Doch Nesia 2020-2021 HEB-digital-All

22 23 ליד רשות המחקר פועלת ועדת היגוי, שבראשה עומד דיקן המחקר. ועדת ההיגוי מופקדת על קביעה של אמות המידה להערכת הבקשות המופנות למימון מהקרן הפנימית ועל חלוקת המשאבים של הקרן. השנה הורחבה הוועדה כדי להביא לייצוג הולם של כלל תחומי הדעת באוניברסיטה הפתוחה. הרכבה של ועדת ההיגוי כולל כעת חמישה חברי וחברות סגל ממחלקות מדעי הטבע והחיים, מתמטיקה ומדעי המחשב, ספרות, לשון ואמנויות, חינוך ופסיכולוגיה, וכן סוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת. פרט לתפקידה המרכזי של ועדת ההיגוי בקביעת חלוקתם של תקציבי המחקר המיועדים למימון של מענקי מחקר ומלגות, הוועדה גם מייעצת בנושאים שבהם מתגבשות החלטות רוחביות. תשתיות מחקר מדיניות האו"פ מעודדת שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים אחרים כדי למצוא פתרונות מתאימים לחברות ולחברי סגל הנזקקים לתשתיות במחקר ניסויי. השנה נחתם הסכם שיתוף פעולה מחקרי עם 0 אוניברסיטת בן–גוריון בנגב להסדרת פעילותו של פרופ' איגור רכינוב, מהמחלקה למדעי הטבע והחיים, כחוקר שותף במעבדה של ד"ר ג'וש ברבן מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן–גוריון בנגב. במסגרת פעילותו במעבדה ינהל פרופ' רכינוב מחקר עצמאי ושיתופי הכולל גם הנחיה משותפת של סטודנטים לתארים מתקדמים. קמפוס הנמל בחיפה של האוניברסיטה הפתוחה 0 המשמש מרכז לימוד ופעילות הוראתית, נרתם לסייע ולהקצות שטח, שעליו הוקמה מעבדה לחקר אמינות ושמישות של רשתות תקשורת בראשותה של ד"ר שיר לנדאו–פייביש מהמחלקה למתמטיקה ולמדעי המחשב. המעבדה עוסקת ביצירת כלים לשמירה על הפעילות התקינה של הרשת, ובפרט של רשתות הניתנות לתכנות. במהלך השנה החולפת הונחו היסודות להקמת מרכז מחקר 0 ) של האוניברסיטה הפתוחה הפועל ARCO באסטרופיסיקה ( במסגרת המחלקה למדעי הטבע והחיים. המטרה המרכזית של מרכז המחקר היא לשמש קורת גג מדעית, מוסדית ומעשית לחקר סוגיות ונושאים תיאורטיים, תצפיתיים ואמפיריים בנושאים של אסטרופיסיקה, קוסמולוגיה וכבידה יחסותית וקשרי הגומלין ביניהם. בראש המרכז המחקרי עומד פרופ' סלים זארובי, ויחד איתו פעילים במרכז חברים וחברות בסגל הפיסיקאים של המחלקה. כמו כן עתידים לפעול במרכז כעשרה פוסט־דוקטורנטים ושמונה מרכזי הוראה. בנוסף למצוינות האישית של החוקרים במרכז, תחומי המחקר משיקים זה לזה ומהווים בסיס לשיתוף פעולה פורה ובניית מסה קריטית לפעילות מחקרית באסטרופיסיקה, וזה חוזקה של קבוצת המחקר. הקמת המרכז המחקרי כבר מעוררת עניין בקרב חוקרים מאוניברסיטאות אחרות בנוגע להצטרפות למרכז או לשילובה של הקבוצה בתוכנית לימודים משותפת לאוניברסיטאות אחדות. , BSF-NSF מאז הוקם המרכז, זכו החוקרים במענקי לתמיכה בציוד אישי, ISF אישי ובמענק ISF במענק וכן במלגת מצוינות לפוסט–דוקטורנט. כמו כן פורסמו כארבעים מאמרים בנושאי המחקר של המרכז. חברת אופמופ בע"מ אופמופ בע"מ היא חברה למסחור טכנולוגיות בבעלות . במהלך פעילותה 2008– האוניברסיטה הפתוחה שהוקמה ב של האוניברסיטה נוצר ידע חדש המהווה קניין רוחני. בהיותה מוסד אקדמי לתועלת הציבור, האוניברסיטה מעוניינת שידע חדש, כאמור, בעל פוטנציאל מסחרי ינוצל לטובת החברה והמשק ואף יניב לאוניברסיטה הכנסות לקידום מטרותיה. אופמופ פועלת למסחור ולהעברת הידע לתעשייה ולמשק. בשנה החולפת זכתה אופמופ במענק מחקר של רשות 0 החדשנות במסגרת מסלול עזרטק: טכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות, שהִנו פרי שיתוף פעולה בין רשות החדשנות לבין קרנות הביטוח הלאומי. מטרתו לעודד מו"פ של טכנולוגיות מסייעות לאוכלוסיות עם מוגבלות. המחקר מבוצע בהובלת ד"ר אלישי עזרא צור מהמחלקה Neuromorphic למתמטיקה ומדעי המחשב בנושא: navigation of a robotic arm assists through machine . vision and orientation sensors במהלך השנה החולפת טיפלה החברה בשישה פטנטים 0 של חברות וחברים בסגל: פרופ' ריקה גונן, ד"ר רביד דורון, ד"ר אלישי עזרא צור ופרופ' נעם שנטל. חלק מהפטנטים נמצאים בתהליך הגשה, וחלקם הוגשו וממתינים לתשובה. במסגרת התקשרות של חברת אופמופ עם המכון 0 ) של אוניברסיטת בן–גוריון בנגב NIBN לביוטכנולוגיה בנגב ( המתמחה בבדיקות Poold Diagnostics הוקמה חברת לקורונה. תוצר החברה הוא תוכנת מחשב pooling מבוססת אלגוריתם לאיגום דוגמאות נבדקות לנוכחות וירוס הקורונה תוך שימוש ברובוטיקה מתקדמת. פיתוח זה מבוסס על מחקר משותף של פרופ' נעם שנטל מהמחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב באו"פ עם פרופ' אנג'ל פרוגדור ופרופ' תומר הרץ מאוניברסיטת בן–גוריון בנגב. החברה מינפה את פעילותה בשנה החולפת וחתמה על הסכמי התקשרות עם גופים שונים, כגון משרד הבריאות, מעבדה פרטית (איילקס) ועוד. הפיתוח של החברה יושם באתרים שונים, ובוצעו בעזרתו במהלך השנה כחצי מיליון בדיקות קורונה. מכוני מחקר באוניברסיטה הפתוחה פועלים שלושה מכוני מחקר, שמשמשים קורת גג למחקר חוצה־מחלקות בתחומי דעת שונים ולקשרי הגומלין ביניהם. המכונים מסייעים לחוקרים ולחוקרות לייצר ידע מדעי חדש ומאפשרים להם הפריה הדדית ושיתוף פעולה, לימוד משותף של סוגיות שונות וכן פעילויות עם חוקרים ועם מומחים מהארץ ומחו"ל. המכון לניתוחי מדיניות המכון לניתוחי מדיניות בראשות פרופ' יצחק ברקוביץ הִנו מרכז בין–תחומי, ומטרתו לקדם מחקר בנושאים תיאורטיים, אמפיריים ויישומיים הנוגעים לזיקת הגומלין בין עיצוב מדיניות ויישומה לבין תהליכים ומנגנונים חברתיים, פוליטיים , וחברים בו מרבית 2011 וכלכליים. המכון הוקם בשנת החברים והחברות של סגל האוניברסיטה הפתוחה מתחומי מדעי החברה. המכון מתמקד בניתוחי מדיניות ובבעיות חברתיות עכשוויות ומעודד מחקרים העוסקים בשדה הישראלי או בשדות אחרים, במחקרים השוואתיים ובמחקרים הבוחנים את הממדים הגלובליים והבין–לאומיים של עיצוב מדיניות ויישומה. כדי ליצור סביבה מחקרית חיונית ופורייה עבור חוקרים וחוקרות מתחומים שונים, המכון מארגן סמינרים וכנסים בין–לאומיים ומקומיים, מפרסם סדרה של ניירות עבודה ומעניק סיוע מחקרי לחבריו ולחברותיו. פעילות המכון בשנה האחרונה כללה: סדנת מחקר: "המשמעויות החברתיות של תפיסת 0 ההפעלה הצבאית החדשה". כנס: "המאבק המזרחי לאן? מהפנתרים השחורים עד 0 ימינו" לציון יובל לתנועת הפנתרים השחורים. Israel Studies Review הוצאת גיליון מיוחד של כתב העת 0 המוקדש לצבא ושיטור בהקשר הישראלי. המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה בראשות פרופ' יורם עשת הוא גוף המחקר של האוניברסיטה הפתוחה, שעוסק בבחינת שילובן של טכנולוגיות חדשניות בתהליכי הוראה ולמידה. המרכז פועל לעידוד מחקרים של חברי וחברות סגל האוניברסיטה, אשר ישפרו את ההבנה של תהליכי ההוראה־למידה בסביבות עתירות טכנולוגיה ואת שילובן של טכנולוגיות חדשניות בהוראת קורסים באקדמיה בכלל ובאו"פ במקום מרכז צ'ייס לחקר 2010 בפרט. המרכז הוקם בשנת , והוא 2004 שילוב טכנולוגיות בהוראה שפעל באו"פ משנת מונה כיום כארבעים חברי וחברות סגל מהמחלקות השונות באו"פ. המרכז פועל בשיתוף פעולה הדוק עם מרכז שה"ם. חלק נכבד ממשימתו של המרכז הוא תרומה לגיבושה של קהילת חוקרים וחוקרות ישראלית המקיימת קשר הדוק בין חבריה. לשם כך המרכז מקיים פעילות אקדמית מגוונת שוטפת הכוללת סמינרי מחקר, ימי עיון וכנסים. להלן מחקרים לדוגמה הנערכים בימים אלו במרכז: . כיצד תפיסת ידע ותועלות מובילה ולן, ד' ומולדובן, ש' מְאַמְּצִים מוקדמים לאמץ. . אינטראקציות אולניק־שמש, ד', היימן, ט', יבלון, י' ועדן, ס' חברתיות של ילדים ובני נוער ברשת. . פיתוח טכנולוגיית למידה שתומכת בלמידה ברן, ע' וסידי, י' עצמית של טקסטים דיגיטליים. . קידום למידה פעילה קסלר, א', שמיר־ענבל, ת' ובלאו, א' על ידי תכנות חזותי: נקודות מבט פדגוגיות של מורים אינסטרוקטיביסטיים וקונסטרוקטיביסטיים, השלכותיהם על אסטרטגיות הוראה בפועל ועל תוצרי תלמידים. פורקוש־ברוך, א', אבידוב־אונגר, א', בלאו, א' ושמיר־ . הערכת תוכניות להכשרת מנהיגים דיגיטליים ענבל, ת' במכללות להכשרת מורים ובמרכזים לפיתוח מקצועי של סגלי הוראה. . טכנולוגיות דיגיטליות בבתי ספר שמיר־ענבל, ת' ובלאו, א' יסודיים לשיפור תהליכי הוראה, למידה והערכה בלמידה מקוונת בעת חירום. זילבר־ורוד, ו', זיגרט, א', יוקיש, א', סינאה, י' וגרי, . מחקר חוצה־שפות של מערכות זיהוי דיבור באנגלית, נ' גרמנית ועברית. . היבטים רגשיים־חברתיים בהוראה מקוונת סידי, י' ועשת, י' בקרב מורים בכיתות ד' עד י' בתקופת הקורונה . מיומנויות אנליטיקות מידע: קלמן, י', רביד, ג' ווייסר, א' זיהוי, מדידה והערכה.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw