ערי ישראל בשנת 2065 - מקיימות, ירוקות וידידותיות?

ערים עתידיות שיושתתו על עקרונות הקיימות יוכלו לספק סביבה נעימה, בריאה ואיכותית למגורים, גם במציאות של צפיפות. ערים אלה יושתתו על תחבורה ציבורית איכותית, נגישה וזמינה בלב המרקם העירוני. לצד התחבורה הציבורית יוקמו דרכים ייעודיות להולכי רגל ולרוכבי אופניים. אפשר לדמיין ערים שבהן יוגבל כליל השימוש ברכב במרכז העיר, והדבר יאפשר את צמיחתם ואת טיפוחם של שטחים ירוקים המשתלבים בתוך ובין הבניינים. במקום מגדלי מגורים חסרי ייחוד יוקמו בניינים "ירוקים" שעליהם ובתוכם יגדלו עצים וצמחים למאכל שיקנו יתרונות מגוונים, כגון ספיחת פחמן ומזהמי אוויר, שמירה על המגוון הביולוגי, תרומה להפחתת אפקט איי החום העירוני ושיפור איכות חייו של הפרט. בניינים ירוקים שיהיו יצרני אנרגיה ימנעו את הצורך להסתמך באופן בלעדי על תחנות כוח מזהמות מחוץ לערים או בשוליהן. במקום מגדלים גבוהים ייבנו מבנים הקשורים זה בזה, שייצרו רשת עירונית צפופה, שתהיה משובצת ומנוקדת בשטחים משותפים ירוקים שבהם יוכלו לשגשג מינים מקומיים ויינתן מקום לטבע עירוני ייחודי. בערי העתיד האלה הפסולת תנוהל בצורה חכמה, ויוקמו תשתיות שיאפשרו הפרדה של הפסולת, מִחזורה וניצולה להפקת אנרגיה קרוב למגורי התושבים. כל תשתיות החשמל יהיו מוטעמות לכך, ומערכות אנרגיה מקומיות חכמות יזינו את רשתות החשמל. הבחירה בעתיד העירוני הרצוי היא בידיים שלנו. לשם כך אנו במרכז למחקרי סביבה וקיימות נספק את הידע ואת הכלים למעבר מהמציאות הקיימת בערי ישראל לעתיד מקיים וירוק הרבה יותר.


 



ערי ישראל בשנת 2065 – צפופות, חמות, מזוהמות ומחניקות?

התחזיות מצביעות על עלייה ניכרת בקצב גידול האוכלוסייה במדינת ישראל. עד שנת 2065 אוכלוסיית המדינה צפויה להכפיל את עצמה ולמנות יותר מ-20 מיליון נפש, ויותר מ-95% מהם יגורו בערים, והצפיפות בהן תלך ותגדל. בבואנו לצייר תמונה עתידית של החיים העירוניים במדינת ישראל אנו יכולים לשער בדמיוננו את השפעות הצפיפות העירונית בתחומים השונים. ככל שדפוסי הצפיפות הקיימים ימשיכו, המענה למגורים יינתן באמצעות בנייה צפופה של מגדלים לגובה, עם מעט שטחים ירוקים ביניהם. מגדלים אלה לא ייבנו בהכרח במרכזי ערים קיימות, אלא במה שמכונה "שכונות שינה" אשר יתפתחו במהירות הולכת וגוברת בשולי הערים. בשכונות כאלה יהיו מעט שירותים לאוכלוסייה המקומית, הן תהיינה מופרדות מאזורי התעסוקה, ותושביהן ימשיכו להתנייד בכלי רכב פרטיים, בהיעדר פריסה רחבה של רשתות תחבורה ציבורית מהירה. ההתניידות ברכבים פרטיים תוביל בהכרח להחמרת הפקקים ולהגברת זיהום האוויר, עד למעבר מלא לרכבים חשמליים. צפיפות המגורים, בהיעדר צמחייה ותיקה ועצים נותני צל, תוביל לתופעת איי חום עירוניים ברחבי העיר. אלה יביאו לעלייה במעלות החום, שתלך ותחמיר עם התחממות כדור הארץ. איי החום יהפכו את רחובות הערים לבלתי נעימים להליכה, ובחודשי הקיץ הארוכים – לבלתי נסבלים.

האם ניתן להשפיע?

המרכז למחקרי סביבה וקיימות באוניברסיטה הפתוחה מבצע מחקרים בינתחומיים וחדשניים בתחומי הסביבה והקיימות. המרכז הוקם בשנת 2023 במענה למשבר האקולוגי והאקלימי העכשוי, במטרה לקדם מחקרים יישומים ובעלי תרומה ממשית לקידום מדיניות סביבה איכותית ומוכוונת מדיניות בישראל. המרכז מאגד בתוכו חוקרים בכירים ממכוון דיסציפלינות מתוך שאיפה לפתח מחקרים בין-תחומיים שיספקו מענה לאתגרי איכות הסביבה והערכות לשינוי אקלים של גורמי השלטון המקומי בישראל. במסגרת פעילות המרכז, מחקרים שונים כבר נמצאים בשלב ההכנה לצד מאמרי דעה מטעם חוקרי וחוקרות המרכז ופרסומים נוספים בתקשורת.