Meshotetim-2-gluyot_ for web-low

ברחבי העולם ומתעדת שרידי דיקטטורות, דנה אריאלי משוטטת 2009 מאז 15,000־ "פנטומים" (רוחות רפאים) בניסוחה. מסעותיה הניבו עד כה למעלה מ תצלומי שרידים מתפוררים של אידיאולוגיות שעבר זמנן, בעיקר מרחבי אירופה המרכזית והמזרחית. בדרך כלל אלו מבנים או חפצים שנותרו לאחר שהזוועה הגיעה לקיצה, שרידים המעידים על קשרים שהתקיימו בין האמנות לפוליטיקה. בעשור האחרון הגיעו מחקריה גם לדמוקרטיות, תוך שהיא בוחנת השתקפות אירועים קיצוניים כרצח רבין או טרור המתאבדים, באמנות מגויסת, אמנות מתגייסת ואמנות אוטונומית, ובדרכי התגובה של יוצרים אל החברה והפוליטיקה, בעיקר בישראל ובגרמניה. שניים ממסעותיה נערכו ביפן: מאז שאני יכולה לזכור הירושימה הציתה את הדמיון שלי: חשבתי על עיר אפורה, נטושה למחצה, מוקפת בדוק של אפר גרעיני בלתי ניתן להסרה. את העץ השורד הראשון שצילמתי גיליתי באקראי. שלט המידע שהיה מחובר אליו כלל מילים ביפנית. בלועזית הופיעו רק המרחק שלו מההיפו־סנטר (מקום נפילת הפצצה) והזן שלו. נעמדתי מולו. אינספור מחשבות הציפו אותי. דמיינתי את פניו של האגרונום שהחליט לפעול להצלתו ומאז היה בא לבקר אותו כדי לוודא שהוא מחלים. את עשרות טקסי הזיכרון שהתקיימו לצדו ברבות השנים. את הילדים שחסו בצילו לאחר סיום הלימודים בבית הספר. חשבתי על חברה שמשמרת עצים. [...] היה ברור לי שאשוב להירושימה ואבקר גם בנאגאסקי, שהציבה בפניי אתגר של ממש: החיפוש אחר העצים השורדים היה מורכב בה פי כמה. מציגה אריאלי מקצת מהדימויים המספרים את סיפורם של #2 משוטטים ב העצים ששרדו במתקפה הגרעינית ושוקמו. התצלומים יפים ומלוטשים אך גם מעוררים תחושות הזדהות: בדימויי העצים יש משהו אנושי, מטריד ומכמיר לב. דנה אריאלי 2022 מאי-ספטמבר | האוניברסיטה הפתוחה | כרמית בלומנזון אוצרת: | #2 משוטטים Giant Pussy Willow | Hiroshima | 2019 | תצלום ארכיוני | 81x110

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw