Doch Nesia 2020-2021 HEB-digital-All

52 53 לימודים חוץ־אקדמיים קידום מקצועי של עובדי ועובדות הוראה היחידה לקידום עובדי הוראה באוניברסיטה הפתוחה עוסקת בפיתוח מקצועי של מורים ומורות ובעלי תפקידים שונים במערכת החינוך ובהובלת תהליכים של חדשנות חינוכית וטכנולוגית. במהלך שנת תשפ"א למדו למידה מקוונת עובדי ועובדות הוראה 4,000־ (סינכרונית וא־סינכרונית) כ קבוצות. בין התוכניות שפעלו בשנה זו: 180־ בכ תוכניות להכשרת מנהלים של בתי ספר: נפתחו שתי 0 קבוצות של תוכנית להכשרת מנהלים ומנהלות בשיתוף עם מכון "אבני ראשה". קבוצה נוספת נפתחה למחוז ירושלים ומנח"י ויועדה בעיקרה לפרחי ניהול ממזרח ירושלים. התוכנית באוניברסיטה הפתוחה ייחודית ואינטגרטיבית ומשלבת בצורה משמעותית למידה סדנאית ותהליכית, למידה מקוונת וכן התנסות מעשית בבית ספר וליווי אישי של כל פרח ניהול. תוכנית להכשרה של מנהלי פנימיות: בשיתוף עם 0 המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך נפתחה השנה תוכנית להכשרה של מנהלי פנימיות, שהחלה בלמידה מקוונת ונמשכה בלמידה בכפרי הנוער. במהלך התוכנית הכירו הלומדים כלים תיאורטיים ומעשיים לניהול פנימיות, נחשפו לכפרי נוער שונים והובילו מיזם בפנימיות. במסגרת המרכז להתמחות בהוראה התקיימו שלוש 0 קבוצות סטאז' להכשרה ולליווי של פרחי הוראה, שנכנסו ללמד בבתי הספר בשנה מאתגרת זו. כמו כן התקיימו שתי סדנאות של ליווי מורים ומורות חדשים במערכת החינוך וסדנת הכשרה למורים ולמורות החונכים סטאז'רים בשנת הוראה ראשונה. לקראת הטמעה של תוכניות לימודים חדשות בחטיבה 0 העליונה הופעלה תוכנית הכשרה למורים ולמורות בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה, בניהול עסקי, במגמת תקשוב ובמדעי המחשב. תוכניות הכשרה נוספות שהתקיימו השנה: תהליך 0 פיתוח מקצועי למפקחים ולמפקחות, תוכנית ליו"ר הוועדות לקביעת אפיון וזכאות של תלמידי החינוך ,)2018 המיוחד (בעקבות עדכון חוק החינוך המיוחד תוכניות מיוחדות להכשרת רכזים פדגוגיים בחינוך היסודי והעל־יסודי, תוכניות להכשרת מת"לים (מעריכים של תפקודי למידה) במגזר היהודי והערבי ועוד. מערך לימודי החוץ (מעל"ה) אסכולות באסכולות, בית הספר ללימודים רב־תחומיים ולתרבות הדעת, התקיימה שנת הפעילות תשפ"א באמצעים מקוונים בלבד. רק לקראת הקיץ, עת הותרו התכנסויות גדולות, התקיימו סדרות קצרות ואירועי תרבות באופן פרונטלי. תוכנית תשפ"א כללה קורסי רוחב בכל תחומי הדעת, ובהם תחומים חדשים, כגון תרבות מזרח אסיה, אמנות עכשווית, מוזיאונים בעולם, יהדות חילונית־הומניסטית, הומור וצחוק, וכן פורמטים דיגיטליים חדשים של תוכניות אירוח בנושאי אקטואליה, ספרות וקולנוע. תוכנית הדגל של אסכולות "מועדון טרום־בכורה בקולנוע" התקיימה אף היא בפורמט מקוון והציגה לצופים סרטי קולנוע חדשים בליווי הרצאות. בסך הכול התקיימו באסכולות שישים סדרות במהלך השנה. היתרון הגדול של שנת תשפ"א היה הרחבת קהל היעד ותוספת משמעותית של לומדים ולומדות המתגוררים בפריפריה ובחו"ל. יתרון זה מוביל גם לאתגר מורכב בעתיד; משתתפים רבים "התאהבו" בפורמט המקוון ומעוניינים להמשיך לצרוך סדרות מקוונות מביתם. כדי להעמיק את הקשר בין אסכולות לקהל יזמנו השנה אירועי תרבות גדולים ומעוררי השראה אשר שודרו בזום 1,200־ ובפייסבוק־לייב וזכו להשתתפות שיא של למעלה מ משתתפים ומשתתפות בכל אירוע. כמו כן יצרנו מגזין תוכן — אשר הופץ לכל המשתתפים פרספקטיבה חודשי — בקורסי אסכולות ותרם להרחבת הדעת והחשיבה בתחומים שונים ובנושאים מגוונים. חשיפה חשיפה, בית הספר לאמנויות התקשורת והדיגיטל, קיים השנה את רוב הפעילות באופן מקוון וזכה לגידול משמעותי במספר הנרשמים והנרשמות כמעט בכל המסלולים והקורסים. חלק ממסלולי הלימוד אף נפתחו כמה פעמים בסמסטר. התכנים העדכניים, צורות הלמידה ואופיו של בית הספר יצרו יתרונות משמעותיים במעברים ללמידה מקוונת ובמתן מענה נכון ואטרקטיבי לתקופה הנוכחית. תפנית תפנית, בית הספר למנהלים, נערך והסתגל לשינויי התקופה במטרה לייצר מינוף וניצול הזדמנויות עקב השינויים בהרגלי הלמידה בשנה הנוכחית. לצד קורסים פרונטליים במקצועות, כגון מִנהל עסקים, ייעוץ עסקי, ניהול משאבי אנוש, הנחיית קבוצות, מידענות ואימון מנטלי, התקיימו קורסים מקוונים, ובהם נעשו התאמות תכנים, נוספו עזרים טכנולוגיים והוטמעו תהליכי עבודה חדשים ומשופרים. בית ספר תפנית החל שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם תוכנית של האוניברסיטה הפתוחה, שבו מוצעים לתלמידים M.B.A. ה־ קורסי ניהול של תפנית כחלק מתוכנית M.B.A. ולתלמידות ה־ הלימודים לתואר שני במנהל עסקים בתחומים נדל"ן, איקומרס ודירקטורים. נוסף על הפעילות במגזר הפרטי בית הספר מקיים את התוכנית לפיתוח מנהלים ומנהלות ומפקחים ומפקחות של משרד העבודה והרווחה ברחבי הארץ. התוכניות מותאמות לאתגרים של מנהלים במגזר הציבורי בכלל ובמשרד העבודה בפרט, ועד כה הן פועלות בהצלחה רבה. בית הספר מוביל גם את הקורסים להכשרת מנכ"לים של תאגידים עירוניים של הרשויות המקומיות בשיתוף עם השלטון המקומי. כמענה לביקוש הגובר לקורסים טכנולוגיים, (המרכז הבינלאומי INT חברו בית הספר לתפנית ומכללת ללימודי הי־טק וחדשנות) לשיתוף פעולה שבמסגרתו מוצעות תוכניות לימוד מתקדמות ומקצועיות בתחום ההי־טק. בית הספר המשיך לקיים השנה גם את המרכז ללימודים מקוונים ופיתח קורסים קצרים המותאמים לשוק התעסוקה, כמו למשל שיווק בעידן דיגיטלי, ניהול משאבי אנוש במציאות משובשת ועוד. דיפלומה דיפלומה, בית הספר ללימודי תעודה והסמכה, מציע מסלולי הכשרה מקצועית במגוון תחומים המותאמים לשוק התעסוקה במסגרת ארבעה מרכזים: המרכז ללימודי עיצוב פנים, המרכז ללימוד הפקת אירועים, המרכז להכשרות מקצועיות והמרכז ללימודי תיירות. בחלק מהמסלולים בית הספר מכין את הלומדים והלומדות בו למבחני הסמכה בגופים רלוונטיים לפי התחום הנלמד. במהלך השנה בית הספר דיפלומה ערך שינויים והתאים עצמו לתקופה הנוכחית. לצד התחומים שבהם ירד נפח הפעילות, כגון הפקת אירועים, מדריכי טיולים בחו"ל וסוכני נסיעות, מינף בית הספר תחומים אחרים והביא לגידול משמעותי במספר הלומדים והלומדות, בהם: עיצוב פנים, חוקרים פרטיים, הנהלת חשבונות, מזכירות רפואית ועוד. תחומים אלו פעלו באופן מקוון ובאופן פרונטלי בפריסה ארצית בשלוחות השונות. בית הספר פיתח גם קורסים חדשים בהתאמה לרוח התקופה, שזכו להצלחה רבה בפרק זמן קצר, כגון "המסע המופלא לאיחוד האמירויות". דיאלוג דיאלוג, בית הספר לשפות, מקיים קורסים רבים בקרב מגזרים שונים וארגונים עסקיים במשק הישראלי נוסף על פעילותו במגזר הפרטי. במגזר הציבורי התקיימה השנה פעילות עם גופים שונים ובהם משרד החקלאות, מרכזי ריאן, אלפנאר ועוד. במסגרת הכשרות לבכירים ולבכירות בית הספר מקיים מערך הכשרה ארצי, שמסייע לנציגים ולנציגות ישראלים לשפר את יכולות ההסברה בשפה האנגלית. ההכשרה ניתנת במתכונת של שיעורים פרטיים לבכירים ולבכירות וכן לקצינים ולקצינות במשטרת ישראל. כמו כן התקיימו קורסי הכשרה בשפה העברית והערבית לבעלי תפקידים ולבעלות תפקידים במשטרת ישראל. ברוח התקופה בית הספר דיאלוג ממשיך לקיים למידה מקוונת בחלק נרחב מהפעילות הפרטית והעסקית. המעבר ללמידה מקוונת יצר כלים חדשים והביא לפיתוח תכנים רלוונטיים ולביצוע התאמות נוספות. בדיאלוג ניכרת הצלחה רבה ברמת ההרשמות ובשביעות הרצון של התלמידים והתלמידות. מירב מירב, בית הספר לרפואה משלימה, פיתח קורסי העשרה ותכנים חדשים בתחום הרפואה המשלימה, וכן קורסי העשרה והעצמה אישית שהוצעו למגזר הפרטי. בית הספר מקיים פעילויות בקרב ארגונים שונים במגזר העסקי בהתאם לאופי הארגון. לאור השינויים שחלו בתקופה זו, הושם דגש במירב על קיום ופיתוח קורסים בתחומי הבריאות ואורח חיים נכון. בית הספר גם מציע קורסי העשרה קצרים הנלמדים באופן מקוון, כגון תזונה וצמחי מרפא ופרחי באך וזכה בהם לגידול משמעותי במספר הלומדים והלומדות. כמו כן נרשם גידול גם במסלול גינון טיפולי, שעבר כולו להתקיים בשטח הפתוח.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw