ד"ר תמר שמיר ענבל

English
ד"ר תמר שמיר ענבל
פרטי התקשרות

האוניברסיטה הפתוחה, המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה דרך האוניברסיטה 1, ת.ד.808, רעננה 4353701
משרד:972-9-778-2254 דוא"ל:tamaris@openu.ac.il

מידע נוסף

דר' תמר שמיר ענבל היא חוקרת וחברת סגל הוראה ומרצה בשלושה קורסים לתואר שני במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. תמר עוסקת בהדרכה, בהטמעה ובהשבחה של תהליכי הוראה ולמידה במערכת החינוך (K12), המשלבים טכנולוגיות חדשניות. תחומי המחקר של תמר מתמקדים בעיצוב פדגוגי של הוראה ולמידה משולבת טכנולוגיה במערכת החינוך הכללית ובאקדמיה, אוריינות דיגיטלית בהוראה ולמידה ובהתפתחות מקצועית של מורים. 

שמיר-ענבל, ת. בלאו, א. (2022). "קול הלומד" (student voice) באקדמיה: כיצד עיצוב הוראה, למידה והערכה המשולבים טכנולוגיה מעודדים סטודנטים להשמיע את קולם? בתוך כהן, א. רביד, ג. בלונדר, ר. פורקש-ברוך, א. מישר-טל, ח. שנפלד, מ. שמואלי, א. עורכים. טכנולוגיות למידה בהשכלה הגבוהה בישראל הוצאת מיט"ל. עמ' 228-246.

דוח קבוצת חשיבה מטעם המדען הראשי. (2020). למידה בעידן הקורונה- הערכה של למידה והוראה בסביבה מקוונת

למידה בכיתה הפוכה גם בלמידה מרחוק (2019)- הרצאה במסגרת יום עיון "קרוב אבל רחוק" של מרכז החדשנות באוניברסיטה הפתוחה. זמין ב: https://www.youtube.com/watch?v=RRVmW3caock

מגן- נגר.נ.,שמיר-ענבל. (2017). הערכת תרומת תכנית התקשוב הלאומית לקידום עבודת המורים. בתוך- דפים 64, עורך: ד' ענבר. הוצאות מכון מופת. עמ' 78-110.

שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2016). הרחבת מודל 'הכיתה ההפוכה' באמצעות למידה דיגיטלית. "גדיש" כרך ט"ז, עמ' 16-21. האגף לחינוך מבוגרים, הוצ' משרד החינוך, עורך עידו בסוק.

שמיר-ענבל, ת.& קלי, י. (2011). מודל מערכתי להטמעת תקשוב בתרבות בית ספרית. בתוך: תקשוב, למידה והוראה. הוצאת המרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה. גילה קורץ ודוד חן (עורכים), עמ' 371-400.

לוי נדב, ל., שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2024). השימוש בבינה מלאכותית יוצרת לקידום שינויים בתהליכי הוראה-למידה ופיתוח מיומנויות דיגיטליות. בתוך: ד' אולניק שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת אלקלעי, י' קלמן, א' רבין.  (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 27-35) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.  

וויסר, א., שמיר ענבל, ת., בלאו, א., (2022). האם הערכת עמיתים עומדת בדרישות האיכות? הכנס השבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, ת' לוטרמן, י' סידי, י' קלמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 13-23) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

חדד, ש., אבידוב אונגר, א., שמיר ענבל, ת., בלאו א. (2022). תהליכי פיתוח מקצועי של מורים בשלבי קריירה שונים ובתקופות שונות במהלך מגפת הקורונה. הכנס השבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, ת' לוטרמן, י' סידי, י' קלמן (עמ' 24-35) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

שוורץ, א., שמיר ענבל, ת., בלאו א. (2022). מאפייני הלמידה הדיגיטלית בבתי ספר יסודיים בעת חירום. הכנס השבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, ת' לוטרמן, י' סידי, י' קלמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 94-105) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

שוורץ, א., שמיר ענבל, ת., בלאו א. (2022). הוראה מקוונת בבתי ספר יסודיים בתפוצות – מאפייני למידה בעת שגרה ובעת חירום. הכנס השבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, ת' לוטרמן, י' סידי, י' קלמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 177-186) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

שמיר ענבל. ת, בלאו, א. (2021). אתגרים, הזדמנויות ואסטרטגיות של הוראה מרחוק בחירום במהלך ההתמודדות עם מגפת הקורונה. הכנס השישה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: א' בלאו, א' כספי, י' עשת-אלקלעי, נ' גרי, י' קלמן, ש' אתגר, ת' לוטרמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 162-172) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

חדד, ש., שמיר ענבל, ת., בלאו א. (2021). המורה כמעצב, הרכז כתומך: תפקיד המורים ורכזי-התקשוב בהוראה בחירום מרחוק בזמן הסגר בעקבות מגפת הקורונה. הכנס השישה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: א' בלאו, א' כספי, י' עשת-אלקלעי, נ' גרי, י' קלמן, ש' אתגר, ת' לוטרמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 61-58) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

חדד, ש., לייקין, ע., שמיר ענבל, ת., בלאו א. (2021). פיתוח מקצועי מרחוק: השתלמות מורים בקוד ורובוטיקה באמצעות קורס פרטי מקוון (SPOC) -יתרונות ואתגרים. הכנס השישה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס. בתוך: א' בלאו, א' כספי, י' עשת-אלקלעי, נ' גרי, י' קלמן, ש' אתגר, ת' לוטרמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 53-60) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

