זאב אבלס, יו"ר הועד המנהל היוצא

נגידת האוניברסיטה נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר השופטת דורית בייניש
יו"ר הוועד המנהל ד"ר אורי ירון 
נשיאת האוניברסיטה פרופסור מימי איזנשטט
מנכ"לית האוניברסיטה גב' רותי שהם
בני משפחתי
מכובדי כולם

ראשית ברצוני להודות לכם על שכיבדתם אותי בנוכחותכם
הגעתי לאוניברסיטה לפני למעלה מעשרים שנה. עם סיום תפקידי כמפקח על הבנקים ופרישתי מבנק ישראל יצא לי לפגוש את ארתור פריד המנוח ששימש אז כיו"ר הוועד המנהל.
 הוא תיאר בפני את הפעילות באוניברסיטה ואת העקרונות העיקריים העומדים בבסיס פעילותה קבלה פתוחה ללא כל מגבלות ומתן אפשרות ללימוד אקדמי מרחוק וזאת מבלי לוותר על חתירה מתמדת למצוינות אקדמאית.
ארתור היציע לי להצטרף לוועד המנהל ולאחר כשנתיים היציע שאחליף אותו כיו"ר הוועד המנהל שנקרא אז הוועד הפועל.

העקרונות שתיאר בפני ארתור בעת שניסה לשכנע אותי להצטרף לוועד המנהל עלו בקנה אחד עם השקפת עולמי באשר לדגשים ולנושאים שמדינת ישראל צריכה לחרוט על דגלה.
אנו מדינה קטנה עניה במשאבים פיזיים ולמרות שדות הגז שהתגלו אנו עדיין עניים במשאבי טבע.
המשאב החשוב ביותר שיש לנו ואשר יש לנו בו יתרון יחסי  זה המשאב האנושי ועלינו לפעול כל הזמן לחיזוקו פיתוחו וטיפוחו וזאת באמצעות הרחבה והעמקה של ההשכלה ובעיקר ההשכלה הגבוהה.
היוקרה והרמה האקדמית של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל הינם מהגבוהים בעולם.
עובדה התורמת לשיעורי צמיחה וביצועים מרשימים של המשק הישראלי לאורך השנים בכל קנה מידה.
אולם דא עקא למרות זאת מדד אי השוויון אצלינו גבוה מה שמוביל בין השאר לחברה מקוטבת שסועה בעלת שיח אלים אשר לצערנו גולש לעיתים גם למחוזות הפיזיים.
סברתי אז ואני סבור ביתר שאת היום שמצב זה
מהווה איום ממשי על עתידה וקיומה של החברה הישראלית ויש לעשות הכל על מנת לטפל בזה ולעקר זאת מו השורש.

חזון האוניברסיטה אשר אנו מיישמים בפועל בחיי היום יום מהווה את אחת התשובות למצב זה.
אני סבור שיישום חזון האו"פ של הנגשת ההשכלה הגבוהה לפריפריה הן החברתית והן הגיאוגרפית עולה בקנה אחד עם המטרה של חיזוק ופיתוח ההון האנושי במדינה ובעיקר תורם משמעותית
לצמצום הפערים בחברה הישראלי
הנגשת ההשכלה הגבוהה לדוגמא לאוכלוסיות כמו ערבים וחרדים אשר שיטת הלימוד באוניברסיטה משתלבת עם השקפותיהם ואורח חייהם תאפשר להם להצטרף למעגל העבודה ולצמצם את הפערים הקיימים בינם לבין שאר חלקי האוכלוסייה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית.

כשהגעתי לאוניברסיטה היא שכנה במבנה משותף עם המרכז לטכנולוגיה חינוכית ברמת אביב ובגלל הצפיפות וחוסר מקום ישיבות הוועד המנהל נערכו במשרדי "יד הנדיב" בירושלים. 
בעזרת עירית רעננה וראש העיר דאז זאב ביילסקי אשר היקצו את הקרקע ובעזרת "יד הנדיב" אשר מימנו את הבניה הוקם הקמפוס הנוכחי. 
ההקמה והמעבר עברו חבלי לידה לא קלים בעיקר עקב התנגדויות של השכנים. היה צורך להסביר להם שנוכחות הקמפוס לא רק שלא תפריע להם אלא תתרום לחיי התרבות באמצעות פעילות "אסכולות."
מספר הסטודנטים באותה עת עמד על כ- 32 אלף תקציב האוניברסיטה עמד על כ350 מיליון שקל. מספר חברי הסגל האקדמי הבכיר עמד על כ-30.
כיום לומדים באוניברסיטה למעלה מ 50 אלף סטודנטים לתואר ראשון ושני בתחומי דעת רבים ומגוונים ותקציבה עומד על כ-700 מיליון שקל.
מספר חברי הסגל הבכיר כיום חצה את ה-100. 
זוהי האוניברסיטה בעלת מספר הסטודנטים הגבוה בישראל.

כל זה נעשה לאורך השנים מבלי לפגוע במצוינות האקדמית ובחוסן הכלכלי והפיננסי של האוניברסיטה.
המצוינות האקדמית של האוניברסיטה קיבלה בעבר הכרה ע"י האוניברסיטאות האחרות בכך שהצטרפו לתוכנית "אפיקי מעבר" שעל פיה סטודנט העומד בקריטריונים מוגדרים בתום  שנה א' באו"פ יכול להמשיך לשנה ב' כמעט בכל האוניברסיטאות בישראל.
יתר על כן לאחרונה קיבלה האוניברסיטה חיזוק
למצוינותה  בעקבות ההכרה מהמועצה להשכלה גבוהה אשר איפשרה לנו להעניק תוארי ד"ר בטכנולוגיות למידה. וזה קושר אותי לעניין החוסן הכלכלי.
בעת הדיונים והפגישות עם אנשי המל"ג והות"ת קיבלנו את התחושה שמבחינה אקדמית אין בעיה שנתחיל בתהליך אולם  מה שמעכב את האישור זה חוסר הרצון או היכולת של הות"ת לתקצב את לימודי הדוקטורט. 

מצבה הכלכלי של האוניברסיטה איפשר לנו להתחייב שמימון תכנית הדוקטורט יהיה על חשבון האוניברסיטה בלבד ולא נבקש כל תמיכה מהות"ת לצורך לימודי הדוקטורט. זה היה שובר השוויון בדיונים והשאר היסטוריה. במאמר מוסגר אומר שזוהי המתנה היפה והמתגמלת ביותר שקיבלתי עם סיום תפקידי.
ההתנהלות התקציבית לאורך השנים של הקפדה על שמירת תקציב מאוזן ואף למעלה מזה איפשרו לנו את זה. תמיד השכלנו לקדם סיכונים לגרעונות תקציביים ע"י בניית תכנית צמצומים כך שלאורך כל שנותיי כיו"ר הוועד המנהל לא גלשנו אפילו שנה אחת לגירעון .
אולם צריך לזכור שלא לעולם חוסן ישנם איומים מכל מיני כיוונים על הייחודיות של האוניברסיטה מצד האוניברסיטאות האחרות.

 הקורונה אילצה את כל מוסדות ההשכלה הגבוהה לעבור למערכות של לימוד מרחוק.
אמנם הם נוכחו לדעת שאין זה פשוט כל כך אולם אין הן שוקטות על השמרים.
עלינו לחפש ולמצוא דרכים להמשיך ולהיות המובילים בכל מה שקשור לטכנולוגיות לימוד מרחוק תוך יצירת בידול בינינו לבין המוסדות האחרים להשכלה גבוהה. ולמצב את האוניברסיטה ככזו בדעת הקהל. 
כמו כן עלינו לדאוג להרחבת המחקר באוניברסיטה מה שיאפשר לנו לקבל הכרה לצורך הענקת דוקטורט בתחומים נוספים.  ומה שלא פחות חשוב לשמור על החוסן הכלכלי של האוניברסיטה.
 ואסיים בדברי תודה ובנימה אישית בראש ובראשונה לעובדי האוניברסיטה לאנשי הסגל האקדמי הבכיר המגלים מצוינות אקדמית ודואגים למעמדה של האוניברסיטה בתחום זה.
למרכזי ההוראה ולמנחים.

לעובדים המנהליים ובראשם המנכ"לית שעושים עבודה מצוינת בתחום הלוגיסטי ובתחום הכלכלי תוך שליטה ופיקוח הדוקים על הצד כספי.
לנשיאה על עבודתה המסורה והפורייה.
לחברי בוועד המנהל ולחברי במועצה ובראשם הנגידה תודה על שיתוף הפעולה על העצות הפירגון והחברות.
תודה גם לחברי בוועדת הכספים בוועדת ההשקעות ובוועדת הביקורת. על תרומתם לתפקודה התקין של האוניברסיטה.
ולבסוף אני מאחל לך אורי הצלחה בתפקיד ושתשכיל להוביל את האוניברסיטה להמשך התרחבות ושגשוג תוך העמקת מימוש פוטנציאל התרומה של המוסד החשוב הזה לחברה הישראלית.
ובנימה אישית
המעורבות והתרומה שזכיתי לתרום לאוניברסיטה גרמו לי לסיפוק רב.
אני שמח ואסיר תודה על שהתאפשר לי לעשות את כברת הדרך של למעלה מעשרים השנים האחרונות יחד עם האוניברסיטה.
שוב איחולי הצלחה בהמשך הדרך והעיקר בבריאות מלאה.

זאב אבלס
יו"ר הועד המנהל
האוניברסיטה הפתוחה
23.6.2022