Wild Angels-Catalog-small-with-cover

10 מ ל א כ י פ ר א בתהליך שארית ההתגלות הטקסט של גלילי שחר הוא יפהפה. גיליתי את ספרו העבודה על הציורים הללו. אני מאוד מזדהה עם הציטוט שבחרת. אכן בעבודות יש ניסיון לגעת בשיירי תרבות, בדמויות עבר ובכמיהה חסרת הסיכוי, ולהשמיע קולות של אלו שכבר אינם איתנו. יש בהן עיסוק בתעתועי הזיכרון החמקמק, מתוך התבוננות גם אל העתיד ותחושה שכל זה קיים בווריאציה כזו או אחרת גם כעת. אלא שגאולה היא מילה גדולה שלא אעז להשתמש בה, אסתפק במילה נחמה. עצם העיסוק והנגיעה בתכנים הללו מאפשר לי נחמה, בתקווה שאולי גם לעוד מישהו (או מִשהם...). בתיאור חלומו של יעקב נכתב: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (בראשית כח, יב). הטקסט המקראי מעלה נרטיב של עלייה וירידה, מחזה דינמי ופעיל שבשיאו מתגלה אלוהים ליעקב ומבטיח לו ולזרעו את הארץ אשר הוא שוכב עליה והגנה בדרכו. כאן המלאכים הם בתפקיד של מבשרים. גם לסולם תפקיד של מגשר: הוא מחבר בין האדם לבין אלוהיו, בין הארציות ובין רוחניות, בין הגשמי וה"מקורקע" לבין האפשרי, הפתוח והבלתי מוגבל. הוא מאפשר לעלות בשלביו – אך גם לרדת. מוטיב הגשר המופיע בעבודותייך הוא לעתים ערטילאי ולעתים נוכח במלוא כובדו, ותמיד משמעותי בקומפוזיציה. מה משמעותו? איזה קישור יפה ומעניין יצרת. הסולם, התנועה מעלה־מטה. התנועה האנכית קיימת במרומז בעבודות. הגשר בציורים קיים גם במובן הריאליסטי וגם יכול להתפרש כמגשר בין מציאויות שונות או הוויות שונות, כפי שהצעת. אני חשבתי על קיום רעוע, ארעי, הימצאות על הגבול, על בלימה, בין שמים וארץ, קיום בלימבו המלאכי הזה הנמצא אמנם על בסיס מסוים אך לא על הקרקע ומגלם מצב שברירי המצריך דריכות. 1807–1799 , סולם יעקב ויליאם בלייק,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw