הגל האתני בקולנוע האיראני:
פלורליזם מבוּקר וחוֹצֶה-גבולות
אלדד פּרדו
המאמר בוחן את הגל האתני בקולנוע האיראני תוך התייחסות לשאלות של אסטרטגיה והגמוניה. נידונות שתי תופעות: פלורליזם אתני מבוקר וקולנוע חוצה-גבולות. במקביל, אותרו שלושה מסרים: המסר האסלאמי המהפכני, בו הגיוון האתני מציג את הסביבה המהפכנית כמקום צודק ועשיר מבחינה תרבותית. המסר הרפורמיסטי-פלורליסטי הקורא לדמוקרטיזציה של הרפובליקה האסלאמית על-ידי הדגשת מצוקת הקבוצות האתניות וסבל היחיד בשל דיכוי דתי, תרבותי ומגדרי בתוך אותן קבוצות. המסר השלישי הוא האתני-בדלני: אין מדובר במסר גלוי והוא ניכר בעיקר בקולנוע האיראני-כורדי חוצה הגבולות.
בהתייחסות אל התרבות האתנית כחלק מה"סך-הכול" התרבותי האיראני, מנסה הרפובליקה האסלאמית להרוויח שקט בבית והשפעה מחוץ. כמה תרבויות מיעוט רגישות-פוליטית - של הכורדים, הפליטים האפגאנים ובמידה פחותה של התורכים-אזרים - משמשות עבור המרכז בטהראן מקפצה להשפעה מעבר לגבול, דרך מסרים אתניים וסיוע קולנועי-טכני. הקולנוע מלמד על אתגר אתני באיראן, אך גם על הצלחה יחסית של המרכז בהכלת המיעוטים וגיוס תרבותם לצרכיו.