Doch Nesia 2020-2021 HEB-digital-All
4 5 פתח דבר שנת הלימודים תשפ"א התאפיינה בהתנהלות לצד הקורונה. במהלך השנה יישמנו לקחים שלמדנו בשנה שעברה ונענינו לאתגרים רבים, שהקורונה העמידה בפנינו, הן בדרכי הוראה והן בהתנהלות יום־יומית של האו"פ. אף כי מכל האוניברסיטאות היינו המוכנים ביותר לקורונה, נאלצנו להתמודד עם סוגיות ועם דרישות רבות מאוד כדי להבטיח המשך התנהלות והוראה בדרך שתשמור על בריאותם של כל החברים והחברות בקהילת האו"פ ועל הוראה איכותית ברמה הגבוהה ביותר. במהלך השנה הסבנו קורסים, שלא נלמדו לפני כן באופן 183 ללמידה מקוונת מקוון, הוספנו אתרים לקורסים והכשרנו מנחים להנחיה בזום. נדרשנו גם לשמור על הנחיות הממונים בנוגע להיבטים של בריאות, בימים שבהם היה ניתן להיפגש, לצד שמירה על טוהר הבחינות. ללא כל ספק, האוניברסיטה הפתוחה עברה את הקורונה בהצלחה, ללא הפסקת פעילויות. עשינו זאת תוך מתן מענה רציף לאקדמיה, לסטודנטים וסטודנטיות ולגופים חיצוניים; שמירה על איכות השירות; פיתוח מתמיד וחדשנות בהיצע השירותים וניהול טקסים, אירועים והדרכות בד בבד עם גידול מתמיד בכמויות ובהיקפים של פניות סטודנטים אלינו. כפי שדוח זה מעיד, נוסף על שיפורים טכנולוגיים מתקיים תהליך של עדכון רכיבים שונים בקורסים במטרה להתאימם טוב יותר למאפיינים ולצרכים של התקופה הנוכחית. במסגרת זו נערך יום עיון לסגלים האקדמיים, וגובשה תוכנית הדרכה מקצועית לשימור החדשנות הפדגוגית הידועה של האו"פ. התקופה הזו הוכיחה את החוזקות של האו"פ, את ההתגייסות, את הפיתוח הטכנולוגי ואת האג'יליות, וחוזקות אלה נמשיך לפתח. הוכחה לכך ניתן לראות בתוצאות הסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים הארצית שפורסם לאחרונה. לפיו האוניברסיטה הפתוחה מובילה ברמה הגבוהה ביותר של שביעות הרצון של הסטודנטים והסטודנטיות מבין כלל האוניברסיטאות בישראל. לא היינו מגיעים למקום הראשון בפעם השמינית ברציפות ללא המסירות יוצאת הדופן, ההשקעה העצומה והכישרון של החברים והחברות בסגלי האו"פ, שהתגייסו להבטיח שהאוניברסיטה תמשיך להוביל ולהגשים את היעדים שלה. על כך אני מודה להם מאוד. מכיוון שכעת כל האוניברסיטאות משלבות תכנים של הוראה מרחוק, אנו מנסים לבדל את האוניברסיטה הפתוחה. זהו אתגר לא פשוט שעומד לפתחנו. משבר הקורונה האיץ תהליכים, ואנו מנסים ללמוד מהם, ובייחוד אנו מנסים לרכוש הבנה מעמיקה יותר בתחום של הוראה מרחוק. דוגמה אחת לתהליך שאנו מנסים לשמר היא ביצוע הערכות חלופיות לבחינות פנים אל פנים. כיום הערכות חלופיות מתחילות להיכנס לשגרת הפעילות. עם זאת, אנחנו מנסים לשמור על האיזון בין בחינות פנים אל פנים לבין הערכות חלופיות. דוגמה נוספת להאצת תהליכים היא השתלבות יחידת הבינה העסקית של האו"פ. בזמן משבר הקורונה בשנה האחרונה נאלצנו לקבל החלטות מהירות בהתחשב בשיקולים שונים ובנתונים רבים. מערכות המידע העסקי תמכו בקבלת החלטות מבוססות נתונים וסייעו להנהלת האו"פ על ידי הפיכת נתונים מוסדיים לנגישים ומובנים על בסיס מידע היסטורי, מידע עכשווי ותחזיות. ההנהלה קיבלה תמונת מצב מקיפה על אודות מפת ההוראה במהלך כל השלבים: הפעלה של מאות קורסים עם אלפי קבוצות לימוד בהוראה מקוונת, שינוי ההיצע העתידי עם אפשרות לגמישות בהתאם להחלטות הממשלה (שהביאו לפתיחה ולסגירה של הקמפוסים לסירוגין), תמיכה בקיום המפגשים ופיזורם, תכנון בחינות עבור כשישים אלף נבחנים והערכתם ביעילות באמצעות כלים להפקת לקחים. התקופה הזאת הבהירה לכולנו את החשיבות של נתונים זמינים בעת קבלת החלטות. לכן נמשיך להסתייע בפיתוחים אלו בתהליכי ההוראה באו"פ ובתהליכי תכנון אחרים. בסמסטר הקיץ ובסמסטר הראשון של שנת הלימודים תשפ"ב אפשרנו לסטודנטים גמישות מלאה באופן הלמידה: מפגשים פרונטליים או למידה מקוונת. הסטודנטים מעדיפים הנחיה מקוונת, ונעשית למידה יסודית של המשמעויות האקדמיות והמינהליות של שינוי משמעותי זה בלמידה. בשנה זו המשכנו לפתח את תוכניות הלימודים של האו"פ, לרבות שלוש תוכניות ייחודיות: תוכנית במדעי הקוגניציה שכבר נלמדת כמה שנים, ושביעות הרצון ממנה בקרב סטודנטים גבוהה; תוכנית מצוינות במדעי המחשב ובהנדסת תוכנה; תוכנית פכ"מ המשלבת לימודים בתחומים פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה. באפריל השנה הגשנו למל"ג הצעה לתוכנית דוקטורט באו"פ בתחום חינוך: טכנולוגיות במערכות למידה, לאחר שעמדנו בתנאי הסף שהמועצה להשכלה גבוהה מציבה להגשת תוכניות דוקטורט בתחומים מוגדרים. בתחילת תגיע לקמפוס ועדה בין־לאומית הבוחנת את 2022 ינואר בקשתנו. במהלכם היא תיפגש עם הנהלת האוניברסיטה, עם בעלי תפקידים ועם חברי וחברות סגל המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה, היא תתרשם ממשאבי המחקר שלנו ותיפגש עם סטודנטים וסטודנטיות. אנו מצפים ומקווים לאישור תוכנית הדוקטורט הראשונה שלנו בקרוב. השנה נקלטו באו"פ תשעה חברי סגל וחברות סגל חדשים בתחומי דעת שונים. הם אמנם התחילו את פעילותם באו"פ באמצעים מקוונים, אבל כבר השתלבו בפעילויות שונות, ואנחנו נהנים מתרומתם. הפעילות המחקרית ממשיכה לפרוץ קדימה בקצב מהיר ומהווה אחד מתחומי העשייה המרכזיים המאפיינים את האו"פ. המשכנו להרחיב השנה את תשתיות המחקר של האוניברסיטה. בשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי במספר הזכיות של החוקרים והחוקרות שלנו במענקים , קרן פזי BSF , GIF , ISF מכובדים מקרנות תחרותיות, בהן ואחרות. רשות המחקר מקצה משאבים פנימיים רבים בסיוע מחקרי לחברים ולחברות בסגל הבכיר ובסגל ההוראה. כמו כן היא תומכת בחוקרים ובחוקרות פעילים בכל הנוגע להגשה של בקשות לקרנות מחקר תחרותיות. בשלוש השנים האחרונות זכו שלושה מחוקרי האו"פ במענק של הרשות לחדשנות, וחוקרים אחדים רשמו פטנטים באמצעות חברת היישום של האו"פ — אופמופ. פרופ' חיים סעדון, פרופ' אינה בלאו, פרופ' יגיל לוי ופרופ' תמר הרמן זכו בפרסים, ששיקפו את תרומתם לאורך הקריירה בתחומי המחקר שלהם. אנחנו גאים בהם ושמחים על תרומתם הנרחבת לידע. הקמנו השנה מרכז מחקר באסטרופיסיקה, המהווה קורת גג מדעית לחקר סוגיות ונושאים תיאורטיים, תצפיתיים ואמפיריים בנושאי אסטרופיסיקה, קוסמולוגיה וכבידה יחסותית. הקבוצה כבר מעוררת עניין ומהווה בסיס לשיתופי פעולה עם חוקרים מובילים ממוסדות אחרים. היא תקיים סמינרים מחקריים, ואני מקווה לדווח לכם על הצלחותיה בקרוב. האו"פ זכתה בקול קורא תחרותי של ות"ת להקמת מרח"ב בתחום מדעי הרוח והחברה הדיגיטליים. מרח"ב הוא מרכז שמטרתו להוות מוקד לפעילות בין־תחומית מולטי־דיסציפלינרית בין חוקרים וחוקרות ובין עמיתי מחקר ומלגאים. המרח"ב ישקף פלורליזם אקדמי, רב־תחומיות, גיוון והטרוגניות על ידי מפגש עם דיסציפלינות אחרות התורמות יחד — בהצטלבות ציריהן — להתפתחות של תחומים חדשים בחזית המדע. המרח"ב נועד לתת מענה להשפעה ההולכת וגוברת של המדיה הדיגיטליים על כל תחומי החיים המודרניים. הקמת המרח"ב נועדה לעודד ולחזק שיתופי פעולה וסינרגיה בין־תחומית, שיתבטאו במחקר, בתוכניות לימוד, בקורסים חדשניים ובמיזמים שונים. השנה קיימנו בפעם השנייה את "יום המדענית", הפעם בצורה מקוונת. חמש חברות סגל בכיר מתחומים שונים שנקלטו השנה באו"פ סיפרו על המחקר שלהן ועל השאיפות והתוכניות שלהן לעתיד. השקנו השנה יחד עם חטיבת שילו"ח (שיטות לחימה וחדשנות) של צה"ל את המכללה הצבאית ליזמות וחדשנות, שתפתח את שעריה לגברים ולנשים מכוחות הביטחון, שהם יזמים, מאיצי חדשנות ומפקדים. המכללה צפויה להיות מסגרת אקדמית, מעשית ועיונית להכשרה בתחום היזמות והחדשנות תוך עידוד תרבות של חדשנות, יזמות והשתנות בצה"ל ובמערכת הביטחון. נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' מימי איזנשטדט
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw