Wild Angels-Catalog-small-with-cover

11 מ ל א כ י פ ר א מלאכי פרא: נגה אנגלר חוה אלדובי בתערוכה "מלאכי פרא" ממשיכה נגה אנגלר במסעה הטעון והאמביוולנטי בתרבות אירופה, מסע של היקסמות מהולה בפחד. מסעה של האמנית מפוכח, לנוכח אפֵלת העבר לא פחות מאשר אל מול תהפוכות ההווה. בסדרת העבודות ) נגעה אנגלר בתרבות העילית הקאנונית של אירופה בעת 2018 "ברברי בגן" ( ) היא פונה לעסוק בפולקלור אוקראיני, 2020 החדשה, ואילו בסדרה "מכונפים" ( ששורשיו נטועים בתרבות הפגאנית אשר קדמה לנצרות באירופה. הדמויות המכונפות העומדות במוקד התערוכה מהדהדות פולקלור קרנבלי עתיק אשר שומר גם כיום על חיוניותו. במרכזו דמות אדם מכונפת מעוטרת בפרחים. מקורותיו הגיאוגרפיים וההיסטוריים של הקרנבל נעוצים במחוזות הילדות של אבי האמנית, אשר שרד את השואה כילד צעיר ביערות אוקראינה. באותה סביבה גיאוגרפית מתקיים עד היום הקרנבל הססגוני, המהווה כיום אטרקציה תיירותית, אך בעומקו שוררת אפֵלה ונחצים גבולות שבין אדם לבין חיה ובין יופי לבין אלימות. אנגלר ניגשת אל הפולקלור האירופי הקדם־מודרני בתערובת של משיכה ורתיעה. את הקרנבל היא מתווכת לצופה דרך פילטרים של זיכרון טראומטי קולקטיבי, שזור בטראומה שממנה ניזון עולמה הפרטי. רוח סערה היסטורית טלטלה את העולם המוכר, ובהרף עין הפך הנוף הביתי למלכודת מוות. הסדרה "מכונפים" רוויה בכמיהה לאותו נוף ולאותה תרבות שהייתה בית, עד שברגע היסטורי אחד הקיאה מתוכה באכזריות את מי שכמהו לשייכות. בעבודותיה של אנגלר מהדהד בעוצמה גם ההווה, שבו אירופה מתמודדת עם גלי הגירה פוסט־קולוניאליים עצומים בהיקפם, ונראה כי הסדר העולמי מחשב להתמוטט פעם נוספת. הפקעת הביוגרפית־היסטורית הסבוכה והטעונה שמזינה את הסדרה "מכונפים" מתגלמת בדמות ההיברידית, המלאכית־דמונית, של האיש בעל הכנפיים. במרבית ציורי הסדרה הוא בעל דיוקן גנרי. ניתן לזהותו כגבר סלאבי בגיל העמידה. בצבע שמן מדולל ושקוף חוזרת אנגלר שוב ושוב אל הדמות המוזרה, אולם ניכר שהיא שומרת על מרחק בטוח. נוגעת־לא־נוגעת, היא מעלה באוב מלאכים מכונפים, חסרי גוף, ספק יצורים מעודנים ספק מאיימים, כוחות של תיקון או כוחות מעולם התוהו. מראית העין מתעתעת. הדמויות משורטטות במכחול עדין, בצבעים בהירים ושקופים וברקמת פרחים. אבל המלאכים של נגה אנגלר נושאים איום בכנפיהם. הגן שבו הם ניצבים – במלוא כובד מוטת הכנפיים הענקית – הוא זה שאליו התייחסה גם סדרת עבודותיה "ברברי בגן". באותה סדרה התעכבה האמנית, כאמור, על תרבות העילית המערבית שנהנתה מהגמוניה בת מאות שנים. היא תיעדה במכחול חרֵד את שוליה המתפוררים ואת חוויית הזמן האוזל. אנגלר שוטטה בתרבות אירופה הקאנונית באמצעות סצנות מדומיינות, חוצה את סיפם של בתי אופרה גבוהי תקרה ומגניבה מבט לאולמות אפלוליים של מוזיאונים

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw