירים
סדנאות ארגז הכלים
מלגות
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
קישורים שימושיים
יצירת קשר
סוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת
סגל
ייעוץ אקדמי
מחקר
סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
יצירת קשר
תואר שני בלימודי תרבות
אודות
תכנית הלימודים
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
מידע לסטודנטים
מידע למתעניינים
עבודות אקדמיות
יצירת קשר
לימודי תעודה בלימודי מגדר
אודות
תכנית הלימודים
ייעוץ והרשמה
קריאה מומלצת
תקשורת
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
יצירת קשר
המרכז ללימודי תקשורת
למה ללמוד תקשורת אצלנו
תכנית הלימודים
מידע לסטודנטים
יצירת קשר
רדיו הפתוחה
תכניות
אודות
יצירת קשר
מדע המדינה ויחסים בינלאומיים
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
יצירת קשר
תואר שני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים
אודות
תוכנית הלימודים
סגל
ייעוץ אקדמי
תואר שני מחקרי
יצירת קשר
מדיניות ציבורית
אודות
תכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
בית הספר לשלטון מקומי
אודות
תכנית הלימודים
הצטרפו להצלחה
שכר לימוד ומלגות
כתבו עלינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
תואר שני בממשל ומדיניות ציבורית
אודות
תכנית הלימודים
מסלול לימודים מקוון
מסלול מחקרי
סגל
ייעוץ אקדמי
מלגות
שאלות נפוצות
יצירת קשר
משפט ציבורי
אודות
תכניות הלימודים
קורסים
ייעוץ
יצירת קשר
אתיקה במחקר
יצירת קשר
חינוך ופסיכולוגיה
אודות
סגל
מעבדה התנהגותית
ועדת האתיקה
חינוך
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
פסיכולוגיה
אודות
תוכניות לימודים
הדרך אל התואר
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
מדעי הקוגניציה
אודות
תכניות לימודים
סגל התכנית
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
תואר שני בחינוך - טכנולוגיות ומערכת למידה
אודות
ידיעון התכנית
הלימודים בתכנית
קורסים
מידע למתעניינים
המוסמכים שלנו
סגל
ייעוץ אקדמי
תואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך
אודות
תכנית הלימודים
סגל
מידע למתעניינים
הלימודים בתכנית
קורסים
המוסמכים שלנו
ייעוץ אקדמי
תואר שלישי בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה
מידע למתעניינים
מדריכים ומדריכות
דוקטורנטים ודוקטורנטיות
English
תואר שני בפסיכולוגיה חברתית
אודות
תכנית לימודים
סגל
מידע למתעניינים
הרשמה, שכר לימוד ומלגות
הפן היישומי בתכנית
סיפורי מוסמכים.ות
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית
אודות
תכנית לימודים
הכירו את הקורסים
סגל
הגשת מועמדות
שאלות נפוצות
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
מעבדה בפסיכולוגיה וחינוך
אודות
מחקר
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יצירת קשר
מתמטיקה ומדעי המחשב
אודות
סגל
מתמטיקה
תוכניות לימודים
קורסים
סמינר
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
שאלות נפוצות
יצירת קשר
מדעי המחשב
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סמינרים וסדנאות
סגל
כנס יום התיאוריה 2019
ארכיון יום התיאוריה
שאלות נפוצות
ייעוץ אקדמי
משרות פנויות
יצירת קשר
תוכנית מצוינות במדעי המחשב ובהנדסת תוכנה
אודות
תוכניות לימודים לדוגמה
מידע למתעניינים
הגשת מועמדות
יצירת קשר
הנדסת תעשייה וניהול
אודות
תכנית הלימודים
קורסים
מסלולי התמחות
פרויקטים
סגל
שאלות ותשובות
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
תואר שני במדעי המחשב
אודות
תכנית הלימודים
קורסים
סמינרים
עבודה מסכמת ותזה
פרוייקט מתקדם
סגל
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
תואר שני בלמידת מכונה וניתוח נתוני עתק
סגל
מידע למתעניינות ולמתעניינים
מבנה הלימודים ומהלכם
תזות ועבודות מסכמות
תשובות לשאלות נפוצות
תוכנית הלימודים
הנדסת תוכנה
אודות
תכנית לימודים
קורסים
סגל
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
יצירת קשר
מדעי הטבע
פיסיקה
תואר ראשון בפיסיקה
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
תוכניות לימודים מובנות
ייעוץ אקדמי
אישור תוכנית לימודים
יצירת קשר
תוכניות העשרה ומלגות
תואר שני באסטרופיסיקה
אודות
תוכנית הלימודים
סגל
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
תשובות לשאלות נפוצות
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
כימיה
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
מילון מונחים
כימיה ברשת
פרויקט מחקר
ייעוץ אקדמי
שאלות נפוצות
יצירת קשר
מדעי החיים
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מרכזי הוראה בקורסים
שאלות נפוצות
ייעוץ אקדמי
מחקר
יצירת קשר
מדעי כדור הארץ
אודות
תוכניות לימודים
קורסים
סגל
מחקר
ייעוץ אקדמי
יצירת קשר
מטאורולוגיה באוניברסיטה הפתוחה
המחשבה הביולוגית - תואר שני
תכנית הלימודים
הקורסים בתכנית
מוסמכי התכנית
קריאה מומלצת
סגל
ייעוץ אקדמי ויצירת קשר
מחקר
תוכניות לימודים
ייעוץ אקדמי
סגל
מרכזי הוראה בקורסים
יצירת קשר
היחידה לאנגלית כשפה בין-לאומית
סיווג רמה ובחינות מיון
העברת ציון מבחינת מיון והכרה בלימודים קודמים
בחינת מיון פנימית, סדנת גישור וטרום סדנת גישור
דרישות האנגלית במהלך התואר
קורסי האנגלית באוניברסיטה הפתוחה
סיוע בלימודי אנגלית
סגל
מחקר ופיתוח
פורטל המחקר
רשות המחקר
הנחיות, נהלים וטפסים
מענקים פנימיים - ועדת היגוי
קולות קוראים
הנחיות הגשה
האיחוד האירופי
חיפוש חוקרות וחוקרים
תקציב מחקר אישי
מכונים ומרכזי מחקר
המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה
אודות
חברי המרכז
מחקר
ימי עיון
סמינרי מחקר
הרצאות נבחרות
כנס צ'ייס
המכון לחקר היחסים בין יהודים, נוצרים, מוסלמים
אודות
אירועים
פרסומים
עלון המכון
English
מכון האוניברסיטה הפתוחה לחקר יחסי חברה-צבא
המרכז למחקרי סביבה וקיימות
אודות
מחקרים
קולות קוראים
אירועים
פרסומים
English
מרכז המחקר באסטרופיסיקה - ARCO
המרכז למדעי הרוח והחברה הדיגיטליים
מעבדות
אופמופ - חברה להעברת טכנולוגיות
המחלקה לפיתוח תוכן אקדמי וההוצאה לאור
שה"ם - טכנולוגיות וחדשנות בלמידה
מי אנחנו
אולפני וידאו
הנחיה מקוונת במערכת זום
סביבת הלמידה
רצפי למידה מקוונים
אנליטיקות למידה
משאבי למידה מצולמים
ספרים דיגיטליים
לימודים באוניברסיטה הפתוחה
הלימודים באוניברסיטה הפתוחה
ידיעון אקדמי
תכניות לתואר ראשון
תכניות לתואר שני
לימודי דוקטורט
תעודות הוראה
לימודי תעודה
קטלוג הקורסים
אפיקי מעבר
אקדמיה בתיכון
אודות
איך מתחילים
על הלימודים
המרת בגרויות
שכר לימוד ומלגות
לקראת גיוס
מידע לאחראים אקדמיים בבתי הספר
שער לאקדמיה עבור החברה החרדית
לימודי חרדים באקדמיה
מה לומדים
מעטפת ליווי
מלגות
שאלות נפוצות
לימודים מחו"ל לתואר ראשון ושני
בית הספר לשלטון מקומי
הרבה מעבר לתואר: מגזין האוניברסיטה
לימודים לעובדי הוראה
אודות
גמולים והטבות
הנחיות הרשמה
רישום לתוכניות ייחודיות
תוכניות תואר שני
הכשרת בעלי תפקידים - לימודי תעודה
למידה מרחוק
התמחות בהוראה
השתלמויות קיץ
מדידה והערכה בית ספרית
מורים בשנת שבתון
הדרכה בבתי הספר ובפסג"ות
הסמכה והתמקצעות במערכת החינוך
לימודי חוץ
אסכולות – בית ספר ללימודים רב תחומיים ולתרבות הדעת
תפנית – בית הספר למנהלים
דיפלומה - בית הספר ללימודי תעודה והסמכה
חשיפה – בית הספר לאומנויות התקשורת והדיגיטל
מירב – בית ספר לרפואה משלימה
דיאלוג – בית הספר לשפות
בית דניאל – מרכז כנסים וסדנאות
היחידה לקידום עובדי הוראה
הרשמה
אתר ההרשמה
הרשמה מקוונת
תקופות הרשמה ומועדי הרשמה
ייעוץ ללימודים אקדמיים
הנחיות הרשמה
אופן הרשמה
משלוח חומר לימוד
תעודת סטודנט
הנחיות כלליות
הנחיות הרשמה לאוכלוסיות מיוחדות
הרשמה לקורסי שפה באנגלית
תואר שני
תואר שלישי
לימודי תעודה / תעודת הוראה
סדנאות, סמינרים ועבודות סמינריוניות
שכר לימוד ותשלומים אחרים
שכר לימוד - כללי
טבלאות שכר לימוד ותשלומים אחרים
הנחיות לתשלום
החלטות וועדת וינוגרד על הפחתת שכר לימוד
שיטת שכר לימוד מצטבר ואחיד (שמ'א)
החזרים כספיים
תשלומים אחרים
מחשבון שכר לימוד
מלגות
שינויים בהרשמה
תקופת הזכאות לשינויים
הנחיות לשינויים
עבודות, סמינרים ועבודות סמינריוניות
שינוי מרכז לימוד ו/או קבוצת לימוד
בקשה מיוחדת להפסקת לימודים
היצע קורסים
רשימת מרכזי לימוד
טפסים וטבלאות עזר
אישורים
טפסים
טבלאות עזר למילוי טופס הרשמה
סמסטר סתיו
סמסטר אביב
סמסטר קיץ
מידע לסטודנטים
אתר המידע לסטודנטים
ידיעון אקדמי
מדריך לסטודנטים חדשים
צעדים ראשונים
מלגות והתאמות בלימודים
לימודים בקורס
ליווי אקדמי
לימודי אנגלית
בחינות
מילון מושגים
יצירת קשר
ייעוץ ללימודים אקדמיים
אודות מחלקת הייעוץ ללימודים אקדמיים
לקראת פגישת ייעוץ
לקראת ייעוץ לבניית תכנית לימודים
מפת דרכים אקדמית
ייעוץ לתואר שני
מידע על קורסים
פנייה לייעוץ ללימודים אקדמיים
מלגות
דיקנט הסטודנטים
אודות
צוות דיקנט הסטודנטים
נציב פניות הסטודנטים
מניעת הטרדה מינית
חוקים ותקנות
יצירת קשר
מלגות
מלגות סיוע כלכלי של האו"פ
תכנית אלף המלגות לסטודנטים חדשים
מלגות מצטייני נשיא
מלגות לתואר שני
מלגות עידוד לחיילים ולמשוחררים
מלגות בשיתוף קרן קציר
מלגות הצטיינות בספורט
מלגות לסטודנטים חרדים
מלגות לתלמידי תיכון
מענקים של המל"ג
הלוואות קרן שכ"ל
מלגות חיצוניות
נגישות
מרכז תמיכה - נגישות
נגישות במרכזי הלימוד
נגישות מזווית אישית
עמותות וגורמים חיצוניים
הצהרת נגישות
התאמות בלימודים
הריון ולידה
מילואים
סטודנטים עם מוגבלויות
סטודנטים יוצאי אתיופיה
עולים חדשים
סטודנטים דוברי ערבית
יוצאים בשאלה
מרכז אית"ן
מי אנחנו
איך פונים
קריטריונים לאבחונים
התאמות בבחינות
שאלות נפוצות
מרכז אבחון - מל"ל
מי אנחנו
אבחון מת"ל
הרשמה לאבחון
שאלות נפוצות
יצירת קשר
אופג'וב
ניהול קריירה והכנה לעולם העבודה
קורסים משלבי התנסות מעשית
תכנית המנטורינג
מרכז קריירה לחברה הערבית
מידע למעסיקים
פעילויות ואירועים
שירותי הכוון וייעוץ תעסוקתי
טיפים וכתבות
חברה מעורבות וספורט
נ"ז חברתיות בגין מעורבות חברתית או מילואים
פרס דיקן הסטודנטים למעורבות חברתית
פר"ח
סחל"ב
תכנית Prowoman לקידום נשים
מועדון או"פלה
כפרי סטודנטים - 'תוצרת הארץ'
מעורבות חברתית של אגודת הסטודנטים
סטודנטים מתנדבים
ארגון פעמונים
מוסיקה בקמפוס
סטודנטים מסביב לעולם
מועדון הדיבייט
רדיו הפתוחה
שירותים והטבות
שירותי ייעוץ פסיכולוגי
שירותי ייעוץ תעסוקתי לימודי
מרכז לאבחון לקויות למידה-מלל
הנחות בתחבורה הציבורית
תשלום דמי ביטוח לאומי
הנחות במעונות יום-משרד התמ"ת
שירותי אופיס 365
אגודת האקדמאים למדעי החברה והרוח בישראל
דיקנט הלימודים האקדמיים
למידה מקוונת
פיתוח כישורי למידה
אגודת הסטודנטים
ספרייה
אתר הספרייה
הכירו את הספרייה
מידע למבקרים
צוות הספרייה
נגישות
כתובות ודרכי הגעה
סרטון הכירו את הספריה
ידיעון הספרייה בין השורות
תרומות לספרייה
שירותים לסטודנטים
השאלה מאוסף הספרייה והשאלה בין ספרייתית
הדרכה באיתור מידע
אתר ההדרכה והמבחן הביבליוגרפי
ספרים ומאמרים במשלוח עד הבית
מרחבי למידה
אישורי כניסה והשאלה לספריות אוניברסיטאיות אחרות
הדפסה, סריקה וציוד טכנולוגי
גישה מרחוק למשאבים אלקטרוניים
שירותים מיוחדים לסגל ולמנחים
השאלה מאוסף הספרייה והשאלה בין-ספרייתית
אישורי כניסה והשאלה לספריות אוניברסיטאיות אחרות
מדדי פרסומים וחוקרים
גישה מרחוק למשאבים אלקטרוניים
מדריך לשימוש במערכת Pure
פרסום מחקרים בגישה פתוחה - Open Access
ייעוץ והדרכה לחברי סגל ומנחים
מדור הרכש בספרייה
العربية תכני הספרייה בערבית
الاتصال من المنزل
خدمات استعارة الكتب من المكتبة واستعارة الكتب بين المكتبات
الاستشارة والإرشاد
أماكن التعلّم في المكتبة وفي المراكز التعليميّة
تصاريح الدخول واستعارة الكتب من المكتبات الأخرى
الطباعة، التصوير والمسح الضوئيّ
مجمّعات المعلومات
أفلام ارشاد قصيرة في اللغات العبرية والعربية
אודות
אודות האוניברסיטה הפתוחה
רשויות האוניברסיטה הפתוחה
מבנה ארגוני ומחלקות האוניברסיטה
מבנה ארגוני
כל מחלקות האוניברסיטה הפתוחה
לשכת נשיא האוניברסיטה הפתוחה
המחלקה לדוברות וליחסי ציבור
המינהל האקדמי
המחלקה להערכה
אודותינו
ייעוד המחלקה
פעילויות המחלקה
ערכים
מבנה ארגוני
צוות המחלקה
הערכה מעצבת
מחקר יישומי והערכת אפקטיביות
פניות למחלקה
פרקטיקום
דיקנט הפיתוח וטכנולוגיות למידה
דיקנט הלימודים האקדמיים
מינהל שרותי הוראה
מינהל מרחבים ומוקדים
מינהל משאבי אנוש
אודות
סגל מינהלי
סגל הוראה
משרות
מניעת הטרדה מינית
רווחת העובדים
רווחת הפרט
טפסים
הכשרות והשתלמויות עובדים
סגל אקדמי בכיר
מערכות באיזור האישי
מינהל כספים, תכנון וכלכלה
מינהל המחשוב
מינהל הלוגיסטיקה
חוג הידידים
פרסומים
דוחות נשיאי האוניברסיטה הפתוחה
כתבי עת
זמנים
המערכת
גיליונות קודמים
מפתח שמות
רכישת מינוי
הנחיות להגשת מאמרים
כנסים ואירועים
כתבו עלינו
פודקאסטים
יצירת קשר
קריאות ישראליות
אסכולה
למדא - ספרי האוניברסיטה הפתוחה | חנות הספרים המקוונת
למדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה
הגשת כתב יד
פרס קרן גולדברג לכתבי יד מצטיינים
רשימת הזוכים בפרס קרן גולדברג
ספרים שראו אור
ספרים שיראו אור
מן התקשורת
ישראלים - סדרת ספרים בשיתוף מכון בן־גוריון
יצירת קשר
בוגרים
אודות
הבוגרים שלנו
סרטוני בוגרים
גלרית טקסי סיום
אגודת הבוגרים
אירועים
חדשות
קידום הוגנות מגדרית
אודות
פעילויות
דוחות ונתונים
מניעת הטרדה מינית
יום המדענית
סטודנטיות
לובי סטודנטיות
משלבות חיים ולימודים
לומדות כל החיים
פורצות מחסומים
מצליחות בקריירה
חוקרות
חוקרות
רעיונות לשינוי
כל הרעיונות
צרו קשר
מוקדי הלימודים האקדמיים
דוברות ויחסי ציבור
פניות בנושא הטרדה מינית
מרכזי הלימוד ברחבי הארץ
דרכי הגעה לקריית האוניברסיטה ברעננה
חיפוש ממוקד באתר -
חיפושים נפוצים
תואר ראשון
תואר שני
מבחן אמיר"ם
זום
שאילתא
קורסים
מרכזי לימוד
ייעוץ אקדמי
שכר לימוד
מלגות
בחינות
אישור תכניות לימודים
לוח שנה אקדמי
שה"ם - אתרי הקורסים
אנגלית
בוגרים
האוניברסיטה הפתוחה - אתר הבית
>
כתבי עת
>
זמנים
>
גליון109
זמנים - גיליון מספר 109
פתח הכל
יאירה אמית / הקדמה: מרצים שובתים ומלמדים ב"אוהלה של תורה"
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
.
לרכישת הגיליון לחצו
כאן
.
דבורה סוויני / בוני הקברים בעמק המלכים: השביתה המתועדת הקדומה ביותר בעולם
בכפר מבודד ליד "עמק המלכים" שכנה באלף השני לפני הספירה קהילה של פועלים, שתפקידם היה לבנות ולעטר את קברי הפרעונים ובני משפחותיהם. הודות לריחוק של הכפר מן הנילוס וממרכזי האוכלוסייה של מצרים, הניבו החפירות הארכאולוגיות שם אוצר בלום של מסמכים - כתובים על פפירוס או על חרסים - המתעדים צדדים שונים של החיים במצרים הקדומה. בין היתר, נמצאו שם תעודות ובהן מידע רב על שביתה וצעדי מחאה שקיימו בוני הקברים בימי מלכותו של רעמסס השלישי בגלל שהלינו את שכרם. דבורה סוויני מסבירה את הרקע לשביתה, מנתחת את מהלכיה ועומדת על משמעותה לגבי החברה המצרית במאה השתים-עשרה לפנה"ס.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
.
לרכישת הגיליון לחצו
כאן
.
אירית אורבוך / מקוש וקמע קדוש: התקוממויות איכרים ביפן בתקופת אֶדוֹ
ביפן בעידן הטרום-מודרני הייתה החברה - כמו בשאר חלקי תבל - אגררית ביסודה ותלויה לצרכיה הבסיסיים בעבודתם היצרנית של האיכרים. וביפן, כבמקומות אחרים, סבלו האיכרים בדרך-כלל ממצוקה ומניצול והגיעו לא אחת אל סף רעב. תושביה הכפריים של יפן, על אף אימת השלטון הריכוזי של השוֹגוּן וחובת הציות לאדוניהם, נקטו פעמים רבות צעדי מחאה ומרד. אירית אורבוך מביאה כמה דוגמאות של האופנים השונים שבהם ביטאו איכרי יפן את סבלם ומחאתם: החל בהתקוממות מזוינת ופגיעה ברכושם של העשירים והמנצלים וכלה בעלייה לרגל המונית ובאירועים קרנבליים, שבהם שמו את האדונים ללעג. כל אופני המחאה הללו היו אף בגדר פעולות שביתה - שכן עובדי האדמה חדלו ממלאכתם ויצאו להפגין; אופני מחאה אלה נתנו אף ביטוי לתערובת של שמרנות, דתיות, ציפיות אסכטולוגיות ודחף מהפכני, שאפיינו את החברה הכפרית היפנית בין המאה השבע-עשרה למחצית השנייה של המאה התשע-עשרה.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
.
לרכישת הגיליון לחצו
כאן
.
חגי ארליך / לחם, עיפרון ואומה: הפגנות הסטודנטים במצרים, 1946-1945
ההפגנות והמהומות שחוללו הסטודנטים בקהיר בתום מלחמת העולם השנייה, טוען חגי ארליך, נסבו רק במידה מזערית על בעיות באוניברסיטה ועל מצוקות מעמדיות. ארגוני הסטודנטים במצרים הפנו את כל תסכולם ומרצם למאבק לאומי אנטי-קולוניאלי ולהגדרת אופייה התרבותי-הרוחני של ארצם. מהומות הסטודנטים במחצית הראשונה של המאה העשרים היו פורצות רק כאשר הפלגים והארגונים השונים, משני הקצוות של הקשת הפוליטית, הצליחו להגדיר מטרות משותפות. השלטון במצרים בתקופה ההיא פעל לריסון המהומות, אך לעתים הוא אף ביקש לנצל אותן למטרותיו במשא ומתן עם הבריטים.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
.
לרכישת הגיליון לחצו
כאן
.
אבנר בן-עמוס / "השלטון נמצא ברחוב": מרד הסטודנטים במאי 1968 והמרחב הפריסאי
לקריאת המאמר במלואו לחצו
כאן
.
לרכישת הגיליון לחצו
כאן
.
פתח הכל
יובל גורן ונדב נאמן / בדיקה מאוחרת של עבודות סטודנטים (כ-3,300 שנה לאחר הגשתן)
במזרח הקדום התקיימה תרבות כתובה עשירה מסוגים שונים: יצירות ספרותיות, חיבורים דתיים, רשימות לקסיקליות, איגרות, רשומות לצורכי מִנהל וחוזים, שנכתבו בכתב היתדות על לוחות חומר או בדיו על גבי פפירוס. היכן וכיצד למדו הסופרים את מלאכת הכתיבה? באילו "ספרי לימוד" הם השתמשו? כיצד למדו את השפות של התרבויות השכנות - אכדית, שומרית, חורית, חיתית ואוגריתית - ואת הכתב ושיטות הכתיבה של תרבות מסופוטמיה? יובל גורן ונדב נאמן בחנו באמצעות שיטות מחקר חדשות תעודות ספרותיות ותרגילי לימוד מן המחצית השנייה של האלף השני לפני הספירה, שנמצאו בארכיון אל-עמארנה שבמצרים ובחפירות בארץ ישראל. במסגרת זו הם בחנו מבחר מגוון של תרגילי תלמידים, המלמדים על המיומנויות הרבות שהיה עליהם לרכוש כדי להגיע למעלת סופר-אוּמן ופקיד בשירות השלטון במצרים ובכנען.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
אהרן אופנהיימר / מאימתי חשובה השכלה גבוהה לעם ישראל?
חורבן בית שני בשנת 70 לספירה קטע באחת את עיקרה של ההוויה היהודית, שהייתה מושתתת על הפולחן במקדש והמצוות הכרוכות בו כמו טהרה ועלייה לרגל. נוכח היעדרו של המקדש התעורר הצורך בעיצובה מחדש של היהדות, ואותו ביצעה ההנהגה האינטלקטואלית של החכמים, שתפסה את מקום האליטה הכוהנית של ימי הבית השני. היא הפכה את הלימוד לערך המרכזי ביהדות, ואת מקומו של בית-המקדש תפסו בתי-המדרשות. עיקרו של לימוד היו התורה וההלכה, אולם החכמים היו מצויים גם בתחומי ההשכלה הכללית של העולם הסובב. אהרן אופנהיימר סבור, כי תמורה מבורכת זו פרי חורבן הבית, הטביעה את חותמה על היהדות בדורה ולדורות והפכה אותה לעם הספר.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
יוסף שורץ / האוניברסיטה בימי-הביניים: ידע וחופש מחשבה או כוח ודיכוי?
בין המחקרים הרבים שהוקדשו במחצית השנייה של המאה העשרים לתיאור מקורותיה של האלימות האירופית, שמור מקום מיוחד למסתו של רוברט מור (Moore) על היווצרותה של החברה הרודפת, ובה הוא מתאר את המפנה שחל ביחסה של החברה הנוצרית אל המינים, היהודים והמצורעים, ואת גיבושם של מנגנוני דיכוי (לרבות האינקוויזיציות של ימי-הביניים) במרוצת המאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה. אבל, באותה תקופה ממש קמו באירופה האוניברסיטאות והתפתח אתוס אינטלקטואלי מובהק, שהעניק מעמד מיוחד למלומדים. יוסף שורץ בודק, באמצעות התבוננות בכמה סכסוכים ידועים בתולדות הכנסייה, את המרחב שבו פעלו בעת ובעונה אחת חיפוש מעמיק אחר ידע וחופש מחשבה, בצד כפייה, דיכוי ועריצות מחשבתית. זיקת גומלין מורכבת זו, שקיימת עד ימינו, בין העולם האקדמי לממסד הפוליטי, מקורה בהתפתחויות הדרמטיות שחלו בעולמה הרוחני של אירופה בימי-הביניים המרכזיים.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
גדי אלגזי / נשים, ספרים ומלומדים במאה הארבע-עשרה
במילה הכתובה ובספר כרוך כוח, ומכל סוגי הכוח הוא זה שליודעי-ספר קל להזדהות אתו באמת ובתמים. המסורת האקדמית של ימי-הביניים מצביעה בבהירות רבה על כוחה החברתי של המילה הכתובה: כאן שרים את שבחי הספרים, מתארים את פלאי הכוח שמעניק הידע, ומציבים את הספרים מול אויביהם המושבעים - הממשיים והמדומיינים - וביניהם הנשים. גדי אלגזי מביא מבחר דוגמאות מן המאה הארבע-עשרה, מסוגות ספרותיות שונות, המעידות על איבת המלומדים לנשים והדרתן מעולם הספר, אך מזכיר גם את האופן שבו תבעו נשים את עלבונן.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
ענת מטר / רודפים את האמת? בעקבות האוניברסיטה ללא תנאי של ז'אק דרידה
במילה הכתובה ובספר כרוך כוח, ומכל סוגי הכוח הוא זה שליודעי-ספר קל להזדהות אתו באמת ובתמים. המסורת האקדמית של ימי-הביניים מצביעה בבהירות רבה על כוחה החברתי של המילה הכתובה: כאן שרים את שבחי הספרים, מתארים את פלאי הכוח שמעניק הידע, ומציבים את הספרים מול אויביהם המושבעים - הממשיים והמדומיינים - וביניהם הנשים. גדי אלגזי מביא מבחר דוגמאות מן המאה הארבע-עשרה, מסוגות ספרותיות שונות, המעידות על איבת המלומדים לנשים והדרתן מעולם הספר, אך מזכיר גם את האופן שבו תבעו נשים את עלבונן.
המאמר מופיע במלואו בגיליון 109 של
זמנים
, אפשר להזמין מינוי לכתב העת
כאן
סטודנטים מפגינים ברחובות במהלך מרד הסטודנטים בפריס, 14 במאי 1968 (אימג'בנק ישראל / Gettyimages)