Doch Nesia 2020-2021 HEB-digital-All
18 19 הוראה מקוונת סמסטרים א ו־ב בשנת תשפ"א היו מקוונים במלואם. סמסטר ג החל בחזרה לשגרת מפגשים פרונטליים, ובמהלכו שוב נאלצנו להעבירו באופן מקוון בלבד. מספר המפגשים , גידול 64,630־ המקוונים בשנת הלימודים תשפ"א עמד על כ בהשוואה לשנת הלימודים תש"ף, וגידול של 260%־ של כ בהשוואה לשנת הלימודים תשע"ט, טרום־קורונה. 600% מעל האתגרים בסמסטר מקוון מלא הם רבים וכוללים היבטים אדמיניסטרטיביים, לוגיסטיים, טכנולוגיים ופדגוגיים. בשנה האחרונה נערכו שיפורים רבים במערכות שתומכות ביכולת לאפשר מפגשי הנחיה מקוונים בכל הקורסים, וכן בתרחישים האוטומטיים שפותחו לשם כך ובתהליכי עבודה חדשים שהוגדרו בין המחלקות השונות ששותפות לתהליך. המחלקה להוראה וללמידה התמקדה השנה בהתאמה של תהליכי הלמידה וההוראה לצרכים ולמאפיינים של המציאות המשתנה, הן בקרב סגלי ההוראה הן בקרב הסטודנטים. כלל הפעילויות ללמידה מרחוק הותאמו והוצעו באופן מקוון בעברית ובערבית. הפורמט המקוון אִפשר למספר רב של סטודנטים לקחת חלק במפגשים השונים, הרבה מעבר סטודנטים 7,000־ להיקפים המוכרים משנים קודמות. כ חדשים השתתפו במפגשים המקוונים של פתיחת סמסטר. סטודנטים נרשמו לסדנה "לקראת למידה בקורס 3,500־ כ מקוון", שנועדה לשפר כישורי למידה בסביבה מקוונת. סטודנטים השתתפו בסדנאות הכתיבה השונות. 3,200־ כ מפגשים של הדרכה 2,000־ נוסף לכך התקיימו למעלה מ אישית במיומנויות למידה שונות. כמו כן בסוף כל סמסטר הוצעו עשרות מפגשי הכנה לסטודנטים לקראת הבחינות בהערכה חלופית (בעברית ובערבית) שזכו להיענות מרשימה. בשנה האחרונה הושקעו מאמצים רבים בפיתוח מענה לצורך בשיפור מיומנויות כתיבה אקדמית מתקדמת. עודכנה הסדנה לקראת כתיבת עבודה סמינריונית, ופותחו סדנאות תומכות חדשות (כתיבה אקדמית למתקדמים, חיפוש ביבליוגרפי). נוסף לכך בשיתוף עם המחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות פותח הקורס האקדמי החדש "קריאה וכתיבה אקדמית למדעי החברה", שצפוי להיכנס להוראה החל בסמסטר א ולבסס את כישורי הלמידה הנדרשים בקרב סטודנטים 2022 חדשים, שנמצאים בתחילת דרכם אל התואר. המדור לקידום ההוראה המשיך גם השנה, בצל מגפת הקורונה הנמשכת, להציע סדנאות, הכשרות וליווי פדגוגי אישי לסגלי ההוראה במטרה לקדם הוראה משמעותית ולהעשיר את ארגז הכלים המקצועי המותאם לעידן הנוכחי. ההכשרות התקיימו כולן באופן מקוון, והשתתפו בהן מאות אנשי סגל. כמו כן נעשו פעולות רבות שנועדו לחזק את השיח המקצועי בקרב סגלי ההוראה ולספק מידע שוטף, שיסייע להם לשכלל את כישורי ההוראה, ובהן "בהתאמה אישית" — שירות חדש המאפשר למרכזים ולמרכזות ההוראה להתאים סדנאות ייעודיות לצרכים הייחודיים של צוותי הקורס שלהם; ליווי אישי למנחים ולמנחות המתמודדים עם המעבר להוראה מקוונת; הכשרה להנחיית סטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית — סדנאות ייעודיות לסגלי הוראה, כגון "אנא מעכום", אני אתכם) "מרחבא אוסתאז — מערבית לעברית" = انا معكُم ( שלום המורה). = مرحبا أُستاذ ( במטרה לעדכן את תהליכי ההערכה (מטלות ובחינות) , שהתמקד Corona Take Aways 2.0 בקורסים התקיים כנס בתהליכי הערכה בתקופת הקורונה וביום שאחריה. בעקבותיו נערכו מגוון סדנאות בנושאי הערכה לפי בחירת המחלקות האקדמיות השונות. מטרת הסדנאות הייתה לרענן את ארגז הכלים בתחום הערכת הלמידה ולבחון דרכים להתאמת התהליכים הקיימים למציאות החדשה. לצד ההכשרות והייעוץ הפדגוגי, המדור לקידום הוראה ממשיך לעודד תהליכי התחדשות בעזרת "טיפים" הנשלחים בדוא"ל על בסיס שבועי, ומטרתם לחזק את הידע הפדגוגי בקרב קהילת הסגלים באו"פ. הטיפים עסקו, בין היתר, בעקרונות ובהמלצות להנחיה (מקוונת ופרונטלית), בכלים טכנולוגיים לעידוד השתתפות פעילה במפגשים ובדרכים לעשות שימוש באנליטיקות הלמידה. כלל המידע, הכלים, ההצעות והרעיונות רוכזו והונגשו לסגל באתר החדש של המדור לקידום הוראה. גם השנה התקיים מפגש שנתי לכלל סגלי ההוראה באו"פ, שנועד לשתף בידע ולעורר שיח בנושא סוגיות של התחדשות בנושא "הוראה 4־ בהוראה. יום ההוראה והלמידה ה שרואה א.נשים" התקיים השנה באופן מקוון. השתתפות חברות וחברי הסגל וכן שביעות הרצון שהביעו בסיומו היו מרשימות. טקס הענקת פרס דיקן הלימודים האקדמיים ליוזמות ולהתחדשות בהוראה הפך גם הוא למסורת. בשנת הלימודים תשפ"א הוקדש הפרס לזכרו של פרופ' אורן סופר ז"ל, והוא הוענק לשבע יוזמות זוכות. חמש יוזמות נוספות צוינו כראויות לשבח. אפיקי מעבר אפיקי מעבר מאפשרים למעוניינים להתחיל את הלימודים לתואר ראשון במסגרת הגמישה של האו"פ (ללא דרישות סף של ציון פסיכומטרי או תעודת בגרות). הצלחה במקבץ קורסים בהתאם לדרישות אפיק המעבר מאפשרת לבחור בין השלמת תואר באו"פ לבין השלמתו באוניברסיטה אחרת. השנה נוסף אפיק מעבר לחוג הנדסת חשמל ופיסיקה יישומית באוניברסיטה העברית בירושלים. אתר מחודש לאפיקי מעבר עלה לאוויר. האתר מציג מידע על המסלולים, תנאי הלימוד והקורסים בצורה ידידותית ונוחה. הספרייה בשנת תשפ"א עברה הספרייה שינוי תפיסתי, פיזי וטכנולוגי בהתאם למגמות עולמיות ולצרכים משתנים. בתקופת הקורונה הספרייה פיתחה שירותים מקוונים חדשים המיועדים להסברה ולהדרכה לסטודנטים, לסטודנטיות ולסגל. הדרכות זום קבוצתיות לסטודנטים ולסטודנטיות — 0 הספרייה מציעה למרכזי ולמרכזות ההוראה בקורסים המתקדמים לתאם הדרכה קבוצתית בזום, שמועברת על ידי צוות הספרייה. ההדרכה עוסקת בשימוש בשירותי הספרייה ובמשאביה. דגש מיוחד מושם בה על מיומנויות של חיפוש מקורות מידע אלקטרוניים שונים דרך אתר הספרייה והתייחסות ממוקדת לנושאים הנלמדים בקורס. בעקבות פרסום זה תואמו והתקיימו השנה שלושים הדרכות סטודנטים קבוצתיות. השנה תוכנן ונבנה מאגר תזות דיגיטליות הפתוח 0 לסטודנטים, לסטודנטיות ולסגל האו"פ בתחומים: מתמטיקה ומדעי המחשב, מדעי הטבע והחיים, סוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת, חינוך ופסיכולוגיה ולימודי תרבות. עבודות התזה מועלות לאתר לאחר קבלת הסכמת הסטודנט או הסטודנטית להנגשת העבודה לכלל הציבור. העלאת אוספים דיגיטליים כקובצי מתאפשרת בזכות רכישתה של פלטפורמה ייעודית pdf . Exlibris של חברת Alma Digital לכך בשם באתר הספרייה הוטמעו טפסים מקוונים לנוחותם של 0 סטודנטים, סטודנטיות ואנשי סגל (בנוסף לערוצי הדוא"ל והטלפון). כמו כן נבנו מדריכים שנועדו לסייע ולהדריך סטודנטים, סטודנטיות ואנשי סגל בחיפוש שאלונים, כללי ציטוט ועוד. 1,000־ התקבלה בספרייה תרומה חשובה של כ 2021 ביולי ספרים וכתבי עת בנושאים מגוונים, במיוחד בנושאים .20־ וה 19־ היסטוריה של ארץ ישראל ועם ישראל במאות ה האוסף מכיל גם חומר רב בספרות עברית וכללית ובתנ"ך. התרומה ניתנה מעזבונם של עו"ד עמוס נצר ז"ל, מומחה להיסטוריה של ארץ ישראל, ואסתר נצר ז"ל, מרצה לספרות ולתנ"ך באוניברסיטת בר־אילן. האוסף נתרם על ידי הספרנית ורדית נצר־דורף לזכר הוריה. נוסף לכך הספרייה קיבלה השנה אוסף של כתבי עת בעברית מספריית מרכז זלמן שזר בירושלים. כתבי העת עוסקים בפוליטיקה וממשל במדינת ישראל, בציונות, בציונות רוויזיוניסטית, במחקרים בהיסטוריה ובתרבות של יהדות מזרח אירופה וברית המועצות (לשעבר), בפולקלור ובהגות ותרבות יהודית. מרכזי לימוד ומוסדות מלמדים האוניברסיטה הפתוחה נפרדה השנה מקמפוס חיפה בבית שנות פעילות. קמפוס בית בירם שימש 24 בירם לאחר בית חם לסטודנטים ולסטודנטיות רבים, לסגלי הוראה כלל פעילות הקמפוס עברה 2021 ולצוות הקמפוס. מיולי לקמפוס חיפה בנמל, אשר משמש כקמפוס מרחבי לפעילות האוניברסיטה בחיפה ובצפון. האוניברסיטה הפתוחה השיקה השנה בשיתוף עם צה"ל את המכללה הצבאית ליזמות ולחדשנות. המכללה היא תוכנית לימוד יוקרתית. יתר על כן, היא מהווה פתח לתהליך משותף של פיתוח ידע ואקדמיזציה של תכנים בתחום החדשנות והיזמות שפותחו בצה"ל ואשר ייכנסו, לאחר תהליך התאמה ופיתוח, לגוף הקורסים של האוניברסיטה הפתוחה. בית הספר למדיניות ציבורית לעובדי מדינה בית הספר למדיניות ציבורית לעובדי מדינה הוקם באוקטובר . הלימודים בבית הספר מעניקים תואר במדעי החברה 2018 והרוח עם דיפלומה במדיניות ציבורית, והתוכנית מוכרת על ידי משרדי הממשלה השונים ומקודמת בשיתוף עם 340־ הסתדרות עובדי המדינה. עד כה הצטרפו לתוכנית כ סטודנטים וסטודנטיות.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw