Doch Nesia 2021-2022 HEB - web

18 הוראה מקוונת המחלקה להוראה וללמידה אמונה על הובלת תהליכים שנועדו לפתח, לשמר ולקדם את איכות ההוראה והלמידה באוניברסיטה הפתוחה. מתוך תפיסת עולם הרואה בהוראה את המפתח להגשמת ייעוד האו"פ כמובילה בהנגשת ההשכלה הגבוהה בישראל, ננקטו גם השנה פעולות לעידוד שיח על התחדשות של דרכי ההוראה ולהתאמת תהליכי הלמידה וההוראה לאתגרי העידן הנוכחי, הן בקרב סגלי ההוראה והן בקרב הסטודנטים והסטודנטיות. פעילויות לסגלי ההוראה תחום הליווי הפדגוגי לקורסים התפתח מאוד במהלך 0 השנה האחרונה. בין השאר, הושקה תוכנית "קורסי המפתח", שבמסגרתה ניתן ליווי פדגוגי רחב היקף קורסים מתודולוגיים מרכזיים ממגוון מחלקות 5־ ל אקדמיות. כמו כן, בעקבות החלטת סנאט האוניברסיטה בנושא עדכון "קורסי המעטפת" - קורסים הנלמדים במתכונת דו־לשונית (עברית וערבית) ומיועדים לסטודנטים ולסטודנטיות מהחברה הערבית בתחילת דרכם באו"פ - נעשתה עבודה מקיפה להטמעת הוראת מיומנויות למידה בקורסים אלה ולהכשרה מתאימה של צוות המנחים והמנחות. בתחום הערכת סגלי ההוראה גובשו השנה נוהלי כשירות 0 אקדמית, כשירות מקצועית והערכת מנחים ומנחות. פותחה מערכת מחשוב לניהול תהליכי הכשירות וההערכה החדשים (מערכת היל"ה), והועברה סדרת הדרכות ייעודיות למרכזי ולמרכזות הוראה, שבמסגרתה ניתנו כלים לביצוע אפקטיבי של שיחות משוב (למשל, "מפת הממדים להערכה"). במהלך השנה הוצעו סדנאות והכשרות לסגלי 0 ההוראה, במטרה לקדם הוראה משמעותית ולסייע בהטמעת עקרונות מודל ההוראה המתחדש. בכלל זה, פורסמה תוכנית הכשרות דו־חודשית, נבנו סדנאות ייעודיות לצוותי קורסים ספציפיים "בהתאמה אישית", ופותחו סדנאות לשיפור הכשירות התרבותית בשיתוף הממונה המוסדית למיזם "תקווה ישראלית" ועוזר דיקן הלימודים האקדמיים לענייני החברה הערבית. סדנאות לדוגמה הן "אנא מעכום - סטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית במפגשי הנחיה מקוונים" ו"כשירות תרבותית להוראת סטודנטים וסטודנטיות מהמגזר החרדי". כמו כן, נבנו הכשרות להטמעת כלים ויישומים בסביבת הלמידה, בשיתוף דיקנט הפיתוח וטכנולוגיות למידה, בנושאים כגון אנליטיקות למידה, מטלות אופל ושימוש בספרים דיגיטליים. לצד מגוון הכשרות אישיות 140־ הסדנאות, הועברו השנה כ למנחים ולמנחות בשיטת הדרכת תצפית ומשוב, וניתן ייעוץ פדגוגי ממוקד למרכזי ומרכזות הוראה במסגרת שירות "עוד מבט". יום ההוראה והלמידה החמישי בנושא "מודל ההוראה - 0 " התקיים השנה לראשונה בסביבה 20.22 עדכון גרסה דיגיטלי) - מרחב וירטואלי + של מרחב פיזיטלי (פיזי המדמה את הסביבה הפיזית, ומספק חוויית משתמש דיגיטלית מבלי להתנתק לגמרי מהסביבה הפיזית. המרחב הפיזיטלי סייע להתמצא ולנווט במרחב הכינוס המקוון, והעצים את חוויית המשתתפים והמשתתפות. טקס הענקת פרס דיקן הלימודים האקדמיים ליוזמות 0 ולהתחדשות בהוראה הפך גם הוא למסורת. השנה מועמדויות. מתוכן הוענקו פרסים 55 נקבע שיא של יוזמות נוספות, 8־ יוזמות ותעודות הוקרה ל 7־ כספיים ל שצוינו כראויות לשבח. בהצעות הזוכות: היוזמה של ד"ר עידן אלתר להמחשה ויזואלית של מושגים מתמטיים מורכבים באמצעות סימולטורים וויזואליזציות אינטראקטיביות; היוזמה של מאיה ברטוב להקמת תחנה מטאורולוגית בשיתוף משרד החקלאות בקמפוס האו"פ ברעננה, אשר מבוססת על ההתפתחויות החדשות בתחום איסוף הנתונים המטאורולוגיים. התחנה משדרת באופן מקוון ורציף את הנתונים הנאספים; היוזמה של ד"ר פבל ליידרמן להעביר את שרביט הלמידה ואפילו את ההוראה לידי הסטודנטיות והסטודנטים. הוא יישם יוזמה זו בקורס "מעבדה בכימיה אורגנית".

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw