חדש על המדף

מרץ 2021

אגדה וזיכרון : מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל

אגדה וזיכרון : מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל

אפרת זקבך

הספר מתאר, באמצעות סיפורה של יחידה צבאית, את עיצובה של תודעה קולקטיבית ישראלית ומאיר מזווית ייחודית את התמורות בזהות של החברה הישראלית, בסולם הערכים שלה ובדימויה העצמי לאורך שלושה עשורים. הספר בוחן את נסיבות היווצרותו וגלגוליו של מיתוס יחידה 101 וצנחני פעולות התגמול, את הביקורות שסדקו אותו ואת התמורות שחלו בו על רקע שינויים ערכיים בחברה הישראלית למן הקמת יחידה 101 (אוגוסט 1953) ועד סוף מלחמת לבנון הראשונה (1985). חיבור זה בוחן את החברה הישראלית בציר הזמן – הכרונולוגי, ובציר העומק – ציר הערכים והזיכרונות שכן מיתוס יחידה 101 וצנ​​חני פעולות התגמול עוסק בערכים מרכזיים של החברה הישראלית, בדמותם של צה"ל ושל מפקדיו ובדיוקנה של החברה. למעשה, זהו מיתוס שגיבוריו וערכיו מעוררים גם היום הדים, חיוביים או שליליים, בחברה הישראלית, משום שהוא נוגע בעצביה החשופים ומציב דילמות שבאמצעותן היא בחנה, ועודנה בוחנת, את זהותה: המתח בין השימוש בכוח צבאי לבין ערכי המוסר; מתן הכשר לפעולות צבאיות ותוצאותיהן גם אם היו לא הכרחיות או לא מוצדקות, עידוד רוח הקרבה והתנדבות אל מול עשיית יתר ואי־ציות להוראות. ספר זה תורם להבנת טיבו וגלגוליו של הזיכרון הציבורי הישראלי ולהעמקת ההבנה בדבר תפיסותיה של החברה הישראלית וערכיה המרכזיים עד ימינו. -- אתר המו"ל.

אגדה וזיכרון : מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל

הקנאי : הרבי מסאטמר - רבי יואל טיטלבוים

הקנאי : הרבי מסאטמר - רבי יואל טיטלבוים

מנחם קרן-קרץ

ר' יואל טייטלבוים, הרבי מסאטמר (1979-1887), התברך בכריזמה וביכולות אישיות יוצאות דופן, אך לצידן גם בחולשות, בשאיפות, בתאוות ובאכזבות. קנאותו הדתית הייתה חסרת הגבולות, ועמדתו האנטי-ציונית הובילה אותו להטיל את אשמת השואה על התנועה הציונית. הקנאי: הרבי מסאטמר - רבי יואל טייטלבוים סוקר את חייו של הרבי מסאטמר מילדות לבגרות. סיפור חייו משובץ בהצלחות פוליטיות לצד טרגדיות אישיות, עליות ומורדות, מאבקים כוחניים וחסרי מעצורים והחלטות שנויות במחלוקת. זהו סיפורו של מי שהיה פעיל בפוליטיקה הפנים-יהודית במזרח אירופה לפני השואה, ברח ממנה כאדם חסר כול, ובאחרית ימיו הפך לאדמו"ר של החצר החסידית הגדולה והעשירה ביותר בעולם. בצד סיפור חייו של ר' יואל, חושף הקנאי את הקוראים אל נפתולי הפוליטיקה והתככים של החברה החרדית והחסידית בעבר ובהווה. -- אתר המו"ל. 

הקנאי : הרבי מסאטמר - רבי יואל טיטלבוים

שלושה פייטנים : פאול צלאן, דן פגיס, יהודה עמיחי

שלושה פייטנים : פאול צלאן, דן פגיס, יהודה עמיחי

סדרה דיקובן-אזרחי

ספר ייחודי זה מאגד שלושה משוררים שנולדו בארצות דוברות גרמנית בין שתי מלחמות העולם, ונחשפו בילדותם לעברית ולתרבות יהודית: יהודה עמיחי, פאול צלאן ודן פגיס. שלושתם טבעו את חותמם כמשוררים, מתרגמים וחוקרים בארצות מושבם.שלושת המשוררים נפגשו בירושלים בבית משפחת עמיחי בשנת 1969, חודשים ספורים לפני התאבדותו של צלאן בנהר הסן בפריז. ניתוח מפגש זה פותח צוהר למעמקים משותפים בשיריהם ובהגותם. מתוך גישה נועזת וחדשנית למלאכת "הפיוט", שיש בה קשר הדוק אל שרשרת השירה הליטורגית העברית מאז המאה החמישית וגם אל השירה האנגלית, מדגיש הספר שלפנינו את המשותף בין המשוררים. -- אתר המו"ל.

שלושה פייטנים : פאול צלאן, דן פגיס, יהודה עמיחי

חמישתם

חמישתם

זאב ז'בוטינסקי 

"חמישתם" נכתב וראה אור בפריז באמצע שנות השלושים של המאה שעברה, כעשור לאחר "שמשון". כמו "שמשון" הוא מבטא הוויה טרגית ביסודה באמצעים "קלים", "בהירים", נעדרי עומס, רבי–חן. המרקם הסיפורי שלו, אף שהוא נראה משיי, קל ושקוף, הוא בעצם מרקם של אריג עשיר ומעובה, שחוטי שתי וערב מחברים בו את הדמויות והמצבים הנראים בתחילה כעומדים בפני עצמם.הסיפור, שעלילתו מתרחשת בעשור הראשון של המאה העשרים, גדוש פרטים היסטוריים בני הזמן, אבל בשום אופן אין לראות בו רומן "היסטורי". מורכבותו מתגלה לא רק ברובדי העומק ההגותיים שלו, ולא רק בתשתית ה"מיתולוגית" המסתתרת מתחת לפני השטח הסיפוריים, אלא גם ברובד הסיפורי הגלוי לעין.ז'בוטינסקי - אירופי לכל דבר, יהודי משכיל יליד רוסיה, חניך איטליה, חסיד הדמוקרטיה הבריטית ותושב צרפת, אדם שהשפות האירופיות העיקריות שגורות בפיו, ותמציתה של התרבות ההומניסטית האירופית, על הגותה וספרותה, ספוגה בכל נימי גופו ונפשו - התבונן בתמורה המתחוללת בחברה המערבית, נתן את דעתו על התהליכים שעוררו והמריצו אותה, שקל והעריך את תוצאותיה. -- אתר המו"ל.

חמישתם

דגניה פינת הוליבוד : תרבות צריכה ופנאי בראשית המדינה

דגניה פינת הוליבוד : תרבות צריכה ופנאי בראשית המדינה

ענת הלמן

כיצד ניסו מפרסמים בשנות המדינה הראשונות ובתקופת הצנע לשכנע ישראלים לרכוש מוצרים ושירותים? מה ניתן היה ללמוד על שייכותם המעמדית, האתנית, המגדרית, הגילית והדתית של הישראלים מדפוסי הצריכה שלהם? מה היו גורמי המשיכה אל מוצרים אמריקאים בתקופת המלחמה הקרה, וכיצד כבש הקולנוע ההוליוודי את לבבות הצופים הישראלים, אפילו בקהילות קיבוציות פרו-סובייטיות?דגניה פינת הוליבוד: תרבות צריכה ופנאי בראשית המדינה מקיף את שמונה השנים שבין מלחמת העצמאות למערכת סיני. הוא מציג היבטים שונים של תרבויות הצריכה, הטעם והפנאי בשנותיה הראשונות של המדינה באמצעות מאות תצלומים, סרטים ופרסומות, מסמכים ארכיוניים וקטעי עיתונות. הספר מתאר מדינה הנקרעת בין הקוטב הפרטי והנהנתני שייצגה הוליווד, עיר הסרטים והזוהר האמריקאית, לקוטב הציבורי והמגויס אשר גולם בדמותה בפשטותה של דגניה, אם הקבוצות. -- אתר המו"ל.

דגניה פינת הוליבוד : תרבות צריכה ופנאי בראשית המדינה

יומרה קטלנית : מדוע סוציאליזם לא יכול לעבוד?

יומרה קטלנית : מדוע סוציאליזם לא יכול לעבוד?

פרידריך אוגוסט האייק

כיצד הצליח הסוציאליזם, תורה חברתית וכלכלית עם יסוד עובדתי קלוש כל כך, לכבוש את ליבם ומוחם של רוב האינטלקטואלים במערב?כדי למצוא את התשובה צלל פרידריך האייק, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 1974, אל מעמקי ההיסטוריה האנושית. התשובה המרתקת והפרובוקטיבית שמצא הפכה את הספר שבידכם לאחד מספרי העיון המסעירים של המאה העשרים. הסוציאליזם שקרא לזנוח את המוסר, המסורת וערכי החברה המודרנית, שבה את ליבם של האינטלקטואלים בחנופה גסה. הוא אמר להם כי הם יודעים איך לתכנן, לעצב ולנהל את העולם כרצונם ויכולים גם להשליך את המסורות ככלי אין חפץ בו ולהחליפן בתבונתם הטהורה. אתם תהיו כאלוהים, פיתה הסוציאליזם את האינטלקטואלים בדברי חלקלקות. ואלה הגיבו בהתלהבות ואימצו את היומרה הקטלנית. את התוצאות הרות האסון ועקובות הדם חווה העולם במלוא עוצמתן במאה העשרים. כוח המשיכה של היומרה הקטלנית עדיין מסכן את שלומם ורווחתם של עמי העולם ושלנו. כריכה אחורית.

יומרה קטלנית : מדוע סוציאליזם לא יכול לעבוד?

העתירה המינהלית והסעדים במכרזים ציבוריים

העתירה המינהלית והסעדים במכרזים ציבוריים

אורן שבת 

במרכזו של ספר זה נידונים, לצד מגוון מעניין של סוגיות, מספר נושאים רחבים המהווים את ליבת הליטיגציה בתחום המכרזים הציבוריים: סדרי הדין של העתירה המינהלית, דיני הסעדים הזמניים, עילות הסף, סדרי הדין של התובענה המינהלית ודיני סעד הפיצויים ועוד. נושאים אלה נכתבו בדגש מיוחד על מכרזים ציבוריים. הם נמנים על התחומים החשובים ביותר בדיני המכרזים. הטעם לכך הוא, ששליטה במשפט המהותי של דיני המכרזים אינה מספקת לבדה כדי “לתרגם” את הזכות המהותית לסעד משפטי )אכיפה או פיצויים( או לסילוק העתירה )מחיקה על הסף או דחייה( לפי העניין. השגת יעדיהם של צדדים לעתירה מינהלית במכרזים ציבוריים עוברת, בהכרח, דרך היכרות מעמיקה עם סדרי הדין הרלוונטיים, וכן בשליטה בשיקולים השיפוטיים שמנחים את בתי המשפט בבואם להכריע בסעדים הזמניים. היכרות טובה עם נושאים אלה הינה הכרחית לניהול נכון של עתירה מינהלית במכרזים ציבוריים ושל תובענה מינהלית או למתן הכרעה בהן. מה מחדש הספר? הספר מניח בפני הקורא, בצורה בהירה, סדורה ומקיפה, את ההיבטים הרלוונטיים להגשת עתירה מינהלית ותובענה מינהלית ולבירורן, וכן ולקבלת סעדים זמניים, בדגש מיוחד על תחום המכרזים הציבוריים. הספר מנתח לעומק את גישות הפסיקה השונות, ומביא איזכורי פסיקה רלוונטיים ועדכניים מהארץ ומחו”ל. לאורכו של הספר מוצגות בפני הקורא תובנות שהינן תוצר של מחקר ממושך. תובנות אלו עשויות לסייע לעוסק בתחום המכרזים הציבוריים לנהל, באופן מפוכח יותר, הליכי תקיפת מכרזים ציבוריים או התגוננות בפניהם. למי הספר חיוני? הספר מיועד לעורכי דין, אנשי אקדמיה, שופטים, ולכל המתעניינים בתחום המכרזים הציבוריים. עיקרו רלוונטי לתקיפת הליכי מכרזים ציבוריים הן בבתי המשפט לעניינים מינהליים, הן בבג"ץ והן בבתי המשפט האזרחיים. הוא חיוני לכל מחלקה משפטית במשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, תאגידים עירוניים, תאגידים מעין עירוניים, חברות ממשלתיות, גופים מעין ציבוריים ולגופים ציבוריים בכלל. -- אתר נבו.

העתירה המינהלית והסעדים במכרזים ציבוריים

The Flaneur

The Flaneur

Edmund White 
 
A flaneur is a stroller, a loiterer, someone who ambles without apparent purpose but is secretly attuned to the history of the streets he walks - and is in covert search of adventure, aesthetic or erotic. Acclaimed writer Edmund White, who lived in Paris for sixteen years, wanders through the avenues and along the quays, into parts of the city virtually unknown to visitors and indeed to many locals, luring the reader into the fascinating and seductive backstreets of his personal Paris.

The Flaneur

Visual aggression : images of martyrdom in late medieval Germany

Visual aggression : images of martyrdom in late medieval Germany

Assaf Pinkus 
 
"Explores images of torment and martyrdom that appeared in the German-speaking world in the late medieval period, tying them to premodern conceptualizations of individuality and selfhood"-- Provided by publisher. 

Visual aggression : images of martyrdom in late medieval Germany