חדש על המדף

אוקטובר 2022

 אז מי הגבר ומי האישה? : תרבות לסבית, תיאוריה קווירית ופמיניזם

אז מי הגבר ומי האישה? : תרבות לסבית, תיאוריה קווירית ופמיניזם

יעל משעלי

אז מי הגבר ומי האישה? הוא אסופה של מסות, מאמרים, רשימות ושירים אשר עוסקים ביחסים בין מגדר למיניות בזהויות לסביות וקוויריות. הספר מאגד כתיבה של עשור, ובליבה הרצאות שנכתבו עבור הקהילה המקומית. במסגרת זו יעל משעלי טווה צורה חדשה של שיח אקדמי-אקטיביסטי-אינטימי המשלב בין הגות פמיניסטית, פוסט-קולוניאלית וקווירית, אוטו-אתנוגרפיה, פואטיקה וספוקן וורד. לשיח זה תפקיד מרכזי ביצירת נראות בוצ'-פמית ישראלית ודיון קהילתי על מגדרים לסביים. אז מי הגבר ומי האישה? מנגיש לקוראי העברית לראשונה דיון עכשווי בשורה של סוגיות מפתח: דרכי הבניית זהות מגדרית/מינית במרכז ובשוליים, השלכות של פרדיגמות פמיניסטיות לעומת סקסיזם להט"בי, התמודדות עם היררכיות של נראות והצטלבות בין דיכויים. החיבור של התאורטי לפוליטי, באמצעות בחינה של תתי-קהילות (ישראליות ואמריקאיות), חותר ליצירת ידע אלטרנטיבי על אפשרויות של הזדהות והתענגות שטרם זכו לביאור מקומי. -- מעטפת אחורית.

אז מי הגבר ומי האישה? : תרבות לסבית, תיאוריה קווירית ופמיניזם

 סיפורים פילוסופיים

סיפורים פילוסופיים

תאודור (בנימין זאב) הרצל

את הסיפורים המכונסים בספר כתב הרצל מ־1887 עד צאתו לפריז ב־1892, ככתב העיתון הווינאי נוֹיֶה פרָייה פּרֵסֶה ולאחר שובו לווינה ב־1895. אין להבדיל בין הרצל הסופר והמחזאי ובין הרצל המדינאי: השקפותיו על הסבל והמוסר האנושיים, ההמון והיחיד, על החברה והמדינה, העונג והחובה, אהבת איש לאשה והורים לילדיהם, יחסיו לקִדמה ולטכנולוגיה, כל אלה מצאו את ביטוים בסיפורים אלה. הסביבה, חוויות החיים השוליות למראית־עין, שחווה המספר, הן לרוב רק נקודות המוצא לסיפורים. ואולם המעטֶה החיצוני משמש רק כפתיח ומסגרת לדיון במהות לבעיה מרכזית.היכולת לראות לפנימיותם של הדברים, ללבם של האנשים, היא שהביאה את הרצל לומר את אשר עם לבו בשאלה היהודית – להציג אותה במערומיה, על כל האמת, הכיעור והיופי. הסיפורים הן מעין מראה לדרכו של הרצל אל עצמו, אל הכרת מצוקות האדם בכלל ומצוקת היהודים בפרט. -- מעטפת אחורית.

סיפורים פילוסופיים

 מסע סוער : הקיבוץ 1954-1932

מסע סוער : הקיבוץ 1954-1932

מוקי צור 

המפעל הציוני שבמסגרתו ובלבו פעל הקיבוץ הוגדר פעם כ"גינה בלוע הר געש" ... המסע הסוער של הקיבוץ וחבריו בתנאים הכמעט בלתי אפשריים הגביר את טלטלות הדרך שחוו אנשים שביקשו להקים כפר שיתופי מתקדם. ספר זה הוא המשך לספר כאן על פני האדמה על הפרק הראשון בתולדות הקיבוץ. -- מעטפת אחורית.

מסע סוער : הקיבוץ 1954-1932

מחשבות על שפיטה

מחשבות על שפיטה

דפנה ברק-ארז

לא ניתן לדמיין משפט בלי בית משפט. ההליך השיפוטי מוציא מן הכוח אל הפועל את המשפט ומיישם אותו בחייהם של הצדדים. השפיטה היא מלאכה מורכבת שנועדה להוביל להכרעה שחשובה בראש ובראשונה לכל אחד מהצדדים להליך, אך למעשה יש לה השלכות החורגות מעניינם. ההכרעה השיפוטית מכוונת התנהגויות ויוצרת ציפיות ביחס להחלטות במקרים אחרים, בין השאר באמצעות קביעת תקדימים. לצד זאת, היא אף חושפת את הקשיים שמעורר המפגש בין הנורמות המשפטיות המופשטות והאתגרים של חיי המעשה. מחשבות על שפיטה מציע נקודות מבט מגוונות ביחס לפרקטיקה של השפיטה ולאתגרים שהיא מציבה, בכל הנוגע לחתירה לצדק במשפט. בין השאר, נבחנות בו שאלות הנוגעות להגינות ההליך השיפוטי, ליחס בין הכלל לחריג, לדרכי הכתיבה וההנמקה של פסקי דין, לחילוקי דעות שיפוטיים ולפרשנות. בכך הוא פותח צוהר לדילמות המיוחדות לעבודת השפיטה ולהתמודדות עמן. - מעטפת אחורית.

מחשבות על שפיטה

בין שכחה לשכתוב : מסה היסטוריוגרפית על נושאים שהזיכרון הלאומי מעדיף לשכוח

בין שכחה לשכתוב : מסה היסטוריוגרפית על נושאים שהזיכרון הלאומי מעדיף לשכוח

מאיר מרגלית 

בקורות ימי המדינה רשומים אין ספור עלילות גבורה לצד לא מעט כישלונות צורמים, אולם על צעיפי השתיקה וההכחשה שאופפים את ההיסטוריה הישראלית, על פרשות מושכחות שהמדינה מעדיפה להשכיח והציבור מעדיף שלא לדעת, על כל אלה ‒ קול דממה דקה. כך, מתחת לפני ההיסטוריוגרפיה הלאומית חבויים פרקים שלמים שנרמסו תחת גלגלי הסיפור ההגמוני על אף שאלו מכילים ידע חיוני להבנת דמותנו. והרי זיכרון ושכחה אינם עניין של התרחשות בלבד, הם מארגנים מציאות, מעצבים תודעה ומכוננים תשתית קוגניטיבית שמרחיבה או מצרה את גבולות השיח הלאומי. ספר זה מתחקה אחר פרשות היסטוריות שנוטרלו, הובלעו, הוגלו מן השיח, או רוקנו מתוכן; השבתן אל ההיסטוריה תגלה לנו דבר מה שלא ידענו על השדים המאכלסים את קורות ימינו. הרי כל נושא מוכחש מכסה צלקת המסרבת להגליד. הספר בוחן את המנגנון הנפשי שדחק לשוליים פרשות מביכות, מנער את האבק שהצטבר עליהם, ומבקש להתמודד עם השאלה המעיקה: מה שכחנו בעליית הגג של ההיסטוריה. - מעטפת אחורית.

בין שכחה לשכתוב : מסה היסטוריוגרפית על נושאים שהזיכרון הלאומי מעדיף לשכוח

 אתיקה אחרי אושוויץ : הרהורים על "מעבר לאשמה ולכפרה" לז'אן אמרי

אתיקה אחרי אושוויץ : הרהורים על "מעבר לאשמה ולכפרה" לז'אן אמרי

יואב אשכנזי

כיצד מרגיש ונראה מוות מוחלט של עולמו הפנימי של האדם? על כך משיב ז’אן אמרי – או הנס מאייר בשמו האמיתי – באוסף המאסות הקלאסי שלו, “מעבר לאשמה ולכפרה”. אמרי חווה מוות כזה כשנעצר ועונה על ידי הנאצים, ונשלח לאושוויץ’-מונוביץ’ שאותו שרד, עד להתאבדותו כעבור כמה עשורים. אמרי חש במוות זה גם בשנים שאחר המלחמה, בעת שהעולם סביבו חיפש דרכים להכחיש את שהוא חווה. ניסיונו האכזרי של אמרי מוביל אותו לנסח ביקורת מוסרית נוקבת כלפי המערב ונכונותו לבגוד באופן מושלם בערכיו, כלומר במסורת צלם האל באדם ובאתיקה המשתמעת ממנה. הספר שלפניכם מציע קריאה מעמיקה ומרתקת בהגותו של אמרי, ודרכה משרטט את סיבת המוות של הנפש – אובדן יכולת החריגה מהעצמי, אובדן תחושת הנשגב והטרנסצנדנטי. חריגה זו, היפתחות זו של האדם לעולם, היא נשמת אפה של נשמתנו, כך נטען בספר. בימינו גואה רטוריקה המזכירה את הנאציזם – התייחסויות לקבוצות אתניות או אמוניות כמחלות, חרקים או עכברושים. במיוחד בימינו, ספר זה נכתב בתקווה שיצליח לזרות מעט אור על משמעותם של ביטויים קשים כאלה ועל הסכנה האיומה הגלומה בהם. - מעטפת אחורית

אתיקה אחרי אושוויץ : הרהורים על "מעבר לאשמה ולכפרה" לז'אן אמרי

מצחיק זה לא : האירוניה הלשונית בפרקטיקה של שיח

מצחיק זה לא : האירוניה הלשונית בפרקטיקה של שיח

זהר לבנת

ספרה של זהר לבנת חוקר את תופעת האירוניה הלשונית על רקע המושג העתיק של האירוניה ומציג את הופעותיה בטקסטים עכשוויים שאינם ספרותיים: שיחות יום-יום, דיאלוגים בתקשורת המשודרת, טקסטים עיתונאיים ועוד. באמצעות דוגמאות רבות, בחלקן משעשעות, מורכבות ומעוררות מחשבה, האירוניה הלשונית מתוארת על שלל גווניה: החל באירוניה סרקסטית פוגענית וכלה באירוניה הומוריסטית או ידידותית-משחקית. חלקו הראשון של הספר מציג את התיאוריות הקיימות להבנת תופעת האירוניה ומחדד כמה נקודות מבט הנדונות בהמשך. מן ההיבט הלשוני, נשאלת השאלה כיצד מעוצב מבע אירוני כך שיספק לשומעיו או לקוראיו רמזים ביחס לכוונותיו האמיתיות של הדובר. ניתוח של טקסטים מגוונים מציע סוגים רבים של אותות לשוניים המרמזים על כוונה אירונית. מן ההיבט הקוגניטיבי, העניין מתמקד בצידו השני של תהליך התקשורת, כלומר בסוגיית ההבנה והפענוח של המבע האירוני. על מה נשען הזיהוי של המבע כאירוני? מהם התנאים ההכרחיים והמספיקים לכך? ההיבט התקשורתי של הדיון מתייחס למקומה של האירוניה באינטראקציות בין בני אדם, לפונקציות שהיא ממלאת בעולם החברתי ולקשר שלה למצבי עימות, לבניית סולידריות ולנימוס. הפונקציה של האירוניה והאפקט החברתי שלה משתנים מהקשר להקשר, והיא משמשת הן כאסטרטגיה של נימוס שעשויה לרכך את כוחה הפוגעני של ביקורת, והן כדרך ביטוי פוגענית שעשויה דווקא להחמיר את הביקורת. בנוסף, בולט כוחה כיסוד המחזק יחסים פנים-קבוצתיים באמצעות הפגנת שיתוף בעמדות והפניה של הביקורת כלפי קורבן משותף. -- מעטפת אחורית.

מצחיק זה לא : האירוניה הלשונית בפרקטיקה של שיח

לא לבדד : מדיניות החוץ של ישראל

לא לבדד : מדיניות החוץ של ישראל

 אורי ביאלר
ההיסטוריה של מדיניות החוץ של ישראל היא תחום עיון אקדמי חדש. דפוסי סודיות שאפיינו את היישוב בתקופת המנדט הבריטי השתמרו גם לאחר הקמת המדינה והשפיעו על היקפו ועל טיבו של החומר ההיסטורי שנחשף לעיון, וממילא על העיסוק הציבורי בנושאי מדיניות חוץ. שיתוף הפעולה של התקשורת עם הממשלה מנע אף הוא חקירות, ונושאים רגישים לא נודעו לציבור. אפילו עניינים שאין הסודיות מחויבת בהם, כמו רכש הדלק, לא נחשפו בתקשורת. גורמים רבים מעכבים את המחקר ומעיבים עליו: החקיקה בתחום חשיפת חומרי הארכיונים בישראל והארכת משך האיפול, סירוב המדינה לחשוף תיעוד ביטחוני ועיכובים ניכרים בחשיפת המסמכים השמורים בארכיונים, אף שהחוק מורה על חשיפתם. מדיניות החוץ של מדינת ישראל יכולה להיחקר אפוא רק בהדרגה. בשנות התשעים החל להתפרסם מחקר בתחום זה, ומאז הוא מוסיף להיכתב על בסיס מסמכים מסווגים שנחשפים אט־אט. ספר זה מתַכלל את הספרות המחקרית הקיימת ופורס יריעה כרונולוגית רחבה, החל במאה ה־ 19, בשורשיה ההיסטוריים של מדיניות החוץ של ישראל, וכלה בהסכמי אוסלו, בשנת 1993. מדיניות החוץ של ישראל נועדה להבטיח קשרים ויחסים שיסייעו לה ויחזקו את קיומה ואת חוסנה – יעד־העל של המדינה. פתרון הסכסוך עם מדינות ערב ועם הפלסטינים היה אחת המטרות שנועדו להבטיח זאת, ולא חזות כל עשייתה הדיפלומטית. דיפלומטים ישראלים נרתמו להשגת יעדיה של ישראל, ולצדם פעלו אישים רבים אשר השפעתם על הדיפלומטיה הישראלית הייתה מכרעת, אף שלא מילאו תפקיד דיפלומטי רשמי. אורי ביאלר מניח בספר זה יסודות להבנת מרכיבים חשובים במדיניות החוץ של ישראל, מנתח אותה, על היבטיה והקשריה השונים, ופורס לפנינו את קורותיה של המדינה. -- מעטפת אחורית.

לא לבדד : מדיניות החוץ של ישראל

התכנון הצבאי של המדינה : ההכוונה הצה"לית לתעשייה ולתשתיות האזרחיות לאחר מלחמת העצמאות

התכנון הצבאי של המדינה : ההכוונה הצה"לית לתעשייה ולתשתיות האזרחיות לאחר מלחמת העצמאות

יורם פריד

מעורבות צה"ל בהכוונה ותכנון התעשייה והתשתיות האזרחיות מיד עם תום מלחמת העצמאות נבעה ממספר סיבות אשר לא רק תלויות אחת בשנייה אלא גם משפיעות זו על זו: "תפיסת האיום", כלומר החשש מפני סבב לחימה נוסף מול מדינות ערב; התפיסה שהמלחמה המודרנית היא מלחמה טוטלית בין עמים, לא רק בין צבאות; ההבנה שפוטנציאל המלחמה של מדינות ערב גדול לאין שעור מזה של מדינת ישראל; הקביעה שצה"ל הוא הגוף היחיד המוסמך לקבוע את עקרונות הביטחון הלאומי, מכיוון שהגופים האזרחיים אינם מודעים לצרכים הביטחוניים של המדינה. מבחינת צה"ל כל ההיבטים האזרחיים במדינה, בדגש על התעשייה האזרחית, נתפסו כחלק מרכזי בפוטנציאל הלחימה של צה"ל וכגורם מכריע בניצחון ובשיקום המדינה לאחר מכן. מסיבות אלו דרשו בצה"ל להיות מעורבים בכל הקשור למיקומם של מפעלים ותשתיות וצורת בנייתם, באופן כזה שיענה על שתי דרישות מרכזיות: שישרתו את צה"ל ואת המאמץ המלחמתי, ושניתן יהיה להגן עליהן בזמן מלחמה כדי שימלאו את הדרישה הראשונה. מהתיאור ההיסטורי המובא בספר עולות מספר מסקנות ביחס לקשר בין צה"ל לחברה האזרחית: צה"ל לא חרג מכללי המשחק הדמוקרטיים; מעורבות זו לא נבעה מרצון למיליטריזציה או דומיננטיות אלא מחשש אמיתי שהדרג המדיני אינו מבין את צרכי הביטחון; בשנים אלו הייתה דומיננטיות אזרחית אשר באה לידי ביטוי בדחייה והתעלמות מדרישות הצבא; יש לראות את תפיסת הביטחון בצורה הוליסטית ורחבה. זאת ועוד, השאלות אשר נבדקות לאורך הספר, כמו למשל מי אחראי? מי מתכנן? מי מכוון? ולמי יש את הכוח והסמכות להחליט? – שאלות אלה ואחרות עדיין מלוות את יחסי צה"ל עם החברה האזרחית. -- מעטפת אחורית.

התכנון הצבאי של המדינה : ההכוונה הצה"לית לתעשייה ולתשתיות האזרחיות לאחר מלחמת העצמאות

פנים במחשבת ההלכה : פעמי תחייה הלכתית במשנתו של הרב ד"ר מרדכי פוגלמן

פנים במחשבת ההלכה : פעמי תחייה הלכתית במשנתו של הרב ד"ר מרדכי פוגלמן

יצחק הרשקוביץ

"בספר זה נפרשת מחשבתו ההלכתית של הרב ד"ר מרדכי פוגלמן (1898 ;1984, להלן: רמ"פ), שכיהן כרבה של קטוביץ עד פרוץ מלחמת העולם השנייה ולאחר מכן כרבה של הקהילה בקריית מוצקין. שו"ת "בית מרדכי", המגנום אופוס ההלכתי של רמ"פ, מציג מודל פסיקה חדשני ונועז, מפירות ארץ ישראל של יצירתו. השיקולים ההלכתיים, המתודולוגיה והשפה של הספר מבטאים כולם גאולה ועצמאות. אצל מרבית פוסקי הדור הבירור ההלכתי הוא כלי למתן מענה לבעיות המציאות ולהתמודדות הלכתית-יהודית ראויה עם אתגרי השעה. רמ"פ, מנגד, ביכר דרך אחרת. דיוניו ההלכתיים ברמת הכלל נועדו לבסס מתודה הלכתית חדשה שתכליתה הקניית ערכים והתוויית דרך רוחנית וחזון הלכתי עתידי. כבר עבודת הדוקטור שכתב באוניברסיטת פירנצה (1925) הניחה את היסודות למאמציו הבלתי נלאים להבין את המנהג הארצישראלי הקדמון בכל הנוגע להשפעת התורה על חיי החומר בארץ ישראל, וכן לעמוד על שורשי המנהגים והמסורות הקדומות שנשתמרו בתעודות מאותה עת.
בחקירה ההלכתית ובעיון במקורות ההלכה ראה רמ"פ הזדמנות לאתר את שורשי ההנהגות הכלל-ישראליות של עידן הריבונות הנשכח, מתוך שאיפה להחיותן מחדש במסגרת מלכות בית דוד המתחדשת לנגד עיניו, היא מדינת ישראל. רמ"פ נמנע מלדון בשאלות הקשורות במציאות החיים המודרנית, בענפי הטכנולוגיה, הרפואה ובתמורות אחרות שהעולם המודרני זימן, אלא מיקד את עיונו בהשפעה הדרמטית של תחיית ישראל בארצם על תפקידה של ההלכה.

פנים במחשבת ההלכה : פעמי תחייה הלכתית במשנתו של הרב ד"ר מרדכי פוגלמן

חולם ביידיש : ‏ש‏בעים שנה על במת התיאטרון, תשעים שנה על במת החיים

חולם ביידיש : ‏ש‏בעים שנה על במת התיאטרון, תשעים שנה על במת החיים

שמוליק עצמון-וירצר

חולם ביידיש ספרו של שמוליק עצמון־וירצר משרטט ביוגרפיה ססגונית, המתארת בסגנון מושך־לב סיפור חיים של אחד מגדולי הבמה העברית והיידית, יוזם, מקים ומנהל את תיאטרון “יידישפיל”, התיאטרון הרפרטוארי הראשון בשפת היידיש, המביא אל קַדמת הבמה שפה ותרבות, אשר כמעט נכחדה.שמוליק צמח בשנות ילדותו ונערותו בעין הסערה של העם היהודי. בן למשפחה שנמלטה מציפורני הנאצים, הצליחה להגיע לסיביר ולאוזבקיסטן, משם חזרה לפולין המצולקת והמדממת.סיפור חייו של שמוליק הוא מרתק והוא ביטוי של אהבה לעם היהודי, נחישות ומסירות אין קץ מאז עלייתו ארצה ושירותו הצבאי.מרגע שדבק בו חיידק התיאטרון הוא לא חדל ממנו. בספר מתוארת גלריה של דמויות ששמוליק גילם בכישרון בתיאטרון “אהל”, בתיאטרון הלאומי “הבימה” ובתיאטרון האוונגרדי “זווית” ששמוליק היה מייסדיו.תכונותיו כשחקן, במאי, יוצר, ופורץ דרך תרבותי מתוארות בספר ברגישות ובהומור. הספר פורשׂ פרשת חיים, שהיא סיפורה של העם היהודי ומדינת ישראל, של אתוס, שפה ותרבות. -- מעטפת אחורית.

חולם ביידיש : ‏ש‏בעים שנה על במת התיאטרון, תשעים שנה על במת החיים

טקס, טקסט והמאבק על הזהות

טקס, טקסט והמאבק על הזהות

אבי שגיא

הספר טקס, טקסט והמאבק על הזהות ממשיך ומשלים את ספרו הקודם של המחבר: עם, מולדת וספר, על הטקסטואליזציה של העם היהודי, שהתמודד עם שאלת היחס בין היסודות המכוננים את הקיום היהודי: היסוד הרוחני – הטקסט מצד אחד, והיסוד הריאלי – העם והמולדת, מצד אחר. הניתוח שהוצע בספר עם, מולדת וספר מתמודד עם העמדה, שלפיה גם המולדת והעם הם מושגים המסמנים מסומנים רוחניים: העם מכוּנן על ידי מערכת הערכים, והמולדת היא מכלול הטקסטים המכוננים את הקיום היהודי. הספר הצביע על המאבק המתמשך בין מגמת הרחנת העם והמולדת לבין השבתם לקיום הריאלי. בספר שלפנינו, המודחק הריאלי שב אל קדמת הבימה. טענת היסוד של הספר היא כי טקסים וטקסטים מכוננים על ידי קהילות יהודית ממשיות, ולא על ידי רוחות רפאים. הטקס והטקסט הם מרחבי מאבק על הקיום היהודי. אבל, מאבק זה מתחולל בלב הקיום היהודי הממשי על ידי בני אדם ממשים, שהם בשר ודם, ולא על ידי רוחות רפאים החיים בתוך טקסטים או בספריות. טענות יסוד אלה באות לידי ביטוי בניתוח מפורט, העוסק במשמעותם של טקסים, כטקסטים הנשזרים על ידי בני אדם. -- מעטפת אחורית.

טקס, טקסט והמאבק על הזהות

חרקים עשו את זה קודם

חרקים עשו את זה קודם

 גרגורי ס׳ פולסון ואריק ר' איטן

ספר זה מכיל תיאור מרתק של יותר משמונים "סיפורי חלוצים" - אנקדוטות על אודות החלוציות הטכנולוגית של החרקים. הספר סוקר מגוון היבטים של חיי היום-יום של האדם - מטכנולוגיות מודרניות עד התנהגויות חברתיות - ומביא דוגמאות המלמדות שהם יושמו בעולם החרקים לפני מיליוני שנים. סקוץ', קפיצת בנג'י, מיזוג אוויר ונשק כימי הם רק כמה מהטכנולוגיות החרקיות הנידונות בספר שנכתב בידי שני אנטומולוגים מומחים. הספר, המלווה בקריקטורות של חרקים אנושיים במיוחד, מתאים לקהל הרחב אך יעניין במיוחד מורים, חובבי טבע בכלל וחרקים בפרט. -- מעטפת אחורית.

חרקים עשו את זה קודם

 ירושלים, או, על כוח דתי והיהדות

ירושלים, או, על כוח דתי והיהדות

משה מנדלסון 

ירושלים, או על כוח דתי והיהדות, הספר שבמידה רבה חנך את המחשבה היהודית המודרנית והניח יסודות להומניזם מנקודת מבט יהודית, נעדר זה עשרות שנים מארון הספרים העברי ומוגש כעת בתרגום חדש ומעודכן מגרמנית של יפתח הלרמן-כרמל.משה מנדלסון (1786-1729) כתב את הספר כשגבו לחוץ אל הקיר. זהותו כיהודי ותורתו הליברלית אותגרו במרחב הציבורי של הנאורות הגרמנית, והייתה זו בעבורו ההזדמנות האחרונה לכתוב ספר שינציח לדורות את תמצית אמונתו ואת עולם ערכיו כהומניסט יהודי מודרני. החיבור, שנע בין אפולוגטיקה על אמונתו לפילוסופיה פוליטית ודתית, היה בראש ובראשונה מסה נועזת ששללה מכול וכול את שלטון הדת וצידדה בסובלנות ובחירות המחשבה. בקיץ 1783 הוציא לאור מי שכונה "סוקרטס הגרמני" את אחד המסמכים המכוננים של המודרניות היהודית. ביקורתו החריפה של מנדלסון על צורות שונות של דיכוי ועל דעות קדומות, אמונות תפלות ואכזריות הפכה את ירושלים, פרט להיותו כתב הגנה על הדת היהודית, לחיבור מופת של תרבות הנאורות האירופית. לא הייתה זו התמודדות תמימה ופשרנית עם אתגרי העידן המודרני הניצבים בפני בני האדם בכלל והיהודים בפרט, אלא זעקה גדולה לתיקון העולם באמצעות ביטול כוחה הכופה של הדת והכרה בחירות האדם באשר הוא אדם וביכולתו לשפר את חייו ולהבין את משמעותם באמצעות התבונה. המהדורה המחודשת הזאת כוללת גם את ההקדמה של מנדלסון לתשועת ישראל של מנשה בן ישראל ואת חקירת האור והצדק של אוגוסט פרידריך קראנץ, החיבור שאתגר את מנדלסון והביא לכתיבת ירושלים. בראש הספר מבוא מאת העורך פרופ’ שמואל פיינר המעמיד את פרשת ירושלים בהקשריה ההיסטוריים הרחבים ומשרטט את חזון הסובלנות של מנדלסון, ומבוא מאת פרופ׳ פיני איפרגן שמסביר את ההקשרים הפילוסופיים. הספר רואה אור ביוזמת הקתדרה לתולדות היהודים בגרמניה באוניברסיטת בר-אילן. -- מעטפת אחורית.

ירושלים, או, על כוח דתי והיהדות

What is sexual capital?

What is sexual capital?

 Dana Kaplan, Eva Illouz

This book does to sex what other sociologists did to culture: it shows that sex, no longer defined by religion, now plays a role in the economy and can yield tangible benefits in the realms of money, status, and occupation. How do people accumulate sexual capital, and what are the returns for investing money, time, knowledge, and energy in establishing and enhancing our sexual selves?
Dana Kaplan and Eva Illouz disentangle the current cultural politics of heterosexual life, arguing that sex – that messy amalgam of sexual affects and experiences – has increasingly assumed an economic character. Some may opt for plastic surgery to beautify their face or body, while others may consume popular sex advice or attend seduction classes. Beyond particular practices such as these, the authors trace an emerging form of “neoliberal” sexual capital, which is the ability to glean self-appreciation from sexual encounters and to use this self-value to foster employability, as exemplified by Silicon Valley sex parties.
This highly original book will appeal to students and scholars in sociology, anthropology, gender studies, and cultural studies and to anyone interested in the nature of sex and how it is changing today.

What is sexual capital?

מה יש לעשות? : עיונים במחשבה של חנה ארנדט בצל המשבר הפוליטי בישראל

מה יש לעשות? : עיונים במחשבה של חנה ארנדט בצל המשבר הפוליטי בישראל

 זהר מיכאלי 
חנה ארנדט טענה שהמסורת, כלומר רעיונות וסטנדרטים שנסמכנו עליהם כ"מעקה" בתהליך החשיבה, נותקה במודרנה. הנאציזם, למשל, הרס את המדד המוסרי שלנו, החוק איבד מאמינותו כשהורה לרצוח, ורעיון הסמכות גווע עם מות אלוהים אחרי ניטשה. ה"מעקה", שהפך להיות לא רלבנטי, מנע מאנשים להבחין בהופעתה של הטוטליטריות. לכן החשיבה צריכה להתחיל מהניסיון ולא מרעיון מוכן מראש. ומכיוון שהניסיון הוא זרימה, לחשיבה אין סוף, כך שעלינו "לעלות ולרדת במדרגות ללא מעקה" ולהסתמך על אחריות עצמית, דבר שאינו דורש ידע אלא תרגול. ארנדט חיברה את ספרה "משברים ברפובליקה" העוסק במחאות נגד מלחמת וייטנאם בשנות ה-60 כתרגיל חשיבה פוליטית מעין זה. זהר מיכאלי מתבונן דרך ספר זה במציאות הפוליטית בישראל כפי שהשתקפה במהלך ההפגנות נגד ממשלת נתניהו על מנת להראות את האתגר שארנדט מציבה להבנתנו את המשמעות של פוליטיקה בכלל. במקום קרדו, ארנדט מציעה עקרונות לחשיבה על מה שאנו עושים; נגד המסורת המערבית שצמצמה את משמעות הפוליטיקה כיום לשאלה "מי שולט במי?" היא מביאה איתה רוח רפובליקנית של שלטון עצמי בהשראת המהפכה האמריקאית. על בסיס ההבחנה שלה בין כוח לאלימות ניתן לומר שהכוח אינו נובע מתוך השלטון אלא מדעות האזרחים.

מה יש לעשות? : עיונים במחשבה של חנה ארנדט בצל המשבר הפוליטי בישראל

עקרון אי-הידיעה: על החייםבעידן של מידע אינסופי וידע מצומצם : מציאות וסיפור, ידע ומידע

עקרון אי-הידיעה: על החייםבעידן של מידע אינסופי וידע מצומצם : מציאות וסיפור, ידע ומידע

אופיר ינקו 

בעידן המידע חשיבותו של המידע אינה נופלת מזו של מזון או של אוויר לנשימה. כמויות אינסופיות של מידע על המציאות נגישות לנו, ואנו חשים שיש לנו תמונה לא רעה שלה: של העבר, של ההווה, של האופן שבו פועל העולם הסובב אותנו. אך בפועל, חלק ניכר מהמידע הזה אינו משקף את המציאות, וזאת משום שרובו אינו מגיע אלינו ישירות ממנה אלא באמצעות מדווחים, רבים מהם "מדווחים עיוורים": כאלה שהמידע המשקף את המציאות כלל אינו נגיש עבורם. נוסף על כך, המידע הזה מטופל באגרסיביות על ידי אג'נדות המרחיקות עוד יותר את הדיווח מהמציאות. יותר משהם משקפים את המציאות, דיווחיהם של מדווחים עיוורים הם סיפורים: כלומר, הפער בינם לבין המציאות עשוי להיות גדול מאוד. עקרון אי־הידיעה קובע כי  צריכתם של סיפורים אלה מביאה את צרכני המידע, כלומר את כולנו, למצב של אי־ידיעה. • מדוע ההיסטוריה אינה אלא סיפור ומדוע אי אפשר ללמוד ממנה?
• כיצד צבירת ידע על אורח חיים בריא עלולה דווקא להוביל לנזקים בריאותיים חמורים?
• מהו התפקיד שממלאים ויקיפדיה וגוגל בהפצת סיפורים?
• האם באמת יש לנו סיבה טובה להאמין כי אנו הורסים את כדור הארץ וצפויים לעונש על כך? הספר עקרון אי־הידיעה מציע תשובות לשאלות אלה ואחרות ומתאר את הגורמים לאי האפשרות שלנו לדעת את המתרחש במציאות כמעט בכל התחומים שבהם אנו ניזונים ממידע בלתי ישיר: מהיסטוריה ופסיכולוגיה ועד לאקטואליה וחקר כדור הארץ והאקלים. הוא עוסק בפערים בין דיווחים לבין המציאות ובין מידע לידע, ומתאר את חלקן הגדול של אג'נדות ביצירת ובצריכת הסיפורים על המציאות ובעיצוב תמונת המציאות שלנו. זהו ספר מקורי ומעורר מחשבה, מנפץ מוסכמות ומשנה תודעה: הוא מציג נקודת מבט מרעננת, מערערת ומפתיעה על מה שאפשר לדעת על המציאות, ובעיקר על מה שאי אפשר לדעת עליה, ומציע דרך כיצד אפשר לחיות בשלום עם אי־הידיעה.

עקרון אי-הידיעה: על החייםבעידן של מידע אינסופי וידע מצומצם : מציאות וסיפור, ידע ומידע

פעימה וקו : רופא וצייר, שני חברים משוחחים על רפואה, אמנות, חיים

פעימה וקו : רופא וצייר, שני חברים משוחחים על רפואה, אמנות, חיים

 פיטר גילבי, אסף רומאנו 

פעימה וקו הוא דיאלוג מקורי ומרתק בין רופא וצייר, חברים מזה כארבעים שנה. במוקד כל שיחה ניצבת יצירת אמנות הקשורה לעולם הרפואה. בשש השיחות שבספר פותחים השניים מניפת נושאים רחבה ועשירה, ויוצרים קישורים מקוריים בין רפואה לאמנות, בין יצירה לתקופתה ובין אמפתיה לבריאות הנפש והגוף. שתי נקודות המבט מובילות לאותו מרכז של אנושיות והומניזם, כפי שבא לידי ביטוי במפגש בין אדם לאדם במרפאת הרופא, כמו גם במפגש אינטימי שלנו עם יצירת אמנות. פעימה וקו מציע הזדמנות ייחודית לחוות, במשותף עם האמן, את תהליכי היצירה בסטודיו, וכן להכיר מחדש את המפגש הטעון בין מטופל לרופא, מבעד לעיני הרופא. פעימה וקו הוא שיחה בין שני חברים המכירים זה את זה היטב, ועדיין סקרנים לשאול, להקשיב ולהרהר יחד. תשוקה לעשייה בצד תסכול והתלבטות, חיי המשפחה וכאב האובדן, באים לידי ביטוי בספר באופן חשוף, שאולי רק שיחה בין חברים קרובים יכולה לאפשר. זהו דיאלוג בין החיים, שהרפואה מופקדת עליהם, לבין האמנות, שמעניקה לחיים משמעות ונחמה. - כריכה אחורית

פעימה וקו : רופא וצייר, שני חברים משוחחים על רפואה, אמנות, חיים

מה חידש הפלמ"ח : (טקטיקה בהגנה)

מה חידש הפלמ"ח : (טקטיקה בהגנה)

יצחק שדה 
הפלמ"ח (פלוגות המחץ), הכוח הצבאי של ארגון "ההגנה", הוקם בשנת 1941 ופעל עד קום המדינה, 1948.יצחק שדה (1952-1890) היה מייסד הפלמ"ח ומפקדו הראשון. שדה שימש בתפקיד זה בשנים 1945-1941. ספרו "מה חידש הפלמ"ח" ראה אור לראשונה בספרית פועלים בשנת 1950.

מה חידש הפלמ"ח : (טקטיקה בהגנה)

חסמבה בערבות הנגב : סיפור חייו ויצירתו של יגאל מוסינזון

חסמבה בערבות הנגב : סיפור חייו ויצירתו של יגאל מוסינזון

מוטי זעירא 

יגאל מוסינזון כתב את "חסמבה", את זה הכול יודעים. אבל מה באמת אנחנו יודעים על סיפור חייו הלא-מוכר והמפתיע? הוא גדל במשפחה מסובכת, עם אמא לא יציבה נפשית ואבא בעל יומרות ספרותיות, שלא הצליח לממש את עצמו וסופו שהתאבד; ביחסיו עם אחיו (בן אשתו הראשונה של אביו) היו שלובים אהבה, קנאה ותחרות; הוא היה איש של נשים, שהתחתן ארבע פעמים, ונולדו לו שישה ילדים משלוש נשים. יגאל מוסינזון נמנה עם ראשוני הסופרים הצעירים של דור הפלמ"ח (עם ס. יזהר ומשה שמיר), והיה הראשון בהם שזכה להכרה ולפרסום ספר משלו. כתיבתו היתה חדשנית ונועזת, וזכתה לביקורת על הארוטיקה היתרה שבה. הוא חיבר למעלה מעשרים מחזות, בהם "בערבות הנגב", "קזבלן" ו"אלדורדו". מחזותיו נגעו בסוגיות הנפיצות ביותר של החברה הישראלית ועוררו מחלוקות עזות. ועם זאת הקהל הישראלי נהר להצגותיו בהמוניו. הוא היה קיבוצניק (שעזב ברעש גדול את קיבוצו), מושבניק בבית-שערים, התגורר חמש שנים בניו-יורק - אך רוב חייו היה תל-אביבי. הוא היה מעורב במבצע פרטי ללכידת פושע נאצי בספרד של תקופת פרנקו; ידיד אישי של מרלין מונרו; דובר משטרת ישראל, עובד במחצבה, פועל בניין; וממציא פטנטים מקורי, שלא זכה להכרה. סיפור חייו של יגאל מוסינזון צבעוני יותר מכל עלילות חסמבה המופרכות ביותר שכתב.

חסמבה בערבות הנגב : סיפור חייו ויצירתו של יגאל מוסינזון

השיר הפרוע : סגנון וריתמוס בשירה העברית החדשה

השיר הפרוע : סגנון וריתמוס בשירה העברית החדשה

עוזי שביט  

'השיר הפרוע' מוקדש למעשה לחקר הסדר הסמוי של השירה: במוקדם של רוב פרקי הספר עומדת הפרוזודיה, תורת הצורות והמוזיקה בשירה. באמצעותה מוארות מהפכות צורניות-צליליות דרמטיות שהתרחשו בשירה העברית החדשה במאתיים וחמישים השנים האחרונות, במקביל למהפכות שבתכן, בהשקפת העולם ובתפיסת האדם היהודי, הארץ-ישראלי והישראלי. בתוך כך מצטייר המתח בין הצורות האירופיות והמערביות לבין התכנים היהודיים והעבריים - מתח שבא לידי ביטוי גם במוזיקה של השירה: בין ההנגנה של המילה העברית לבין המשקל האירופי המודרני. פרקי הספר נעים בטבעיות מדיון בצמיחתה של שירת ההשכלה העברית מתוך הספרות הגרמנית של המאה השמונה-עשרה, אל הארת שיר של נתן זך על רקע המודרניזם האנגלו-אמריקני של המחצית הראשונה במאה העשרים; מבחינה של השפעת התרבות היידית על שיר ערש עברי מאת שאול טשרניחובסקי, אל הצגת שירתו של נתן אלתרמן בזיקה למהלכים המכריעים במלחמת העולם השנייה ובמאבק לעצמאות ישראל - ועוד. - כריכה אחורית.

השיר הפרוע : סגנון וריתמוס בשירה העברית החדשה

גברים, אני שונאת אותם

גברים, אני שונאת אותם

פולין ארמאנז' 

נשים, במיוחד פמיניסטיות ולסביות, הואשמו זה מכבר בשנאת גברים. האינסטינקט שלנו הוא להכחיש זאת בכל מחיר (אחרי הכול, נשים נשרפו על המוקד מכיוון שהודו בפחות מכך). אבל מה אם חשדנות כלפי גברים, סלידה מגברים — וכן, אולי אפילו שנאת גברים — הן למעשה תגובות יעילות נגד סקסיזם? מה אם תגובות מסוג זה מציעות מוצא מהדיכוי ואמצעי להתנגדות? מה אם הן בכלל מציעות דרך לשמחה, לסולידריות ולאחווה? במאמר נועז ופרובוקטיבי זה עוסקת פולין ארמאנז׳ בנושא דחוף ורציני, חוקרת עמדות מודרניות לפמיניזם ומשמיעה קול זעקה הקורא לנשים למצוא אהבה גדולה יותר זו לזו — ולעצמן. 

גברים, אני שונאת אותם

The object of Jewish literature : a material history

The object of Jewish literature : a material history

Barbara E. Mann 
With the rise of digital media, the "death of the book” has been widely discussed. But the physical object of the book persists. Here, through the lens of materiality and objects, Barbara E. Mann tells a history of modern Jewish literature, from novels and poetry to graphic novels and artists’ books. Bringing contemporary work on secularism and design in conversation with literary history, she offers a new and distinctive frame for understanding how literary genres emerge.
The long twentieth century, a period of tremendous physical upheaval and geographic movement, witnessed the production of a multilingual canon of writing by Jewish authors. Literature’s objecthood is felt not only in the physical qualities of books—bindings, covers, typography, illustrations—but also through the ways in which materiality itself became a practical foundation for literary expression.

The object of Jewish literature : a material history

Advanced theories of educational leadership

Advanced theories of educational leadership

 Khalid Arar, Izhar Oplatka 

Advanced Theories of Educational Leadership presents recent models of leadership and analyzes their components and implications in the educational context. Each chapter features the scholarly background of each model, its components, antecedents, and critically analyzes its values and application to educational institutions. Special attention is given to issues of social justice, equity, equality, anti-racism, and the like. This core text provides aspiring school leaders and administrators with each model theory, and tools for applying it with special attention to issues of social justice, equity, diversity, and anti-racism alike. The book designed in a form of a course textbook for postgraduate students in the field of Educational Leadership and Administration in studying each model. Also, it provides professors of educational leadership in teaching contents and methods in their courses about school leadership, school improvement, Educational Leadership Development, Superintendents’ Qualification; School Leadership Professional Development, every chapter includes teaching tools, reflection questions and practice activities for students, in addition the book informs researchers, and policymakers aiming at promoting multi-faceted educational leadership for equity and excellence and robust models of leading, improving and changing schools.

Advanced theories of educational leadership