חדש על המדף

ינואר 2023

בז להיסטוריה : פיתוחו והגדרת מאפייניו הקרביים והמבצעיים של ה-F-15

בז להיסטוריה : פיתוחו והגדרת מאפייניו הקרביים והמבצעיים של ה-F-15

טל טובי

מטוס ה־15-F, שהאב־טיפוס שלו טס לראשונה ב־1972, שינה לחלוטין את פניו של הקרב האווירי בעולם כולו. המטוס הציב רף גבוה למטוסי הקרב בתקופתו ולאלה שפותחו אחריו. הודות לו החזיר לעצמו חיל האוויר האמריקני את השליטה האווירית, והוא ביסס את העליונות האווירית של חיל האוויר הישראלי ביחס ליכולות של חילות האוויר של מדינות ערב. בבז להיסטוריה מתואר תהליך פיתוחו של ה־15-F, וזאת תוך התייחסות לכל רמות המלחמה - החל בצורכי הביטחון הלאומי, עבור דרך ניתוח אסטרטגי של שדה הקרב העתידי, כפי שראו אותו המפתחים האמריקניים, וכלה בתכונותיו הטכניות, שהקנו למטוס יתרון טקטי ביחס למטוסי האויב. למטוס ה־15-F יש חשיבות מיוחדת מבחינתה של ישראל, שכן הוא מהווה את עמוד השדרה של העוצמה האווירית שלה מאז 1976. הפעלתו המבצעית נגד מטוסי חיל האוויר של סוריה שימשה משוב חשוב ליכולותיו למפתחיו האמריקנים. ה־15-F הוא ציון דרך בכל חיל אוויר שהצטייד בו, וגם כיום יש לו חלק חשוב בהשגת עליונות אווירית. יחס ההפלות של המטוס, 104:0 - יותר ממחציתן על ידי חיל האוויר הישראלי - יצר מורשת מבצעית רבת עוצמה, שמשמעותה היא שאין להתפשר על עליונות אווירית. עד שיופיע מטוס קרב אחר, קטלני יותר, במפגשים עם מטוסי אויב, ימשיך ה־15-F להיות מלך השמיים. -- מכריכה האחורית.

בז להיסטוריה : פיתוחו והגדרת מאפייניו הקרביים והמבצעיים של ה-F-15

אינטימיות ונפרדות בפסיכואנליזה

אינטימיות ונפרדות בפסיכואנליזה

 וורן פולנד

הקריאה במאמריו של וורן פולנד כמוה כצלילה אל תוך תיבת אוצרות שנצברו במהלך למעלה משישים שנה של עבודה פסיכואנליטית. פולנד, פסיכואנליטיקאי אמריקני אשר פרסם עשרות מאמרים, שוזר בכתיבתו את הידע הרב־תחומי שלו בפסיכואנליזה, שירה, תיאטרון ועוד. בין הנושאים בהם דן פולנד בספר זה: מהות השינוי הנפשי, שובבות בטיפול, תפקיד המטפל כעד, חשיבותה של נפרדות, היחס לאחרות ומגדר־יות. אנושיותו וניסיונו העשיר שזורים בניתוחים תרבותיים וספרותיים. המאמרים המקובצים כאן אינם מיועדים לפסיכותרפיסטיות.ים בלבד: כל הרוצה להעמיק את ההבנה בנפש האדם תמצא בספר זה מבוע לחשיבה מחודשת על אודות המצב האנושי והקשר הטיפולי. -- מעטפת אחורית. ‬

אינטימיות ונפרדות בפסיכואנליזה

ההון ושברו

ההון ושברו

יהונתן ניצן ושמשון ביכלר

הקפיטליזם שולט בעולם. דיונים סוערים מתנהלים בין המלומדים הממסדיים לבין "הביקורתיים" על טיבו של הקפיטליזם הגלובלי. הבעיה היא שטיבו של המוסד המרכזי בקפיטליזם - ההון - אינו ידוע. לאחר יותר ממאתיים שנה של התפתחות קפיטליסטית נמרצת לא קיימת תיאוריית הון הגיונית אמפירית - לא במדע הכלכלה, לא בכלכלה הפוליטית המרקסיסטית ולא במדעי החברה בכלל, בין אם הם פוזיטיביסטיים או ביקורתיים, בין אם הם מודרניים או פוסטיסטיים.
הדבר בולט בעת משברי הון. אז נחשפת אוזלת ידם של המומחים והמנהלים האמונים על רזי ההון, ולעתים, ברגעי חרדה, הם אף מתוודים כי אין הם מבינים לא את טיבו של ההון ולא את משבריו. וכאשר מונפים דגלי המחאה והמפגינים יוצאים בזעם אל הרחובות, מתברר שאין להם תוכנית אלטרנטיבית. אין הם מבינים את מהותו של ההון ואת תוצאותיו.
הספר מציג דרך חדשה להבנת ההון ומשבריו המחזוריים. ההון אינו עצם מטריאלי ואף לא תהליך ייצור כלכלי. הוא אינו הצבר של אמצעי ייצור או מלאי של ציוד וטכנולוגיה, אלא מוסד מרכזי של יחסי שליטה, המאפשר בין השאר לשלוט בקווי הייצור, במלאי הסחורות ובעבודה השכירה. ההון הוא סימבול פיננסי של יחסי כוח מאורגנים הפרושים ברשת היררכית, ובמרכזם ניצבות קבוצות ההון הדומיננטי, אותן תשלובות תאגידיות–מדיניות. אלה כפויות לחלק–מחדש את יחסי הכוח לטובתן מול ההתנגדות ההולכת וגוברת, ובצירוף היחסים נוצר משבר ההון. משטר ההון
(הקפיטליזם) הוא אופי–כוח (mode of power) מסוג חדש יחסית בהיסטוריה של המין האנושי - משטר שהתמסד במאות האחרונות והלך והתגבש מחדש לאורך שבעת משברי ההון שהתחוללו מאז תחילת המאה התשע–עשרה.
הספר כתוב בשפה תמציתית פשוטה, ללא ערפל אקדמי, ואינו דורש מן הקוראים ידע מוקדם, "כלכלי", מתמטי, או אקדמי. הוא אינו מסתפק בסיסמאות ובהכרזות. הוא מציג לא רק היסטוריה ביקורתית, אם לא קטלנית, של תיאוריות ההון המרכזיות המקובלות, האקדמיות והרדיקליות, אלא גם תיאוריות ומודלים כמותיים אלטרנטיביים של ההון ומשברי ההון אשר יוכלו לשמש את הרוצים בדרך רדיקלית חדשה להריסת משטר ההון ולהחלפתו במשטר אנושי.
כותבי הספר, יהונתן ניצן ושמשון ביכלר, הם מרצים בכלכלה פוליטית באוניברסיטאות ובמכללות בקנדה ובישראל.

ההון ושברו

האומנם גורשו 'הנשים הנכריות'? : שאלת ההיבדלות בימי שיבת ציון

האומנם גורשו 'הנשים הנכריות'? : שאלת ההיבדלות בימי שיבת ציון

 יונינה דור

הייתכן כי יהודים יגרשו את נשיהם, אימהות ילדיהם? דומה כי שאלת יחס ישראל לגר החי בקרבם לוותה את ההוויה היהודית לאורך הדורות והיא רלוונטית גם בימים אלה. השבים ליהודה מגלות בבל נתבעו, על פי ספר עזרא-נחמיה, להיבדל מ'עמי הארצות' ולהוציא את נשיהם הנכריות כדי לטהר את קהילתם. הייתה זו תביעה קיצונית בחומרתה ויוצאת דופן במקרא. יונינה דור בוחנת פרשה זו באמצעות ביקורת הטקסט המקראי, דיון היסטורי בשאלת זהותן של הנשים הנכריות ובחינה אנתרופולוגית של האירועים. דיון בין-תחומי זה חושף את הפתרון המחוכם שנקטו בו שבי ציון: הם קראו במילים נחרצות להיבדלות בני קהילתם, אך באסיפות העם שבמהלכן הוחלט בדרמטיות לשלח את הנשים הנכריות ניתנה בדיעבד לגיטימציה למציאות הרווחת של טמיעה בתושבי הארץ. כך הופכת פרשת גירוש הנשים הנכריות מביטוי קנאי של דחיית ה'אחר' לפתרון סובלני של קבלה וקליטה. העוסקים במקרא ובתולדות ישראל, וכל אדם המגלה רגישות למעמד ה'אחר' בחברה ולקשיי היקלטותו בה, ימצאו עניין בספר זה. -- אתר המו"ל.

האומנם גורשו 'הנשים הנכריות'? : שאלת ההיבדלות בימי שיבת ציון

ממאמר למאמר מפה לפה : כנסת מאמרים במדרש ובאגדה

ממאמר למאמר מפה לפה : כנסת מאמרים במדרש ובאגדה

עזריה בייטנר

כמעט יובל שנים של מחקר ויצירה מכונסים בספר זה, שכולו אגדה. עשרים ושנים המאמרים הכלולים בספר, חלקם נתפרסמו במהלך השנים בכתבי עת ייעודיים, וחלקם רואים כאן אור לראשונה, עוסקים במגוון רחב של נושאים, הכלולים בספרות המקרא ובעיקר בספרות חז”ל. חמישה שערים לספר. הראשון עוסק בפיענוח הציורים בפסיפסי בתי הכנסת העתיקים באמצעות המדרש. השני מאיר את התופעה המדהימה של האינטרטקסטואליות במקרא, המהווה, לדעת המחבר, מנוע מרכזי ביצירת המדרש. חשיפתו של המנוע הזה תורמת תרומה מכרעת להבנת המדרש, ולשחזור דרך היווצרותו. בשער השלישי חושף המחבר סוגה ספרותית ייחודית, שקרא לה: סיפורי דרשות. אלה סיפורי חכמים, שעיקר בניינם מיוסד על דרשות פסוקים ופרשות במקרא. הדרשות ממלאות בסיפור את תפקיד הגיבורים הספרותיים, וכך מעצבות את המסר הרעיוני שלו. ‬השער הרביעי עוסק בסוגה של סיפורי חכמים, שהוא תחום ההתמחות העיקרי של המחבר. כאן נכללו ניתוחים מדוקדקים של כמה סיפורים, שלא נכללו בספריו הקודמים של המחבר, מהם ניכרת תרומתו הייחודית לתחום רחב זה. השער החמישי הוא לקט של מאמרים בנושאים שונים, מבוטניקה במשנה, ועד למוטיב החניטה והפחלוץ ביצירת עגנון. השער השישי הוא שערו של הקורא, המוזמן להכנס שער לפנים משער, ולהפתח למעשה הלימוד של המחבר, ולאהבת התורה המדריכה אותו. ‬-- מעטפת אחורית.

ממאמר למאמר מפה לפה : כנסת מאמרים במדרש ובאגדה

אגאממנון ; אוידיפוס

אגאממנון ; אוידיפוס

 סנקא

הטרגדיה 'אגאממנון' מאת סֵנֵקא עוסקת במיתוס הטרגי של אגאממנון מלך ארגוֹס-מיקֵניי, שהקריב את בתו למען כיבוש טרויה המעטירה, ובשובו מנצח לביתו נרצח בידי אשתו ומאהבהּ. הטרגדיה אומנם קרויה על שמו של אגאממנון, אבל לא הוא הדמות הראשית בה. דומיננטיות ממנו דמויות הנשים קליטמנסטרה, קאסאנדרה ואֵלקטרה. ואף על פי כן אגאממנון מצוי במוקד ההתייחסות של כל הדמויות האחרות: אלה בוחנות מנקודת מבטן שלהן סוגיות מורכבות, כגון רצח בעל, אב ומלך, וסוגיות של קשרי משפחה, עריצות רודנית, מגדר, מוות, נפילת רמי מעלה, נקמת דם ונקמה בין עמים שמוליכה לנפילת אימפריות, שהיא חלק בלתי נפרד מן המחזוריות ההיסטורית.הטרגדיה 'אוידיפוס' מאת סנקא היא הטרגדיה הרומית היחידה ששרדה על דבר המיתוס החשוב והמשפיע ביותר בהיסטוריה האינטלקטואלית של המערב. כמו 'אוידיפוס המלך' מאת סופוקלס, הטרגדיה של סנקא עניינה בגורל, באתיקה של מגבלות השלטון האוטוקרטי ובתבונה, זו התבונה שאוידיפוס מוכיח במסעו לגילוי האמת, והיא מתיישבת עם יכולתו הבלעדית לפתור את חידת הספינקס. סנקא נבדל מסופוקלס בייחוד בחשיפת לבטיהן הפנימיים של הדמויות ורגשי האשם והפחד המניעים אותן. התרגום של שתי הטרגדיות ניתן כאן במשקליהן המקוריים. -- מעטפת אחורית.

אגאממנון ; אוידיפוס

דימונה : ההרתעה הגרעינית של ישראל

דימונה : ההרתעה הגרעינית של ישראל

דן סגיר 

איך 'עובדת' ההרתעה הגרעינית העמומה של ישראל? כיצד השפיעה 'דימונה' על קבלת ההחלטות של מנהיגי מדינות ערב לאורך השנים? באיזו מידה הירידה בהיקף הסכסוך הבין-מדינתי במזרח התיכון קשורה לגרעין הישראלי? מה תהיה אסטרטגיית ההרתעה של ישראל מול איראן גרעינית? הספר דימונה הוא הניסיון הראשון מסוגו לחקור את הממד הגרעיני במלחמות השונות בסכסוך הבין-מדינתי החל ממאי 1967, הן מנקודת ההשקפה של ישראל הן מנקודת ההשקפה של מדינות העימות הערביות. מהמחקר עולה שאף שהסכסוך התנהל רובו ככולו במישור הקונבנציונלי, ההרתעה הגרעינית הלא מוצהרת של ישראל הפכה לחלק בלתי נפרד מההרתעה הכללית שלה במזרח התיכון. ספר זה נכתב על רקע האפשרות שביום מן הימים ישראל עלולה לאבד את המונופול שמיוחס לה על נשק גרעיני במזרח התיכון. המחקר ההיסטורי בשאלה של השפעת דימונה על הסכסוך עשוי לתרום לקבלת החלטות שקולה בכל הקשור להתמודדות עתידית עם האיום האיראני. בהקשר זה ניתן לראות בספר זה מצע ראשוני לדיון פומבי באסטרטגיה הגרעינית של ישראל. הספר מבוסס על מקורות ומסמכים רבים שפרסמו הצדדים השונים בסכסוך הבין-מדינתי בנושא. תרומה ייחודית לספר הייתה ל'מסמכי סדאם חוסיין' - מאות עמודים של פרוטוקולים מדיונים פנימיים של צמרת המשטר העיראקי - שמהם ניתן ללמוד רבות על ההשפעה העמוקה שהייתה ליכולותיה הגרעיניות החבויות של ישראל על קבלת ההחלטות של המנהיג הערבי. -- מעטפת אחורית.

דימונה : ההרתעה הגרעינית של ישראל

יסודות החשיבה הפסיכואנליטית : מאמרים נבחרים על פרויד וקליין

יסודות החשיבה הפסיכואנליטית : מאמרים נבחרים על פרויד וקליין

רחל בלס 

יסודות החשיבה הפסיכואנליטית מאגד מאמרים נבחרים של רחל בלס שהופיעו בכתבי-עת פסיכואנליטיים מובילים בעולם; הוא מאפשר לראשונה מפגש בעברית עם הגותה רבת ההשפעה. מאמרים אלה מציגים בפני הקורא בצורה מעמיקה ובהירה את יסודות החשיבה הפסיכואנליטית המסורתית – של פרויד ושל מלאני קליין – הן כתפיסת עולם והן בהקשר הקליני-טיפולי. בעוד שבשנים האחרונות הולכת וגוברת תנועה נגדית שרואה תפיסות אלה כמיושנות ובעייתיות, מאמרי הספר מדגישים את הרלוונטיות והחיוניות של הגישה המסורתית להבנה מעמיקה של נפש האדם, מצוקותיו והריפוי הנפשי. על ידי בחינה של מספר כתבים מרכזיים של פרויד ושל תרומתם של קליין וממשיכיה, דנה בלס בסוגיות חשובות ומרתקות בפסיכואנליזה ובטיפול הפסיכואנליטי. בין השאר היא דנה במהות האמת הפסיכואנליטית ואפשרות ידיעתה, בשינוי בנפש שמאפשרת הידיעה, במהותם ומשמעותם של הפירוש הפסיכואנליטי והניטרליות הכרוכה בו, וכן בעמדה המוסרית שעומדת בבסיס הפסיכואנליזה והקשר שלה אל הניטרליות האנליטית. בלס מדגישה את החשיבות של התמקדות באמת הנפשית הפנימית של המטופל כאחראית לפתולוגיה ולתהליך הריפוי, לעומת חסכים או חוסרים סביבתיים וניסיון להשלימם בטיפול. במסגרת דיוניה היא מבהירה מונחים בעלי חשיבות רבה בפסיכואנליזה המסורתית, ביניהם מושג הפנטסיה הלא-מודעת, וכמו כן היא מציגה את הקשר הקרוב בין התיאוריה הקלייניאנית לפרוידיאנית. הגישה הפסיכואנליטית המוצגת בספר מקבלת את האדם על כל חלקיו וצדדיו; היא אינה נרתעת מלעסוק בקונפליקטואליות המובנית בנפש האדם, באשמה, בחמדנות, בקנאה ובהרסנות, ולצד זאת גם באהבה הבסיסית שיש באדם לזולתו. אהבה, אנו למדים, היא כוח מניע מרכזי לא רק בנפש האדם אלא גם בטיפול האנליטי המסורתי. -- מעטפת אחורית

יסודות החשיבה הפסיכואנליטית : מאמרים נבחרים על פרויד וקליין

לטבול את העט בפצע : טראומה ופוסט-טראומה בסיפורת של יורם קניוק

לטבול את העט בפצע : טראומה ופוסט-טראומה בסיפורת של יורם קניוק

 יצחק מלר

בשנת 1966 פרסם הסופר הצעיר יורם קניוק את הנובלה "חימו מלך ירושלים" אשר עסקה בהלם קרב. יצחק מלר יוצא בספרו למסע טקסטואלי בין כתביו הנפתלים של קניוק על מנת להבין כיצד השפיע הלם הקרב ממלחמת תש"ח על מכלול כתיבתו של קניוק. מלר טוען שקניוק בחר בדרך הישירה, הבוטה והאכזרית ביותר כדי לייצג את הטראומה-פוסט-טראומה האישית שלו, ואת זו של החברה הישראלית-יהודית: הוא בחר לטבול את העט בתוך הפצע, לתחוב את אצבעותיו במורסות כרוניות מדממות. את דרכו של קניוק ניתן לכנות בהקשר זה "גם וגם" או "זה לצד זה וביחד", כלומר שהוא מצווה עלינו לחיות עם הסתירות באמצעות המשקפת הפוסט-טראומטית.
דרכו הפואטית של קניוק היא בחירה בחזרתיות כפייתית של צימודים פרדוקסליים: מצד אחד התרסה אנטי-ממסדית חסרת רסן, מצד שני חתירה עיקשת לפשרה, פיוס, שיתוף וויתור על שנאות ונקמות. על פי קניוק יש לחטט בפצעים, להעלותם על פני השטח וללמוד לחיות איתם. על פי הגיון זה אין זה חטא להשוות בין השואה לנכבה – כל אחד ואסונו הוא. גם אם מתקיים ניגוד בין היהודי שחזר מהגלות לפלסטיני הילידי, גם אם הייתה מלחמה ונוצרו יחסי כובש-נכבש, אדון ומשרת, גם אז חייבים לדעת לגשר באמצעות הכרה הדדית וניסיונות עיקשים ובלתי פוסקים לסליחה, פיוס ופשרה. באותה מידה שאי-אפשר להחלים מהלם קרב אישי אלא יש ללמוד לחיות אתו ולצידו מחדש, כך יש לנהוג בשברים החברתיים-פוליטיים שנכפו עלינו כאן ועכשיו. -- מעטפת אחורית.

לטבול את העט בפצע : טראומה ופוסט-טראומה בסיפורת של יורם קניוק

האנליזה של העצמי : גישה שיטתית לטיפול הפסיכואנליטי בהפרעות אישיות נרקיסיסטיות

האנליזה של העצמי : גישה שיטתית לטיפול הפסיכואנליטי בהפרעות אישיות נרקיסיסטיות

היינץ קוהוט

פסיכואנליטיקאי, מורה, הוגה וחוקר, היינץ קוהוט נחשב למורד על שקרא תיגר על האורתודוקסיה הפרוידיאנית ועל השליטה הרפואית בפסיכואנליזה בארצות הברית. בספרו רב-ההשפעה, האנליזה של העצמי, כונן קוהוט בתחום הפסיכואנליזה את סטנדרד הטיפול בהפרעות אישיות נרקיסיסטיות עבור דור של אנליטיקאים. ספר קלסי זה, המוכר יותר מכול על הניתוח פורץ הדרך שהוא מציג לסוגיית הנרקיסיזם, הנו חומר קריאה חיוני לחוקרים ולמטפלים, החותרים להבין את האישיות האנושית על שלל גלגוליה הרבים. -- מעטפת אחורית.

האנליזה של העצמי : גישה שיטתית לטיפול הפסיכואנליטי בהפרעות אישיות נרקיסיסטיות

רוויזיוניזם, ארכיטקטורה ועירוניות מגויסת בתל-אביב 1940-1925

רוויזיוניזם, ארכיטקטורה ועירוניות מגויסת בתל-אביב 1940-1925

יוסי קליין-עברי

ספר זה דן בתאוריות ופרקטיקות ארכיטקטוניות ואורבניות, פרי הגותם של אינטלקטואלים, מנהיגים פוליטיים ואדריכלים רוויזיוניסטיים, ביניהם, זאב ז'בוטינסקי, אב"א אחימאיר, אורי צבי גרינברג, איתמר בן-אב"י, הרי לוריה ושלמה גפשטיין, שהיו שותפים בתקופת היישוב, לניסיון לכינונה של אסכולה ארכיטקטונית ימנית, שכמעט אינה מוזכרת במחקר. בנוסף בהקשרים אלה, מנותחת בספר פרשת התכנון וההקמה של הבניין הבית"רי החשו בארץ-ישראל - בניין מצודת זאב, שתוכנן על ידי האדריכל הרי לוריה ונבנה בתל-אביב בין השנים 1935 ו-1940. כפי שיפורט, השפעת המנהיגות הבית"רית על תכנון מצודת זאב הייתה מז'ורית, והוא עוצב כמונומנט פוליטי ותעמולתי, שהארכיטקטורה ה"לאומית" שלו אנטי מודרנית בעליל, ועמוסה ברכיבים פיגורטיביים וסמליים, בסתירה מוחלטת לאתוס, ולתפיסות הדומיננטיות בתל-אביב - "עיר חדשה", שמנהיגיה ואדריכליה חתרו להקנות לה מעמד של מרכז מודרניסטי מקומי ועולמי. במושגיו של ולטר בנימין, יש להחשיב את "הארכיטקטורה לא ארכיטקטורה" של בניין מצודת זאב, כתוצר מובהק של תהליכים של "אסתטיזציה של הפוליטי", כשאחת המסקנות המרכזיות של מחקר זה היא מסקנה אתית, על פיה ארכיטקטורה אינה רוויזיוניסטית, בולשביקית, סוציאליסטית או אחרת, וכל ניסיון לרתום אותה לצרכים פוליטיים סותר את מהותה האוטונומית והאמנציפטורית ובשל כך הוא נדון לכישלון -- מעטפת אחורית.

רוויזיוניזם, ארכיטקטורה ועירוניות מגויסת בתל-אביב 1940-1925

שחור מקצה לקצה : קריאה ביצירות הפרוזה של דוד פוגל

שחור מקצה לקצה : קריאה ביצירות הפרוזה של דוד פוגל

שי כחלני

דוד פוגל, סופר ומשורר עברי, שכתב בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, זכה לאחר מותו למעמד ולהכרה, וכיום יצירותיו הן חלק בלתי נפרד מהקאנון העברי. במהלך השנים התגלו עוד ועוד נדבכים מיצירתו החידתית והייחודית, דבר שסייע לשקלל מחדש את קורפוס יצירתו הכולל של הסופר, חשף גוף יצירה עשיר ורב-גוני, כזה המאפיין יוצר פעיל שאחוז בלהט יצירה, ואף אִפשר למצוא בו שבילים ונתיבים, שטרם נחקרו בעבר. וכך, אף שפוגל האיש מת מזמן, ממשיכה דמותו כיוצר לחיות, להתפתח ולגדול, ובתוך כך לערער את טענות מחקר הספרות בדבר דמותה, ולהרחיב את יריעתה. התרומה של המחקר המוצג בספר זה היא הצבתו של פוגל ושל יצירתו, לא כסופר וכיצירה שוליים – שוליים למגמה המרכזית של הספרות העברית בת הזמן, העוסקת בתחייתו של העם היהודי בארצו – אלא כסופר ויצירות מרכזיים, מז'וריים, העוסקים בסוגיות קריטיות לעולם שאליו הם מתייחסים. את זאת עושה המחקר שלפניכם בזכות הוספת ממד הקריאה האתית ביצירתו של פוגל ומיקומו בתוך עולם התגובות האירופאיות למשבר מפנה המאה התשע-עשרה/עשרים – שטרם הוצע בעבר – בתחום הפילוסופיה והספרות. הֶקְשֵׁר זה מבהיר כי ביצירתו של פוגל יסוד ביקורתי משמעותי מבחינת המקום והזמן, ומתייחס לכלל יצירותיו בפרוזה של פוגל כיחידה אחת, שבה היצירות השונות ממשיכות ומשלימות את ההתייחסות לאותם הנושאים. שי כחלני חודר לעומק התקופה שבה פעל פוגל, דולה ממנה פרטים שטרם ניתנה עליהם הדעת בהקשר של יצירת פוגל, ועורך קריאות שתי וערב מרתקות ביצירתו של הסופר החשוב הזה, באופן שטרם נעשה עד כה. תוך כדי כך חושף מחקרו, שלא רק שיצירתו של פוגל לא הייתה שולית לאותן מגמות רווחות, אלא שהייתה בבסיסן – גם מהבחינה הסגנונית ובעיקר מהבחינה התוכנית – כמניחה במרכזה את המצב הפוליטי-חברתי ששרר באירופה באותה התקופה. -- מעטפת אחורית.

שחור מקצה לקצה : קריאה ביצירות הפרוזה של דוד פוגל

להיות מובילה בעולם העסקים : You are a mogul : כך תעשי את הבלתי אפשרי, תעשי את זה בעצמך ותעשי את זה עכשיו

להיות מובילה בעולם העסקים : You are a mogul : כך תעשי את הבלתי אפשרי, תעשי את זה בעצמך ותעשי את זה עכשיו

טיפאני פאהם

בגיל 27 ייסדה טיפאני פאהם את Mogul – אימפריית טכנולוגיה ותקשורת בינלאומית המיועדת לנשים. טיפאני היא הוכחה חיה לעובדה שהחוקים הישנים בנוגע להצלחה פשוט אינם תקפים עוד. בספרה היא מנסחת את הכללים החדשים בכל הנוגע לבחירה במה שמלהיב אותך, ובמה שנדרש בכדי לפלס לעצמך את המסלול שלך בעידן של שיבושים ומהפכות טכנולוגיות. באופן מסורתי יוחסה המילה "mogul" לגברים, אבל טיפאני פאהם הגדירה אותה מחדש. כשתגללי את המילה כעת, תוצאת החיפוש הראשונה תהיה החברה שייסדה: Mogul, פלטפורמה שמאפשרת למיליוני נשים, ב-196 מדינות ברחבי העולם, להתחבר אלו לאלו, לחלוק מידע ולגשת לידע. אז כיצד הצליחה אישה צעירה – מהגרת שהגיעה לארצות הברית בלי לדעת מילה באנגלית, להגשים את חלומה לחבר נשים ולהפוך אותו לקריירה מצליחה ולחברה רווחית במיוחד, ששינתה חיים לנשים כה רבות? ‬ ‫ טיפאני משחזרת את המסלול שעשתה עד שהיתה לאחת היזמיות המצליחות של דורה, ומציעה שלל עצות ממוקדות ומעשיות שנוגעות לכל תחום אפשרי: להתגבר על ספקות עצמיים, לעבוד על פרויקטים לצד העבודה הקבועה ו"להתאבד" על החיים ועל העבודה על ידי ביצוע כל מטלה מעל ומעבר לנדרש – בלי לוותר לרגע על מי שאת באמת. -- כריכה אחורית.

להיות מובילה בעולם העסקים : You are a mogul : כך תעשי את הבלתי אפשרי, תעשי את זה בעצמך ותעשי את זה עכשיו

בבתים זרים : פולנים ויהודים בשלזיה התחתית לאחר 1945

בבתים זרים : פולנים ויהודים בשלזיה התחתית לאחר 1945

אנה הולצר-קוואלקו 
עלילת ספרה של אנה הולצר-קוואלקו, בבתים זרים, מתרחשת בשלזיה התחתית, חבל ארץ שעם תום מלחמת העולם השנייה עבר מגרמניה לפולין. על רקע שרטוט הגבולות המחודש באירופה חושפת המחברת ללא כחל ושרק את החוויה האנושית והאישית שליוותה את חילופי הבעלות. עמדת המספרת הבלתי מגויסת מערערת על הרגלי החשיבה המקובלים, ולוּ בשל בחירתה לדון בשלוש הקבוצות - גרמנים, פולנים ויהודים - בו זמנית ובנשימה אחת. מבעד למסכת שלמה של איבוד וניכוס חפצים מתגלה לעינינו הגורל המשותף, לכאורה כמובן, שזימנה ההיסטוריה הפוסט-מלחמתית למי שנחלקו זמן קצר קודם לכן לרודפים ולנרדפים. פרויקט ההומוגניזציה האתנית שהוטל על מרכזה של אירופה ומזרחה שירת את השלטתה על המרחב החדש של האוטופיה הקומוניסטית, קרי הלאמתו של רכוש וחלוקתו מחדש בצלה ובחסותה של ברית המועצות. על בסיס תיעוד ארכיוני עשיר מספר בבתים זרים סיפור אמביוולנטי על מתיישבים פולנים ויהודים-פולנים מן הטריטוריות שאיבדה פולין לטובת ברית המועצות במזרח, המוצאים עצמם ב"בתיהם" של גרמנים בשטחים שסיפחה פולין במערב. החיים אלה לאחר אלה של מתיישבים גרמנים הנסים מערבה, מתיישבים פולנים שחוו זה עתה חילופי אוכלוסין כפויים ויהודים פולנים ניצולים היורשים בעל כורחם את קניינן החומרי והתרבותי של קהילות יהודיות-גרמניות עתיקות יומין שחרבו בשואה, נפרטים בספר לפרטי פרטים של החוויה האנושית. -- אתר המו"ל.

בבתים זרים : פולנים ויהודים בשלזיה התחתית לאחר 1945

כוח הרצון : מדוע שליטה עצמית היא סוד ההצלחה בחיים וכיצד ניתן להשיג אותה

כוח הרצון : מדוע שליטה עצמית היא סוד ההצלחה בחיים וכיצד ניתן להשיג אותה

רוי באומייסטר וג'ון טירני
"מהו הפיתוי הגדול ביותר שעמד בפניכם היום?-כוח הרצון שלנו מתמודד עם אתגרים ופיתויים חסרי תקדים נוכח אינספור הסחות דעת מסביבנו. משימות רבות שאנו נוטלים על עצמנו מסתיימות לא אחת בכישלון – מערכות יחסים, גידול ילדים, בניית קריירה, דיאטות ושגרת אימוני כושר, התמודדות עם התמכרויות. בכדי להצליח בכל אלה נדרש כוח רצון, אך בפועל קשה לנו מאוד לשמור על הביטוי המשמעותי ביותר שלו – השליטה העצמית. האמת היא פשוטה, שליטה עצמית היא הגורם החשוב ביותר להצלחה ולאושר בחיים – חשוב יותר מכסף, ממראה, מרקע סוציו־אקונומי או מאינטליגנציה! כך טוענים מחברי ספר זה, ד"ר רוי באומייסטר, אחד הפסיכולוגים המוערכים והמשפיעים בעולם, ומחבר ספרי המדע ג'ון טירני.באומייסטר וטירני מראים שכוח הרצון אינו תכונת אופי נתונה אלא יכולת, שבדומה לשריר ניתן לחזק ולשפר על ידי אימונים. מצד אחד זה יכול להיות במסגרת "שבוע הגיהנום" של יחידת העילית הצבאית האמריקאית "אריות הים", אך לרובנו יתאימו יותר שינויים קטנים עם השפעות מרחיקות לכת כמו הקפדה על ישיבה נכונה בגו זקוף, שמירה על מראה חיצוני מסודר, הצהרה פומבית על התחייבות לא לאכול מאכלים מסוימים או להימנע מעישון. ‏-‏- כריכה אחורית.

כוח הרצון : מדוע שליטה עצמית היא סוד ההצלחה בחיים וכיצד ניתן להשיג אותה

המנהל : מבוס למאמן : מבוסס על המחקר העולמי הגדול ביותר של גאלופ על עתיד עולם העבודה

המנהל : מבוס למאמן : מבוסס על המחקר העולמי הגדול ביותר של גאלופ על עתיד עולם העבודה

ג'ים קליפטון וג'ים הרטר
מקום העבודה משתנה מהר יותר מאי‑פעם והדבר נכון גם לגבי הבעיות שעמן מתמודדים מנהלים בארגון. האתגרים היומיומיים שלהם כוללים הנהגת ושימור עובדים מדורות שונים עם צרכים שונים, צוותים שעובדים בסביבות עבודה במבנים לא היררכיים, בינה מלאכותית, ועבודה מרחוק. לצד זאת, שיטות הניהול המקובלות תקועות באותו המקום כבר למעלה משלושים שנה. כוח העבודה החדש, במיוחד דור העובדים הצעיר, רוצה למצוא בעבודתו מטרות חשובות ומשמעות עמוקה. הם אינם רוצים בוסים מהסגנון הישן שרק מחלקים הוראות. הם רוצים מאמנים שיעוררו בהם השראה, שיתקשרו איתם לעתים תכופות ושיפתחו את החוזקות שלהם. מיהו האדם החשוב ביותר בארגון להובלת שינויים אלה? עשרות שנות מחקר בארגונים בכל העולם קובעות שאלה הם המנהל ומנהלי הצוותים. הצלחתו של הארגון, או כישלונו, תלויים במנהלים שהוא מעסיק. אחד האתגרים הגדולים ביותר כיום הוא שמנהלים חייבים להפוך מבוסים למאמנים. אם יהיו לכם מנהלים מעולים, שיֵדעו לממש את מלוא הפוטנציאל של כל אדם בצוות, אתם צפויים לראות צמיחה אורגנית ברווחים. -- מהמעטפת האחורית.

המנהל : מבוס למאמן : מבוסס על המחקר העולמי הגדול ביותר של גאלופ על עתיד עולם העבודה

הדיאטה הקטוגנית : תוכנית 30 הימים להורדה במשקל וברמת הסוכר בדם, לאיזון ההורמונים ורמת הכולסטרול, לחיזוק בריאות המוח ולהחלמה ממחלות

הדיאטה הקטוגנית : תוכנית 30 הימים להורדה במשקל וברמת הסוכר בדם, לאיזון ההורמונים ורמת הכולסטרול, לחיזוק בריאות המוח ולהחלמה ממחלות

ד"ר ג'וש אקס 

"הדיאטה הקטוגנית, מאת ד"ר ג'וש אקס מציגה תוכנית בריאות בת 30 ימים, הכוללת יותר מ-80 מתכונים טעימים - לשריפת שומנים, למלחמה בדלקות, ולריפוי ממחלות.הדיאטה הקטוגנית מתפשטת היום במהירות ברחבי העולם. זו דיאטה תזונתית דלה בפחמימות ועשירה בשומנים, שגורמת לגוף שלנו לשחרר לזרם הדם חומרים שנקראים גופי 'קטו' המשמשים כמקור לאנרגיה, במקום פחמימות. הוכח כי כאשר מאמצים אותה בצורה נכונה, היא שורפת שומן, מפחיתה דלקות, נלחמת בסרטן, מאזנת את ההורמונים ואת חיידקי המעיים, עוזרת להתגבר על מחלות נוירולוגיות, ואפילו מאריכה את תוחלת החיים.בספרו הדיאטה הקטוגנית מציג ד"ר אקס מדריך יעיל ופשוט המפרט צעד אחר צעד כיצד להשיג בריאות ארוכת ימים. ד"ר אקס מזהה ומפרט חמש תוכניות קטוגניות שונות, ומסביר מדוע בחירת התוכנית הנכונה לגופכם ולבריאותכם חיונית להצלחת הדיאטה.בספר תמצאו את כל הכלים הנחוצים כדי להיפטר אחת ולתמיד משומן עיקש וממחלות כרוניות. בין הכלים שתרכשו: בניית רשימות קנייה נכונות ומדויקות מתכונים טעימים שגרות תרגול ואימון הסברים בשפה בהירה ומובנת המציגים את המדע שמאחורי הדיאטה הקטוגנית חמש תוכניות קטו שונות, ומדריך לבחירת התוכנית שתתאים לכם"-- מן האתר עברית.

הדיאטה הקטוגנית : תוכjavascript:;נית 30 הימים להורדה במשקל וברמת הסוכר בדם, לאיזון ההורמונים ורמת הכולסטרול, לחיזוק בריאות המוח ולהחלמה ממחלות

לביקורת הכלכלה המדינית : מבוא והקדמה

לביקורת הכלכלה המדינית : מבוא והקדמה

קרל מרקס 

מקובל לטעון כי המרקסיזם הוא פילוסופיה, אך קרל מרקס הפסיק לכתוב חיבורים פילוסופיים לפני שהגיע לגיל שלושים. בבגרותו כתב ספרי כלכלה, חיבורים בהיסטוריה ובסוציולוגיה וכמובן גם כתבים פוליטיים. ואולם, קשה למצוא בכתבי מרקס הבוגר חיבורים שהוקדשו במיוחד לפילוסופיה. יוצאים מן הכלל בהקשר זה הם המבוא וההקדמה לביקורת הכלכלה המדינית. המבוא לביקורת הכלכלה המדינית, שנכתב ב-1857, נגנז ולא ראה אור בחייו של מרקס. הוא שרד רק כטיוטה, אך נותר ניסיונו היחיד של מרקס לנסח באופן שיטתי את הנחות היסוד הפילוסופיות לעיסוקו בכלכלה, בהיסטוריה ובסוציולוגיה. הוא מוגש כאן לראשונה בתרגום עברי. ההקדמה לביקורת הכלכלה המדינית, שראתה אור ב-1859, מכילה דיון פילוסופי משלים ביחסים בין הכלכלה לבין הפוליטיקה וחיי הרוח. זהו הדיון המפורסם, המכיל את המשפט שהפך מאז לסיסמת המטריאליזם של מרקס: "לא תודעת בני האדם קובעת את הווייתם, אלא להפך – הווייתם החברתית היא שקובעת את תודעתם". הספר העומד לפניכם, המאגד יחדיו את המבוא ואת ההקדמה, מעניק לקורא העברי גישה נוחה לעקרונות הפילוסופיים העומדים ביסוד מחקריו של מרקס. לספר מצורף פתח דבר מאת המתרגם, טל מאיר גלעדי, הדן בפירוט בעקרונות הפילוסופיים הנפרסים בחיבורים אלו. -- אתר המו"ל.

לביקורת הכלכלה המדינית : מבוא והקדמה

מבימת התיאטרון אל בימת ההיסטוריה : הרצל - המחזאי שהפיק את 'מדינת היהודים'

מבימת התיאטרון אל בימת ההיסטוריה : הרצל - המחזאי שהפיק את 'מדינת היהודים'

מוטי סנדק 

ברל כצנלסון כתב בשנת 1934: "הדור אשר חי את הרצל, אשר ידע את קיסמו החי, אשר ידע את האבל הגדול עם מותו ועוד שנים רבות לאחר מותו, הדור הזה נושא בליבו את דמותו ויונק מזיוו, אך יש לחשוש שהדורות הבאים לא ידעו את הרצל בלתי אם כשם, סיסמה, דגל או אגדה נאה". ברל הזהיר אותנו, שנות דור אחר-כך, מסכנת השכחה. הוא יזם את חג כ' בתמוז, מועד פטירתו של הרצל, כיום זיכרון. עם השנים המועד נשכח ואיתו גם משמעות הזיכרון הקולקטיבי של הרצל כסמל חי לחלוציות ובניית חברת מופת ברוח החזון שהותיר אחריו ב"אלטנוילנד", ביומניו, סיפוריו, מחזותיו וכתביו. וכך, עם השנים, הרצל נותר כאייקון של זקן וסמל. "חוזה המדינה" ותו לא. האיש שעמד על המרפסת של מלון "שלושת המלכים" בבאזל וחלם שיום אחד תהיה מדינה ליהודים נשאר אגדה. עתה ניתנה ההזדמנות לתקן עוול היסטורי ולהצמיד לתואר "חוזה המדינה" את התואר מחזאי ובמאי. הרעיונות של האנשים הדגולים הם נחלתה של האנושות כולה, להם עצמם יש רק את המזורויות שלהם. - מתוך דבר העורך.

מבימת התיאטרון אל בימת ההיסטוריה : הרצל - המחזאי שהפיק את 'מדינת היהודים'

בתוך מערבולת הימים : משה פראגר - היסטוריון שואה חרדי

בתוך מערבולת הימים : משה פראגר - היסטוריון שואה חרדי

מלי איזנברג 

משה פראגר היה דמות מרתקת ושונה בנוף הארץ-ישראלי לפני הקמת המדינה ואחריה. הוא פעל להנחלת זיכרון השואה, מחקרה והנצחתה בחברה החרדית, והותיר חותם על עיצוב זיכרון השואה גם בחברה הישראלית הכללית. סיפור חייו של פראגר, איש רוח ומעש, משתלב בפרקים היסטוריים דרמטיים של העם היהודי. פראגר, יליד ורשה ובשר מבשרה של יהדות פולין התוססת, סייע במבצע מורכב ומסוכן להברחתו ארצה של האדמו”ר מגור, הרב אברהם מרדכי אלתר, ובמסגרת שליחותו הגיע אתו לארץ ישראל בשנת 1940. תקוותו לשוב חזרה אל חיק משפחתו שנותרה בוורשה נכזבה, ולאחר שנספו כל קרוביו, ובראשם אשתו ובתו, נשא פראגר את אשמת עזיבתם כל ימיו. מיד עם הגיעוֹ לארץ תיאר פארגר את אֵימי שלטון הנאצים מעל כל במה ובמאמרים רבים בעיתונות, ולאחר מלחמת העולם השנייה נמנה עם חוקרי השואה החלוצים בארץ. עד יום מותו עסק בעיצוב זֵכֶר השואה במרחב הכללי ובזה החרדי בפרט, וראה בפעילותו זו שליחות עליונה. בתוך מערבולת הימים מספר את סיפורו של אדם, של תקופה, של מציאות ושל ייצוג מציאות, של היסטוריה ושל זיכרון. פועלו של פראגר וכתביו הרבים הנדונים בספר זה חושפים צד לא מוכר ביחסים שבין התנועה הציונית ומדינת ישראל ובין החברה החרדית.

בתוך מערבולת הימים : משה פראגר - היסטוריון שואה חרדי

מלחמת 100 השנים הבאות : העימות המתעצם בין סין וארצות הברית והשפעתו על כל אחד מאיתנו

מלחמת 100 השנים הבאות : העימות המתעצם בין סין וארצות הברית והשפעתו על כל אחד מאיתנו

ערן ניצן 

מה עומד מאחורי מרבית המאבקים בזירות הכלכלה העולמיות, בזירות הגיאו-פוליטיות, הטכנולוגיות והצבאיות בימינו? התשובה היא המאבק המתפתח בין ארצות הברית לבין סין. זהו הסיפור הגדול ביותר של ימינו - מערכת היחסים הסבוכה והמתוחה בין סין, מעצמה חדשה-ישנה הזורחת מחדש על במת העולם, וארצות הברית, מעצמת-על הנאלצת להגן על מעמדה. זהו איננו מאבק השמור לדיונים תיאורטיים ולפקולטות מדעי המדינה. הביטו סביבכם. כמעט כל אספקט בחיינו מושפע מזירה זו. אקלים ונשק אטומי, הכלכלה העולמית ותנועות הסחר, השווקים הפיננסיים, ההתפתחויות הטכנולוגיות, סוגיות של פרטיות וחופש ביטוי - כל אלו ועוד הם חלקים בפאזל אחד גדול שתמונתו מתארת את המתח ההולך ומתעצם בין שתי המעצמות. הספר מלחמת 100 השנים הבאות מאפשר לקורא לצלול לזירות השונות בתחומי הכלכלה, הפוליטיקה והביטחון המבעבעות כבר כיום כתוצאה מההתנגשות ההולכת וקרבה בין המעצמה שמבקשת לתפוס מחדש את מקומה בעולם, לבין זו המנסה להגן על מעמדה שעד לאחרונה נראה היה בלתי מנוצח. הקריאה בספר פוקח עיניים ומרתק זה תבהיר לנו עד כמה דרך החיים המערבית, הליברלית, הקפיטליסטית שאנו כולנו תוצריה ובה הורגלנו מאז סיום מלחמת העולם השנייה, עלולה בקרוב להשתנות. - כריכה אחורית.

מלחמת 100 השנים הבאות : העימות המתעצם בין סין וארצות הברית והשפעתו על כל אחד מאיתנו

תחשבו שוב : הכוח להטיל ספק

תחשבו שוב : הכוח להטיל ספק

 אדם גרנט 

הפסיכולוג הנודע אדם גרנט בוחן את האמנות ההכרחית של חשיבה-מחדש: ללמוד איך להטיל ספק בדעותינו ואיך לפקוח את עיניהם של אחרים, מה שיעזור לנו להצטיין בעבודה ולחיות את חיינו בתבונה. חוכמה נתפסת לעתים קרובות כיכולת לחשוב וללמוד, אבל בעולם משתנה במהירות ישנן מיומנויות נוספות שיכולות להיות חשובות אפילו יותר: היכולת להטיל ספק בדעותינו, ולחשוב מחדש. אנחנו מקשיבים לדעות שנותנות לנו תחושה טובה במקום לרעיונות שמכריחים אותנו להתאמץ לחשוב. אנחנו רואים בחילוקי דעות איוּם על האגו שלנו במקום הזדמנות ללמוד. אנחנו מקיפים את עצמנו באנשים שמסכימים עם מסקנותינו, במקום לדבוק באלה שמאתגרים את תהליך החשיבה שלנו. אנחנו חושבים יותר מדי כמו מטיפים שמגינים על אמונותיהם המקודשות, כמו תובעים בבית משפט שמוכיחים שהצד השני טועה וכמו פוליטיקאים שמבקשים להשיג תמיכה – ומעט מדי כמו מדענים המחפשים את האמת. והאמת היא שקדמה אינה אפשרית ללא שינוי, ומי שלא יכול לשנות את דעתו, לעיתים לא יוכל לשנות דבר. גרנט קבע לעצמו עיקרון לטעון טיעונים כאילו הוא צודק, אבל להקשיב כאילו הוא טועה.

תחשבו שוב : הכוח להטיל ספק

פלוסים ומינוסים : איך המתמטיקה מקילה את התנהלותנו בעולם

פלוסים ומינוסים : איך המתמטיקה מקילה את התנהלותנו בעולם

סטפן בויסמן 

פלוסים ומינוסים מאת הגאון המתמטי ההולנדי ד"ר סטפן בויסמן מראה לנו את שלל הדרכים שבהן המתמטיקה מוטמעת בחיי היום-יום שלנו – מגרף מאיים על התפשטות הקורונה ועד לחישוב סיכויים להיות מעורב בתאונת דרכים, מתחזית מזג אוויר מדויקת יותר ועד תמחור מוצרים במרכול – וכיצד אפשר להשתמש בה הלכה למעשה כדי להקל פתירת בעיות. בויסמן לוקח את הקוראים למסע סביב העולם ואל שחר ההיסטוריה בין חברות שפיתחו את ענפי המתמטיקה לבין כאלה שהתפתחו מבלי לעשות בהן שימוש כלל. הוא מדגים את חשיבותה וכיצד הבנה טובה יותר שלה יכולה לעזור לנו לקבל החלטות נכונות יותר ולהעניק לנו מבט ברור יותר על העולם, וממחיש כיצד ללא ידע מתמטי והיכולת להשתמש בו נמצא את עצמנו משתרכים מאחור. - כריכה אחורית.

פלוסים ומינוסים : איך המתמטיקה מקילה את התנהלותנו בעולם

תעמולה ורדיפות : סיפורה המורכב של הרזיסטנס ויחסה ליהודים

תעמולה ורדיפות : סיפורה המורכב של הרזיסטנס ויחסה ליהודים

 רנה פוזננסקי 

הרזיסטנס, תנועת ההתנגדות הצרפתית בזמן מלחמת העולם השנייה, לחמה בעוז נגד הכיבוש הגרמני. בשורותיה נמנו חברים מרקע מגוון שהחזיקו בדעות ובתפיסות עולם שונות, ובהם גם יהודים. ספר זה מתעמק במורכבותו של פסיפס ההשקפות ודרכי הפעולה של ארגוני המחתרת שהרכיבו את הרזיסטנס ומתמקד ביחסה ליהודים בזמן השואה לנוכח הרדיפות האנטישמיות ופעולותיהם הרצחניות של הנאצים ותומכיהם. מחקרה של רנה פוזננסקי מנתח את "מלחמת המילים" שהתחוללה על במת התקשורת בת הזמן ומסתמך על קורפוס מרשים של עיתוני המחתרת מכל גוני הקשת ושל שידורי ה־ BBC בצרפתית. מן המחקר עולה כי אומנם במשך חודשים אחדים בקיץ ובסתיו של שנת 1942 זכתה רדיפת היהודים למקום בולט באמצעי התקשורת של המחתרת הצרפתית, אבל עד מהרה החל תיאור מוראות המצודים והגירושים של יהודים לשמש כלי שרת לתעמולה שבישרה על הגורל המצפה לכלל הצרפתים. כאשר החלו להתפשט הידיעות על השמדת היהודים במזרח אירופה ובשעה שהרדיפה בתוככי צרפת הלכה והתעצמה נעלמו היהודים כליל מדפי העיתונים ולא בגלל היעדר מידע, שכן בו בזמן פרסמו עיתוני המחתרת היהודיים בלי הרף מידע על רצח ההמונים בפולין. המפתח נעוץ בסדרי העדיפויות של ארגוני המחתרת המובילים, אשר בחרו בכוונה בביטויים המשתמעים לשני פנים .-- מתוך אתר המו"ל

תעמולה ורדיפות : סיפורה המורכב של הרזיסטנס ויחסה ליהודים

נדון להיעלם : מסה על המכתבים האבודים של זלמן שניאור

נדון להיעלם : מסה על המכתבים האבודים של זלמן שניאור

 לילך נתנאל 

בנדון להיעלם מציעה לילך נתנאל קריאה מיוחדת במינה של הרב-לשוניות והטרנס-לאומיות בתרבות הכתיבה היהודית האירופית במחצית הראשונה של המאה העשרים. במרכז ההתבוננות עומדים חייו ויצירתו של זלמן שניאור (1887—1959). במוקד המסה ההדוקה שלפנינו, בשונה מן המונוגרפיה הנרחבת שנתנאל הקדישה ליצירתו של שניאור, עומדות התכתבויות אחדות, שהתגלגלו בדרך פלאית לידיה. תוך שהיא קוראת בהן נעה נתנאל מהיצירה הבדיונית לביוגרפיה ובחזרה, ומתעכבת על חוויות ההגירה, המלחמה, המנוסה והגלות. מבעד לצרורות המכתבים – בגרמנית, בצרפתית וביידיש – משחזרת לילך נתנאל מחוזות אבודים, הנפרסים מרוסיה שלאחר מהפכת אוקטובר, דרך ברלין הוויימארית וצרפת הכבושה. ההתכתבויות עצמן, ויותר מכך הקריאה בהן, משרטטות טופוגרפיה יהודית אירופית של מחוזות אבודים. המאה הקטסטרופלית, שבה נהפכו האוטופיות של האחד לאסונו של האחר, לא פסחה ולו על אחד מהם. מבלי שהמחברת חותרת לכך במודע נהפכת התנועה מערבה – תקוותו הגדולה של דור יהודי שלם – לתנועה אל האין, תנועה המותירה רק כמה צרורות מכתבים, שנארזו במנוסת הבהלה ובדרך לא דרך נמסרו לידיה של נתנאל, אשר השיבה אותם שישה עשורים לאחר מותו של שניאור לתרבות הכתיבה היהודית בשפה העברית. -- אתר המו"ל.

נדון להיעלם : מסה על המכתבים האבודים של זלמן שניאור

בחבל ארץ נידח : היהודים בגטאות צפון טרנסניסטריה, 1941-1944

בחבל ארץ נידח : היהודים בגטאות צפון טרנסניסטריה, 1941-1944

שרה רוזן 

גורלם של היהודים ברומניה בכלל ובטרנסניסטריה בפרט נושא אופי וגוון ייחודי. בקיץ 1941, בתמורה להשתתפות כוחות צבא רומניה במבצע ברברוסה, העניק היטלר לשותפו יון אנטונסקוּ את טרנסניסטריה – חבל הארץ שבין הנהרות דנייסטר ובּוּג בדרום־מערב אוקראינה. 80 אחוזים מהיהודים שישבו באזור ערב המלחמה נרצחו בששת החודשים הראשונים לכיבוש הגרמני־הרומני, ועשרות אלפי יהודים אחרים נרצחו בחבלים בסרביה וצפון בוקובינה בקיץ ובסתיו 1941 בידי שכניהם ובידי כוחות צבא רומניה וגרמניה. בהוראתו של אנטונסקו גורשו לטרנסניסטריה היהודים ששרדו מגלי ההרג והרצח באזורים האלה, לרבות יהודי דרום בוקובינה והיהודים ממחוז דורוהוי. בחבל ארץ נידח מגולל את קורותיהם של היהודים שגורשו מבסרביה, מבוקובינה וממחוז דורוהוי לחבל טרנסניסטריה ופותח צוהר לחיי היום־יום של היהודים שהתקבצו בגטאות מוגילֶב, שַרגוֹרוֹד, דז'וּרין, מוּרָפָה ובֶּרשָד מסתיו 1941 ועד לשחרור בידי הצבא הסובייטי בחודש מרס 1944... כריכה אחורית.

בחבל ארץ נידח : היהודים בגטאות צפון טרנסניסטריה, 1941-1944

מיינדפולנס בעשר דקות : הרגלים לחיים של מודעות ושלווה

מיינדפולנס בעשר דקות : הרגלים לחיים של מודעות ושלווה

בארי דוונפורט וסטיב סקוט 

נרתעים מהאנרגיות השליליות שמקיפות אתכם ומשתלטות גם על המחשבות? מרגישים לחוצים או מלאי חרדה ? מוצפים מכל הרעש הסביבתי וקצב החיים המהיר, ומייחלים למעט שקט מכל ההמולה?נושאים אלה הם לעתים קרובות תוצאה ישירה של מעגל קסמים המכונה "חיים לא מודעים". חוסר התודעה משפיע על הבחירות, ההרגלים והמחשבות שלכם, וגם על הערכים וסדרי העדיפויות בחיים ובסופו של דבר על הצרכים העמוקים ביותר. רוב הזמן אתם לא מודעים לחיים שלכם ברגע התרחשותם, כיוון שאתם עסוקים בלהתחרט על העבר, ולדאוג בנוגע לעתיד.הפתרון הוא לשלב נקודות אור של תשומת לב לאורך כל היום, כך שתוכלו לסגל לעצמכם שקט ואושר פנימי. והדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא לבנות סדרה של הרגלי תשומת לב.מיינדפולנס בעשר דקות מנגיש לראשונה רשימה של 71 הרגלי מיינדפולנס פשוטים ויעילים שיעזרו לכם להגיע לאושר ולשלוות נפש. בספר מסבירים המחברים בפירוט כיצד ליישם ולשלב את ההרגלים בחיי היומיום, ומארגנים אותם לפי שעות היממה המתאימות ביותר.-- מאתר המו"ל

מיינדפולנס בעשר דקות : הרגלים לחיים של מודעות ושלווה

 Gastronativism food, identity, politics

Gastronativism food, identity, politics

Fabio Parasecoli
The Italian political right is outraged by halal tortellini and a pork-free lasagna served at the Vatican. In India, Hindu fundamentalists organize attacks on Muslims who sell beef. European anti-immigrant politicians denounce couscous and kebabs. In an era of nationalist and exclusionary movements, food has become a potent symbol of identity. Why has eating become so politically charged—and can the emotions surrounding food be redirected in a healthier direction?
Fabio Parasecoli identifies and defines the phenomenon of “gastronativism,” the ideological use of food to advance ideas about who belongs to a community and who does not. As globalization and neoliberalism have transformed food systems, people have responded by seeking to return to their roots. Many have embraced local ingredients and notions of cultural heritage, but this impulse can play into the hands of nationalist and xenophobic political projects. Such movements draw on the strong emotions connected with eating to stoke resentment and contempt for other people and cultures.
Parasecoli emphasizes that gastronativism is a worldwide phenomenon, even as it often purports to oppose local aspects and consequences of globalization. He also explores how to channel pride in culinary traditions toward resisting transnational corporations, uplifting marginalized and oppressed groups, and assisting people left behind by globalization. Featuring a wide array of examples from all over the world, Gastronativism is a timely, incisive, and lively analysis of how and why food has become a powerful political tool.

Gastronativism food, identity, politics

Living with the Law : Gender and Community among the Jews of Medieval Egypt

Living with the Law : Gender and Community among the Jews of Medieval Egypt

Oded Zinger 
Living with the Law explores the marital disputes of Jews in medieval Islamic Egypt (1000–1250), relating medieval gossip, marital woes, and the voices of men and women of a world long gone. Probing the rich documents of the Cairo Geniza, a unique repository of discarded paper discovered in a Cairo synagogue, the book recovers the life stories of Jewish women and men working through their marital problems at home, with their families, in the streets of old Cairo, and in Jewish and Muslim courts. Despite a voluminous literature on Jewish law, the everyday practice of Jewish courts has only recently begun to be investigated systematically. The experiences of those at a legal, social, and cultural disadvantage allow us to go beyond the image propagated by legal institutions and offer a view “from below” of Jewish communal life and Jewish law as it was lived.
Examining the interactions between gender and law in medieval Jewish communities under Islamic rule, Oded Zinger considers how women experienced Jewish courts and the pressure they faced to relinquish their monetary rights. The tactics with which women countered this pressure—ranging from exploiting family ties to appealing to Muslim courts—expose the complex relationship between individual agency, gendered expectations, and communal authority. Zinger concludes that, more than money, education, or lineage, it was the maintenance of a supportive network of social relations with men that protected women at different stages of their lives.

Living with the Law : Gender and Community among the Jews of Medieval Egypt