היחידה להדרכה בלמידה – דוגמאות לניתוח שאלות ממ"ן

היחידה להדרכה בלמידה מציעה מגוון סדנאות והדרכות אישיות במטרה להקנות כלים לשיפור וייעול כישורי הלמידה שלכם. בעמודים הבאים תוכלו להתרשם מהסבר קצר ותרגיל טיפוסי לסדנה לניתוח שאלות וכתיבת תשובות (מס' 96271). פרטים על סדנאות נוספות, ראו בקישור הבא.

ניתוח שאלות וכתיבת תשובות

הסבר כללי – על קצה המזלג:

ניתוח השאלה הוא צעד ראשון לקראת כתיבת התשובה. קריאה נכונה של השאלה והבחנה בין מרכיביה, מסייעים לסטודנט לזהות: באיזה נושא עוסקת השאלה? על מה בדיוק הוא נדרש לענות? מה יהיו מרכיבי התשובה עצמה ובאיזה סדר יוצגו. הבחנה בין מרכיבי השאלה מאפשרת ליצור סדר ולבנות מסגרת לכתיבת התשובה.


מרכיבי השאלה :

הוראת השאלה
: זוהי הפעולה הנדרשת לביצוע במהלך כתיבת התשובה. המשיב צריך לשאול את עצמו האם עליו לתאר? להסביר? להדגים? או אולי לבצע מספר פעולות

תחום השאלה - הנושא הרחב אליו קשורה השאלה, הידע הנדרש על מנת לענות עלייה.

מוקד השאלה - מילה/ מילים שסביבן מתמקדת השאלה ואליהן צריכה התשובה להתייחס



דוגמאות להוראות שאלה ומשמעותן

הסבר:
תחום השאלה- הנושא הרחב שבו עוסקת השאלה הוא תהליך ההתנתקות.
מוקד השאלה-  השאלה מבקשת להתייחס לתוצאות החברתיות של תהליך ההתנתקות.
שאלה אחרת יכולה להתייחס לאותו תחום אך להתמקד בנושא אחר. לדוגמא: מוקד נוסף יכול להיות התוצאות הכלכליות של התהליך או התגובות כלפיו בעולם.


להלן שתי דוגמאות לניתוח של הוראת שאלה, מקוד שאלה ותחום שאלה מתוך מטלה בקורס להבין סרטים – מבוא לאמנות הקולנוע (10640)


 

א.
תיאור ההתרחשות:
הסיקוונס מתאר יום עבודה שיגרתי בחייה של פג, הגרה בעיירה קטנה ועובדת כנציגת מכירות של חברת קוסמטיקה. באותו יום היא לא מצליחה למכור אף לא מוצר אחד לנשות העיירה. לכן היא מחליטה לנסות מזלה במכירת מוצרי קוסמטיקה בטירה הנמצאת במעלה ההר בקצה העיירה. כשהיא נכנסת לגן הקסום של הטירה מתגלים בפניה מראות מרהיבים. כשהיא נכנסת אל תוך הטירה המשונה והמפחידה היא פוגשת באדוארד שהוא ספק אנושי ספק מפלצתי. לאחר שהיא נוכחת שהוא לא מסכן את חייה, היא מתקרבת אליו, מתוודעת אליו ומציעה לו לבוא עימה לעיירה.


ב.
מרחקי הצילום הדומיננטיים הם: צילום מרחוק מאוד Extreme Long Shot וצילום ממרחק בינוני קרוב Medium Close Up
.הסצינות בהן מתקיימים דיאלוגים בין פג לנשות העיירה ובין פג לאדוארד מצולמות ממרחק בינוני קרוב - Medium Close Up .

ג.
הצילום מרחוק מאוד (Extreme Long Shot ) - הולם סצינת אקספוזיציה שבה נערכת הכרות ראשונית וכללית של הצופים עם הסביבה שבה יתפתח הסיפור בהמשך הסרט. המרחק הגדול מספק מבט כללי על שני המרחבים ומבליט את הניגוד העצום ביניהם: צבעי הפסטל של העיירה והסימטריות של הבתים, לעומת הצבעים הקודרים של הטירה, הצבעוניות העזה של הגינה והדפוסים הא-סימטריים במקום. למרות הקירבה הגיאוגרפית, מדובר בשני עולמות נפרדים.

סיבה נוספת לבחירה בצילום מרחוק מאוד היא שבמרחק זה הדמויות נראות קטנות, בודדות וחסרות אונים בעולם גדול ומנוכר. פג קטנה וחסרת-אונים מול חוסר שיתוף הפעולה של שכנותיה בחלק הראשון של הסיקוונס ושוב קטנה ואף מפוחדת בטירה האפלה. גם אדוארד נמצא בעמדה של חולשה. ההקטנה וההחלשה של הדמויות ביחס לסביבה תורמת לרמת המשמעות של הסרט, העוסקת, בין השאר, בלחצים של החברה על היחיד. אדוארד נותר, בגלל צירוף מקרים אומלל "לא שלם", ולכן הוא נידון להיות מנודה ונרדף על-ידי החברה צרת-האופקים של העיירה הכל-אמריקאית. הוא וגם אלה שבאים לעזרתו חסרי אונים מול דעות קדומות והנטיה האינסטינקטיבית לדחות את הזר והשונה ולחשוש ממנו.

בסצינות הדיאלוגים בין פג לנשות העיירה ובין פג לאדוארד המרחק הבינוני קרוב הוא מרחק פונקציונלי המאפשר לצופים "להתקרב" אל הדמויות, ולהבחין בניואנסים של האינטראקציה האנושית ביניהם (הבעות פנים), אך בלי להתקרב יותר מדי. כלומר, בניגוד לקלוזאפ, שתי הדמויות המשוחחות נראות באותו פריים. ההקשר החברתי שבו פועלות הדמויות הוא מוחשי יותר במרחק בינוני קרוב.

 


 

א. להלן השוואה בין מרחב העיירה לבין מרחב הטירה, על-פי שלושה קריטריונים: צבעים, זוויות צילום וקומפוזיציות טיפוסיות.
ב.

צבעים במרחב העיירה: בתי העיירה צבועים בצבעי פסטל - וורוד, תכלת, צהוב, ירוק ואפרסק. שמי העיירה כחולים ללא ענן והמדשאות הירוקות מאורגנות ומסודרות בצורה זהה. תושבי העיירה נוהגים לקשט את בתיהם בטפטים בגווני פסטל, רובם עם דוגמת פרחים. הצבעים הפסטליים יוצרים תחושה של מלאכותיות, גם בגלל העובדה שכל הבתים דומים זה לזה: בני קומה אחת וחלונות דומים, מטופחים במידה שווה. הכל נראה מושלם, נקי וללא רבב.

צבעים במרחב הטירה: הטירה נראית מרחוק כמו גוש שחור ועם הכניסה אליה מתברר שגם מבפנים היא בצבעי בשחור, לבן, כחול כהה מאוד וחום. הצבעים יוצרים רושם של סרט בשחור-לבן. בגן של הטירה יש צבעים טבעיים והרמוניים של ירוק ופרחים בשלל צבעים עזים: אדום, צהוב וכו'. השמיים שמבצבצים מבעד לקרעי הגג הרקוב זרועי עננים ונראים טבעיים בהרבה מהשמיים הכחולים המלאכותיים של העיירה הנראים כלקוחים מתוך ציור קיטשי. פג הנמצאת בתוך הטירה היא נקודת הצבע היחידה בטירה. בגדיה הסגולים בולטים מאוד על רקע צבעי השחור-לבן של הטירה המפחידה.

זוויות צילום בחלק הראשון של הסיקוונס: צילומי החוץ של העיירה הם ברובם צילומים מזווית ישרה. תושבי העיירה ובתיהם מצולמים בעיקר בגובה העיניים (Eye Level ) זווית ניטרלית ושלווה, המתאימה לשעת-הבוקר הרגועה שבה נפתח הסיפור. שוט בודד חורג בצורה קיצונית מדפוס זה: ג'ויס ומתקן המדיחים מצולמים מזווית נמוכה מאוד (Ceiling shot ) כאשר פג יושבת במכונית שלה, מאוכזבת מתוצאות יום העבודה, היא מצולמת מזווית מעט גבוהה. רגע לפני כן הקומפוזיציה האלכסונית במראה המכונית החונה במורד הכביש יצר אפקט דומה לזה של זווית אלכסונית. כשהיא מביטה בטירה דרך מראת הצד – האפקט הוא של שוט בתוך שוט, כאשר הטירה נראית מזוית נמוכה. שלושת השוטים החריגים האחרונים מכינים אותנו לקראת אופי הזוויות בסיקוונס הבא.



מראה הטירה כפי שהיא משתקפת במראת-הצד במכונית של פג. שני המרחבים הנפרדים נראים לראשונה יחד.

זוויות צילום בחלק השני של הסיקוונס: עם הגעתה של פג לטירה, הזוויות הופכות להיות גבוהות מאוד ונמוכות מאוד, לחליפין. תנועות המצלמה בתוך הגן גורמות לשינויי זוויות במהלך שוטים מסוימים. בתוך הטירה פג מצולמת בעיקר מזווית גבוהה, ואפילו עליונה (Bird's Eye View ) המקטינה אותה ביחס לטירה. קומפוזיציות אלכסוניות כגון זו בשוט של הגג הקרוע יוצרות תחושה של זווית אלכסונית. החריגה היחידה מדפוס זה של זוויות חדות היא בשיחה שלה עם אדוארד. זו מתנהלת בעיקר בזוויות ישרות, כמו השיחות שלה עם הלקוחות בעיירה.



קומפוזיציות דומיננטיות בחלק הראשון של הסיקוונס: הקומפוזיציות בדרך-כלל מאוזנות. האנשים בעיירה מוצגים ממוסגרים בתוך הבתים או בין הבתים כלומר הבתים סוגרים על אנשי העיירה. הקווים הם קווים ישרים ונקיים והם יוצרים יחד עם צורות ריבועים תחושה של שקט, סדר וקיבוע. אך למעשה, ישנן קומפוזיציות בחלק זה שאינן מאוזנות. למשל, הגברת המשקה את הדשא במרכז בין שני בתים, אינה ניצבת בדיוק במרכז אלא מעט ימינה. בתי הנשים העמוסים בטפטים מקושקשים, כלי מיטה, כלי עבודה של בעלי מקצוע ועוד, יוצרים קומפוזיציות עמוסות, לא מאוזנות, המתאפיינות בקווים מורכבים ושבורים, בדומה לקומפוזיציות שבצילומי הטירה. גם דוגמאות המעויינים על קירות הבתים מוסיפים קוים אלכסוניים שהם טיפוסיים יותר למרחב הטירה.
קומפוזיציות דומיננטיות בחלק השני של הסיקוונס: בטירה הקירות לא ישרים, המדרגות בעלות מעקה מפותל והגג קרוע. כל זה יוצר שפע של קוים אלכסוניים, זיגזגיים ועקלתוניים היוצרים קומפוזיציות לא מאוזנות, דיסהרמוניות, מתוחות. יחד עם האבק, דלות הריהוט והסגנון העתיק (הגותי) נוצר רושם של הזנחה, כאוס וחוסר יציבות. העיצוב מבוסס על סרטי מדע-בידיוני ואימה העוסקים במדענים מטורפים. האפקט של סרט אימה מבוסס גם על מיקום הדמויות בפרים. כאשר פג מביטה לראשונה על הטירה מתוך הגן הקסום, היא נמצאת בצד התחתון והשמאלי של הפריים, זה ממחיש לנו את המצב המסוכן והלא בטוח שבו היא נמצאת, את תחושת ההשתוממות והקטנות שלה אל מול הגן והטירה הענקיים והמסתוריים. אלה נמצאים כאילו מעליה ותופסים את חלקו העיקרי של הפריים. קומפוזיציות אלו של הטירה יוצרות אצל הצופים תחושה של פחד וחשש לגורלה של פג וכן יוצרים תחושה של עוצמה ורושם עז. יחד עם זאת, הקווים העגולים, הגליים (לדוגמה, בפסל הדרקון בגן, במעקה המדרגות, בתסרוקת של אדוארד וכו') יוצרים תחושה של זרימה ודינמיות בניגוד לקיפאון ולריבועיות שמאפיינים את העיירה.



לסיכום , העיירה והטירה מוצגים בקטע הנדון בצורה שונה ומנוגדת הן בצבעים, הן בזויות הצילום והן בקומפוזיציות הדומיננטיות. יחד עם זאת, ישנם מספר אלמנטים דומים הרומזים על מכנים-משותפים בין שני המרחבים, על אף ההבדלים המשמעותיים. לא כל האלמנטים בעלי המשמעויות החיוביות נמצאים בהכרח במרחב של העיירה, ולא כל האלמנטים בעלי המשמעויות השליליות נמצאים בהכרח במרחב הטירה.




זווית נמוכה האופיינית לטירה, מופיעה באופן חריג במרחב העיירה

 

ג + ד
1. פריים לדוגמה מהחלק הראשון של הסיקוונס: בחרתי בפריים מתוך השוט השני של העיירה 00:05:09. הבתים נמצאים במרחקים שונים מהמצלמה ולמרות זאת מחלקים את המסך אנכית לארבעה אזורי צבע. הקיר הצהוב המואר, הקיר הצהוב המוצל, הקיר הורוד והקיר הצבוע בתכלת. השביל והדשא הירוקים שלפני הבתים יוצרים קווים אופקיים כמעט ישרים והשמים כחולים. הבית הצהוב בולט בימין המסך ומאוזן על ידי שני הבתים שלשמאלו. רק הדרך חסרת החן והאלימה שבה גגות הבתים קורעים את השמים לקו זיגזגי בעל קצוות חדים, יכולה להעיד על כך שבתמונה הפסטורלית הזו יכולה להסתתר אכזריות חותכת וחוסר שלמות. זווית הצילום ישרה, כמו ברוב השוטים בסיקוונס זה. כך, העיירה נראית לכאורה מקום פסטורלי ותיאורה הולם את משמעותו של המושג 'בית בפרוורים' בדרך החיים האמריקנית. אולם הצבעים המלאכותיים רומזים על חוסר הטבעיות והזיוף שמאחורי הקירות. האופן שבו השמיים נחתכים בחדות על ידי גגות הבתים שובר את הפסטורליות המלאכותית ומוסיף לפריים שהוא כביכול שקט ואידילי, תחושה של סכנה המרחפת מעל בתי העיירה.

2. פריים לדוגמה מהחלק השני של הסיקוונס: כאשר פג נכנסת לגן הקסום של הטירה (00:09:29). גן הטירה שונה מהותית מהגינות של תושבי העיירה. הגן הוא צבעוני, מלא דמיון ויצירתיות, עם פרחים צבעוניים  - בעיירה כלל לא היו פרחים בגינות. זהו גן קסום העשוי ביד אומן ומלא בפסלים ויצירות אמנות. יש בו קווים מעגולים וקשתות - בניגוד לעיירה שבה העיצוב מתאפיין בקווים ישרים. מאחורי הגן ניצבת הטירה שצבעה אפור וגובהה רב - בניגוד לבתי העיירה הצבועים צבעים פסטליים ובעלי קומה אחת בלבד. הטירה מוצגת כאן כמקום מפחיד ומאיים (המוסיקה מסייעת לתחושה), שונה בצבעיו, בצורתו ובאופן שבו הוא מצולם מהעיירה. זווית הצילום מעט נמוכה ומשתנה במהלך השוט.  הצבעים של הטירה, למרות היותם קודרים, הם מוכרים לצופה. הם אמנם לא ריאליסטיים, אבל אלה הצבעים שהיינו מצפים לפגוש בטירה אפלה, אפילו אם כל הידע שלנו בטירות מקורו בסרטים. צבעי הגן היפה מעידים על כך שלמרות האפלולית והסגנון הגותי המאיים, מדובר במקום אמיתי, חי ונושם. זהו מקום מושבו של מישהו עם רגישות מיוחדת ליופי. (תנועות המצלמה במרחב הגן מוסיפים לתחושת החיות והיופי, וזאת בניגוד לשוטים הסטטיים במרחב העיירה).

 

 

כאמור בסעיף הקודם, הניגוד בין העיירה לטירה הוא לא ניגוד מושלם. יש אלמנטים מאיימים ולא נעימים גם בעיירה הלכאורה שלווה ומוכרת, ואלמנטים בעלי-חיות ויופי בטירה המאיימת. 
אגב, אפשר לראות את ההבדלים בין שני  המרחבים גם באופן הייצוג של פג: בעיירה היא הולכת "בדיוק בשביל" בדרכה להלן השכנה (כדי לא לדרוך על הדשא), התנהגות המעידה על נוקשות לא-בריאה, על אף החייכנות והנעימות של דמות אימהית זו. לעומת זאת, בגן הטירה, תנועת דולי-אין של המצלמה מציגה את מבטה ותנועתה החופשית בגן.


פג הולכת "בדיוק בשביל", לא חורגת מהמסלול המוכר


לסיכום, הניגוד החד וקוי הדמיון הנרמזים בין מרחב העיירה השלווה לבין מרחב הטירה המאיימת, מייצרים לא רק משמעויות סמליות המבוססות על צמדי ניגודים כגון טוב / רע, מוכרות / מסתוריות, נוקשות / ספונטאניות, חיות / מוות, בטחון / סכנה, בהירות / מסתורין, קונפורמיות / ייחודיות, אלא גם יוצרים את תחילתו של הקונפליקט הדרמטי בין אנשי העיירה לבין אדוארד, תושב הטירה, האמן הפריקי, בעל ידיים שהן מקור אסונו ומקור כשרונו כאחד. בשיאו של הקונפליקט (ושיאו של הסרט), הצופה יצטרך לשאול את עצמו: מי כאן המפלצת האמיתית? מיהו הקורבן?

 

 

 

 

ללימוד טכניקות נוספות של ניתוח שאלות וכתיבת תשובות נא לפנות לסדנאות מערך הייעוץ.
אפשר להרשם לסדנאות בטלפון או באימייל: 7781205-09,  yeoots@openu.ac.il .

למשוב על המצגת: inba@netvision.net.il .