הודעת סנאט האוניברסיטה הפתוחה
סנאט האוניברסיטה הפתוחה רואה חובה חברתית ומוסרית להתבטא בעת הקשה הזו, בה ישנו חשש לפגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיים עליהם נשענת שיטת הממשל שלנו. סנאט האוניברסיטה הפתוחה מביע דאגה עמוקה עקב המתקפה המתמשכת על מערכת המשפט. בחירתם של  חברי הקואליציה להעביר חקיקה במהירות ובבוטות, ללא דיון ציבורי משמעותי וללא קבלת הסכמה רחבה מצביעה על כוונותיהם הכוללות איום ממשי על המשך קיומה של מדינת ישראל ברוח ערכי מגילת העצמאות. ההצעות המועלות כרגע למינוי שופטים על ידי הקואליציה מהוות המשך לתוכניותיה להשתלט על מערכת המשפט ולקדם את ההפיכה המשטרית.

אנו מבקשים ומבקשות להדגיש כי בחקיקה המקודמת ע"י הקואליציה יש סכנה ממשית לא רק לעתיד הדמוקרטיה בישראל, אלא גם לעתיד ההשכלה הגבוהה שהיא אחד ממנועי הצמיחה הכלכליים, המוסריים והתרבותיים החשובים של המדינה. אין אקדמיה חופשית ומשגשגת ללא דמוקרטיה ליברלית איתנה. הפגיעה במערכת המשפט תאפשר התערבות פוליטית בכל תחומי החיים האקדמיים: בחלוקת תקציבים, במינוי הנהלות, בגישה להשכלה גבוהה, ביטול או צמצום החופש האקדמי, והתערבות בתכני הלימוד והמחקר.
בהיותה מוסד אקדמי המבוסס על קבלה פתוחה, האוניברסיטה הפתוחה חרתה על דגלה את ערכי הפלורליזם והשוויון לכל, והיא פועלת לקידום הפצת ההשכלה הגבוהה בפריפרייה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל. אנו מאמינות ומאמינים כי פגיעה בהפרדת הרשויות והחלשת מערכת המשפט עשויה לפגוע אנושות בערכים אלה. השכלה היא כלי ראשון במעלה לצמצום פערים כלכליים וחברתיים, ולקירוב לבבות בין האוכלוסיות השונות החיות בקרבנו. שחיקת עצמאות הרשות השופטת תחליש את יכולתן של כל האזרחיות והאזרחים, ובעיקר קבוצות ושכבות מוחלשות בחברה הישראלית, להתגונן בפני פגיעה בזכויותיהן וברווחתן. כסנאט האוניברסיטה הפתוחה, מוטלת עלינו אחריות מיוחדת לעמוד לצדן של הקבוצות הללו בקריאה לשמירה על ההגנות שמערכת משפט עצמאית יכולה להעניק להן. 
בנוסף לסכנות הנובעות מהחקיקה הנוגעת לרשות השופטת, סנאט האוניברסיטה הפתוחה רואה בדאגה ובחומרה את הצהרותיהם של חברי קואליציה שונים בדבר כוונותיהם לצמצם בעתיד את החופש האקדמי, וכן את קידום תיקונים לחוק זכויות הסטודנט העתידים לפגוע בחופש הביטוי ובחופש האקדמי של הסטודנטיות, הסטודנטים והסגל. שימור רוח של פלורליזם וסובלנות בהשכלה הגבוהה היא משימה ראשונה במעלה של הסגל האקדמי בישראל ולא נוכל לקבל את הפגיעה בה הנובעת מהתיקונים המוצעים לחוק זכויות הסטודנט.  

על רקע הסכנות העומדות לפתחנו, סנאט האוניברסיטה הפתוחה מזמין את כלל קהילת האוניברסיטה להצטרף לפעילויות המחאה שבהן אזרחיות ואזרחים מביעים את מחויבותם לערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל ולחופש האקדמי שמכוחו אנו פועלים. סנאט האוניברסיטה הפתוחה קורא לסגל הבכיר, בתיאום עם סגל ההוראה, להושיט יד אל קהילת הסטודנטים והסטודנטיות כדי לתמוך במעורבותם בפעילות המחאה ככל שהם מעוניינים בכך (וזאת מבלי להתפשר על הסטנדרטים האקדמיים הנהוגים באו״פ). בנוסף, סנאט האוניברסיטה קורא לור"ה ולכלל המוסדות להשכלה גבוהה להודיע שבמידה והחקיקה תימשך והצעות החוק הקשורות למערכת המשפט יובאו לקריאה שנייה ושלישית, תושבת הפעילות במוסדות להשכלה גבוהה ללא הגבלת זמן.