Doch Nesia 2020-2021 HEB-digital-All

32 33 השנה עלה לאוויר אתר הייעוץ המחודש. האתר מכיל מידע על הכנה לפגישות ייעוץ, דגשים ונקודות למחשבה לתכנון נכון של הלימודים לתואר, ייעוץ לתואר שני, מידע על יועצים ויועצות במחלקות האקדמיות ועוד. במהלך השנה האחרונה התחיל תהליך בחינה של מודל הייעוץ באוניברסיטה כחלק מחשיבה מחודשת על מהלך חיי הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה. בימים אלה מגובשת תורת הפעולה החדשה של מחלקת הייעוץ, ייכתבו נוהלי עבודה חדשים וייקבעו מדדים כדי להמשיך ולספק לסטודנטים ולסטודנטיות ולמחלקות האקדמיות ייעוץ אקדמי איכותי ויעיל. הצטיינות בלימודים בשנת תש"ף מנתה הרשימה של מצטייני ומצטיינות הנשיאה שלמדו לתואר שני), 44 סטודנטים וסטודנטיות (מהם 301 1,014 והרשימה של מצטייני ומצטיינות דיקן הלימודים מנתה שלמדו לתואר שני). 181 סטודנטים וסטודנטיות (מהם קבוצות אוכלוסייה ייחודיות אוכלוסייה מספר סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון מספר סטודנטים וסטודנטיות לתואר שני דוברי ודוברות ערבית 6,098 218 תלמידי ותלמידות תיכון 2,206 - חיילים וחיילות בשירות חובה 1,091 28 חרדים וחרדיות* 2,622 91 סטודנטים וסטודנטיות עם צרכים מיוחדים 996 52 תלמידי ותלמידות חו"ל 824 78 אסירים ואסירות 24 - * על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הוקמה קרן מלגות קציר ביוזמת קרן רש"י 2000 בשנת במטרה לסייע לצעירים ולצעירות מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית להתגבר על המכשולים החברתיים והכלכליים המונעים מהם לרכוש השכלה אקדמית. כיום לומדים באו"פ 45־ כשבעים סטודנטים וסטודנטיות בליווי קרן קציר, מהם כ בתוכנית "משכילה" לחד־הוריות ועוד תשעה במסגרת תוכנית "רקיע" בשיתוף עם מפעל הפיס. גם השנה העמידה האוניברסיטה שירותי סיוע ומעטפת לימודית לסטודנטים ולסטודנטיות עולים חדשים. הסיוע מתוקצב ומנוהל בשיתוף משרד העלייה והקליטה — המינהל 135־ לסטודנטים עולים. בשנת תשפ"א נרשמו לקורסים כ סטודנטים עולים ממדינות שונות בעולם. סטודנטים וסטודנטיות דוברי ערבית סטודנטים 6,500־ דיקנט הלימודים מופקד על לימודיהם של כ וסטודנטיות מהחברה הערבית באו"פ. פרט לפעילות השוטפת בפרויקטים השונים הוקדשה השנה האחרונה להנעת תהליך בדיקה מעמיק של מערך מעטפת התמיכה האקדמית לסטודנטים ולסטודנטיות הערבים. פרופ׳ מוסטפא כבהא מכהן כממונה המוסדי לענייני סטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית, לצידו של פרופ׳ אופיר מינץ־מנור, דיקן הלימודים האקדמיים ויו"ר ועדת ההיגוי לנושא. צוות דיקנט הלימודים האקדמיים עובד על בניית מתווה מקיף להנגשת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים ולסטודנטיות מהחברה הערבית באוניברסיטה הפתוחה. המתווה עתיד להוות גשר להשתלבות ההדרגתית של הסטודנטים במחלקות השונות תוך התייחסות לחסמים הכלליים שמלווים את הסטודנטים והסטודנטיות הערבים באקדמיה בישראל. ) התקבלה השנה החלטה جسر النجاح כחלק מהגשר להצלחה ( בסנאט האוניברסיטה להסדיר את מתווה הלימודים ב"קורסי המעטפת", קורסים ראשונים שסטודנטים וסטודנטיות דוברי ערבית יכולים ללמוד בשפה הערבית. ההחלטה קובעת כי סטודנטים וסטודנטיות דוברי ערבית יוכלו ללמוד שלושה קורסים התחלתיים מתוך רשימה של קורסים מוצעים במתכונת דו־לשונית ובמתכונת הוראה ייעודית בשפה הערבית. מטרת החלטה זו לעזור לסטודנטים ולסטודנטיות להתגבר על מחסום השפה העברית בתחילת דרכם האקדמית. קורסי המעטפת הופעלו באוניברסיטה הפתוחה בעבר, אך ההחלטה החדשה נועדה להסדיר את מתכונת הלימודים בקורסים אלו ולהדגיש את חשיבות ההוראה והשימוש בשפה העברית כבר בקורסים ההתחלתיים. המטרה היא להבטיח נחיתה רכה יותר של הסטודנטים והסטודנטיות החדשים באוניברסיטה. האוניברסיטה שמה לעצמה מטרה לטפח מצוינות והשתלבות של סטודנטים וסטודנטיות דוברי ערבית במחלקות השונות באו״פ, ובין היתר להעלות את מספרם במחלקות למדעים מדויקים. לשם כך מפותחת מעטפת תמיכה אקדמית מותאמת לסטודנטים ולסטודנטיות דוברי ערבית במחלקות ובמסלולים לקראת תואר בוגר במדעים. כחלק מההנגשה של שירותי האוניברסיטה לחברה הערבית עלה לאוויר בשנת תשפ"א אתר המתעניינים, שמתורגם ומונגש למתעניינים ולמועמדים מהחברה הערבית. גם באתר הספרייה הוקם אזור ייעודי, שבו מרוכזים דפי הסבר על שירותי הספרייה בשפה הערבית. נוסף לכך רכשה הספרייה ), שהוא אחד המאגרים المنهل ( Al-Manhal מאגר מידע בערבית החשובים במדעי החברה והרוח הכולל כותרים, מאמרים ועבודות דוקטורט בשפה הערבית מרחבי העולם. אימאן מחמאיד, סטודנטית הלומדת לתואר שני בחינוך, זכתה במלגת הצטיינות של ות"ת לתואר שני מחקרי לסטודנטים ולסטודנטיות מהמגזר הערבי. המלגה ניתנת על סמך מצוינות אקדמית, ומטרתה לעודד סטודנטים וסטודנטיות להמשיך ללימודי תואר שני מחקרי ולאפשר להם להקדיש את מלוא זמנם ללימודי התואר. סטודנטים וסטודנטיות יוצאי אתיופיה תוכנית הסיוע לסטודנטים ולסטודנטיות יוצאי אתיופיה מתמקדת בחיזוק מיומנויות אקדמיות ואישיות ובעידוד ההתמדה בלימודים. בשנת תשפ"א השתתפו בתוכנית 110 סטודנטים וסטודנטיות יוצאי אתיופיה, מהם 530־ כ סטודנטים וסטודנטיות חדשים. תוכנית ות"ת להרחבת הנגישות להשכלה גבוהה ליוצאי אתיופיה אִפשרה לאוניברסיטה הפתוחה גם השנה להמשיך את התוכנית לקידום סטודנטים וסטודנטיות יוצאי אתיופיה באוניברסיטה. במסגרת תמיכה זו הם זוכים לסיוע פרטני בתהליכי הלמידה, לסיוע תוכן שניתן על ידי מנחים ומנחות של האו"פ, לסיוע פרטני מקיף באנגלית וכן לליווי אישי. את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל ציינה האוניבריסטה בטקס שאליו הוזמנו המרצים ד"ר ווביט מנגסטו, ד"ר אבישי בן־דרור והאמנית אסתר רדא. הטקס היה פתוח לכלל הסטודנטים והסטודנטיות ולעובדי האוניברסיטה, ושודר גם בזום. סטודנטים וסטודנטיות חרדים התוכנית לשילוב ולליווי סטודנטים וסטודנטיות מהחברה החרדית באו"פ מופעלת על ידי צוות ייעודי בהובלה של ועדת היגוי מוסדית. התוכנית תומכת בסטודנטים ובסטודנטיות מהחברה החרדית ומציעה להם ליווי אישי המנגיש למענם מידע על השירותים השונים הניתנים באוניברסיטה (מלגות, ייעוץ, הכרה בלימודים קודמים, סדנאות מיומנויות למידה, תמיכה בלימודי אנגלית). היא גם מספקת מידע על משאבים חיצוניים העומדים לרשות הסטודנטים והסטודנטיות מהחברה החרדית (מלגות, תגבור בלימוד אנגלית ועוד). סטודנטים 2,500־ בשנת הלימודים תשפ"א למדו באו"פ כ ביחס למספרם 12% וסטודנטיות חרדים. זהו גידול של בשנת תש"ף. זיהוי הסטודנטים מבוסס על הגדרת הלמ"ס, שמתייחסת לסוג מוסד הלימודים של הסטודנטים והסטודנטיות בתקופת התיכון. השנה פעלו כמה קבוצות מובנות של תלמידות סמינר חרדי במדעי המחשב, במדעי החברה ובכלכלה וניהול בשלושה סמינרים בירושלים, וכן פעלה קבוצה מובנית בפסיכולוגיה בסמינר באשקלון. כמו כן נפתח מחזור נוסף של תוכנית "פרדס" המשלבת לימודים אקדמיים במדעי המחשב ולימודי מזרח תיכון עם השמה תעסוקתית בגופים של מערכת הביטחון. שרה עהרנרייך, סטודנטית חרדית הלומדת לתואר שני במדעי המחשב באו"פ, זכתה במלגת הצטיינות של ות"ת לתואר שני מחקרי לאוכלוסייה החרדית. המלגה ניתנת על סמך מצוינות אקדמית, ומטרתה לעודד סטודנטים וסטודנטיות חרדים להמשיך ללימודי תואר שני מחקרי ולאפשר להם להקדיש את מלוא זמנם ללימודי התואר. תלמידי ותלמידות תיכון בשנת תשפ"א למדו בכלל הקורסים באו"פ, לרבות סדנאות סטודנטים וסטודנטיות צעירים, שהחלו 2,382 , ומכינות 1,974 את לימודיהם בגיל בית ספר (כיתות ו-יב), מהם

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw