כתיבה ניטרלית מגדרית באוניברסיטה הפתוחה
האוניברסיטה הפתוחה מקנה חשיבות רבה ליצירת אווירה שוויונית לנשים וגברים שלומדים ועובדים באוניברסיטה. עקרון זה צריך לבוא לידי ביטוי גם בנוגע לשפה הכתובה בתקשורת הארגונית בכלל ובכל הקשור לחומרי ההוראה והלמידה בפרט. מחקרים מהתקופה האחרונה מצביעים על כך שפנייה בלשון זכר ("ענה", "נמק" וכו') פוגעת בהישגים לימודיים של נשים ופנייה בלשון ניטרלית (למשל, בלשון רבים) שיפרה את הביטחון העצמי של הסטודנטיות וגם את ציוניהן באופן ממשי. הישגיהם של הסטודנטים הגברים לא נפגעו מפנייה בלשון זו. מחקרן של ד"ר תמר קריכלי-כץ וד"ר טלי רגב שפורסם בכתב העת The Science of Learning מפרט את הסיבות השונות להבדלים כאלה.
משרד החינוך ומוסדות אקדמיים רבים כבר אימצו כתיבה ניטרלית מגדרית, ומן הראוי שנעשה זאת גם אנחנו. לפיכך, הנהלת האוניברסיטה ויועצת הנשיאה לקידום הוגנות מגדרית קוראים לכולכן ולכולכם להקפיד על פנייה כזו בבחינות, באתרי הקורסים ובחוברות המטלות, במטרה לאפשר שוויון הזדמנויות לכל הלומדים והלומדות באוניברסיטה. אפשר ליישם זאת באמצעות כתיבה בלשון רבים ("ענו", "השוו", "נמקו" וכו') או בשם הפועל (""יש לענות", יש להשוות", "יש להשיב" וכו'). עוד המלצות תמצאו במדריך לכתיבה שוויונית וניטרלית מגדרית של דפנה אייזנרייך.
בנוסף, המחלקה להוראה ולמידה מקיימת מעת לעת סדנאות לכתיבה מגדרית הוגנת, הכוללות עצות מעשיות לכתיבת בחינות ומטלות. הסדנה הקרובה מתוכננת לחודש ינואר. פרטים ישלחו בהמשך.
 
אנו מקווים כי שינוי זה עשוי להביא לתוצאות חיוביות עבור הסטודנטיות הלומדות במוסדנו, ומקווים שכולכן וכולכם תתנו יד למשימה חשובה זו.
בברכה,
פרופ' אופיר מינץ-מנור, דיקן הלימודים האקדמיים
פרופ' ורדה וסרמן, יועצת הנשיאה לקידום הוגנות מגדרית