חדש על המדף

פברואר 2022

המאמן : עקרונות המנהיגות של ביל קמפבל, המאמן האגדי של מנהיגי עמק הסיליקון

המאמן : עקרונות המנהיגות של ביל קמפבל, המאמן האגדי של מנהיגי עמק הסיליקון

אריק שמידט, ג'ונתן רוזנברג, אלן איגל

ביל קמפבל היה שותף לבניית כמה מהחברות הגדולות והמצליחות בעמק הסיליקון, ביניהן גוגל, אפל ואינטואיט – וליצירת שווי שוק של יותר מטריליון דולר. קמפבל התחיל את דרכו כמאמן פוטבול, ובהמשך שימש כמאמן, ליווה והדריך יזמים בעלי חזון כמו סטיב ג'ובס, לארי פייג' ואריק שמידט, ועשרות מנהיגי עסקים. אנשי גוגל, אריק שמידט, ג'ונתן רוזנברג ואלן איגל ראו במו עיניהם איך ביל נהג לפתח יחסי אמון, טיפח צמיחה אישית, נסך באנשים אומץ לב והדגיש מצוינות תפעולית. הוא זיהה במהירות את המתחים המתעוררים באופן בלתי נמנע בסביבות דינמיות, ועזר לפוגג אותם במיומנות. כמחווה של כבוד למאמן שליווה אותם ונפטר בשנת 2016, וכדי ללמד את הדורות הבאים ולנסוך בהם השראה, הם העלו על הכתב את עיקרי חוכמתו במדריך החשוב שלפניכם.
המאמן מבוסס על ראיונות עם למעלה משמונים אנשים שהכירו את ביל קמפבל ואהבו אותו. הוא מסביר את העקרונות שלו וממחיש אותם בעזרת סיפורים מההיסטוריה של חברות מובילות ומניסיונם של האנשים שעבדו וששיחקו עם ביל. התוצאה היא מורה דרך למנהיגים, למנהלים ולאנשי עסקים, אשר יעזור להם לבנות צוותים, ארגונים וחברות עם ביצועים מעולים וצמיחה מהירה. -- אתר המו"ל.

המאמן : עקרונות המנהיגות של ביל קמפבל, המאמן האגדי של מנהיגי עמק הסיליקון

חנוך לוין : תיאטרון הנפש העירומה במבט פסיכואנליטי

חנוך לוין : תיאטרון הנפש העירומה במבט פסיכואנליטי

עורך: חיים קפלן

פרשנות חדשנית ליצירתו של חנוך לוין מציעים פסיכולוגים בולטים בישראל. תרומתו הסגולית להבנה עמוקה של טבע האדם מודגמת בניתוח של מחזות נפלאים כמו אשכבה, מלאכת החיים, הילד חולם, הרטיטי את ליבי, חפץ, ייסורי איוב. על בסיס ניסיונם הקליני, מצביעים הפסיכולוגים על טיבם של התהליכים שאנו עוברים במהלך צפייה במחזותיו, כשאנו חשופים לראייתו הצלולה של לוין ולניסוחיו המבריקים והנוקבים, מאוימים מהשתקפות חולשותינו במראה המלוטשת שהוא מציב מולנו. לדעת הכותבים, מן הערעור על כל מה שהורגלנו לראותו כמובן מאליו, מן המצוקה והזעזוע במפגש עם הנפש האנושית בעירום מלא, מתאפשרת פתיחות לחשיבה חדשה על עצמנו ועל חיינו.
מפרקי הספר עולה שבכוחה של ההמשגה הפסיכולוגית להראות את העושר וריבוי הרבדים המוצפנים בכתיבתו של לוין. בשונה מן האופן בו היא נתפסת לא פעם, יש בה גילויי חמלה ואמון בכוחו המרפא של הדמיון. נוכחותו הרבה של המוות מאירה את ערכם של החיים הפגיעים וברי החלוף. יצירתו של חנוך לוין, מחשובי המחזאים במאה העשרים, זוכה לפרספקטיבה מקורית ומעמיקה, השופכת אור מיוחד על השאלות הקיומיות שלוין מעורר בנו. -- אתר המו"ל.

חנוך לוין : תיאטרון הנפש העירומה במבט פסיכואנליטי

הדמוקרטיה ואויביה : הדעה, העם, הריבונות

הדמוקרטיה ואויביה : הדעה, העם, הריבונות

רוני קליין

הדמוקרטיה היא המובן מאליו של חיינו כאזרחים. היא הפכה לסיסמה המבטיחה לנו שאנו "מצידה הטוב" של הציביליזציה, "נאורים" ולא "חשוכים". היא נתפסת הן כמשטר והן כסט ערכים המעצבים את אופייה וזהותה של תרבות המערב המודרני כליברלי וסובלני. מסיבה זו ממעטים לדון בה לעומק, כפי שנמנעים לרוב לקיים דיון מעמיק על היסודות המעניקים משמעות איתנה לחיינו. אבל הפילוסופיה מחויבת דווקא לשאול ולחקור את מה שנתפס כמובן מאליו, כבסיס מוצק ולא מעורער של כל חברה וחברה. רוני קליין בחר לדון בשאלת הדמוקרטיה משלוש פרספקטיבות שונות המזינות אחת את השנייה: הדעה, העם, הריבונות.
הדמוקרטיה מוגדרת מאז רוסו כ"ריבונות העם", אך מה פירוש הדבר? האם ה"עם" יכול באמת להיות "ריבון"? האם ריבונות זו אכן מולידה את הטוב שבמשטרים, כפי שהדמוקרטיה מתיימרת להיות? הספר אינו בוחל בשאלות נוקבות על אודות ריבונות העם, שאלות העולות ביחס למושג ה"דעה". שהרי הדמוקרטיה, שלטון העם, היא גם המשטר המאפשר את חופש הביטוי, כלומר את חופש הדעות. אך מהי בדיוק "דעה"? ספר זה מבקש להבין את השיח במרחב הדמוקרטי המבוסס על ריבוי הדעות. ההוגים הנידונים בו – אפלטון, הובס, רוסו, טוקוויל וקרל שמיט – התייחסו למציאות המורכבת של המרחב הדמוקרטי כמרחב פתוח המאפשר ריבוי דעות. אך מעבר לריבוי זה לעיתים מתגבשת בחברה "דעה רווחת", דעה הכופה את עצמה על כל אחד ואחד. מהו גורלם של מושגי יסוד כמו ה"אמת" וה"צדק" במשטר המקדש את הדעות ואת "ריבונות העם" כערובה למשטר טוב? ספרו של רוני קליין, אשר מתחיל ומסיים בדיון על אודות השיח הפוליטי בישראל, מבקש לעלות שאלות קשות שהמרחב הדמוקרטי מנסה להימנע מהן, שכן הן מערערות את מעמדה הקדוש של הדמוקרטיה בשיח הציבורי הישראלי בפרט והמערבי בכלל. אבל אם הפילוסופיה מחויבת לחיפוש אחר האמת, אזי ספר זה ניתן לקריאה כהקדמה לפילוסופיה פוליטית. -- אתר המו"ל.

הדמוקרטיה ואויביה : הדעה, העם, הריבונות

דלתיים סגורות לרווחה : אלימות שלטונית כלפי אמהות וילדים

דלתיים סגורות לרווחה : אלימות שלטונית כלפי אמהות וילדים

אסתר הרצוג

הספר עוסק ביחסה של המדינה כלפי אמהות הנאבקות למניעת הוצאת ילדיהן מחזקתן. הוא בוחן תהליכים של הפקעת אמהוּת ואת האמצעים המופעלים על ידי מערכות הרווחה והמשפט במהלכם. בספר נחשפת עוצמת רשויות המדינה והיעדר מנגנוני פיקוח וביקורת משמעותיים על התנהלותן. מאבקיהם של פעילות וארגונים חברתיים, לשינוי מדיניות ‘ההשמה החוץ ביתית’ ולמען השקעת משאבים במשפחה ובקהילה, נהדפים בעזרת מנגנוני השלטון וארגונים הסמוכים לשולחנו. סיפוריהן של שתי אמהות: קרן (שם בדוי), ובתיה סעדה ז”ל ושל פוליטיקאית אחת, ד”ר מרינה סולודקין ז”ל, הם הציר המרכזי של הספר. קורותיהן של קרן ובתיה רוויים בכאב, ייסורים וזעם, אך גם באומץ לב ובמסירות אין קץ לילדיהן. מעורבותה של מרינה במאבק לשינוי מדיניות הרווחה הייתה לסמל של מסירות ואומץ יוצאי דופן בזירה הפוליטית. הספר מתבסס על פעילות חברתית־פמיניסטית, מזה כשלושה עשורים, בליווי אמהות במאבקיהן נגד הפקעת אימהותן. הוא מבוסס גם על מחקר מתמשך המלווה בפעילות למען שינוי מדיניות הרווחה בסוגיית ‘ילדים ונוער בסיכון’. -- אתר המו"ל.

דלתיים סגורות לרווחה : אלימות שלטונית כלפי אמהות וילדים

העיר על הגבעה : הרפובליקה האמריקאית הצעירה : מקבץ מקורות 1826-1776

העיר על הגבעה : הרפובליקה האמריקאית הצעירה : מקבץ מקורות 1826-1776

עורכים: ערן שלו, זאב שולמן 

העיר על הגבעה מציג לקוראים את מקור הקסם והעוצמה, כמו גם את אבני הנגף, שאפיינו את ארצות הברית בראשיתה ומוסיפים להשפיע עד היום על אמריקה המודרנית. יסודותיה המדיניים, החברתיים והכלכליים של ארצות הברית נוצקו בשנות המהפכה האמריקאית (1787-1776) ובתקופת הרפובליקה האמריקאית המוקדמת (1826-1788). ספר זה מביא לראשונה תרגומים לעברית של תעודות היסטוריות מקוריות – נאומים, יומנים, קטעי עיתונות ומכתבים מחמישים שנותיה הראשונות של האומה האמריקאית. התעודות וההקדמות המבארות משקפות את ההישגים, הלבטים, המתחים וכן את הכישלונות של דור המייסדים של ארצות הברית.
כמו כן הן מדגימות את תהליכי האמריקניזציה של הגינונים ושל הלכי הרוח האירופיים, וכן את עלייתם של מאפיינים ייחודיים לארצות הברית. שערי הספר מקיפים עשרה תחומי חיים ודעת מגוונים, ומבקשים להאיר ולתאר לקוראים ולקוראות את החיוניות ואת קצב השינויים התזזיתי של החיים בארצות הברית גם לפני מימוש הפוטנציאל האדיר של המעצמה היבשתית הצעירה. ארצות הברית, אף ששורשיה נטועים באירופה, ובעיקר באנגליה, נוסדה ועוצבה בתנאים ששררו ב״עולם החדש״, הרחק מהיכלי הכוח האירופיים, כשעתידה טמון במרחבי המערב העצומים. הספר יאפשר לקוראי העברית להבין ולהעריך את מקורותיה של הדינמיות האמריקאית, כמו גם את כישלונותיה של ארצות הברית הצעירה בשנים שבהן התעצבה, ובכך יתרום להבנה טובה יותר של מעצמת העל האמריקאית בת זמננו. -- אתר המו"ל.

העיר על הגבעה : הרפובליקה האמריקאית הצעירה : מקבץ מקורות 1826-1776

מחשבות על אמנות מודרנית : פוטוריזם, סוריאליזם, נשים ומגדר

מחשבות על אמנות מודרנית : פוטוריזם, סוריאליזם, נשים ומגדר

רות מרקוס

ספרה החדש של רות מרקוס, מחשבות על אמנות מודרנית, אשר מהווה סיכום של יובל שנות מחקר, כתוב בבהירות, בחיוניות ובמלומדות מעוררת השראה. הוא כולל מאמרים במגוון נושאים בתולדות האמנות, בגישה רב-תחומית שניזונה מהרקע ומהידע הרב-תחומיים של המחברת בתולדות האמנות, בתיאטרון, באדריכלות ובמגדר. רוב המאמרים התפרסמו לאורך השנים בכתבי עת ובספרים. הספר מחולק לארבעה פרקים: הפרק הראשון כולל מאמרים בנושאים שונים באמנות המודרנית, בעיקר במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, ובאמנים כגון מונה, גוגן, טרנר וברנקוזי; הפרק השני מתמקד באמנות ובמופע הפוטוריסטיים, בעיקר באמנים בוצ'וני ובּאל̠ה; הפרק השלישי עוסק בסוגיות של נשים ומגדר באמנויות, כגון פאם פאטאל, נזילות מגדרית ודימוי האנדרוגינוס והעירום בזִקנה; הפרק הרביעי עוסק באמנים ואמניות בישראל, כגון קליר יניב, ישראל רבינוביץ, חגית שחל ועוד.
מחשבות על אמנות מודרנית הוא פרי של מחקר חלוצי שהקדים את זמנו בביקורת האמנות בישראל: תחום הפיסול המודרני למשל כמעט לא נחקר; הפוטוריזם סבל מיחסי ציבור גרועים בגלל הקשר עם הפשיזם; הקונסטרוקטיביזם היה מצוי ברובו מאחורי מסך הברזל, אף על פי שהחלו להתפרסם מחקרים על אמנים ועל יצירות שהגיעו למערב. ובאשר לחקר אמנות ומגדר: לפני מספר עשורים הוא עדיין נתפס באוניברסיטה כנושא שולי ולא ראוי למחקר אקדמי – גישה שהחלה להשתנות רק בתחילת המאה הנוכחית עם הקמת התוכנית ללימודי נשים ומגדר. למרות התפתחות המחקר הבין-לאומי במגדר באמנות, במיוחד משנות ה-80 ואילך, עדיין היו בישראל מעט מאוד מחקרים על מגדר באמנות הישראלית, והמחברת היא אחת החלוצות במחקר זה.

מחשבות על אמנות מודרנית : פוטוריזם, סוריאליזם, נשים ומגדר

קורפוס, ועוד

קורפוס, ועוד

ז'אן-לוק ננסי

מאז ומעולם מתעתע הגוף במחשבה הפילוסופית, וקורפוס של ז'אן לוק ננסי הוא הצעה לבחון את תעתועי הגוף בסמוך אך לא בכפוף לדרכים המקובלות לחשוב את הגוף. קורפוס הוא גוף, וקורפוס הוא מחשבה של גוף שמצביעה על קוצר ידו של כל ניסיון להסדיר את יחסיהם. ״זהו גופי״ אומרים הכומר והמאמין בכנסיה כשהם אוכלים מן הלחם ושותים מן היין, ובכך הופכים את היסוד המופשט לנוכח, את הרוח למה שמתקיים כגוף ובגוף. קורפוס אינו גוף שמדברים אודותיו, הוא אינו נבדל מאופן אמירתו; קורפוס גם אינו הגוף שמרכיב מציאות אנטומית למרות שהאנטומיה שלו נוכחת בכל. קורפוס אינו גוף נבדל מהמחשבה אבל גם לא גוף סמלי או נפשי. קורפוס אינו אחדות ואינו ריבוי מפורק, אבל חלקיו ואחדותו מחלחלים לכל תחומי המציאות, מבנים את עולמנו. קורפוס אינו מושא ואינו נושא; קורפוס הוא פיסות גוף שתקועות בגלגלי המחשבה, נוכחות בכל מסירה, בכל היקבעות של מובן. קורפוס הוא הגוף כמשקל, כממשות; הוא נותן סימן, הוא מותיר עקבה, צריך לנסח אותו, לסמן אותו, לנגוע בו, להיות ננגעים על ידו, לכתוב אותו. זו משימתו של קורפוס, שכן הגוף הוא מה ששוקל בעולם, במחשבה.
קורפוס הוא מהידועים מבין עשרות הספרים שננסי פרסם, והוא משרטט כמה קווי יסוד של מחשבתו סביב מושגים כמו גוף, עולם, מובן, חוש, נגיעה, ריבוי ואחדות. קורפוס הוא ספר שקשה לסווג, הן מבחינת סגנון כתיבתו הדחוס והפיוטי לעיתים והן מבחינת הנושאים שבהם הוא עוסק. זו ביקורת המחשבה באותה מידה שמדובר בפואטיקה, זו הגות פוליטית אך גם אתיקה של הזמן הזה. -- אתר המו"ל.​

קורפוס, ועוד

אינטרנטיקה : תורת השירה בעידן האינטרנט

אינטרנטיקה : תורת השירה בעידן האינטרנט

נועה שקרג'י​

איך מתמודדת השירה, אומנות עתיקה, עם שאגת האינטרנט? מי צריך כתבי עת אם אפשר להעלות שירים לפייסבוק? האם צריך להכיר שפות תכנות כדי לכתוב שיר אינטרנט? מה עושים כאשר מספר הלייקים נעשה לכרטיס כניסה לקנון הספרותי? תשובות לשאלות כגון אלו מוצגות בספר זה, המבקש לתאר ולהגדיר לראשונה את מאפייני שירת האינטרנט העברית באמצעות מושג מקורי: "אינטרנטיקה". הספר מגדיר את הפואטיקה של שירת האינטרנט באמצעות מיפוי וניתוח של מאות שירי אינטרנט שנכתבו בעברית ופורסמו בישראל, ועל פי שלושה כלים מרכזיים שנותנת הרשת בידי המשורר: כלי לתיעוד, כלי לעבודה, וכלי למשחק. "אינטרנטיקה" מציע מודל תאורטי ומתודולוגי ראשון, המצליח לנסח מערכת יחסים המשלבת את מכלול הגורמים הפועלים על השיר האינטרנטי: השפעת המאפיינים הטכנולוגיים של האינטרנט, אופן ההתנהלות של הקהילה היוצרת ומשקלה המכריע, וכמובן, יחסי צורה ותוכן בתוך היצירה האסתטית. "אינטרנטיקה" הוא מחקר בין-תחומי, המשלב התחקות אחר המאפיינים והמשמעויות של האינטרנט, בצד מחקר ספרותי העוסק בתמורות המתחוללות בשדה השירה עקב התפתחויות טכנולוגיות אלה. - כריכה אחורית.

אינטרנטיקה : תורת השירה בעידן האינטרנט

מנהל בית הספר

מנהל בית הספר

​​​​​​​​​​​​​​​​​​ג'לאל אל-י אחמד

מנהל בית הספר שפורסם ב־1958, נחשב עד היום לאחת הביקורות הנוקבות והמתוחכמות הראשונות נגד מערכת החינוך האיראנית בפרט והחברה והשלטון באיראן בכלל. מדובר בנובלה המציגה בגוף ראשון את חוויותיו של מורה במהלך שנה אחת שבה כיהן כמנהל בית ספר חדש וקטן בשולי הכרך של טהראן. זהו סיפור אוטוביוגרפי למחצה על אדם שהתפכח ממערכת החינוך האיראנית. -- אתר מכון ון ליר בירושלים.

מנהל בית הספר

עוד בעיני המתבונן : אפלה, צבע ואור ביצירותיהם של טינטורטו וקרוואג'ו

עוד בעיני המתבונן : אפלה, צבע ואור ביצירותיהם של טינטורטו וקרוואג'ו

שלמה יהודה​ 

“צבע הוא המקום שבו המוח שלנו והיקום נפגשים”, אמר הצייר פול סזאן, כלומר אנו לא רואים את כל הפרטים בשדה הראייה שלנו, אלא קולטים רק את מה שהמוח שלנו אומן לקלוט. הצייר קראווג’ו בן המאה השבע-עשרה, שבחייו וביצירתו דן הספר הזה, עיצב במידה רבה את שדה הראייה המודרני. הוא נשכח, התגלה מחדש רק במחצית השנייה של המאה העשרים, ועם שובו לתודעה שינה את הדרך שבה אנו רואים. השימוש המודרני בתאורה, באפלה ובצבע והעמדת הדמויות במרחב לשם הכוונת המבט – מקורותיהם טמונים ביצירתו. קראווג’ו היה ממשיך דרכו של צייר ונציאני כמעט לא ידוע – טינטורטו, אשר איחד בצורה מושלמת שתי מסורות ציור חשובות: את המסורת של מיכלאנג’לו, שהדגישה את הצורה, ואת המסורת של טיציאן, שהדגישה את צבע. הספר שלפניכם עוסק אפוא באפלה, צבע ואור ביצירותיהם של קרוואג’ו ושל טינטורטו ובתוך כך מתבונן בנושאים האלה מנקודות מבט של דת, אומנות, תולדות האומנות, היסטוריה, פסיכולוגיה, בלשנות, מדעי המוח ואלכימיה. בספר נשזרים גם דיונים על אודות השפעת “רוח התקופה” על יצירותיהם של השניים ועל התשובה שהם נתנו לשאלה בדבר היחסים שבין העולם הרוחני לעולם החומרי. כל צייר נתן תשובה אחרת לקשר שבין קודש לחול. -- אתר המו"ל.

עוד בעיני המתבונן : אפלה, צבע ואור ביצירותיהם של טינטורטו וקרוואג'ו

המצאת החינוך : קריאה בספרי יאן עמוס קומניוס

המצאת החינוך : קריאה בספרי יאן עמוס קומניוס

גיל גרטל​

מהפכת בתי הספר התרחשה במאה ה-16, העת החדשה המוקדמת, על רקע ראשית ההומניזם והמהפכה המדעית. היא דרשה השכלה כללית בכל תחומי הדעת והיצירה, לכל הילדות והילדים ללא יוצא מן הכלל, ובחינם מטעם המדינה. יאן עמוס קומניוס, שנולד בשנת 1592 בצ'כיה, לקח על עצמו מבחירה וכשליחות, להתאים את החינוך לדרישות החדשות. הוא לא המציא את החינוך במובן של ליווי וחניכה של ילדים בידי מבוגרים, אבל הוא כן המציא את החינוך המוסדר והמתוכנן, שניתן מטעם המדינה לכל הילדות והילדים.
קומניוס היה הראשון שהגדיר את שלבי ההתפתחות של הילדים והילדות, לאורך הרצף: תפיסה חושית, ידע, הבנה ושיפוט. הוא הרכיב בהתאם רצף הוראה החל מחינוך והוראה בידי ההורים (עד גיל 6), שלושה בתי ספר עוקבים (מגיל 6 עד 24) ולמידה עצמית בבגרות. בכוח יכולתו להגות רעיונות גדולים, לפרקם לפרטי הפרטים ולארגנם יחד מחדש, הוא היה הראשון להגדיר את ארגון הלימודים, את תוכניות הלימודים ואת דרכי ההוראה. בין חידושיו: "הבית הוא בית הספר הראשון", "בית הספר האמיתי – משחק טהור", בית הספר כסדנה לאנושיות" ו"בית הספר כגן עדן קטן". מעל הכול הוא עיצב את אומנות ההוראה ככזאת המאפשרת ותומכת בהתפתחות החופשית של האדם. ההוראה היא מתוכננת, אבל הלמידה היא חופשית: ""חשוב עד מאוד שבני אדם יבינו את הדברים לאמיתם, וילמדו ויֵדעו כיצד לבחור או להיפטר מהם בקלות על פי חפצם. כך יובטח שיישמר צלם האל בבני האדם, שכן חופש הבחירה יישאר תכונתם הבולטת. אם הוא ייעלם, ובני אדם ייאלצו להכניע את רצונם לשיפוט חיצוני, במקום רצון נקבל אי-רצון ובמקום אדם נקבל אי-אדם." -- אתר המחבר.

המצאת החינוך : קריאה בספרי יאן עמוס קומניוס

יום-יום : סיפורים של עשרה יומנים ושל עשרים עיתונאים בולטים בארץ מאז הופעת היומן הראשון ב-1908

יום-יום : סיפורים של עשרה יומנים ושל עשרים עיתונאים בולטים בארץ מאז הופעת היומן הראשון ב-1908

מרדכי נאור

הספר "יום-יום" מבקש לספר את סיפורן של ארץ ישראל עד תש"ח ושל ישראל מאז ועד השנים האחרונות באמצעות עשרה יומונים שתיארו מה התרחש כאן, ובה בעת הטביעו את חותמם על בני אדם, מאורעות ותהליכים. היו ימים שהמושג "כתבו בעיתון" נחשב כמעט יצוק בסלע. קורותיהם של העיתונים מאפשרים לקורא בן-זמננו להציץ אל ההיסטוריה שלנו בהתהוותה. בהרחבה מתוארים כאן, לפי סדר הופעתם היומונים "הצבי/האור", "הארץ", "דואר היום", "דבר", "הבוקר", "הצופה", ידיעות אחרונות", "על המשמר, "מעריב" ו"חדשות". רק שלושה מעשרת היומונים האלה שרדו עד היום. האחרים נכנעו לקשיים כלכליים, מיעוט קוראים ומודעות, ובייחוד לחדירתם של אמצעי התקשורת החדשים כגון הטלוויזיה, האינטרנט ושאר האמצעים הדיגיטליים. אלה מביאים את החדשות והידיעות במהירות גדולה, ולעומתם משולים העיתונים המודפסים לצב. האם תצליח התקשורת המודפסת בארץ ובעולם במאבק ההישרדות שלה? ימים יגידו. פרק בספר יוחד לעשרים עיתונאים בולטים, שהיו ציר מרכזי במכונת העיתונות בארץ במשך המאה העשרים. -- אתר המו"ל.

יום-יום : סיפורים של עשרה יומנים ושל עשרים עיתונאים בולטים בארץ מאז הופעת היומן הראשון ב-1908

היסטוריה, דת ותרבות יהודית

היסטוריה, דת ותרבות יהודית

זאב ז'בוטינסקי

בכרך זה מקובצים מאמריו של זאב ז'בוטינסקי העוסקים בהיבטים ההיסטוריים, הדתיים והתרבותיים של היהדות, מחולקים לשלושה מדורים בהתאם לנושא המרכזי של כל מאמר. המאמרים משקפים את שטחי התעניינותו הרחבים של ז'בוטינסקי ואת המקורות הפילוסופיים, הספרותיים וההיסטוריים שבהם נעזר בגיבוש עמדותיו, וכמו כן את התפתחות הגותו בעניינים אלו והשינויים שחלו בה לאורך השנים. מעבר לשינויים בולטת יציבות תפיסתו בדבר זיקתן ההדדית של היהדות ותרבות המערב, ובדבר תפקידה ההיסטורי של הדת בשימור הזהות הלאומית בגלות. היצירות המובאות בכרך זה נכתבו ברובן ביידיש וברוסית ורק מיעוטן בעברית. כשליש מהמאמרים בכרך רואים אור בעברית בפעם הראשונה
מכון ז'בוטינסקי בישראל הוקם כדי לטפח ולהפיץ את מורשת זאב ז'בוטינסקי והתנועה הלאומית, ולעודד את ההתעניינות והמחקר בהן. במסגרת המכון פועלים הארכיון והמוזיאון של תנועת ז'בוטינסקי על כל ענפיה, פעולותיה, ארגוניה, מוסדותיה, עיתוניה ואישיה. המכון מוציא לאור את כתבי ז'בוטינסקי ואיגרותיו, וכמו כן ספרי מחקר העוברים שיפוט אקדמי וספרי עדות. -- כריכה אחורית.

היסטוריה, דת ותרבות יהודית

כולנו יצורים פילוסופיים : על אומנות הפילוסופיה היישומית לחיים טובים

כולנו יצורים פילוסופיים : על אומנות הפילוסופיה היישומית לחיים טובים

שלומי ששון

די מפתיע, אבל רבים מאיתנו אינם ערים לפוטנציאל של הפילוסופיה לעזור לנו בחיים. חוכמת הפילוסופיה – אימּה ומולידתה של הפסיכולוגיה – היא רבת עוצמה עבור מי שבוחר להכיר אותה אפילו במעט. השימוש התרפויטי בפילוסופיה הוא עתיק יומין, ובמידה רבה לשמו היא הפציעה לעולם. למרות זאת, רובנו שכחנו מה היו מטרותיה המקוריות: לספק הכוונה ועזרה בחיי היומיום שלנו, לסייע בבניית חוסן נפשי, בהתפתחות אישית ובשיפור ההתמודדות עם חיינו. למרות הייעוד הישן והטוב הזה של הפילוסופיה, מושג הייעוץ הפילוסופי חוּדש רק בשנות השמונים של המאה הקודמת. מרצה לפילוסופיה בשם אכנבאך (Achenbach) זיהה את ההחמצה של העידן המודרני שבו נשתכח ייעוד זה, ופתח קליניקה פילוסופית בגרמניה.
חוט דק, אך בלתי ניתן לפרימה, מקשר בין פילוסופיה לבין החיים עצמם, בין הגות על הקיום וטבע האדם לבין אתגרי היומיום של כולנו. הפילוסופיה המעשית והיישומית (Practical Philosophy) מציעה לבחון את המשמעויות והערכים האישיים שלנו, את תבניות המחשבה, את מה שראוי בעינינו ומה שאינו, ואת נורמות ההתנהגות והמוסר שלנו (כולנו יצורים פילוסופיים). לא אחת היא גם מצביעה על חיבור וקשר בין הפילוסופיה האישית הזו שלנו לבין מחשבתם מאירת העיניים של פילוסופים אמיתיים בהיסטוריה האנושית.
הפילוסופיה המקורית אינה אלא חוכמה אשר נוצרה ונולדה כדי להקל עלינו. כאשר צוללים לתוכה מוצאים בה אסתטיקה, נשגבות ורוממות רוח; מכאן אפשר אולי לשאול: מהי הפילוסופיה אם לא שירה. ספר זה נועד לעורר את המודעות לעולם הפילוסופיה לנפש, להעמיק את ההיכרות עימו ולבחון אתגרים רווחים המעסיקים את כולנו – התמודדויות הקשורות באהבה, ביחסים, בתכלית ומשמעות, במוות ואובדן, במציאות ופרשנות, בבנייה עצמית ושלמות פנימית ועוד. אתגרים אלה הם בעלי הקשרים פילוסופיים עמוקים המאפשרים שגשוג, התפתחות אישית והתמודדות טובה, שמחה ושלמה יותר עם חיינו. -- אתר המו"ל.

כולנו יצורים פילוסופיים : על אומנות הפילוסופיה היישומית לחיים טובים

מחקרים במקרא ובמגילות

מחקרים במקרא ובמגילות

גרשון ברין

ספר זה כולל עשרים וששה פרקים בחמשה חלקי משנה: מקרא כללי, ענייני נוסח, עיוני נוסחאות ולשון, סוגיות בפרשנות ודיונים במגילות מדבר יהודה. -- כריכה אחורית

מחקרים במקרא ובמגילות

פרשנות פסיכולוגית של הנאציזם לסוגיה : מחקרים על טבע ואופי המשטר הטוטליטרי

פרשנות פסיכולוגית של הנאציזם לסוגיה : מחקרים על טבע ואופי המשטר הטוטליטרי

אביהו זכאי​

פרשנות פסיכולוגית של הנאציזם לסוגיה דן בשורת חיבורים של מלומדים יהודים-גרמנים, אשר ניסו להתחקות אחר הפתולוגיה של הרוח הנאצית: וילהלם רייך, פסיכולוגית ההמונים של הפשיזם (1933) ; אריך פרום, מנוס מחופש (1914) ; זיגפריד קרקאואר, מקליגרי להיטלר: היסטוריה של הסרט הגרמני (1947) ; ואריך נוימן: פסיכולוגיית-המעמקים ומוסר חדש (1949). בעבר נבחנה המורשת האישית של כל אחד ואחד מהם, אך עד כה חיבורים אלה לא היוו נושא לבחינה השוואתית של מטרותיהם המשותפות. עד עתה, התוכן וצורת המחקר הפסיכולוגי שלהם את הנאציזם והפשיזם לא נדונו בצורה השוואתית, משמעותית ושיטתית. כולם היו שותפים בתחושת הנחיצות והדחיפות המשתקפת בחיבורים אלה. כולם חשו, כלשונו של הסופר הרמן ברוך, ש"הזמן ניצב על חודו של סכין" (1945). -- כריכה אחורית.​​

פרשנות פסיכולוגית של הנאציזם לסוגיה : מחקרים על טבע ואופי המשטר הטוטליטרי

רק חיבוק : אהבה אחרי 70

רק חיבוק : אהבה אחרי 70

עמיה ליבליך​

זה התחיל בפיסת רכילות: לאחד החבר'ה הקבועים בים, בן 70 פלוס, יש חברה חדשה! זה המשיך בשיחה: "מה אתם אוהבים לעשות ביחד? לבשל? לטייל? ללכת לקולנוע? מה בעצם רוצים חברים בגיל שלנו?" "להגיד את האמת - רק חיבוק!" ואז עמיה ליבליך הבינה מה היא עומדת לחקור הפעם. זוגיות אינה רק עניין של צעירים. גם בני הגיל השלישי מחפשים פרטנר או פרטנרית. פעילים באתרי היכרויות, משתדכים דרך חברים, מתחברים בחוג טיולים או בדיור מוגן, נתקלים במכרים מן העבר ופתאום יש קליק. אבל בגיל הזה, כשכל תחנות החיים המשמעותיות כבר מאחור, לזוגיות, בוודאי חדשה, יש צבעים שונים לגמרי. את הצבעים האלה מגלה ליבליך בסדרת ראיונות אישיים עם נשים וגברים שחווים - או חוו - זוגיות מאוחרת. הצעירה שבהם כמעט בת 70, המבוגר ביותר כמעט בן 95. הנושאים שעולים נידונים בגילוי לב. אהבה, פשרה, בדידות, קרבה, התאמה, אכזבה, מיניות, הזדקנות, אובדן, תיקון, וגם מה אומרים הילדים ואיך זה עובד עם הנכדים. בזה אחר זה נפרסים סיפורים מרגשים ומעוררי מחשבה. בזו אחר זו נפרסות מערכות יחסים תוססות, מורכבות, חלקן כואבות, רובן משמחות. -- כריכה אחורית.

רק חיבוק : אהבה אחרי 70

דקדוק עברי באשכנז בראשית העת החדשה : תורת הלשון של ר' זלמן הענא

דקדוק עברי באשכנז בראשית העת החדשה : תורת הלשון של ר' זלמן הענא

יהונתן וורמסר

ר' זלמן הענא (1756-1687) היה מגדולי חכמי הדקדוק העברי של זמנו. משנתו הדקדוקית מיוסדת על עיון מעמיק, על חשיבה מקורית ועל מוכנות לבחון מחדש מוסכמות רווחות. לספרי הדקדוק שפרסם נודעה השפעה רבה על חכמים שבאו אחריו. בין חכמים אלה נמנים גם כמה מן האישיים המרכזיים שפעלו ללימודה ולשכלולה של הלשון העברית בתקופת ההשכלה בגרמניה. רז"ה עסק גם בהגהה של נוסח התפילה על פי עקרונות דקדוקיים. גם בשדה זה נודעה השפעה לפעילותו, וכמה מן השינויים שהציע בהגהותיו נכנסו לנוסח התפילה האשכנזי. ספר זה מציע תיאור מקיף וממצה של משנתו הדקדוקית של רז"ה ושל השפעותיה על תורת הלשון ועל נוסח התפילה בדורות שלאחריו. מאחר שמקורותיו העיקריים הם ספרי חוכמת הלשון העברית מימי הביניים, נסקרים בסוגיות רבות שבספר דברים של מדקדקי ימי הביניים הנוגעים לסוגיה, ובכך נמצא נשכר גם מחקר תורתם של אלה. -- כריכה אחורית.

דקדוק עברי באשכנז בראשית העת החדשה : תורת הלשון של ר' זלמן הענא

Jewish and Arab childhood in Israel : contemporary perspectives

Jewish and Arab childhood in Israel : contemporary perspectives

Edited by Einat Baram Eshel, Wurud Jayusi, Ilana Paul-Binyamin, and Eman Younis 

This book is a result of the growing public and academic interest in the variety of childhoods that take place side by side in the multicultural state of Israel, despite its tiny geographical dimensions. In a collection of groundbreaking articles, the book describes various features of Israeli childhoods – in the present and recent past – in both Arab and Jewish societies. The first section of the book - 'Childhood and Environment in Israel' - addresses the various spaces in which childhood practices occurred and still occur in Israel – the intimate home environment, the educational environment, playgrounds, and many others. The second section – 'Childhoods and Power Structures in Israeli Literature' illuminates the perceptions and images of childhood, and describes the extensive and heterogenic variety of childhood representations in Jewish and Arab literature. -- Publisher's website.

Jewish and Arab childhood in Israel : contemporary perspectives

אולי נפלה טעות? : התיאוריה של המשפט החוזר וניתוח פרשת זדורוב

אולי נפלה טעות? : התיאוריה של המשפט החוזר וניתוח פרשת זדורוב

דורון מנשה ואיל גרונר 
 
כיצד הודה רומן זדורוב בפני המדובב תחת איום, אולם הדבר לא הוזכר בפסק הדין של בית המשפט העליון בעניינו? כיצד הרשיעו הערכאות השיפוטיות את זדורוב בין השאר על בסיס ראיות בדבר אופיו הרע של זדרוב בניגוד לכלל יסוד משפטי האוסר זאת? כיצד בחומר הראיות שהוצג בפסקי הדין בעניינו של זדורוב הושמטו לעיתים מרכיבים הקיימים בחומר הראיות הגולמי והמחלישים את כוחו המפליל ? בספרם של דורון מנשה ואיל גרונר "אולי נפלה טעות" מציגים המחברים ניתוח של אחת הפרשות הפליליות הידועות והמסעירות-פרשת זדורוב ורצח תאיר ראדה ז"ל. זאת תוך חשיפת ראיות חדשות שלא באו לידי ביטוי בפסקי הדין ובשיח הציבורי ותוך יישום של תיאוריות חדשניות של הספק הסביר והמשפט החוזר. המחברים מציגים מהלך שמסקנתו היא שיש לקבוע משפט חוזר לרומן זדורוב. חלקו הראשון של הספר הוא תיאורטי ובו מציגים המחברים תיאוריה פורצת דרך על המשפט החוזר תוך יישום של גישתם החדשנית שהוצגה בספרם הקודם "מהות הספק הסביר" (הוצאות נבו), גישת אסטרטגיית ההכרעה הכללית. בחלק זה מציגים המחברים ניתוח מקיף על מכלול ההיבטים של המשפט החוזר ומציעים מבחנים שונים לסוגים שונים של סיטואציות, כמסגרת להחלטה האם לקבל או לדחות בקשה למשפט חוזר. -- אתר נבו.​

אולי נפלה טעות? : התיאוריה של המשפט החוזר וניתוח פרשת זדורוב

ראיית הזיהוי : ניתוח כשלים והצעת מודל לגישה חדשה

ראיית הזיהוי : ניתוח כשלים והצעת מודל לגישה חדשה

נגה שמואלי-מאייר 

בשלהי 2003, בעת שעבד בשיפוצים בבית בכפר קאסם, פתח נידאל סולטן את הדלת לאדם שירה בו - ופצע אותו. ראשיד שאתיווי הואשם בירי ובעבירה של גרימת חבלה חמורה. הראיה היחידה שהובילה להרשעה הייתה זיהויו באלבום תמונות על-ידי סולטן. ד"ר נגה שמואלי-מאייר בכובעה הקודם ניהלה את מאבקו המשפטי של שאתיווי מטעם הסנגוריה הציבורית, ולאחר שהביאה לזיכויו בבית המשפט העליון, החליטה להעמיק בסוגיית ההרשעה על סמך ראיית זיהוי בלבד. בספר המרתק "ראיית הזיהוי" ייחשף הקורא למחקר פורץ דרך, שבו דנה שמואלי-מאייר לעומק בסוגי מסדרי הזיהוי השונים, צוללת לעומקן של הנחיות המשטרה, ומנתחת באזמל מנתחים את ראיית הזיהוי מהזווית השיפוטית. בספר מציגה המחברת את הבעייתיות הטמונה בראיה זו, תוך שהיא מעמידה הנחות בסיס משפטיות שהיא מחלצת מהפסיקה אל מול הנחות מדעיות שמבוססות על הספרות של טובי החוקרים בעולם בתחום הזיכרון האנושי והפסיכולוגיה הקוגניטיבית. מה השפעת הגורמים המערכתיים על אמינות הזיהוי (למשל סוג המסדר, ההוראות, האזהרות, המשוב שמקבל העד המזהה מעורך המסדר)? ומה השפעת גורמים חוץ־מערכתיים (למשל אישיותו של העד, מוצאו, משך וטיב החשיפה שלו לאירוע הנחקר, המרחק בינו לבין מושא הזיהוי; התאורה במקום)? המחברת מוכיחה שבשלה השעה לרפורמה מקיפה, ומציעה מודל משפטי חדש שיעוגן בחוק – וימנע, או למצער יצמצם הרשעת חפים מפשע שכנגדם עומדת ראיית זיהוי יחידה. לאור ממצאי המחקר הוזמנה המחברת לוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן בראשות השופט (בדימ') י' דנציגר שאף אימצה לאחרונה חלק מהמלצותיה בדוח הביניים שהגישה לשר המשפטים. -- אתר נבו.

ראיית הזיהוי : ניתוח כשלים והצעת מודל לגישה חדשה

ספר גבריאלה שלו : עיונים בתורת החוזה

ספר גבריאלה שלו : עיונים בתורת החוזה

עורכים: יהודה אדר, אהרן ברק, אפי צמח 

פרופסור גבריאלה שלו היא אחת המשפטניות, החוקרות והמורות הבולטות והמוערכות ביותר בישראל. בעשייתה האקדמית ובפועלה החינוכי תרמה פרופסור שלו תרומה אדירה להתפתחות המשפט הישראלי. בכתביה ובפירושיה מאירי העיניים, הכוללים ספרים ומאמרים רבים, פיתחה ועיצבה פרופ' שלו את דיני החוזים והניחה מסד איתן לניתוחם, להבנתם וליישומם. השפעתה המעצבת על המשפט הישראלי בכלל ועל דיני החוזים בפרט היא כה עמוקה עד שלא ניתן להתייחס לתחומים שבהם פעלה מבלי שנוכחותה תורגש. ספר גבריאלה שלו הוא אות של הוקרה ואהבה לפרופסור שלו. לעריכתו חברו יחד נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אהרן ברק, מורה וחבר יקר של כלת המפעל ושניים מתלמידיה ועמיתיה הקרובים, יהודה אדר ואפי צמח. הספר כולל מאמרים רבים, פרי עטם של מיטב הכותבים, בהם החוקרים המובילים ביותר בתחום החוזים ושופטי בית המשפט העליון.‏ -- ‏א‏תר ‏נ‏בו.

ספר גבריאלה שלו : עיונים בתורת החוזה

‏משפטיך למדני : ניצני הלמדנות המשפטית בספר 'מנחת חינוך' ואצל מחברו ר' יוסף באב"ד

‏משפטיך למדני : ניצני הלמדנות המשפטית בספר 'מנחת חינוך' ואצל מחברו ר' יוסף באב"ד

מיכל טיקוצ'ינסקי 

"הספר מנחת חנוך שנדפס לראשנה בלמברג בשנת תרכ"ט, שינה את פני עולם הלמדנות. הוא סלל אפשרויות לימוד חדשות ושימש תשתית ללמדנות הבריסקאית שפשטה לאחר פטירת מחברו, ר' יוסף באב"ד. מאז נדפס עד היום הוא ספר אהוב ונפוץ, הן בין חובשי ספסלי בית המדרש והן בקרב בעלי בתים. כוחו ביצירתיות המופלאה של מחברו וביכולתו לברר ולבחון כל הנחת יסוד. הספר "משפטיך למדני" הוא בבחינת מבוא למנחת חינוך. הוא מתחקה אחר קווי היסוד של דרך הלימוד הייחודית הגלומה בו מאפיין את שיטתו הלמדנית. הספר מתאים לכל לומדי המנחת חינוך ואוהביו." -- אתר נבו.

‏משפטיך למדני : ניצני הלמדנות המשפטית בספר 'מנחת חינוך' ואצל מחברו ר' יוסף באב"ד

כיצד לשבור את שלשלאות השופט? : עריכת ביקורת שיפוטית שגרתית, נסיינית וממוקדת-פתרון בערכאות הדיון הפליליות

כיצד לשבור את שלשלאות השופט? : עריכת ביקורת שיפוטית שגרתית, נסיינית וממוקדת-פתרון בערכאות הדיון הפליליות

שגיא אשכנזי 

"ספר זה מציע תפיסה חדשנית במשפט הפלילי, אשר ביסודה הטענה כי ראוי שהשופטים הפליליים בכל הערכאות יפעלו במודל של "שפיטה נסיינית ממוקדת-פתרון", נוסף על תפקידם השיפוטי המסורתי, באמצעות שימוש בכלי הביקורת השיפוטית על פעולות ממשל ועל מנת להגשים באופן הטוב ביותר את מטרות המשפט הפלילי. בהתאם לתפיסה זו, חובתו של השופט הפלילי בכל ערכאה תהא לערוך ביקורת שיפוטית שגרתית ורגילה על פעולות ממשל אשר מהוות מעשה הפרה של החוק או פגיעה בזכויות יסוד. לשופט תהיה נתונה הסמכות ואף החובה לעורר מיוזמתו דיון במעשה ההפרה, גם אם זה לא התבקש על-ידי מי מהצדדים או אף אם הדבר אינו דרוש לשם קביעת אשמתו או חפותו של הנאשם. זאת, במקרים שבהם השופט סבור כי עריכת ביקורת שיפוטית חיונית על מנת להגשים את אחת ממטרות המשפט הפלילי: קידום החברה והבטחת שלומה מפני ביצועם של מעשי עבירה; קביעת חפותם או אשמתם של הנאשמים; הגנה על זכויות אדם ושלטון החוק ובפרט הגנה על זכויות נאשמים, חשודים, אסירים ועצורים. הספר חושף את השורשים אשר נטועים היטב במסורת המשפטית ובכתיבה האקדמית, המאפשרים לבסס את סמכותו של השופט לערוך ביקורת שיפוטית ולמלא בכך את החלל התרופתי הקיים במשפט הפלילי, תוך שהשופטים צועדים על קרקע בטוחה. בכך יתאפשר לכל שחקני המשפט הפלילי להעלות בפני ערכאת הדיון טענות חוקתיות בזמן אמת ובכל שלביו של ההליך הפלילי, ולעתור למתן סעדים יצירתיים וחדשניים כנגד כל זרועותיה של הרשות המבצעת הקשורות להליך הפלילי." -- אתר נבו.

כיצד לשבור את שלשלאות השופט? : עריכת ביקורת שיפוטית שגרתית, נסיינית וממוקדת-פתרון בערכאות הדיון הפליליות

ספר יעקב וינרוט

ספר יעקב וינרוט

עורכים ראשיים: גרשון גונטובניק, אבי וינרוט וחיים זיכרמן 

ביום ז' בחשוון ה'תשע"ט (16.10.18) הלך מעמנו ד"ר יעקב וינרוט ז"ל. ד"ר וינרוט היה מבכירי בניה של הקהילה המשפטית בישראל. הוא ידע את רזיו של עולם המשפט בכל רבדיו. הכול הכירו בכך שהיה אומן הליטיגציה - עתיר ברק, ומעשה העמדת הטיעון וניהול ההליך זוקק על ידו למעשה אמנות. הוא ליווה את בכירי המהלכים בעולם העסקי ובעולם הפוליטי ברגעי ההתרוממות והשפל, לצד לקוחות רבים מספור שעניינם האישי נגע בו. ובכל חייו הבוגרים שימש כגשר בין העולם התורני בו גדל ובו צעד, לבין העולם הגדול אותו כבש. הוא ניחן בסקרנות אינטלקטואלית נדירה, ורדף חכמה ודעת. נפש האדם וחידת הקיום האנושי הסתור ומשמעותו אתגרה אותו, ואף שמשה נושא להרצאתו האחרונה, שבועות ספורים לפני מותו. ד"ר וינרוט נגע בחייו ברבים, וגם בנו העורכים, שהכרנו אותו ואהבנו אותו. נוכח מחויבותו למילה ולהגות, חשבנו שראוי יהיה להעמיד לזכרו גל עד בדמות אסופת מאמרים פרי עטם של כותבים מתחומים שונים, ובהם המשפט, הפילוסופיה וההגות התורנית, שהיו קרובים לליבו. הספר כולל דברים לזכרו מצד מוקירי זכרו, ואת סיפור חייו המתאר את הצמתים שעבר מלידתו במחנה עקורים בגרמניה, עבור בנתניה, בלימודיו התורניים, בשירותו הצבאי ובתחנות השונות בחייו המקצועיים הבוגרים. כמו כן הוא כולל חמישה שערים: המשפט הציבורי והחברה הישראלית, המשפט הפלילי, משפט עברי והלכה, אתיקה משפט ומוסר והרצאתו האחרונה. בשערים שובצו גם כתבים פרי עיטו המבטאים את רעיונותיו, אומנותו ואמנותו, בהם בא לידי ביטוי סגנונו הייחודי.‏ -- ‏א‏תר ‏נ‏בו.

ספר יעקב וינרוט

שיחות על מחקר איכותני

שיחות על מחקר איכותני

עורכות: מיה לביא-אג'אי ודורית לביא טובין

המתודולוגיה האיכותנית תופסת בשנים האחרונות מקום יותר ויותר מרכזי באקדמיה בכלל ובאקדמיה הישראלית בפרט. באוהל הרחב של המחקר האיכותני שוכנות במקביל מגוון פרדיגמות, תפיסות, פרקטיקות ושיטות מחקר. אין "שומרים" בכניסה, וכולם מוזמנים לקיים שיח פנימי כדי לפתח קהילה איכותנית האוחזת במגוון מתודולוגיות ואפיסטמולוגיות. השיח בקרב חוקרים איכותניים הוא הנושא והמטרה של ספר זה.המאמרים באסופה זו מבקשים לקדם שיח מתודולוגי ומודעות מחקרית ולעורר שאלות יותר מאשר תשובות. שיח כזה עם חוקרות וחוקרים איכותניים מאפשר אתנחתא לחשיבה ולבירור סוגיות ייחודיות של מחקר איכותני בשדה המדע ושל האחריות האתית והמתודולוגית שלנו כחוקרים.
הספר מציג שיחות על מחקר איכותני במובן הרחב ביותר של המושג, ובכך הוא משמיע קול מקורי וחדשני בקרב הספרות המקצועית בתחום זה. עם המשתתפים בשיחות הללו נמנים מגוון רחב של בולטי החוקרים האיכותניים בארץ, המציעים לא רק הנחיות וכללים לביצוע מחקרים איכותניים, אלא תובנות וכלים הנובעים מניסיונם האישי ומעוגנים בדוגמאות מחקריות ובהקשר תאורטי, אפיסטמולוגי ומתודולוגי רחב. השיחות נערכות בין חוקרים לבין עצמם, בין חוקרים לחוקרים ובין חוקרים ומשתתפי המחקר. ספר זה מיועד לכל המתעניינים במחקר איכותני, לאלה שרק החלו לחקור ולאלה שניסיונם במחקר רב, ולכל המבקשים להעמיק את ההבנה המתודולוגית במגוון שיטות מחקר איכותניות. -- אתר המו"ל.

שיחות על מחקר איכותני

לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה

לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה

רביב רייכרט​ ​ 

החינוך הדמוקרטי הוא שיטה חינוכית חדשנית ורלוונטית שהופיעה בארץ ובעולם במהלך המאה שעברה. מאז הופעתם השפיעו בתי הספר הדמוקרטיים ושיטת החינוך הדמוקרטית במידה ניכרת על מערכת החינוך, והשיטה והשפעתה נדונו ונחקרו. הספר מזמין את הקוראים למסע שיבחן את החינוך הדמוקרטי בהקשר חדש, הֶקשר של אזרחות, חברה ותרבות דמוקרטיות. על בסיס האמונה שבכוחו של החינוך לשנות ולבנות, הספר מבקש לבחון את השאלה: איך החינוך הדמוקרטי יכול לעצב אדם וחברה דמוקרטיים? המסע הזה של התמודדות עם השאלה יתקיים בשלושה שבילים: חינוכי, חברתי ואוניברסלי. הפסיעה בשבילים הללו תחבר את החינוך הדמוקרטי לשתי תפיסו​ת חשובות בשיח הדמוקרטי העכשווי – הדמוקרטיה ההשתתפותית והקיימוּת, ותזמן מפגש עם הסוגיות המרכזיות שהדמוקרטיה עוסקת בהן כיום. -- מעטפת אחורית. "החינוך הדמוקרטי הוא שיטה חינוכית חדשנית ורלוונטית שהופיעה בארץ ובעולם במהלך המאה שעברה. מאז הופעתם השפיעו בתי הספר הדמוקרטיים ושיטת החינוך הדמוקרטית במידה ניכרת על מערכת החינוך, והשיטה והשפעתה נדונו ונחקרו. הספר מזמין את הקוראים למסע שיבחן את החינוך הדמוקרטי בהקשר חדש, הֶקשר של אזרחות, חברה ותרבות דמוקרטיות. על בסיס האמונה שבכוחו של החינוך לשנות ולבנות, הספר מבקש לבחון את השאלה: איך החינוך הדמוקרטי יכול לעצב אדם וחברה דמוקרטיים? המסע הזה של התמודדות עם השאלה יתקיים בשלושה שבילים: חינוכי, חברתי ואוניברסלי. הפסיעה בשבילים הללו תחבר את החינוך הדמוקרטי לשתי תפיסות חשובות בשיח הדמוקרטי העכשווי – הדמוקרטיה ההשתתפותית והקיימוּת, ותזמן מפגש עם הסוגיות המרכזיות שהדמוקרטיה עוסקת בהן כיום." -- מעטפת אחורית.​​

לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה

אני הולך לקרוע את העיר : פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו

אני הולך לקרוע את העיר : פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו

פנינה טרומר, אבי גבורה, רמה מנור​ ה

ספר 'אני הולך לקרוע את העיר: פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו' מתמקד בתזוזות הסמנטיות והקטגוריאליות שחלו בשלושה צמדים מייצגים של פועלי תנועה: יצא והוציא; בא והביא; הלך והוליך. הגישות הבלשניות ​ שעליהן מתבסס הספר הן גישת הסמנטיקה הגנרטיבית ותיאוריית הסמנטיקה הקוגניטיבית שלפיה משמעותה של מילה מבוססת על האופן שבו הדוברים משתמשים בה בהקשר טקסטואלי ונסיבתי. -- מעטפת אחורית. "הספר 'אני הולך לקרוע את העיר: פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו' מתמקד בתזוזות הסמנטיות והקטגוריאליות שחלו בשלושה צמדים מייצגים של פועלי תנועה: יצא והוציא; בא והביא; הלך והוליך. הגישות הבלשניות שעליהן מתבסס הספר הן גישת הסמנטיקה הגנרטיבית ותיאוריית הסמנטיקה הקוגניטיבית שלפיה משמעותה של מילה מבוססת על האופן שבו הדוברים משתמשים בה בהקשר טקסטואלי ונסיבתי." -- מעטפת אחורית.​

אני הולך לקרוע את העיר : פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו

"ללכת בין הטיפות" : אסופת מחקרים על השותפות בין הורים למורים

"ללכת בין הטיפות" : אסופת מחקרים על השותפות בין הורים למורים

עורכים: עידית טבק ויצחק גילת

מעורבות הורים בגני ילדים ובבתי ספר התחזקה מאד בשנים האחרונות, ויש לה כיום השפעה דרמטית על המתרחש בכל רמותיה של מערכת החינוך. לנוכחות הגוברת של הורים בשדה החינוך יש שני צדדים מנוגדים: מצד אחד, מעורבות הורים מספקת למערכת החינוך הון חברתי העשוי לקדם את איכות החינוך בכל הממדים – הפדגוגי, הרגשי החברתי, המוסרי והערכי. מצד שני, מעורבות הורים היא מקור למתח, למאבקי כוח ולתסכול עמוק של צוותי חינוך עד כדי סירובם לקבל תפקידי ניהול ופרישתם ממקצוע ההוראה. אחת הדרכים להתמודד עם תופעה מורכבת זו היא איסוף מידע מחקרי שיסייע לניצול יעיל יותר של הרווחים הגלומים במעורבות ההורים. ספר זה מביא בפני הקוראים אוסף מחקרים שערכו חוקרים וחוקרות ממכללת לוינסקי, הנוגעים לממשק שבין הורים ומערכת החינוך. מחקרים אלה מאירים את הסוגיה של מעורבות הורים ממגוון נקודות מבט וביניהן של הורים, של גננות ומורים, של צוותים בחינוך המיוחד, של מנהלים ושל פרחי הוראה. אנו מאמינים, כי כל השותפים במלאכת החינוך עשויים למצוא עניין בידע המוצע להם בספר ולהפיק ממנו תועלת.. -- מעטפת אחורית.​​

"ללכת בין הטיפות" : אסופת מחקרים על השותפות בין הורים למורים

נפרדנו כך : על ההחלטה של נשים וגברים ליזום גירושין

נפרדנו כך : על ההחלטה של נשים וגברים ליזום גירושין

יעל הרשקוביץ

ההחלטה להתגרש תופשת מקום גדל והולך בעולם המערבי לנוכח העלייה המשמעותית במקרי הגירושין. הספר נפרדנו כך חוקר את התהליך המורכב שעוברים נשים וגברים בדרך להחלטתם ליזום גירושין. הספר פותח צוהר לעולמם הפנימי הרגשי של נשים וגברים הנמצאים בצומת החלטה בתנאי אי ודאות וסיכון. הוא מתאר את אובדנו של המרחב הזוגי-משפחתי ואת התמודדותם של גיבורי הספר עם בניית זהות חדשה של גרוש/גרושה. גיבורי הספר תיארו את התהליכים הדינמיים כתנועה של מטוטלת הנעה בין כוחות חיצוניים ופנימיים שונים ומנוגדים בעוצמות גבוהות, במנעד מגוון של רגשות.הספר מבקש לחלץ מתוך הנרטיבים של הנשי והגברים את המנגנון הפנימי של תהליך קבלת ההחלטה להתגרש ואת מאפייניו. הוא מציג המשגות תיאורטיות חדשות ביחס למנגנונים אלה, לצד דפוסי קבלת ההחלטה. הבניית תהליך ההחלטה להתגרש מבוסס על שלושה שלבים: שלב הידיעה, שלב גיבוש החלטה ושלב יישום החלטה. בשלבים אלה - ואגב כך שהם מתמודדים עם הכוחות הדוחפים להתגרש ועם הכוחות החוסמים החלטה - השתמשו גיבורי הספר במנגנוני הגנה ונקטו בהטיות שיפוט שונות שסייעו להם להתמודד עם מצבי לחץ. נפרדנו כך הוא ספר חשוב התורם להבנת מרכיבי ההחלטה הקשה לפרק משפחה ולהתגרש. כמו כן, הספר מתאר את השונות המגדרית הנגזרת מהנרטיבים של הנשים ו גברים, תוך כדי כך שהוא מבהיר את התהליך הפנימי שהם עוברים אשר משקף את ההבדלים המגדריים. ‏כ‏ריכה אחורית.

נפרדנו כך : על ההחלטה של נשים וגברים ליזום גירושין

Ranciere and performance

Ranciere and performance

Edited by : Nic Fryer and Colette Conroy​ 
 
Jacques Rancière has been hugely influential in the field of political philosophy and aesthetics. This edited collection is the first to investigate the points of contact between the work of Rancière and the field of theatre and performance studies. Recent scholarly works in this discipline have drawn upon concepts from Rancière’s writing, from theatrocracy to emancipated spectators, to investigate problems of audience, participation, politics and aesthetics. Before these concepts and critical tools peel away from the works through which they emerged, this book seeks a detailed critical assessment of the works themselves and their implications for theatre and performance studies. The collection examines the critical and analytical interventions that have been made to date and looks forward towards challenges to the future uses of Rancière’s work in performance and theatre studies. It also considers a wide range of performance work, from a performance for the residents of a Victorian workhouse to the activist performances of Liberate Tate. This collection includes work by ten scholars and is an essential resource for researchers and academics working in areas of performance and aesthetics, performance and activism, and performance and philosophy.-- Publisher Website.

Ranciere and performance

Algorithms and Subjectivity : the Subversion of Critical Knowledge

Algorithms and Subjectivity : the Subversion of Critical Knowledge

Eran Fisher 
 
In this thought-provoking volume, Eran Fisher interrogates the relationship between algorithms as epistemic devices and modern notions of subjectivity. Over the past few decades, as the instrumentalization of algorithms has created knowledge that informs our decisions, preferences, tastes, and actions, and the very sense of who we are, they have also undercut, and arguably undermined, the Enlightenment-era ideal of the subject. Fisher finds that as algorithms enable a reality in which knowledge is created by circumventing the participation of the self, they also challenge contemporary notions of subjectivity. Through four case-studies, this book provides an empirical and theoretical investigation of this transformation, analyzing how algorithmic knowledge differs from the ideas of critical knowledge which emerged during modernity - Fisher argues that algorithms create a new type of knowledge, which in turn changes our fundamental sense of self and our concept of subjectivity. This book will make a timely contribution to the social study of algorithms and will prove especially valuable for scholars working at the intersections of media and communication studies, internet studies, information studies, the sociology of technology, the philosophy of technology, and science and technology studies.-- Publisher Website.

Algorithms and Subjectivity : the Subversion of Critical Knowledge

The nature of the future : agriculture, science, and capitalism in the antebellum North

The nature of the future : agriculture, science, and capitalism in the antebellum North

Emily Pawley 
 
The Nature of the Future plumbs the innovative, far-ranging, and sometimes downright strange agricultural schemes of nineteenth-century farms in the northern US. The nostalgic mist surrounding farms can make it hard to write their history, encrusting them with stereotypical rural virtues and unrealistically separating them from markets, capitalism, and urban influences. The Nature of the Future dispels this mist, focusing on a place and period of enormous agricultural vitality—antebellum New York State—to examine the largest, most diverse, and most active scientific community in nineteenth-century America. Emily Pawley shows how “improving” farmers practiced a science where conflicting visions of the future landscape appeared and evaporated in quick succession. Drawing from US history, environmental history, and the history of science, and extensively mining a wealth of antebellum agricultural publications, The Nature of the Future reveals how improvers transformed American landscapes and American ideas of expertise, success, and exploitation from the ground up.-- Publisher Website.

The nature of the future : agriculture, science, and capitalism in the antebellum North

A Companion to late ancient Jews and Judaism : third century BCE to 7th century CE

A Companion to late ancient Jews and Judaism : third century BCE to 7th century CE

Edited by : Naomi Koltun-Fromm and Gwynn Kessler 
​ 
An innovative approach to the study of ten centuries of Jewish culture and history A Companion to Late Ancient Jews and Judaism explores the Jewish people, their communities, and various manifestations of their religious and cultural expressions from the third century BCE to the seventh century CE. Presenting a collection of 30 original essays written by noted scholars in the field, this companion provides an expansive examination of ancient Jewish life, identity, gender, sacred and domestic spaces, literature, language, and theological questions throughout late ancient Jewish history and historiography. Editors Gwynn Kessler and Naomi Koltun-Fromm situate the volume within Late Antiquity, enabling readers to rethink traditional chronological, geographic, and political boundaries. The Companion incorporates a broad methodology, drawing from social history, material history and culture, and literary studies to consider the diverse forms and facets of Jews and Judaism within multiple contexts of place, culture, and history. Divided into five parts, thematically-organized essays discuss topics including the spaces where Jews lived, worked, and worshiped, Jewish languages and literatures, ethnicities and identities, and questions about gender and the body central to Jewish culture and Judaism. Offering original scholarship and fresh insights on late ancient Jewish history and culture, this unique volume: Offers a one-volume exploration of "second temple," "Greco-Roman," and "rabbinic" periods and sources Explores Jewish life across most of the geographic places where Jews or Judaeans were known to have lived Features original maps of areas cited in every essay, including maps of Jewish settlement throughout Late Antiquity Includes an outline of major historical events, further readings, and full references A Companion to Late Ancient Jews and Judaism: 3rd Century BCE - 7th Century CE is a valuable resource for students, instructors, and scholars of Jewish studies, religion, literature, and ethnic identity, as well as general readers with interest in Jewish history, world religions, Classics, and Late Antiquity.-- Publisher Website.​

A Companion to late ancient Jews and Judaism : third century BCE to 7th century CE