|
האדם האורבני: עיון בסרטו של רידלי סקוט 'בלייד ראנר' סקוט בוקטמן |
|
|
בלייד ראנר
(1982),
סרטו העתידני האפל של רידלי סקוט, הוא אחד הסרטים המרכזיים והמשפיעים ביותר
שנוצרו במהלך שנות ה-80. העיבוד הקולנועי לרומן "האם אנדרואידים חולמים על
כבשים חשמליות?" (מאת פיליפ ק' דיק), משלב קונבנציות של פילם נואר עם מדע
בדיוני ליצירת חזון סייברפאנקי פורץ דרך של החיים האורבניים במאה ה- 21. הסרט
מעצב את לוס אנג'לס שטופת הגשם, אשר משמשת רקע לרפליקנטים שמרדו ולאיש החוק
הממונה על חיסולם, כעיר קלאוסטרופובית המאוימת תמידית מפני התפרצויות של מעשי
פשע ופריעת חוק. "בלייד ראנר" - על הצילום, התאורה העיצוב, התפאורות
והתלבושות, כמו גם האפקטים המדהימים שלו - הצליח לברוא בצורה מהפנטת עולם שהוא
בעת ובעונה אחת מוזר ומוכר, אבל גם חדשני לחלוטין. בקריאה מחדשת, רב-גונית, אשר יורדת לפרטי פרטים, מתעכב סקוט בוקטמן, על
שלבי ההפקה של "בלייד ראנר" ועל ההתייחסות התיאורטית המעובה אל הסרט
מאז נחשף לראשונה ב-1982. בוקטמן מתייחס לסרט לפי
הקודים הפוסט -מודרניסטיים שאפיינו חלק ניכר מהדיון הביקורתי שהוקדש לו במהלך
השנים, אבל חרף העובדה שהוא מסכים שהסרט בוחן את המתיחויות האופייניות לעידן
הפוסט-מודרני - מבוכה ביחס למעמד הסובייקט ושינויים טכנולוגיים - בוקטמן טוען
שהסרט נובע למעשה מהחוויה המודרניסטית התמציתית של המאה ה-20, של תפיסת הכרך
במונחים של חלל כולא ומשחרר כאחד. בדיונו הוא מתייחס למחקרים
הסוציולוגיים-תיאורטיים על אודות האורבניזם המודרניסטי, לצד ביטויו ביצירות
אמנות, בעיקר בקולנוע מאז "מטרופוליס" של פריץ לאנג. סקוט בוקטמן הוא מרצה לאמנות וללימודי
קולנוע באוניברסיטת סטנפורד ומחברם של הספרים הבאים: Terminal Identity: The Virtual
Subject of Postmodern Science Fiction (1993); Matters of Gravity: Special
Effects and Supermen in the 20th Century (2003). |
|
|
|