Doch Nesia 2022-2023 HEB for WEB

6 ותמכנו בפעילות המחקרית של חברי וחברות הסגל שלנו במסגרת מעבדות באוניברסיטאות אחרות בארץ. בשנים האחרונות נוספו מעבדות חדשות, למשל מעבדה לביולוגיה אבולוציונית ואקולוגיה התנהגותית של ציפורים שעומד בראשה חבר סגל צעיר מתחום הזואולוגיה, ומעבדה לאמינות ושמישות של רשתות תקשורת בראשות חברת ) HPC סגל מתחום מדעי המחשב. הקמנו מרכז מחשוב־על ( כדי לתת מענה מחקרי לחוקרי ולחוקרות האו"פ. הרחבנו גם את פעילות המחקר במסגרת מרכזי מחקר חדשים: מרכז מחקר באסטרופיסיקה, מרכז למחקרי סביבה וקיימות, ומרח"ב דיגיטלי (מרכז למדעי הרוח והחברה הדיגיטליים) שהוקם לאחר שהאו"פ זכתה בקול קורא תחרותי של המל"ג בתחום מדעי הרוח הדיגיטליים. המרכז נותן מענה להשפעה ההולכת וגוברת של המדיה הדיגיטליים על כל תחומי החיים המודרניים, ובהם התפתחויות בתחום למידת מכונה, למידה עמוקה, נתוני עתק ובינה מלאכותית. המרכז משמש מסגרת מארגנת לעידוד פעילות אקדמית שמביאה לידי ביטוי את יתרונה העצום של האו"פ בתחום הדיגיטלי. אחת המטרות המרכזיות של האו"פ היא הובלת תהליכים של העצמה אקדמית והכלה חברתית. זאת כחלק מתהליך חברתי הפועל לצמצום פערים והגברת שוויון הזדמנויות, וראיית האקדמיה ככלי לשינוי חברתי של יחידים וקבוצות. לשם כך פיתחה האו"פ תוכנית ייחודית יחד עם השלטון בוגרים, 1,000 המקומי. עד היום סיימו את לימודיהם מעל המועסקים במסגרות שונות של השלטון המקומי. בישראל חסרים אלפי עובדים ועובדות בתעשיית ההיי־טק. בשל גמישותה התפעולית הרבה, היעדר חסמי הכניסה והאיכות האקדמית המעולה, האו"פ מציעה פתרון טבעי לגישור על פערי כוח האדם בתעשייה זו (בכלל האוכלוסיות, לרבות אוכלוסיות בייצוג נמוך, כגון חרדים, נשים וערבים). בשנים האחרונות הגדילה האו"פ במידה ניכרת את מספר הסטודנטים והסטודנטיות הפונים ללימודי מדעי המחשב, ובוגריה מבוקשים בתעשיית ההיי־טק. תוכנית "אקדמיה בתיכון" היא מסגרת לימודים המתואמת עם משרד החינוך ומאפשרת צבירת נקודות זכות אוניברסיטאיות כתחליף לבחינות בגרות. התוכנית הורחבה במידה רבה ונעשתה אטרקטיבית מאוד בקרב תלמידי ותלמידות תיכון מצוינים שמתחילים את צעדיהם האקדמיים באו"פ. רבים מהם ממשיכים בלימודים אצלנו או במוסדות אקדמיים מעולים בארץ ובעולם. אנו עושים מאמצים רבים להגדלת מספר הסטודנטים . כמו כן STEM והסטודנטיות הערבים במקצועות ה־ האוניברסיטה מעדכנת ומרחיבה את מעטפת התמיכה שלה בסטודנטיות ובסטודנטים מהחברה הערבית. אנחנו עדים להכפלה במספר הסטודנטים והסטודנטיות מהחברה החרדית הלומדים באו"פ, הנובעת מהשקעות ענק בתוכנית ייעודית להנגשת הלימודים לחרדים ומפיתוח מסגרות ייעודיות לכך. שמנו דגש על העמקת ההנגשה של לימודים אקדמיים לאנשים עם מוגבלויות, פיזיות ונפשיות. באו"פ יחידה מקצועית המקפידה על הנגשה מלאה ופועלת לאור הסיסמה "לא משאירים אף אחד מאחור". אני נפעמת בכל פעם מחדש ממכתבי התודה שאנחנו מקבלים מהבוגרים ומהבוגרות, ופעמים רבות אף מבני משפחתם, המציינים את השינוי העצום בחייהם בזכות הלימודים האקדמיים. התשתית המנהלית של האו"פ הותאמה לצרכים המשתנים של הסטודנטים והסטודנטיות ולצמיחת האוניברסיטה, בזכות שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין האקדמיה למנהל. בתום תקופת כהונתי כנשיאת האו"פ, מקומה של האוניברסיטה בשדה ההשכלה הגבוהה ותפקידה האקדמי והחברתי הובהר והוגדר. בשנים אלו הגיעה האוניברסיטה להישגים מכובדים, היא צמחה בזירות האקדמיות והחברתיות, ומעמדה הציבורי והלאומי התחזק. ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) אישר את קבלתה של האו"פ כחברה מלאה (במקום מעמד של משקיפה בעבר). זהו צעד חשוב בביסוס מעמדה ויוקרתה של האוניברסיטה בשדה ההשכלה הגבוהה בישראל. בימים אלה, ור"ה היא גוף חשוב בשמירה על החופש האקדמי ועצמאותו, ובמסגרתו מתקיים שיתוף פעולה כמעט יום־יומי בין נשיאי האוניברסיטאות. הפעילות העצומה וההישגים האדירים של האוניברסיטה בשנים האחרונות נעשו בזכות שיתוף פעולה ומעורבות של כל העובדים והעובדות באו"פ, שסייעו ותרמו להצלחתה באופן מעורר השתאות. ברצוני להביע תודה אישית לכל

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw