Doch Nesia 2021-2022 HEB - web

42 פתוחות מתוכננים זמן רב מראש (בין שנה לארבע שנים), נבנים בדרך כלל בצוות, ובהשקעת משאבים רבים. ברור שלתוצרי הלימוד של קורס מעין זה איכות שונה לחלוטין מאלו שבכוחו של פרופסור יחיד לתכנן ולפתח, על אחת כמה וכמה בזמן חירום המכתיב פעולה מיידית. ההתנסות בהוראה מרחוק בזמן חירום ואיתור הבעיות שהיא עוררה, משמשים הזדמנות פז למוסדות להשכלה גבוהה לחשוב מחדש כיצד לאמץ ולהפעיל את הטכנולוגיות הדיגיטליות בצורה יעילה ומיטבית. הדבר מחייב הקצאת משאבים להקמת מרכזי תמיכה ומערכי פיתוח רלוונטיים, ואף הגברת שיתוף פעולה בין המוסדות, במטרה להפיק קורסים איכותיים הניתנים להוראה במוסדות רבים, דוגמת הקורסים המופקים במסגרת אקדמיה מקוונת של האוניברסיטה הפתוחה. תוכנית הדוקטורט בחינוך בתחום של טכנולוגיות במערכות למידה נועדה להכשיר שתי אוכלוסיות מטרה. אוכלוסייה אחת היא חוקרות וחוקרים מובילים באקדמיה בתחומים מגוונים של הטמעת הטכנולוגיות הדיגיטליות. האוכלוסייה האחרת היא מנהיגות ומנהיגים במערכות למידה מגוונות האחראים להטמעת הטכנולוגיות, הן במערכות החינוך הפורמליות, והן במערכות חינוך א־פורמליות, במערכי הדרכה בבנקים, בצבא, בהייטק ועוד. תוכנית הדוקטורט מוצעת על ידי חברי וחברות סגל מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה וכן ממחלקות אחרות באוניברסיטה הפתוחה, שמחקריהם עוסקים בהיבטים שונים ומגוונים, לדוגמה: שימוש באנליטיקות ונתוני עָתֵק (ביג דאטה) בתהליכי הוראה ולמידה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שינוי תפקידי המורים בלמידה מקוונת, השפעת הטכנולוגיות על פרשנות והבנה בתחומי ידע שונים, טכנולוגיות דיגיטליות במערכות השכלה גבוהה, טכנולוגיות למידה ופסיכולוגיה במרחב הדיגיטלי, שימוש בטכנולוגיות לאוכלוסיות מיוחדות, ממשקי אמנות, מדע וטכנולוגיה, השפעת נוירו־רובוטיקה, ) וידע, טכנולוגיות media סוציולוגיה של אמצעי התקשורת ( ומדיניות חינוך ועוד. כדי שתוכנית הדוקטורט תוכל להיפתח להרשמה וללימודים בהקדם האפשרי, התגייסו גורמים רבים באוניברסיטה - אקדמיים ומינהליים. הוקמו ועדה מוסדית וּועדה תחומית שקבעו את הכללים האקדמיים ואת תהליך הלימודים לתואר שלישי באו"פ. בד בבד פעל צוות מינהלי שכלל נציגים ונציגות מהמזכירות האקדמית, מינהל שירותי הוראה, מינהל המחשוב ומחלקת השיווק והפרסום ליישום התהליכים במערכות האו"פ ולפרסום התוכנית. בזכות הפעילות המאומצת, נפתחה ההרשמה לשנת תשפ"ג ועשרות מועמדים ומועמדות הגישו את מועמדותם לתוכנית. מתוכם התקבלו ללימודי הדוקטורט בסמסטר הראשון של סטודנטים וסטודנטיות. 18 תשפ"ג להרחבה בנושא אישור תוכנית הדוקטורט ניתן לעיין בכתבה חשוון תשפ"ב, יוני 7 , גיליון אסכולה שפורסמה במגזין .2022 https://www.openu.ac.il/Lists/MediaServer_Documents/ publications/ascola/7/ASCOLA-062022_46.pdf

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw