חדש על המדף

יוני 2023

בני המזל : איך אבא שלי, ילדי טהרן וכרבע מיליון מיהודי פולין שרדו בשואה

בני המזל : איך אבא שלי, ילדי טהרן וכרבע מיליון מיהודי פולין שרדו בשואה

מיכל דקל

גם אחרי עשרות שנים של חקר ולימוד השואה, הסיפור המלא של כרבע מיליון יהודים – רובם של הניצולים היהודים-פולנים – שנמלטו מן ההשמדה הנאצית לעומקה של ברית המועצות והלאה למרכז אסיה ולמזרח התיכון, עדיין אינו מוּכּר ברובו, אפילו לצאצאיהם.חוקרת הספרות מיכל דקל, בתו של אחד מהניצולים האלה, ידעה רק שאביה נשאר בחיים עם קבוצה שלמה שזכתה לכינוי "ילדי טהרן". במטרה לשחזר בנאמנות את קורותיו בזמן המלחמה, היא צללה לנבכי תיקים שאיש מעולם לא עיין בהם, ברוסית, בפולנית, בפרסית ובעברית, בארכיונים הפזורים על פני שלוש יבשות, ויצאה למסעות בשטח (בעזרתו של חבר ועמית איראני) כדי להתחקות בפועל אחרי עקבות הקבוצה למן הגירושים לגוּלאגים בסיביר, דרך קזחסטן, אוזבקיסטן, ומשם לטהרן, שם חייתה הקבוצה עד שהועברה לקראצ'י ואחר כך לעתלית.חשיפת הסיפור ההיסטורי המפתיע והמרתק הזה מלוּוָה לכל אורכה במחשבות על הפוליטיקה הגלובלית המורכבת שמאחורי משברי פליטים; על מושגים כמו גורל, זהות וזיכרון; על העבר המשפחתי שלה עצמה; ועל היצירה הקולקטיבית של זהות, שקובעת את הנרטיבים שאנחנו מספרים ואת אלה שאנחנו שוכחים.בני המזל הוא שילוב מרגש וחדשני בין מחקר ארכיוני, סיפור מסע, וממואר של בת הדור השני. -- כריכה אחורית

בני המזל : איך אבא שלי, ילדי טהרן וכרבע מיליון מיהודי פולין שרדו בשואה

שני ילדים בשדה : הרהורים על תיאטרון וחיים

שני ילדים בשדה : הרהורים על תיאטרון וחיים

מיכאל גורביץ

קשה למצוא בתחום יצירתי כלשהו אדם שהוא גם אמן יוצר מקורי ופורץ דרך וגם הוגה-פרשן מעמיק, הבקי בהיקפים הרחבים של התרבות כולה. כזה הוא מיכאל גורביץ – המחזאי של "אושר", "צל חולף", "מילה של אהבה" ו"אהובת הדרקון" (מתוך יותר משמונה-עשר מחזות), שהעמידו תפיסות חדשות, מקומיות ומאתגרות ביותר על אודות התנהלות של מחזה בתוך הוויה ישראלית עכשווית. גורביץ מעצב במחזותיו ובדרך בימויו שפה תיאטרונית מקומית חדשה. הוא במאי בלתי נשכח של קלאסיקות כ"בגדי המלך" של נסים אלוני, "החיים הם חלום" של קלדרון דה לה ברקה, "חלום ליל קיץ" השייקספירי, "הדוד וניה" של צ'כוב או "מלחמה על הבית" על פי אריסטופנס (בעיבוד אילן חצור). תובנותיו התיאטרוניות רקומות בשייכות עמוקה מאין כמותה להתרחשות הישראלית העכשווית ביותר בלי שום קריצה סנסציונית. התיאטרון שלו הוא "צל חולף" במלוא מובן המילה משום שהוא רקום מעבודה חד-פעמית עם שחקנים מסוימים, ברגעים מסוימים בחייהם, ובחייה של המדינה ברגע מסוים, ומשום כך הוא עמוק בדרך הייחודית לתיאטרון בלבד, כי הוא חי רק כשהוא משוחק בפועל, ואז הוא נוקב ובלתי נשכח. -- אתר מאגנס.
גורביץ נולד בתל אביב (1951) וגדל בה ונשם ולמד את התיאטרון המקומי והעולמי כל חייו, אבל עיקר כוחו הוא במעמקי הנגיעות הנפשיות, הכרוכות בילדותו, בהוריו ובאישיותו הייחודית. מקומיותו איננה שייכות פטריוטית אלא קשב עז ליחידים, לזרמים תת-קרקעיים של זיכרון. בשני ילדים בשדה - הרהורים על תיאטרון וחיים מצליח גורביץ לזקק מתוך ניסיונו העשיר שורה של תובנות צלולות על הזיקה בין תפיסות ואבחנות תיאטרוניות לבין ההקשרים שמתוכם צמחו, המצטרפים ל"פרקי-תורה-תיאטרונית" עדינה ומיוחדת במינה, שגם היא רקומה באיכות "הצל החולף" הסגולית להשקפת עולמו. -- אתר מאגנס.

שני ילדים בשדה : הרהורים על תיאטרון וחיים

להיות מזרחי : אוטוביוגרפיות מושגיות

להיות מזרחי : אוטוביוגרפיות מושגיות

יצחק בנימיני

בחמש המסות שבספר הזהות העצמית שלי זוכה באוטוביוגרפיות, סיפורי חיים. אוטו-ביו-גרפיות שהן רישום עצמי של החיים או רישום של כותרת הספר מציגה את העצמי כשווה ערך של להיות בתוך זהות מסוימת, אך תחת רישום גרפי עם קו מוחק, להיות בזהות המזרחית. העצמי בביוגרפיה שלו, בסיפור החיים שלו, חי בתוך המחיקה של המילה או המושג של הזהות שלו. מדובר באקטיביות עצמה של מעשה המחיקה של העצמי את הזהות, גם במובן של המושג או הזהות ככבר מחוקים או מתים. יוצא שהקיום של העצמי בזהות ופעולת המחיקה האקטיבית של העצמי את הזהות שלובים זה בזה ומקיימים זה את זה תמידית. דובר אם כן, באוטוביוגרפיות מושגיות. הקיום שלנו הוא רישום עצמי של חיי המושג או המילה המגדירה את הזהות, בקיומו ובמחיקתו. אנחנו חיים את המושגים הזהותיים כמו יהודי, ישראלי, מזרחי, גבר, אישה וכדומה, וגם את פעולות המחיקה שלנו את הזהויות או את האופן שבו המושגים האלה כבר מתים עבורנו. לעיתים אף מושגים מתים או מבוטלים הם בלב הקיום שלנו בשל כוח ההתנגדות הגלום בפעולת המחיקה, וגם מכיוון שהזהות מעצמה מפעילה מחיקה של העצמי או של זהויות שכנות. -- מעטפת אחורית.

להיות מזרחי : אוטוביוגרפיות מושגיות

מנב"ס : מינהל פדגוגי בית ספרי בעידן טכנולוגיית המידע

מנב"ס : מינהל פדגוגי בית ספרי בעידן טכנולוגיית המידע

משה תלם

מהי מנב"ס וכיצד יכולים מנהל בית הספר, היועצת החינוכית, המורה, מחנך הכיתה, רכז המקצוע ובעלי תפקידים נוספים בבית הספר להפיק מהמנב"ס את מיטב שירותיה?כיצד מסייעת להם המנב"ס לנהל (להנהיג, לתכנן, לארגן ולקיים בקרה), לקבל את החלטותיהם, לתקשר, לתאם, ולפקח? מהי תרומת המנב"ס לקבלת ההחלטות המשותפת בבית הספר?מהם פניו של המינהל הפדגוגי הבית ספרי בעידן המנב"ס? מיהו מנהל בבית הספר? כיצד יש להכשירו לתפקידו? כיצד ביכולתו להיעזר במנב"ס ככלי לניהול פרואקטיבי ולניהול לפי חריגים?כיצד משפיעה המנב"ס על אופי התפקיד וסגנון הניהול של המשתתפים בתהליך המינהל הפדגוגי בבית הספר? מה לבינה המלאכותית ולמינהל פדגוגי בית ספרי?
מהו מינהל פדגוגי נתמך ניתוח נתונים? את מי הוא אמור לשרת? מהי מערכת מומחה מינהל פדגוגית וכיצד ביכולתה לסייע למנהל? מהו מסד נתונים מנב"סי בית ספרי וכיצד יש לאבטח ולגבות אותו?כיצד להבטיח את שמירת סודיות ופרטיות הנתונים והמידע? מהו תפקידו של רכז התקשוב בבית הספר? מדוע יש לשדרג את המנב"ס הנוכחית למנב"ס חדשה אשר תענה על מלוא צרכי המידע והניהול של בית הספר הנוכחי ו"העתידי"?
מהו טיבו ובמה חשיבותו של המחקר בתהליך שדרוג שזה? לשאלות אלה ורבות נוספות, ובמיוחד כיצד להיעזר במנב"ס בעבודתו בבית הספר, ימצא הקורא מענה בספר זה.הספר מיועד גם למנהלים במחוזות ובמרכז, למפקחים, לסטודנטים הלומדים בתוכניות להכשרת מורים ולכל תפקיד מינהל פדגוגי אחר -- מעטפת אחורית.

מנב"ס : מינהל פדגוגי בית ספרי בעידן טכנולוגיית המידע

אמנה ישראלית : 75 הרהורים על עתיד מדינת ישראל

אמנה ישראלית : 75 הרהורים על עתיד מדינת ישראל

 ירון קנר, שחר ליפשיץ, אריאל בנדור

"בשעה שבה שורות אלו נכתבות, מוצאי שבת, י"ב באדר תשפ"ג, 4 במרס 2023, ישראל סוערת, הממשלה מקדמת בנחישות שורה של רפורמות משפטיות מהותיות, שלדעתה חיוניות לדמוקרטיה הישראלית, ציבור גדול מאוד רואה ברפורמות אלו הפיכה משטרית אנטי-דמוקרטית ... הסערה שקרעה את הציבור הישראלי עד כדי סיכון הביטחון הלאומי של המדינה וכלכלתה היא רק ביטוי חריף לבעיית עומק של החברה בישראל ... מה אפשר לעשות? שאלנו לדעתם של אנשי הגות ומעשה". -- מההקדמה.

אמנה ישראלית : 75 הרהורים על עתיד מדינת ישראל

שטריימל בדיזנגוף : חצרות חסידיות והמרחב הדתי בתל-אביב 1940-1965

שטריימל בדיזנגוף : חצרות חסידיות והמרחב הדתי בתל-אביב 1940-1965

מיכל גלטר

עשרות חצרות חסידיות פעלו בתל־אביב בין שלהי שנות השלושים לאמצע שנות השישים של המאה העשרים. החצרות, על הדומה והשונה ביניהן, ניהלו חיים חסידיים במרחב הקהילתי הפנימי, ובד בבד נטלו חלק במרקם העירוני העשיר של העיר העברית הראשונה.מדוע בחרו אדמו"רים לשקם את חצרותיהם לאחר השואה בתל־אביב המתחדשת דווקא? מה היו נקודות ההשקה בין ההוויה הדתית והחסידית למרחב העירוני? כיצד פעלו חיי הדת בעיר, כגון המועצה הדתית, השחיטה ומערך הכשרות? ואילו תהליכים חברתיים גרמו לבסוף לחצרות החסידיות לעזוב את תל־אביב? שטריימל בדיזנגוף: חצרות חסידיות והמרחב הדתי בתל־אביב 1940–1965 מספר את סיפורה של תקופה ייחודית זו בתולדותיהן של העיר תל־אביב ושל החברה הדתית והחרדית שפעלה בה. הוא בוחן בין השאר סוגיות כמו שמירת השבת והאווירה של השבת בעיר, מוסדות החינוך, היחסים בין דתיים לחילוניים והפוליטיקה העירונית. -- מעטפת אחורית.

שטריימל בדיזנגוף : חצרות חסידיות והמרחב הדתי בתל-אביב 1940-1965

75 פנים למדינה יהודית

75 פנים למדינה יהודית

אהרן ברק, יהודה ריינהרץ, ידידיה צ' שטרן

ישראל היא "מדינה יהודית". מהי המשמעות של קביעה זו וכיצד היא מתיישבת עם אופייה הדמוקרטי של המדינה? אלו השאלות שבבסיס המחלוקת הישראלית החורצת בנו סדקים מאז קום המדינה.ספר זה כולל 75 עמדות בשאלת הזהות היהודית-הישראלית, מאת טובי ההוגים. דפיו כוללים חלומות וסיוטים, חזונות פואטיים וניתוחים רציונליים, ביקורת נוקבת ושירי הלל. נידונות בו סוגיות של לאום, דת, פוליטיקה, תרבות, חברה, כלכלה וביטחון.זהו מורה נבוכים ראשון מסוגו - קריאת חובה לקראת כל דיון עתידי בזהות הישראלית. -- מעטפת אחורית.

75 פנים למדינה יהודית

התעמרות בעבודה : הצקה, התנכלות, התעללות פסיכולוגית : להכיר, לדעת, להתמודד

התעמרות בעבודה : הצקה, התנכלות, התעללות פסיכולוגית : להכיר, לדעת, להתמודד

איתן מאירי

התעמרות, התנכלות, התעללות רגשית והצקה הן תופעות נפוצות בארגונים ובמקומות עבודה.אחד מכל שלושה מנהלים ועובדים נפגעים מכך במהלך שנות הקריירה שלהם - החל במנהל הבכיר שהמנכ"לית מתנכלת לו וממררת את חייו ועד לנציג המכירות שהבוס מתעמר בו. רבים מן הסובלים מכך מרגישים בודדים, תמהים מדוע זה קורה להם? אינם יודעים כיצד לנהוג ואף חשים בושה וטועים לחשוב כי הם האשמים במצב הנורא שנקלעו אליו. המחיר האישי של הנפגע מהתעמרות הוא גבוה, ורבים וטובים מוצאים עצמם המומים, מושפלים, מוכים ופגועים נפשית ופיזית על לא עוול בכפם. מפסיד ונפגע קשות גם הארגון שמתיר התעמרות בין כתליו; מפסיד ונפגע מבחינה אנושית, מבחינה תדמיתית, מבחינה יצרנית וכמובן מבחינה כלכלית.
זהו הספר הישראלי הראשון העוסק בנושא חשוב וטעון זה, ומטרותיו: חשיפת התופעה על כל צורותיה. ייעוץ ראשוני ומתן ארגז כלים יישומי להתמודדות ולהיחלצות מהמצב. ייעוץ בסיסי לארגונים ולמקומות העבודה על התופעה, לדרכי מניעתה ולדרכי ההתמודדות איתה. קידום שיח ציבורי שיביא להרחבת המודעות לתופעה ויקדם כלים למיגורה ברמה הלאומית. הספר מיועד לעובדים ולמנהלים, לראשי ארגונים וחברות במגזר הפרטי והציבורי, למטפלים, לרופאים, לעובדי רווחה ובטיחות ולכל מי שמקיים יחסי עבודה, הן כעובד, הן כמנהל. -- מעטפת אחורית. ‬

התעמרות בעבודה : הצקה, התנכלות, התעללות פסיכולוגית : להכיר, לדעת, להתמודד

עיר עתיקה חדשה : שימור והתחדשות ברובע היהודי בירושלים

עיר עתיקה חדשה : שימור והתחדשות ברובע היהודי בירושלים

ברכה סליי ורות קרק

עשור השנים שלאחר מלחמת ששת הימים היה תקופת עיצוב מכרעת בבנייה מחדש של הרובע היהודי ההרוס בירושלים. ספר זה בוחן לעומק את תהליכי התכנון, השיקום והשימור של ראשית שיקומו של הרובע ואת תהליכי קבלת ההחלטות (הסותרות לעתים) שבבסיסם. הספר דן בחלקם של המורשת, הזהויות, הערכים והנרטיבים המגוונים של העיר העתיקה והרובע היהודי שבבסיס קבלת ההחלטות, וביישום של כל אלה על ידי גופים ממשלתיים, עירוניים, ציבוריים, קהילתיים ופרטיים. על בסיס מקורות ראשוניים וראיונות רבים, נבדקים האפיונים הגיאוגרפיים, התרבותיים והחברתיים שהשפיעו על בנייתו מחדש של הרובע. מעבר לדיון עומק במקומה של המורשת והתפתחותה עד לימינו, נידון גם מקומו של הרובע היהודי בתוך מרחב העיר העתיקה והשינויים שחלו בשני תחומים אלו בעשורים האחרונים, תוך שימת דגש על הגישות המתחדשות לשימור הקיימות בהווה. -- מעטפת אחורית.

עיר עתיקה חדשה : שימור והתחדשות ברובע היהודי בירושלים

אין קץ לאין שובך : שלילה כפולה תהומית ממבט פילוסופי, פסיכואנליטי וחברתי

אין קץ לאין שובך : שלילה כפולה תהומית ממבט פילוסופי, פסיכואנליטי וחברתי

רקפת אפרת (לבקוביץ') הולצר

קריסה לתהום, אובדן שאין להשיבו, נפילה שנחווית כעצב תהומי, תחושת מוות, אי-קיום, תעתוע וחוסר פשר במישור האישי, לצד שקיפות חברתית, דיכוי וניצול במישור החברתי – אלה החוויות שבהן מתבונן באופן רב-תחומי ומעמיק הספר אין קץ לאין שובך. רקפת אפרת הולצר מציעה המשגה חדשה להתנסויות אלה – ״שלילה כפולה תהומית״ – על יסוד ההנחה שלמופעיהן בתחומי החיים השונים קיים מבנה משותף. ההמשגה נשענת על הפרה של ״חוק השלילה הכפולה״ הלוגי. במקור, חוק זה קובע ששלילה של שלילה שקולה לחיוב (״לא לא״ פירושו ״כן״). במבנה החריג המוצע כבסיס להבנת ההתנסויות הנדונות, שלילת השלילה מייצרת שלילה נוספת, עמוקה יותר, והיא למעשה מניעה תנועת שלילה רקורסיבית, אינסופית – כמעין מערבולת חסרת מפלט. פעולות מודעות או לא-מודעות כגון הטלת ספק, הכחשה, שלילה פסיכולוגית או אי-הכרה באדם כשווה ערך, הן כולן אקטים של שלילה שהכפלתם מניעה את אותה תנועת סחרור לופתת והרסנית.
הספר פותח בסקירת משמעות השלילה ו״עבודת השלילי״ בלוגיקה הקלאסית, בפילוסופיה ובפסיכואנליזה. חלקו המרכזי מראה כיצד המבנה המוצע מכונן את תפיסת הספקנות הפילוסופית, את המבנה הנפשי המלנכולי ואת ״שפת השלילה״ של המלנכולי/ת כפי שהיא באה לידי ביטוי בכתיבה פואטית ובקליניקה, כמו גם את הדיכוי החברתי של נשים הממוקמות ב״שוליות מצטלבת״ ועוד. נושאים אלה ואחרים נידונים בצורה נגישה ומרתקת, בין השאר באמצעות קריאה ביצירות מהספרות והשירה העולמית. ״שלילה כפולה תהומית״ יוצרת מצב שממנו יקשה על היחיד או הקבוצה החברתית להיחלץ בכוחות עצמם. אולם אין זה מצב חסר תקווה. היציאה ממנו אפשרית, לטענת המחברת, בעזרת יחסים עם זולת מחייב ומחויב. כפי שמנסח זאת עמנואל לוינס: ״רק האחר יכול לומר הן, החיוב מגיע ממנו״. -- מעטפת אחורית.

אין קץ לאין שובך : שלילה כפולה תהומית ממבט פילוסופי, פסיכואנליטי וחברתי

נחותות : איך המדע לגמרי לא הבין נשים: המחקרים החדשים שמשכתבים את הסיפור

נחותות : איך המדע לגמרי לא הבין נשים: המחקרים החדשים שמשכתבים את הסיפור

אנג'לה סאיני 

במשך מאות שנים השׂכל הישר אמר: הנשים הן מין נחוּת. הגוף שלהן חלש יותר, המוחות שלהן רפים, על-כן תפקידן הוא לשרת. אפילו צ'רלס דרווין קבע כי הנשים נמצאות בשלב אבולוציוני נמוך יותר, ובמשך עשורים טענו המדענים – רובם גברים כמובן – כי מצאו ראיות התומכות בכך. בין שמתבוננים באינטליגנציה, ברגשות, ביכולת תפיסה או בהתנהגות, המדע סיפר לנו שוב ושוב כי ישנם הבדלים מהותיים בין גברים לנשים. הביולוגים טענו שהנשים מותאמות יותר לטיפול במשפחה או שיש להן יכולת מיוחדת לאמפתיה. הגברים, לעומת זאת, תוארו תמיד כמצטיינים במשימות הדורשות חשיבה רציונלית, תפיסה מרחבית ומיומנות מוטורית. אבל גל ענק של מחקרים חדשים מגלה עכשיו גירסה חלופית לכל מה שחשבנו שאנחנו יודעים. האישה העולה מתוך הנתונים המדעיים החדשים היא חזקה, מיומנת וחכמה לא פחות מכל גבר.
בספר נחותות, אנג'לה סאיני, שזכתה להצלחה רבה כמחברת ספרים על מדע, לוקחת את קוראיה למסע שבו מתגלה כשלונו של הממסד המדעי להבין את הנשים. רק לאחרונה מתחיל הממסד הזה להשתחרר מדעות קדומות שהיו מושרשות דורות רבים. סאיני מראה איך מחקרים פורצי-דרך מגלים מחדש את גופן ומוחן של נשים. נחותות בוחן את קרבות המגדרים בביולוגיה, בפסיכולוגיה ובאנתרופולוגיה, ויורד לעומקם של מחקרים בחזית המדע כדי לחשוף דיוקן מרגש של מוחותיהן, גופן ותפקידן של הנשים באבולוציה של האדם. -- מעטפת אחורית

נחותות : איך המדע לגמרי לא הבין נשים: המחקרים החדשים שמשכתבים את הסיפור

#יהודיתדמוקרטית : יוצרים שביל זהב ישראלי : קובץ מאמרים

#יהודיתדמוקרטית : יוצרים שביל זהב ישראלי : קובץ מאמרים

אריאל פיקאר ויעל גוראון

הקדמה -- שביל הזהב : קווי יסוד לבית יוצר ישראלי / שי פירון -- הציונות כתנועה לאומית מודרנית, ומשמעות היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית / אריאל פיקאר -- משבר הליברליזם כמשבר זהות : על חולשות הסדר הליברלי ועל הדרכים לחיזוקו / תומר פריסקו -- זהות ציונית, יהודית ודמוקרטית כבסיס הכרחי לברית של מתונים ולחתירה לטוב משותף / תהלה פרידמן -- מהכרעת הרוב לשותפות : עקרונות לשיתוף פעולה צודק במדינה יהודית דמוקרטית / ליאור טל שדה -- 'הילכו שנים יחדיו'? הצדקה ציבורית במדינה יהודית ודמוקרטית / חיים מאיר נריה -- 'בראשית היתה הזיקה' : גישה התייחסותית כבשורה לשיח הישראלי / יפה בניה -- הגישה החינוכית-אגדית : שינוי חברתי בקול שונה / טל נבוני -- תקווה ישראלית? אתגרים זהותיים ליצירת קולקטיב ישראלי / יוליה אלעד-שטרנגר -- אתגרי הדמוקרטיה הישראלית בעידן המידע : החזרת המטולטלת מדמוקרטיה פורמלית לדמוקרטיה מהותית / קרין נהון -- תשתית מסורתית ומוסרית לסיפור משותף של המדינה היהודית הדמוקרטית / יפית קליימר --
'יהדותה של המדינה' : הרהורים הלכתיים על שותפות אזרחית במדינה יהודית / אילעאי עופרן -- גיור, הלכה ומסורתיות: היכן אנו היום, ולהיכן כדאי ללכת מכאן? / יצחק בן דוד -- חוק השבות : הצדקתו בחינתו הסדריו והצעה להרחבתו ל'גיור סוציולוגי' בתפוצות / רגב בן דוד -- מבט עכשווי על אתגרי מדיניות עלייה, הגירה וקליטה של ישראל / בוריס שינדלר -- 'נתחבט בימים הבאים בשאלת גורלנו התרבותי' : המכינה הקדם- צבאית ותפקידה ביצירת סיפור ישראלי משותף / יניב מזומן -- מרחב וזמן שרוח תיכנס בהם : על הכמיהה לשגשוג תרבותי חילוני מקומי בימי שבת וחג בתמיה ציבורית בישראל / יעל גוראון. ‬

#יהודיתדמוקרטית : יוצרים שביל זהב ישראלי : קובץ מאמרים

להקדים את אלוהים

להקדים את אלוהים

האנה קראל 

להקדים את אלוהים, שפורסם בעברית לראשונה בשנת 1981, רואה אור בתרגום חדש במלאת שמונים שנה למרד גטו ורשה."הרוב היה בעד מרד. הרי האנושות החליטה שיָפֶה יותר למות עם נשק ביד מאשר בלעדיו, אז קיבלנו על עצמנו את הדין. [...] הרי העיקר היה, שלא ישחטו אותנו, כשיגיעו אלינו. העיקר היה לבחור באיזו צורה נמות."להקדים את אלוהים הוא מסמך קטן בהיקפו אך נדיר בעוצמתו. עשרות שנים לאחר מרד גטו ורשה, העיתונאית-הסופרת האנה קְראל מראיינת את מארק אֵדֶלְמַן, ממפקדי המרד בעבר וקרדיולוג חדשני בעת הראיון. והאמיתוֹת שהוא משמיע לה – על גבורה, על אנושיות, על ארבע מאות אלף איש שעברו על פניו בדרכם אל המוות, ועל מנותח-לב יחיד שאולי הוא עזר להציל – הן כאלה שמטלטלות את הנשמה. במיוחד כשיודעים שאדלמן, איש הבונד שסירב לעלות לארץ, היה נערץ על כל מנהיגי המרד הציונים – אנטק, צלינה, קאז'יק, וכל האחרים. למהדורה חדשה זו מצורפת אחרית דבר מאת עורכי הספר. -- מעטפת אחורית.

להקדים את אלוהים

אנחנו אנשים חדשים : מסות

אנחנו אנשים חדשים : מסות

עפרי אילני

בשביל רבים מאיתנו, העולם שבו אנו חיים הוא ארץ זרה. ילידי המאה ה-20 חשים כמו במציאות שכלליה השתנו, ורקמת החיים בה נפרמה בחלקה הגדול. ההוויה שבתוכה גדלנו התנדפה. אנו חיים תחת שמים חדשים, בארץ חדשה. הקרקע שאנחנו עומדים עליה כבר אינה אותה קרקע שעליה צמחה המחשבה של שנות השבעים, או אפילו שנות התשעים. העולם משתנה כל הזמן, ונדרשת הבנה של העכשווי המזהה את הכוחות הפועלים בהווה. אם להגדיר את המשימה הכללית של ספר זה, הרי היא לכוון את תשומת הלב לשינוי שעברנו. כמו גיבורים של סיפור מדע בדיוני שעברו שינוי פיזיולוגי בהשפעת נחיתה בפלנטה מרוחקת, עלינו להכיר בכך שהפכנו לאנשים חדשים. כעת עלינו לסייר בעולם שנגלה לעינינו ולנסות להבין באמצעותו את התמורה שחלה בתוכנו; ובד בבד, להתבונן במפלצות החדשות שצמחו מסביב. המאמרים שבאסופה זו עוסקים במגוון רחב של נושאים מתחומי התרבות, הפוליטיקה, האקולוגיה, התיאולוגיה, המיניות, הטכנולוגיה, ועוד. מה שעובר כחוט השני ברובם הוא הניסיון לאפיין אותו יצור חדש שנוצר והתעצב בתוך הרחם של תקופתנו: האדם החדש של המאה ה-21. אנחנו אנשים חדשים כולל מאמרים שטרם התפרסמו, וכן מאמרים שהופיעו בגרסה קודמת במוסף הארץ, ורואים אור בשינויים קלים. -- מעטפת אחורית.

אנחנו אנשים חדשים : מסות

מדרש רבה : מהפכת הרבנות הנשית בישראל

מדרש רבה : מהפכת הרבנות הנשית בישראל

מאיה ליבוביץ'

מדרש רבה מספר את סיפורה של מהפכה, שראשיתה בקומץ נשים אמיצות שתבעו את זכותן ללמוד תורה, ללמד ולפרש תורה וליטול חלק בהנהגת הקהילה. זו מהפכה פמיניסטית ששורשיה בהתחדשות בית המדרש ובאחיזה בחובה לחדש ולרפא מסורת בת אלפי שנים, כדי להצמיח מחדש את מצווֹת חיינו. מדרש רבה מביא את קולן הצלול של עשרות רבות רפורמיות ישראליות, שיחד עם אחיותיהן ואחיהן בתפוצות ובארץ פתחו בארות סתומות שמנעו את נביעת המים החיים של תורה ועכבו הנהגה ויצירה; שהעמיקו אפיקים לנביעות ממקורות מפכים ומתחדשים שיזינו את ים התלמוד והמעשה היהודיים. מדרש רבה הוא עדות למאבקן למען יהדות הנישאת על ידי המגוון האנושי; המקדמת שוויון וריבוי פנים, צדק ושלום, אמת ואמונה; השואפת לקיים הלכה למעשה את הקביעה המקראית הנאצלת שהאדם באשר הוא והיא נברא.ה בצלם האלוהות. -- מעטפת אחורית.

מדרש רבה : מהפכת הרבנות הנשית בישראל

להציל את ישראל

להציל את ישראל

ארי שביט

השעה היא שעת חירום.הפילוג הפנימי בישראל הפך לאיום קיומי אמיתי.אם לא נתעשת ואם לא נשנה כיוון - הבית השלישי עלול לקרוס.להציל את ישראל הוא מניפסט קצר ועוצמתי המתאר את המשבר הישראלי ומציע דרך מקורית להתמודד איתו. רק פיוס בין ישראל הראשונה וישראל השנייה יוכל לכונן ברית ציונית אשר סביבה הרוב הישראלי יוכל להתלכד מחדש ולמנוע אסון. -- מעטפת אחורית.

להציל את ישראל

Immigration to Palestine during the British Mandate (1922-1948)

Immigration to Palestine during the British Mandate (1922-1948)

Yaacov Nir

This book explores the nature of the severe conflict over immigration in Palestine during the British Mandate (1922-1948). It considers the perspectives of the British authorities, the Palestinian Jewish community, and the Palestinian Arabs in their permanent opposition to Jewish immigration, expressed through strikes, demonstrations, and revolt towards the Jewish community in Palestine, as well as the British authorities. It serves to contribute to a debate in the history of Palestine, whilst seeping into other disciplines such as economics, sociology, law, and maritime history.

Immigration to Palestine during the British Mandate (1922-1948)

רצח תאיר ראדה ופרשת רומן זדורוב : ממסד, צדק, אזרחים ורשתות חברתיות

רצח תאיר ראדה ופרשת רומן זדורוב : ממסד, צדק, אזרחים ורשתות חברתיות

אזי לב-און

"בערב יום רביעי, 6 בדצמבר 2006, נמצאה גופתה של תאיר ראדה בתא מוצף דם בשירותי בית הספר נופי גולן בקצרין, שבו למדה. כעבור שבועיים, רומן זדורוב, שעבד בבית הספר כרצף, הודה ברצח ושחזר אותו, אך עד מהרה חזר בו. ב-2010 הורשע זדורוב ברצח ונידון למאסר עולם. ב-2015 ערעורו נדחה וב-2021 החליט בית המשפט העליון על משפט חוזר. במרס 2023 זיכה בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב מרצח תאיר ראדה, ברוב של שניים משלושת השופטים. עם השנים נהפכה הפרשה בעיני רבים לסמל לאטימות שמגלה הממסד ולעוולות שהוא גורם, ומנגד – ליכולת של אזרחים להתארגן באמצעות הרשתות החברתיות וכך לפעול ולתרום לחשיפת האמת ולעשיית צדק. בספר נסקרים בדקדקנות הרצח, חקירותיו של זדורוב והודאותיו, השחזור וההליך המשפטי. נוסף על כך נצלול לעולם הסוער והמרתק של הפעילות למען זדורוב ברשתות החברתיות: האנשים והקבוצות שהיו בחזית הפעילות, תכניה והממצאים שהתגלו בזכותה. מצד אחד, תוצאותיה של המעורבות הציבורית היו לעתים שליליות, כמו הפצת שמועות וקונספירציות, השמצות והטרדות. אבל מצד אחר, היתה לה תרומה מפתיעה ומרחיקת לכת להגנתו של זדורוב, במיוחד במשפט החוזר, לחשיפת מידע וליצירת ידע חדש – ובכלל זאת ידע שבזכותו אושרה הבקשה למשפט חוזר. אתם מוזמנים להיסחף למערבולת של אחת הדרמות המשפטיות הגדולות והמתוקשרות ביותר שהיו במדינה. הספר נקרא בנשימה עצורה ומעלה סימני שאלה וסימני קריאה נוקבים באשר לכוחו של הממסד אל מול כוחם של האזרחים ולגבי התקשורת החדשה" -- מן המעטפת האחורית.

רצח תאיר ראדה ופרשת רומן זדורוב : ממסד, צדק, אזרחים ורשתות חברתיות

מסעות ירושלים : עולי רגל נוצרים בימי הביניים המוקדמים

מסעות ירושלים : עולי רגל נוצרים בימי הביניים המוקדמים

אורה לימור
ספרות העלייה לרגל היא אחד הביטויים המובהקים לחשיבותה של ארץ הקודש בתרבות הנוצרית. יותר מכל ביטוי ספרותי ואומנותי אחר, סוגה זו היא שהפכה את ירושלים הרחוקה למרכז היקום גם למאמינים שלא עלה בידם להגיע אליה. מבחינה ספרותית היא גם מבשרת את ספרות המסעות הנרחבת שנוצרה שנים רבות אחריה. בספר זה כונסו יחדיו עשרה חיבורים שכתבו נוצרים בימי הביניים המוקדמים על המקומות הקדושים בארץ הקודש. יש בהם שמתארים מסע עלייה לרגל כסדרו, מהם כתובים בגוף ראשון ומהם בגוף שלישי. אחרים מביאים תיאור ענייני של המקומות הקדושים מבלי לערב נקודת מבט אישית, ויש גם כאלה שהם הכלאה של השניים. שמונה מהחיבורים נכתבו במקורם בלטינית בידי מחברים ממערב אירופה, ואילו שניים נכתבו ביוונית ומקורם בנצרות הביזנטית. מבחינה נושאית וכרונולוגית ממשיך ספר זה את ספרה הקודם של אורה לימור מסעות ארץ הקודש: עולי רגל נוצרים בשלהי העת העתיקה (ירושלים, יד יצחק בן־צבי, תשנ"ח). כקודמו, גם ספר זה נועד להעמיד לרשות החוקרים, הלומדים והקוראים נוסח מעודכן בעברית של תיאורי המסע הנוצריים מן האלף הראשון, מלווה בדיון נרחב בתופעת העלייה לרגל והמקומות הקדושים בתקופה זו.

מסעות ירושלים : עולי רגל נוצרים בימי הביניים המוקדמים

קברי קודש מוסלמיים בארץ-ישראל : היסטוריה, דת, מסורות ופולקלור

קברי קודש מוסלמיים בארץ-ישראל : היסטוריה, דת, מסורות ופולקלור

אורי טל

"ברחבי הארץ פזורים אתרים רבים מאוד שהתקדשו במסורת של תושבי הארץ המוסלמים לאורך מאות שנים. ראשיתה של התופעה עם הופעת האסלאם והכיבוש הערבי של ארץ־ישראל במאה השביעית, והיא התרחבה מאוד במהלך התקופה האיובית וצברה תנופה נוספת לאורך התקופות המוסלמיות הבאות. קדושתם של אתרים אלה ומסורותיהם טופחו הן על ידי שליטים מוסלמים, הן על ידי תושבי הארץ. אתרים לא מעטים יוחסו גם לדמויות תנ"כיות שהיו קדושות ליהדות ולנצרות ואומצו במסורות האיסלאמיות; בימי הביניים זיהו נוסעים יהודים קברים קדושים מוסלמיים ככאלה השייכים לדמויות חכמים מתקופת המשנה והתלמוד, ועל בסיס זיהויים אלה הפכו הקברים למוקדי עלייה לרגל גם ליהודים. במאות התשע-עשרה והעשרים התרחב הפולחן סביב קברים שהתקדשו לשלוש הדתות המונותאיסטיות, הן בקרב תושבי הארץ הן בקרב עולי רגל מרחבי העולם. המקומות קדושים הללו והפולחן בהם הפכו למרכיב מרכזי בתולדות הארץ. מטרתו של הספר קברי קודש מוסלמיים בארץ־ישראל היא להציג אתרי קברים בארץ־ישראל המקודשים למוסלמים, תוך התמקדות ברקע ההיסטורי והדתי של כל אחד מהם. יתוארו דמויות הקדושים והקדושות המונצחים באתרים אלה, לרבות קורות חייהם, התכונות המיוחדות שלהם והכוחות העל-טבעיים שמייחסים להם המאמינים.

קברי קודש מוסלמיים בארץ-ישראל : היסטוריה, דת, מסורות ופולקלור

הנשים היהודיות של אמריקה : מן התקופה הקולוניאלית ועד ימינו

הנשים היהודיות של אמריקה : מן התקופה הקולוניאלית ועד ימינו

פמלה ס׳ נאדל

מה פירוש הדבר להיות אישה יהודייה באמריקה? בין הנשים היהודיות באמריקה יש כיום פמיניסטיות, אורתודוקסיות, רבות, חסידות יראות שמים, לסביות, ציוניות מושבעות וישראליות. יש נשים שבבוקר שבת עוטות טלית ומתפללות עם בני עדתן ויש שכף רגלן לא דרכה בבית כנסת מעולם אבל מדי שנה לפני פסח הן קונות מצות וגפילטע פיש. למקצת הנשים היהודיות חוויית היום-יום היהודית היא סלע קיומן, יש שיהדותן היא עניין שולי בחייהן ויש שהיא אינה נוגעת להן כלל. דבר אחד קושר את כל הנשים היהודיות האלה יחד: לכולן חלק בסיפור העבר הקיבוצי של נשות אמריקה היהודיות, היסטוריה רחבת יריעה שפמלה ס' נאדל פורסת במחקר זה. נשים יהודיות ניצבו מאות שנים בחזית העשייה האזרחית הפוליטית האמריקנית. הן נאבקו על זכות הבחירה לנשים ועל הנחלתה של השקפת העולם הפמיניסטית, על זכויות האזרח ועל זכות ההתאגדות המקצועית, ובתוך כך העלו על נס את זכויות העם היהודי. הנשים היהודיות באמריקה שילבו בפועלן ובהשקפתן את ערכי היסוד האמריקנים עם ערכי זהותן היהודית והותירו עקבות עמוקות בהיסטוריה האמריקנית. נאדל שוזרת זה בזה את סיפורי נשות אמריקה היהודיות החל בימי ייסודה של ארצות הברית ועד ימינו אנו. היא כותבת על גרייס נתן, שחיה בתקופה הקולוניאלית של ארצות הברית

הנשים היהודיות של אמריקה : מן התקופה הקולוניאלית ועד ימינו

ההיסטוריה הסודית של היהדות

ההיסטוריה הסודית של היהדות

אילון גלעד

כיצד נוסדה הדת היהודית? אילו אירועים היסטוריים הביאו להיווצרותה?האם מקורם של סיפורי המקרא בעובדה היסטורית או שמדובר באגדות יפות ותו לא? במילים אחרות – מה קרה באמת? זה שנות דור האמינו החוקרים כי המענה לשאלות האלו לא יימצא לעולם, שכן מרבית הטקסטים והשרידים מימי קדם כה עתיקים וחסרים שאיש לא יוכל לעולם לגשת אליהם ולהפריד מיתולוגיה מהיסטוריה, בדיה ממציאות. בספר זה החוקר אילון גלעד מציג תאוריה חדשה, שמערערת על התפיסה הזאת.הוא מתאר כיצד שינו כלי מחקר מודרניים ותגליות רבות את ידיעותינו על ימי המקרא מקצה לקצה ומצביע על כך שראשית הדת היהודית אינה עתיקה כלל כפי שחשבנו.בראי המידע החדש גלעד מציג ניתוח מקיף ומרתק של המקורות ובצידו מסקנות מרעישות ומרחיקות לכת.כל פרק בספר עוסק בחג או במועד ולשאלות המהותית שבמרכזו:מי הגה את השבת; מדוע נדרש יום הכיפורים; או מי כתב את התורה. הניסיון לענות על שאלת המפתח יעורר בתורו שאלות נוספות. כך, כבסיפור בלשי, יצורפו פרטי הפרטים ונגלה, טפח אחר טפח, את התמונה במלואה, את המקורות האמיתיים של דת משה וישראל

ההיסטוריה הסודית של היהדות

גברים, נשים ומסורים חשמליים : מגדר בסרטי האימה המודרניים

גברים, נשים ומסורים חשמליים : מגדר בסרטי האימה המודרניים

 קרול ג'יי קלובר

הספר גברים, נשים ומסורים חשמליים של חוקרת הקולנוע קרול ג'יי קלובר הציע, מאז פרסומו לראשונה ב = 1992, נקודת מבט פורצת דרך על סרטי האימה שנוצרו מאמצע שנות השבעים של המאה העשרים. קלובר בודקת את היצירתיות בקולנוע האימה ואת ההשפעה שלו, ובייחוד את הפופולריות של ז'אנרים דלי תקציב כמו סרטי סלאשר, סרטי דיבוק, סרטי תורת הנסתר וסרטי אונס ונקמה, שגיבורה אישה ניצבת במרכז עלילותיהם. להבדיל מהטענה המקובלת כי קולנוע האימה מציע רק עונג סדיסטי לקהל הצופים, המורכב רובו מגברים צעירים, קלובר מראה כיצד סרטים כמו ליל המסכות, יום שישי ה = 13, המנסרים מטקסס וקארי מזמינים הזדהות של הצופים לא עם הגבר המענה אלא עם הסבל ועם הייסורים של הנערה המעונה – "הנערה האחרונה" – הגיבורה־קורבן החווה פחד והשפלה, אך בסופו של דבר מצילה את עצמה ומביסה את הרוצח.
לתובנותיה המאירות עיניים של קלובר על דמותה של "הנערה האחרונה" נודעה השפעה רבה לא רק על מחקר הקולנוע אלא גם על קולנוע המיינסטרים ההוליוודי ועל התרבות הפופולארית בכלל. מהדורה זו של הספר כוללת הקדמה חדשה מאת המחברת.

גברים, נשים ומסורים חשמליים : מגדר בסרטי האימה המודרניים

חן ונוף יופי : שירת ר' מנדיל בן אברהם אבי זמרה

חן ונוף יופי : שירת ר' מנדיל בן אברהם אבי זמרה

אפרים חזן

ר’ מנדיל (מרוקו ואלג’יריה, המאה הט"ז) הוא דמות מפתח מכמה וכמה בחינות: הוא חי ופעל בצומת זמנים קריטי, בתקופת המעבר משירת ספרד על מאפייניה בשירת החול ובשירת הקודש לשירה שרוב רובה קודש. הוא תרם תרומה משמעותית להסבת תכנים, ציורי לשון וצורות שיר מן החול אל הקודש, בעיקר בדרך האלגוריה. עוד זאת הוא זכה להערכה רבה בקרב בני דורו והדורות הבאים אחריו, ואף הוצג בין משוררי השורה הראשונה. התחושה כי עומד לפנינו משורר בעל שיעור קומה ניכרת היטב גם בדברי המעתיקים, מי ברמז ומי במפורש. שירתו נקלטה היטב בקובצי הפיוטים בכתבי היד ובדפוסים בצפון אפריקה והשפיעה לא מעט על השירה העברית בצפון אפריקה הבאה אחריו. זו שירה, שהשילוב בין מסורת רבת שנים לייחוד, למקוריות ולשליטה מוחלטת בסגולות השירה ובלשון על כל רבדיה, העניקו לה איכות מיוחדת ועומק בעל משמעות. בפרקיו השונים הספר מציג בשיטתיות את מכלול שירתו של מנדיל לסוגותיה ולסוגיה השונים, ומתאר את ייחודם הפרוזדורי, התוכני והליטורגי. בכל תחנה ותחנה מסומן מסלול הכתיבה של מנדיל הממשיך מסורת בצד חידוש. גולת הכותרת בחיבור היא מהדורת השירים. הההדרה המוקפדת של השירים מעמידה דיוואן שירה מבואר למופת.

חן ונוף יופי : שירת ר' מנדיל בן אברהם אבי זמרה

רומן עם עיפרון : הערות בשולי הרישום

רומן עם עיפרון : הערות בשולי הרישום

סשה אוקון
'רומן עם עיפרון' הוא ספר יוצא דופן, הפותח שערים לאמנות הרישום – תורה הולכת ונשכחת באקדמיות לאמנות. אגב כך הוא מציג הבלחים מתולדות האמנות וממעשי האמנים וסגולותיהם, דן בהומור קליל בשאלות כבדות ראש וטווה רשת סיפורים. ההיגיון המנחה הוא היגיון של שיחה בין מורה גדול "הממעיט בחשיבותו העצמית של האמן, אך לא בחשיבותן של האמנות והתרבות" לבין תלמיד או אוהב אמנות. כתיבתו של אוקון פורעת את חוקי הכתיבה העיונית ושולחת שוב ושוב חיוך "מתחת לשפם". כל אלה תומכים במשימתו כמורה: להציג כללים בלי לקבוע אותם במסמרות, לפרק תפיסות מקובעות ולתת בידי הקורא־התלמיד כלים להבנת האמנות ולעשייתה. - כריכה אחורית.

רומן עם עיפרון : הערות בשוjavascript:;לי הרישום

משילות משולבת בישראל : היבטים תיאורטיים ומעשיים

משילות משולבת בישראל : היבטים תיאורטיים ומעשיים

נטע שר-הדר, ליהיא להט, יצחק גל-נור

המשילות המשולבת צמחה על רקע שינויים שהתחוללו במדיניות הציבורית בארבעת העשורים האחרונים, שבמסגרתם אומצו שיטות ניהול מהמגזר העסקי, מתוך שאיפה לתת לאזרחים תמורה נאותה עבור המיסים הנגבים מהם. המשילות המשולבת מציעה חלופה לגישה זו, ומשיבה את הערכים הציבוריים אל לב העשייה של גופי הממשל. לפי תפיסה זו האזרחים אינם עוד "לקוחות" מקבלי שירות בלבד, אלא הם שותפים בקבלת ההחלטות. לפיכך, המדיניות הציבורית אינה נחלתם הבלעדית של משרדי הממשלה או הרשויות המקומיות, אלא היא מעוצבת מתוך שיתוף פעולה עם שחקנים וארגונים ממגזרים שונים.הספר משילות משולבת בישראל: היבטים תיאורטיים ומעשיים מתבסס על עבודתה של קבוצת מחקר במרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים. הוא הראשון שבוחן הֶסדרים של משילות משולבת בישראל, והשלישי והאחרון בטרילוגיה העוסקת במדיניות ציבורית בישראל. קדמו לו הספרים מדיניות ההפרטה בישראל: אחריות המדינה והגבולות בין הציבורי לפרטי (2015) ורגולציה בישראל: ערכים, אפקטיביות, שיטות (2019). הספר משילות משולבת בישראל ממשיך את קודמיו, ומאמריו בוחנים דרך אחרת לפעילות של הממשל, בעיקר במצבים שבהם תהליכי ההפרטה והרגולציה אינם מניבים תוצאות רצויות.

משילות משולבת בישראל : היבטים תיאורטיים ומעשיים

כבוד, חירות ועמל-ישרים : סיפור חיבורה של הכרזת העצמאות

כבוד, חירות ועמל-ישרים : סיפור חיבורה של הכרזת העצמאות

יורם שחר

לא בהר סיני ולא מידי שמים ניתנה למדינת ישראל הכרזת העצמאות שלה, אף שבתודעה הציבורית הישראלית היא מצטיירת ככזו – טקסט שנולד ברגע הסכמי מכונן, שהוקרא ונחתם באירוע פולחני. לאמתו של דבר על ניסוחה של הכרזת העצמאות עמלו עשרים אנשים במשך חודשים רבים; הם כתבו ומחקו, התפלמסו והוסיפו עוד מילה, משפט או פסקה עד שהוסכם נוסחהּ הסופי, המוכר לנו כיום. בספר כבוד, חירות ועמל-ישרים יורם שחר מתחקה אחר נוסחיה השונים של הכרזת העצמאות ומברר סוגיות רבות-חשיבות, ובהן: מדוע הוכרז על הקמת 'מדינה יהודית' ולא 'מדינה יהודית דמוקרטית ועצמאית'? כיצד גובשה הקביעה שלפיה תבטיח מדינת ישראל לאזרחיה (היהודים) 'חיי כבוד, חירות ועמל-ישרים'? מדוע הוחלף בהכרזה אפיונו של היישוב מ'יהודי' ל'עברי'? באילו נסיבות הובטחה חירות השפה אך נדחה שוויון השפות? מה משמעותה של מחיקת ההבטחה לשוויון מגדרי ('בלא הבדל... מין) מנוסחים אחרים של ההכרזה? אילו מרכיבים הושמטו ממנה ומדוע? המחבר מציג את המחלוקות העקרוניות, הפוליטיות והמילוליות שהתגלעו בתהליך ניסוח הכרזת העצמאות, ממחיש ומדגיש את היבטיה ההיסטוריים.ההכרזה הייתה פריו של שיג ושיח מורכב על אודות יסודותיהן של הלאומיות היהודית ושל המדינה שהוקמה בשמה.

כבוד, חירות ועמל-ישרים : סיפור חיבורה של הכרזת העצמאות

חזרתי הביתה ולא מצאתי אף אחד : שיחות וסיפורים על מרד גטו ורשה

חזרתי הביתה ולא מצאתי אף אחד : שיחות וסיפורים על מרד גטו ורשה

הנקה גרופינסקה

חזרתי הביתה ולא מצאתי אף אחד הוא ספר יוצא דופן ומרגש במיוחד המרכב משני חלקים המשלימים זה את זה. סחור-סחור הוא אוסף של עשרה ראיונות עם מורדים שנלחמו בגטו ורשה באפריל 1943 . בני שיח של הנקה גרופינסקה היו בין השאר מרק אדלמן, עדינה בלאדי-שוייגר, הלינה (חייקה) בלחטובסקה, ברונק שפיגל וקז'יק רטייזר (שמחה רותם). החלק השני, קריאה חוזרת של רשימת שמות הוא אוסף של סיפורים קצרים על 313 מורדי הארגון היהודי הלוחם, שהוא אחת משתי הקבוצות הלוחמות שהיו בגטו ורשה. קריאה חוז רת של רשימת שמות הוא מקור יסוד בנושא תנועת ההתנגדות היהודית במלחמת העולם השנייה. נקודת מוצא בספר היא רשימת המורדים שהוכנה בקיץ 1943 בידי אנטק צוקרמן, צלינה לובטקין ומארק אדלמן, אותה מצאה המחברת בארכיון של חקר פולין המחתרתית בלונדון. דיוקנאות רבי הבעה של המורדים מציגים רישום קולקטיבי יחיד במינו של ארגון יהודי לוחם.

חזרתי הביתה ולא מצאתי אף אחד : שיחות וסיפורים על מרד גטו ורשה

בדרך אל הנשיות : שמחת עניים מאת נתן אלתרמן - קריאה מחדש

בדרך אל הנשיות : שמחת עניים מאת נתן אלתרמן - קריאה מחדש

דן מירון 

בשירה העברית החדשה אין עוד ספר שירים, זולת שמחת עניים (1941), שצמחה סביבו הילה. גם הבקיאים והמומחים, קולם משתנה להרף עין באומרם "שמחת עניים". אפילו המבקרים המושבעים של אלתרמן, וגם אלה שמרדו בו ויצאו נגד דרכו בשירה, החריגו את שמחת עניים.שמחת עניים משך פרשנים רבים בשמונים שנות חייו, ופירושיהם, בייחוד סביבו, יצרו גם ריחוק וחשש. דווקא סביב שמחת עניים חפרה הביקורת מעין חפיר עמוק. שתי המסות הכלולות בספר הזה מבקשות לבנות גשר מעל החפיר הלמדני הזה.
המסה "לשמחה מה זו עושה? – שמחת עניים מאת נתן אלתרמן בזמנה ובסביבתה", הפותחת את הספר, בונה גשר רחב בין דורנו לזמן היווצרם של השירים ונוטעת אותם בהקשרם המורכב – בחייו האישיים של אלתרמן בתקופה שבאה מיד לאחר פרסום ספר שיריו הראשון כוכבים בחוץ (1938). החישוף המדוקדק של ההקשר ההיסטורי והתרבותי, מלמד גם על מה שאי אפשר לומר על הספר, למשל שהוא עוסק בשואה.המסה "כַּצַּוָּאר אַחֲרֵי הַחֶבֶל – שיח האהבה בשמחת עניים" מביאה קריאה אחרת בשירי שמחת עניים, קריאה שבאה מהעכשיו ופונה לקוראים עכשוויים כדי לחשוף את מה שטמון לא רק בהקשרה ההיסטורי של היצירה.

בדרך אל הנשיות : שמחת עניים מאת נתן אלתרמן - קריאה מחדש

המגרש הביתי : ספורט בישראל - שני העשורים הראשונים

המגרש הביתי : ספורט בישראל - שני העשורים הראשונים

אודי (יהודה) כרמי
התרבות הישראלית היא פסיפס מגוון הבנוי על מפגש בין תרבויות שהביאו עימם גלי העלייה. תרבות הגוף הישראלית התגבשה בתהליך דיאלקטי שבו נאבקו מגמות של המשכיות מתקופת היישוב מול רוחות של שינוי בדמותן של תרבויות גוף מהגרות. הספר דן במאבק התרבותי שהתחולל בתקופה הנחקרת וחושף את עמדותיהם של מנהיגי המדינה ושל ראשי מוסדות הספורט כלפי התפקיד שנועד לספורט במדינה החדשה. בשני העשורים הראשונים של המדינה הוטל על הספורט למלא תפקיד בבינוי האומה. בזכות פעילותם הענפה של מוסדות הספורט וארגוני הספורט נוסדו מפעלים רבים וחשובים כמו בתי הפועל, ההוצאה לאור של ספרות ספורט, הכשרת מדריכים ממדינות אפריקה, הקמת מפעל 'אות הספורט' וקיום פינה רדיופונית של התעמלות בוקר. מטרת היוזמות האלה הייתה הכשרתו הגופנית של הציבור ברוח ערכי הציונות. תרבויות גוף שלא התכתבו עם הערכים האלה נתקלו בהתנגדות. מקצתן נדחו, ואחרות התקבלו לתרבות הגוף התקנית לאחר ש'גוירו'. פרקי הספר חושפים את המתח ששרר במפגשים הבין-תרבותיים האלה ואת המאבק למען שימורו של עיקרון החובבנות, שהגן על ארגוני הספורט מפני חדירת המקצוענות באמצעות ייצוג ערכי הציונות ושמירה על ההגמוניה של ארגוני הספורט מפני מעורבותם של גופים כלכליים. בעשור השלישי למדינה.

המגרש הביתי : ספורט בישראל - שני העשורים הראשונים

הפסיכולוגיה של הכסף : 20 עצות זהב על עושר, איפוק ואושר

הפסיכולוגיה של הכסף : 20 עצות זהב על עושר, איפוק ואושר

מורגן האוסל
אם אתם רוצים להצליח עם כסף, השאלה היא לא מה אתם יודעים, השאלה היא איך אתם מתנהגים. הידע שלכם על כלכלה ופיננסים הוא חשוב, אבל התנהגות כלכלית נבונה היא משהו שקשה ללמוד, גם אם אתם אנשים מאוד חכמים. אנחנו בדרך כלל לומדים על כסף - כל מה שקשור להשקעות, לתקציב ולהחלטות עסקיות - כאילו מדובר בתחום מתמטי. נדמה לנו שהמספרים והנוסחאות יכולים להורות לנו בדיוק מה צריך לעשות, מה נכון ומה לא, אבל בעולם האמיתי, אנשים לא מקבלים החלטות על בסיס נתונים, הם מקבלים החלטות סביב שולחן ארוחת הערב או בחדר הישיבות - המקומות שבהם מתערבבים הניסיון האישי, השקפת העולם, האגו, הגאווה, כישורי השיווק ותחושות הבטן שלהם. אם תבינו את זה, יתאפשר לכם לעצב מחדש את ההתנהגות שלכם, ולשלוט בכסף שלכם. בספר הפסיכולוגיה של הכסף מביא הסופר עטור הפרסים מורגן האוסל 20 סיפורים קצרים החוקרים את הדרכים המוזרות שבהן אנשים חושבים על כסף, ומלמד אתכם איך להבין טוב יותר את אחד התחומים החשובים בחיינו. מה הסוד להצלחה יוצאת הדופן של וורן באפט? מדוע השקעות טובות הן אלו שמאפשרות לכם לישון טוב בלילה? איזה תכונה חשובה יותר בהצלחה פיננסית: כישרון או מזל? למה אנשים שנראים עשירים הם המורים הגרועים ביותר להתנהגות עם כסף? - כריכה אחורית.

הפסיכולוגיה של הכסף : 20 עצות זהב על עושר, איפוק ואושר

המיליונר מהדלת ממול

המיליונר מהדלת ממול

תומס ג' סטנלי וויליאם ד' דנקו 
רב המכר הבינלאומי, המיליונר מהדלת ממול, טוען את הטענה המדהימה הבאה: לא רק שכל אחד רוצה להיות מיליונר - כל אחד יכול להיות מיליונר. הבעיה היא בדמיון שלנו: כשאנחנו חושבים על אנשים עשירים עולים בראשנו תמונות של סלבריטאים, יאכטות נוצצות ומכוניות פאר. אבל מסתבר שרוב המיליונרים האמריקאיים לא הוציאו מימיהם יותר מ-800 שקלים על שעון. בניגוד גמור למה שרואים בסרטים ובתוכניות טלוויזיה, התכונות המאפיינות אנשים שהגיעו לעצמאות כלכלית בחיים האמיתיים הן: הם חיים את חייהם בצורה צנועה, הרבה מתחת לאמצעיהם. הם מנהלים את זמנם ואת הונם בצורה יעילה יותר. הם אינם נוטים לרכוש מכוניות יוקרה. הם מעולם לא נהנו מסבסוד פיננסי על ידי הוריהם ומשפחתם. בין דפי הספר תוכלו למצוא את תוצאותיו של מחקר מרתק, שבחן מה ההרגלים ואורחות החיים של העשירים וכיצד הם צברו את הונם. מסתבר שהתדמית הנוצצת - משקרת. המיליונר האמיתי לא מתגורר בשכונת יוקרה אלא בדלת ממול. סוד הצלחתו אינו סגנון חיים מנקר עיניים אלא הימנעות מבזבוזים מיותרים וצבירת חסכונות. - כריכה אחורית.

המיליונר מהדלת ממול

שכלול היכולת : הלכה ומעשה

שכלול היכולת : הלכה ומעשה

 משה פלדנקרייז

שכלול היכולת הלכה ומעשה מהדורה חדשה משה פלדנקרייז מטרת השיעורים בספר זה הוא שכלול היכולת, כלומר, לשפר את אשר הקורא כבר יודע לעשות ולהרחיב את גבולות פעילותו לתחומים הסתומים בפניו. בדרך זו יעשה הבלתי אפשרי לו לאפשרי, הקשה לנוח והנוח לנעים. הקורא ימצא בספר שורה של תרגילים לאימון ההבחנה והתחושה, וביאורים תיאורטיים בשפה פשוטה ומובנת לכל. הבחנה בכיוון תנועות העיניים, הראש והאגן ותכונותיהן נותנות יכולת להבדיל בין תנועות האיברים האלה ולהפעילם בתיאום בנפרד ובניגוד. הבדלה זו משפרת את פעילותו הרגילה של האדם, מרחיבה אותה ומגוונת אותה באפשרויות חדשות, כלומר, מעניקה לה מימדים חדישים. תרגילים אלה השתמשו ועד היום משתמשים בהם ברחבי העולם לשם יצירת תקשורת או העברת מסרים סמויים דרך שפת הגוף. אין לבלבל ספר זה עם ספרים שנקראים 'שפת הגוף'.פלדנקרייז-האדם היחיד עלי אדמות שהפך ראש ממשלה על הראש (דויד בן גוריון).

שכלול היכולת : הלכה ומעשה

תיק מספר אפס : קריאה בלשית ביצירת דן פגיס ובחייו

תיק מספר אפס : קריאה בלשית ביצירת דן פגיס ובחייו

הדס שבת נדיר

יצירתו של דן פגיס (1986-1930) היא מעמודי התווך של הספרות העברית החדשה. שיריו זכו לתהודה רבה מצד הקוראים והחוקרים, אך עדיין רב בהם הנסתר על הנגלה. ספר זה מבקש בראש ובראשונה להוציא לאור את יצירותיו שטרם כונסו, ביניהן שירים גנוזים, ובכך לתרום לחקר יצירתו. מלבד שיריו, כולל הספר שלושה פרקי מחקר העוסקים ב"סוד הביוגרפיה" של פגיס; פענוח הסוד נעשה תוך דיון ספרותי ביצירתו. הפרק הראשון מתמקד בשירתו, ואילו השני מבקש להתחקות אחר עקבותיו מילדותו ועד לעלייתו ארצה. פרק מחקר נוסף שופך אור על היבטים פואטיים של שירתו הגנוזה. בספר משולבים דימויים חזותיים המתפרסמים כאן לראשונה: כתבי יד ומכתבים גנוזים, מסמכים, תעודות, תמונות נשכחות ועוד. - כריכה אחורית.

תיק מספר אפס : קריאה בלשית ביצירת דן פגיס ובחייו

עבודה זרה : ממשקים של דיני עבודה ועובדים זרים

עבודה זרה : ממשקים של דיני עבודה ועובדים זרים

שלמה יעקובוביץ

הספר עבודה זרה - ממשקים של דיני עבודה ועובדים זרים עוסק בממשק הייחודי בין העובדים הזרים לבין תחום דיני העבודה. כדרכם של ממשקים, הללו יוצרים חיכוך המשפיע על שני הצדדים. כמו מטוטלת יוצרים פסקי הדין השונים אדוות בדמותם של הסדרי מעמד, משפט מינהלי וחוקתי, ומשפיעים על השיח הציבורי. יחסי גומלין אלו מרכיבים ובונים פסיפס משפטי ייחודי בתחום משפט העבודה המקבל זרקור בספר זה תוך תקווה להעלאת השיח המשפטי בנושא זה. תחום דיני העבודה מתעצב במובנים רבים כיום דווקא דרך הליכים הנוגעים לעובדים הזרים. אולמות בתי הדין האזוריים לעבודה, מאכלסים מדי יום ביומו עובדים זרים רבים אשר דורשים את סעדיהם וזכויותיהם בתחום דיני העבודה.
ספר זה נכתב דווקא מתוך עיסוקו הרב של מחבר הספר, עו"ד שלמה יעקובוביץ, אשר ייצג ומייצג מעסיקים ועובדים זרים מדי יום ביומו, כאשר עו"ד יעקובוביץ נטל חלק לא מבוטל מפסקי הדין המעצבים תחום זה. בספר זה, מאוגדים למעלה מ1000 פסקי דין ייחודים המשתייכים לסוגיות הנידונות מדי יום ביומו ואינם נחשפים תמיד לציבור הרחב שאיננו עוסק בממשק ייחודי זה. יתרונו של הספר הינו המיקוד והביאור תוך יצירת תבניות ומשוואות אשר מסייעים להבין בצורה טובה יותר את אותם ממשקים ולשפוך אור על תחום זה. -- אתר נבו.

עבודה זרה : ממשקים של דיני עבודה ועובדים זרים

מתנות שקיומן לאחר מיתה : בין קניין לבין התחייבות

מתנות שקיומן לאחר מיתה : בין קניין לבין התחייבות

ברכיהו ליפשיץ

ספר זה ממשיך את סדרת חיבוריו של פרופ' ברכיהו ליפשיץ העוסקים במעמדה של ההבטחה במשפט העברי כדרך קניין וכהתחייבות. הספר הנוכחי דן בהתחייבויות שהמועד לקיומן הוא לאחר מותו של המבטיח. הספר עוסק במהותה של הצוואה, במתנת שכיב מרע, בהקנאה לעובּר ובמצווה לקיים את דברי המת. הטענה המרכזית שבו היא, שיש לראות את כל העסקות הללו מנקודת מבט דומה לזו של כל ההתחייבויות, גם אלה שהמוות אינו מעורב בהן, וכי הן אינן יוצאות מן הכלל בעיקרון המנחה אותן. מותו של המבטיח קודם למועד קיומן איננו משנה זאת. הבטחות אלה הן חלק מן המשפט האזרחי ואין הן חלק מדיני הירושה. מן העיון בנסיבות המיוחדות המתקיימות בהתחייבויות אלה מתחדדת ההבנה באשר לטיבה המיוחד של ההבטחה ובאשר לדרך שבה היא פועלת. -- אתר נבו.

מתנות שקיומן לאחר מיתה : בין קניין לבין התחייבות

Mary Magdalene : a visual hjavascript:;istory

Mary Magdalene : a visual history

Diane Apostolos-Cappadona 

"From faithful apostle and seductress to feminist icon, Mary Magdalene's many complex roles in Christian history have fascinated us for 2000 years. Illustrated in full colour, this visual history reveals how images and presentations have created a Mary who is often far different from the real woman, the first witness of the Resurrection in the gospels, or even from her appearances in the works of the Church Fathers"-- Provided by publisher.

Mary Magdalene : a visual history