Doch Nesia 2021-2022 HEB - web

5 החברה ומדעי המחשב. פתחנו מסלול (חטיבה) בלימודי הרוח הדיגיטליים ופתחנו מרכז רב־תחומי חדש במדעי הרוח והחברה הדיגיטליים (מרח"ב). מטרת המרכז היא לתת מענה להשפעה ההולכת וגוברת של המדיה הדיגיטליים על כל תחומי החיים המודרניים, ובהם התפתחויות בתחום של למידת מכונה, למידה עמוקה, נתוני עתק ובינה מלאכותית. המרכז משמש כמסגרת מארגנת המעודדת פעילות אקדמית שתביא לידי ביטוי את יתרונה העצום של האוניברסיטה הפתוחה בתחום הדיגיטלי. המרח"ב מאגם את המשאבים הקיימים כיום באוניברסיטה הפתוחה (כמו המעבדה הפתוחה למדיה ולמידע, המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה, הגלריה והספרייה) לטובת חקר היבטים תרבותיים, חברתיים, אמנותיים וטכנולוגיים של תהליכי דיגיטציה בחברה, בידע, במדיניות, בדרכי ניהול ועוד. כדי להבטיח את הרלוונטיות של הקורסים ולחזק את הרצף בין אקדמיה ותעסוקה, הצטרפנו למיזם של ות"ת ואנחנו מציעים קורסים שמשלבים תכנים אקדמיים והתנסות מעשית, המזכים בנקודות זכות אקדמיות לתואר. הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בקורסים משלבי ההתנסות נחשפים לארגונים ועובדים בהם בתפקידים הקשורים לתחום לימודיהם, יוצרים קשרים בתעשייה ורוכשים מיומנויות וכלים חשובים שנדרשים כיום בשוק התעסוקה. השנה נלמדו קורסים משלבי התנסות בתחומי תקשורת, מדע המדינה, פסיכולוגיה, מדעי המחשב, מדעי החיים ואמנות. האוניברסיטה הפתוחה המשיכה לקדם השנה מסלולי הצטיינות. נרשם זינוק במספרי תלמידי ותלמידות תיכון מצוינים שלומדים אצלנו, ופתחנו תוכניות מצטיינים במדעי המחשב ובמינהל עסקים. אנחנו משתפים פעולה עם יחידות עילית בצה"ל והשקנו את תוכנית "אודם", הזהה לתוכנית "תלפיות", לפיתוח מנהיגות בזירה הטכנולוגית. כבשנים קודמות, אנו ממשיכים לשמש דוגמה בזכות איכות ההוראה שלנו, ועושים זאת באמצעות סגל הוראה מחויב ומחדש, אשר ממשיך לככב במקומות הגבוהים ביותר בסקרי התאחדות הסטודנטים. אנחנו גאים בכך שספרי הלימוד של האו"פ ממשיכים לשמש תשתית לקורסים הנלמדים במרבית המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. המשכנו לכתוב ספרים התורמים לידע הכללי והם בבחינת נכס חשוב של האו"פ. ספרים אלה נגישים הן בפורמט מודפס והן באמצעים דיגיטליים. לצד שימור ספרי הלימוד המשכנו להתמקצע בהוראה מרחוק, התמקצעות שבאה לידי ביטוי בייחוד בתקופת מגפת הקורונה. בתקופה זו פרצה האוניברסיטה דרך בפיתוח ובהובלה של טכנולוגיות למידה מתקדמות. אנחנו ממשיכים לאמץ ולפתח שיטות טכנולוגיות חדשות, כגון קורסים מצולמים בווידיאו, תוכנות ולומדות. אולפני האוניברסיטה הפתוחה שודרגו השנה במידה ניכרת, ומאפשרים מקסום האפשרויות הדיגיטליות. במהלך השנה פיתחנו מודל הוראה מעודכן וחדשני הנותן מענה כולל לרכיב ההוראה במפגשים חיים, בפעילויות בסביבת הלמידה בין המפגשים ובתהליכי הערכה וליווי אישי לסטודנטים ולסטודנטיות. סגל ההוראה יכול לעקוב בקלות וביעילות אחר ביצועי הלומדים והלומדות באמצעות מערכת אנליטיקות הלמידה המשולבת במערכת אתרי הקורסים (כפוף למגבלות אתיות). סטודנטים וסטודנטיות 50,000־ השנה למדו באו"פ כ מאוכלוסיות מגוונות של הפריפריה החברתית וכן סטודנטים וסטודנטיות בעלי יכולות גבוהות שבחרו ללמוד במתכונת שונה ולשלב את הלימודים במסלול חייהם. הבוגרים והבוגרות שלנו משתלבים היטב בשוק העבודה, ובולטים בהישגיהם גם כאשר הם ממשיכים בלימודיהם באוניברסיטאות אחרות במסגרת אפיקי מעבר או בתארים מתקדמים. האוניברסיטה הפתוחה היא בית לסטודנטים ולסטודנטיות מקבוצות חברתיות מגוונות, והיא מתמחה במיצוי פוטנציאל ההשכלה הגבוהה בקרב מי שלא זוכים להזדמנות ראויה בשל חסמים שונים. כמדי שנה אנו מושיטים יד לסטודנטים ולסטודנטיות ומעניקים את התמיכה והסעד הנדרשים כדי לממש את היכולות האישיות של כל לומד ולומדת, בלי להתפשר על איכות אקדמית אוניברסיטאית. האוניברסיטה פיתחה מתווה מקיף להנגשת ההשכלה הגבוהה, שמשלב בהדרגה סטודנטים וסטודנטיות באקדמיה. יעד זה מושג באמצעות מגוון פעולות: פיתוח חומרי לימוד ותוכניות הוראה מותאמות, פתיחת מרכזים לימודיים ייעודיים, הכשרת סגלי הוראה, מדריכים ומדריכות בלמידה, יועצים ויועצות, מוקדנים ומוקדניות ועוד. הודות למתווה זה, אנחנו עדים לעלייה ניכרת במספר הסטודנטים והסטודנטיות שהם דור ראשון להשכלה, בהם סטודנטים וסטודנטיות מהפריפריה. אנחנו רואים גידול במספר הסטודנטים והסטודנטיות מהחברה הערבית וכן גידול במספר הבוגרים והבוגרות: בתשפ"ב עמד

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw