Doch Nesia 2021-2022 HEB - web

6 9.6% (לעומת 15.4% אחוז הבוגרים מהחברה הערבית על מהם נשים. בשנתיים האחרונות פתחנו 83%־ בתשע"ו), כ במהלך של הגדלת מספר הסטודנטים והסטודנטיות הערבים במסלולי הצטיינות, ובכללם תלמידי ,STEM במקצועות ה־ תיכון מצטיינים. האוניברסיטה עדכנה והרחיבה את מעטפת התמיכה שלה בסטודנטיות ובסטודנטים מהחברה הערבית. כך למשל, פותח הקורס החדש "קריאה וכתיבה אקדמית למדעי הרוח והחברה, עם גישור מערבית לעברית", שנועד לשמש בסיס מתודולוגי לסטודנטיות ולסטודנטים ערבים הלומדים בקורסים בתחומי מדעי הרוח והחברה באו"פ. הקורס מאפשר היכרות עם השפה האקדמית, עם סוגים שונים של טקסטים אקדמיים בעברית ועם מיומנויות הלמידה והדרישות הנהוגות בתחומי מדעי הרוח והחברה. אנחנו עדים להכפלה במספר הסטודנטים והסטודנטיות בתשע"ו 1,300־ מהחברה החרדית הלומדים באו"פ, מ בתשפ"ב, זאת באמצעות השקעות ענק בהשקת 2,942־ ל תוכנית ייעודית להנגשת הלימודים לחרדים ופיתוח מסגרות ייחודיות לכך. האו"פ מובילה מיזמים להנגשה דיגיטלית לאנשים עם מוגבלויות והיא מקור ידע בתחום. בישראל חסרים כיום אלפי עובדים ועובדות בתעשיית ההיי־טק. בזכות שיטת ההוראה הייחודית של האו"פ, גמישותה התפעולית הרבה, היעדר חסמי הכניסה והאיכות האקדמית המעולה, האו"פ מציעה פתרון טבעי לגישור על פערי כוח האדם בהיי־טק בכלל האוכלוסיות, לרבות אוכלוסיות בייצוג נמוך: חרדים, נשים וערבים. האו"פ פועלת להגדלה של מספר הסטודנטים והסטודנטיות הפונים ללימודי מדעי המחשב, ובעקבות זאת חל גידול ניכר במספר הבוגרים והבוגרות בתחום. אנו מתכוונים להמשיך ולפעול לקידום מגמה זו. מניעת נשירה היא אתגר המלווה את האו"פ מאז הקמתה. היחידה לניהול ההתמדה בדיקנט הלימודים האקדמיים ) של האו"פ פיתחו השנה BI בשיתוף צוות הבינה העסקית ( כלים טכנולוגיים, אשר מטרתם העיקרית היא להנגיש מידע ולספק תמונת מצב עדכנית של הסטודנטים והסטודנטיות, שתסייע למחלקות האקדמיה ולכלל הארגון בקבלת החלטות מושכלת. כלים אלו משלבים בתוכם פעולות פרואקטיביות וטיפול באוכלוסיות מגוונות. האוניברסיטה הפתוחה זכתה השנה במענק קרן רוטשילד לחיזוק תשתיות להתמדת סטודנטים במוסדות אקדמיים, על סמך פעולות לעידוד התמדה שנעשו עד כה. המענק יאפשר ליחידה להרחיב ולשכלל את פעולותיה בנושא זה. בשנה החולפת הגענו להישג חסר תקדים במספר הבוגרים 4,433 והבוגרות של האוניברסיטה: אנחנו עומדים על סטודנטים שקיבלו זכאות לתארים ולתעודות בשנה זו — שיא 3,724 : במספר הבוגרים של האו"פ, ונתון שיא נוסף הוא סטודנטים אשר השלימו את חובותיהם לקבלת תואר ראשון. במסגרת התוכנית האסטרטגית הושקה באוניברסיטה הפתוחה תוכנית "חוויית הסטודנט" שמטרתה להוביל שינוי ולשפר את הממשקים שלנו עם הסטודנטים והסטודנטיות. התוכנית מצמצמת את מוטיב אי־הוודאות ואת הצורך בקבלת החלטות תכופות, ומסירה חסמים מינהליים כדי לאפשר לכל סטודנט וסטודנטית בעלי פוטנציאל, לסיים את התואר בצורה מיטבית ובאופן המחזק את תחושת שייכותם לאוניברסיטה הפתוחה ומחויבותם ללימודים. ההרשמה לקורסים במתכונת שנתית (במקום הרשמה סמסטריאלית, כפי שהיה נהוג עד כה), היא מחידושיה המוצלחים של התוכנית, ונראה כי סטודנטים וסטודנטיות אימצו דרך זו 15 בהתלהבות. לצד פרויקט ההרשמה השנתית, פועלים פרויקטים נוספים שמטרתם לטייב תהליכי טיפול ולקדם את השיתוף והתיאום שבין היחידות השונות הבאות במגע עם הסטודנטים והסטודנטיות, בהן מערך הייעוץ, המוקדים, מרחבי הלימוד וגורמים נוספים. הפרויקטים נועדו להעניק לסטודנטים ולסטודנטיות יכולת תכנון ומחויבות למסלול לימודיהם מראשיתו - לדוגמה הגדרתה של מטרת הלימודים, חתירה לקביעת תוכנית הלימוד ואישורה בשלבים מוקדמים, דיוק בתדירות ובאופן הפנייה לסטודנטים ולסטודנטיות, פנייה יזומה מצד האוניברסיטה הפתוחה ועוד. לאוניברסיטה הפתוחה קמפוסים ומרכזי לימוד הפרושים ברחבי הארץ. בעקבות משבר מגפת הקורונה, דפוסי הלמידה של הסטודנטים והסטודנטיות השתנו ומרביתם מעדיפים ללמוד מרחוק. בעקבות זאת החלטנו על מעבר לתפיסת ניהול מרחבית, ולפיכך מנהלות ומנהלי הקמפוסים יופקדו על מרחב פעילות גיאוגרפי שלם ויהיו אחראים לכלל הלימודים המתקיימים במרחב הפיזי והמקוון. בד בבד, הקמפוסים בתצורתם החדשה ישמשו כ"חממות מצוינות" — מקום של מחקר, למידה, מפגש ויזמות, ויאפשרו השתלבות באקו־סיסטם המרחבי. לאור כל זאת וכחלק מהתוכנית האסטרטגית של האו"פ למימוש ייעודה בסביבה העתידית

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw