היחידה להדרכה בלמידה – דוגמאות לניתוח שאלות ממ"ן
ניתוח שאלות וכתיבת תשובות |
---|
הסבר כללי – על קצה המזלג:
ניתוח השאלה הוא צעד ראשון לקראת כתיבת התשובה. קריאה נכונה של השאלה והבחנה בין מרכיביה, מסייעים לסטודנט לזהות: באיזה נושא עוסקת השאלה? על מה בדיוק הוא נדרש לענות? מה יהיו מרכיבי התשובה עצמה ובאיזה סדר יוצגו. הבחנה בין מרכיבי השאלה מאפשרת ליצור סדר ולבנות מסגרת לכתיבת התשובה. מרכיבי השאלה :
הוראת השאלה : זוהי הפעולה הנדרשת לביצוע במהלך כתיבת התשובה. המשיב צריך לשאול את עצמו האם עליו לתאר? להסביר? להדגים? או אולי לבצע מספר פעולות
תחום השאלה - הנושא הרחב אליו קשורה השאלה, הידע הנדרש על מנת לענות עלייה.
הסבר: |
---|
להלן שתי דוגמאות לניתוח של הוראת שאלה, מקוד שאלה ותחום שאלה מתוך מטלה בקורס להבין סרטים – מבוא לאמנות הקולנוע (10640).
|
בסצינות הדיאלוגים בין פג לנשות העיירה ובין פג לאדוארד המרחק הבינוני קרוב הוא מרחק פונקציונלי המאפשר לצופים "להתקרב" אל הדמויות, ולהבחין בניואנסים של האינטראקציה האנושית ביניהם (הבעות פנים), אך בלי להתקרב יותר מדי. כלומר, בניגוד לקלוזאפ, שתי הדמויות המשוחחות נראות באותו פריים. ההקשר החברתי שבו פועלות הדמויות הוא מוחשי יותר במרחק בינוני קרוב. |
א. להלן השוואה בין מרחב העיירה לבין מרחב הטירה, על-פי שלושה קריטריונים: צבעים, זוויות צילום וקומפוזיציות טיפוסיות. |
ב.
|
צבעים במרחב העיירה: בתי העיירה צבועים בצבעי פסטל - וורוד, תכלת, צהוב, ירוק ואפרסק. שמי העיירה כחולים ללא ענן והמדשאות הירוקות מאורגנות ומסודרות בצורה זהה. תושבי העיירה נוהגים לקשט את בתיהם בטפטים בגווני פסטל, רובם עם דוגמת פרחים. הצבעים הפסטליים יוצרים תחושה של מלאכותיות, גם בגלל העובדה שכל הבתים דומים זה לזה: בני קומה אחת וחלונות דומים, מטופחים במידה שווה. הכל נראה מושלם, נקי וללא רבב. צבעים במרחב הטירה: הטירה נראית מרחוק כמו גוש שחור ועם הכניסה אליה מתברר שגם מבפנים היא בצבעי בשחור, לבן, כחול כהה מאוד וחום. הצבעים יוצרים רושם של סרט בשחור-לבן. בגן של הטירה יש צבעים טבעיים והרמוניים של ירוק ופרחים בשלל צבעים עזים: אדום, צהוב וכו'. השמיים שמבצבצים מבעד לקרעי הגג הרקוב זרועי עננים ונראים טבעיים בהרבה מהשמיים הכחולים המלאכותיים של העיירה הנראים כלקוחים מתוך ציור קיטשי. פג הנמצאת בתוך הטירה היא נקודת הצבע היחידה בטירה. בגדיה הסגולים בולטים מאוד על רקע צבעי השחור-לבן של הטירה המפחידה. |
מראה הטירה כפי שהיא משתקפת במראת-הצד במכונית של פג. שני המרחבים הנפרדים נראים לראשונה יחד. זוויות צילום בחלק השני של הסיקוונס: עם הגעתה של פג לטירה, הזוויות הופכות להיות גבוהות מאוד ונמוכות מאוד, לחליפין. תנועות המצלמה בתוך הגן גורמות לשינויי זוויות במהלך שוטים מסוימים. בתוך הטירה פג מצולמת בעיקר מזווית גבוהה, ואפילו עליונה (Bird's Eye View ) המקטינה אותה ביחס לטירה. קומפוזיציות אלכסוניות כגון זו בשוט של הגג הקרוע יוצרות תחושה של זווית אלכסונית. החריגה היחידה מדפוס זה של זוויות חדות היא בשיחה שלה עם אדוארד. זו מתנהלת בעיקר בזוויות ישרות, כמו השיחות שלה עם הלקוחות בעיירה.
|
|
|
|
|
פג הולכת "בדיוק בשביל", לא חורגת מהמסלול המוכר
|
|
|
ללימוד טכניקות נוספות של ניתוח שאלות וכתיבת תשובות נא לפנות לסדנאות מערך הייעוץ.
אפשר להרשם לסדנאות בטלפון או באימייל: 7781205-09, yeoots@openu.ac.il .
למשוב על המצגת: inba@netvision.net.il .