קסלר,א. שמיר ענבל,ת., בלאו, א. (2020). גיל או מדיניות: כיצד גיל תלמידים, מטרות הוראה וסוג הערכה משליכים על איכות תוצרי תכנות חזותי בבתי ספר יסודיים ובחטיבת הביניים? בתוך: א' בלאו, א' כספי, י' עשת-אלקלעי, נ' גרי, י' קלמן, ש' אתגר, ת' לוטרמן (עורכים), האדם הלומד בעידן הדיגיטלי (עמ' 122-132) רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 

מלכא, ע. בלאו, א. שמיר ענבל, ת. (2019). הוראת אוריינות דיגיטלית במערכת החינוך: הפער בין ראיון לתצפית ובין תפיסות לביצוע. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 57-66.

קסלר,א. שמיר ענבל,ת., בלאו, א. (2019). לתכנת או ליצור? זאת ה-שאלה! בחינת תוצרי תכנות יצירתי בפלטפורמת סקראץ' ביחס לתפיסות פדגוגיות של מורים לקוד ורובוטיקה. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 92-100. 

יונדלר, י., מויאל, מ., מלכא, ע., בלאו,א., בן יהודה,ג., עשת אלקלעי,י., שמיר ענבל, ת. (2018). כנגד ארבעה בנים: אבות-טיפוס ודגמי הוראה מיטבית של מיומנויות אוריינות דיגיטלית. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 71-84. 

קסלר,א. שמיר ענבל,ת., בלאו, א. (2018). מי מלמד תכנות יצירתי? אסטרטגיות הוראה של מורים לקוד ורובוטיקה כמשקפות פדגוגיות אינסטרוקטיביסטיות וקונסטרוקטיביסטיות. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ'- 147-157.

לובטון, ת., שמיר ענבל,ת., בלאו,א. (2018). למידה מקוונת בהכוונה עצמית בהתפתחות מקצועית של מובילי תקשוב. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 93-104.

עבדיאל, א., שמיר ענבל,ת., בלאו, א. (2018). "רחוק אבל קרוב": למידה שיתופית מקוונת לקידום הקשבה לקול הלומד, וויסות למידה עצמית ותפיסת למידה של סטודנטים בקורס אקדמי. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 121-129.

בלאו, א., שמיר-ענבל,ת., ירקוני,ר. (2018). אנוטציות אישיות ושיתופיות ב-Annoto: תובנות לגבי השתתפות פעילה וסבילה מניתוח תוכן ומכריית נתוניהתנהגות בסביבת היפר-וידאו באקדמיה. בתוך: י' עשת, א' בלאו, א' כספי, ש' אתגר, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, עמ' 22-33.

שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2017). קידום תבונה דיגיטלית באמצעות מעורבות סטודנטים בעיצוב פדגוגי של קורס אקדמי. בתוך- ספר הכנס השנים-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 211-218.

רוזמרין , ת., שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2017). כיצד שילוב מחשבי רשת ניידים (כרומבוקים) בגישת אחד-אל-אחד משליך על מיומנויות האוריינות הדיגיטלית של תלמידים? בתוך- ספר הכנס השנים-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 201-210.

גרינברג, ר., שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2017). מטפורות של למידה ושל למידה דיגיטלית: תובנות של מובילי תקשוב בית ספריים. בתוך- ספר הכנס השנים-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 91-98.

שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2016). הכיתה ההפוכה" באוניברסיטה הפתוחה? קידום למידה בהכוונה עצמית-אישית ושיתופית בקורס אקדמי. בתוך- ספר הכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי י' עשת-אלקלעי, א' בלאו, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. 226-233.

מגן- נגר.נ., רותם, א., שמיר-ענבל, ת., דיין,ר. (2014). השפעת תכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורים. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס התשיעי למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.

אבידב-אונגר,א.& שמיר-ענבל,ת. (2013). דפוסי העצמה של מובילי תקשוב וחוזקות בית ספריות בהטמעת תוכנית התקשוב הלאומית. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס השמיני למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.

שמיר ענבל, ת., בלאו, א. (2013). טאבלטים ללמידה בבית ספר יסודי: האם הטכנולוגיה בשלה לחדשנות פדגוגית? בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס השמיני למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.

שמיר-ענבל, ת. & קלי, י. (2009). הטמעת תרבות תקשוב בבית הספר. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס הרביעי למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה. 

שמיר-ענבל, ת. & קלי, י. (2008).השפעת מודל התערבות להכשרת מורים מטמיעי תקשוב על יישום הוראה סוציו-קונסטרוקטיביסטית. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס השלישי למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.

שמיר-ענבל, ת. & קלי, י. (2007).הוראה מתוקשבת - דרך חיים או מעמסה למורה? אפיון הקצוות של טווח העשייה המתוקשבת של מורים. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס השני למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.

שמיר-ענבל, ת. & קלי, י. (2006).יישום פדגוגיות שיתופיות אינטראקטיביות על ידי מורים המשלבים תקשוב בהוראתם. בתוך- האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס הראשון למחקרי טכנולוגיית למידה. הוצ' האוניברסיטה הפתוחה.