לא הבנתי: מה זאת אומרת לשבור את הקרח?
אצלנו בדיאלוג, כל שיעור אנגלית מתחיל בחימום או מה שנקרא Ice Breaker, כלומר מתחילים בתרגיל שמחמם את התלמידים, שובר את הקרח וגורם להם להיפתח ולדבר. וזה קורה כבר בשיעור הראשון.
וזה קורה כבר בשיעור הראשון.
למה לדבר כבר מהשיעור הראשון? לא כדאי קודם כל ללמוד ולהתרגל לשפה?
ממש לא.
השיטה שלנו בדיאלוג מבוססת על השיטה התקשורתית - The Communicative Language Approach.
בשיטה הזאת הדגש הוא על הלומד ולא על המורה. התלמיד הוא הפעיל בשיעור, הוא לא מאזין פאסיבי. אלינו באים כדי לעבוד קשה.
לכן גם התוצאות מעולות.
אז השיעורים לא בנויים על חוקי דקדוק כמו בתיכון?
לא. לכל שיעור יש נושא: קניות, פרזנטציה, סביבה, תחבורה ציבורית. נושא השיעור מופיע בספר שמקבל כל תלמיד.
בהמשך השיעור מרחיבים את אוצר המילים, לפעמים צופים בסרטון ומתייחסים אליו. הוא יכול למשל להיות סרטון בלי קול והתלמידים צריכים להיות הקריינים ולתאר מה הם רואים...
נשמע מרתק! מה עוד?
עובדים הרבה בזוגות ובקבוצות כדי להתנסות בשפה.
לא סתם קוראים לנו "דיאלוג".
כך למשל אם נושא השיעור הוא "בריטניה", המשימה שלנו תהיה: נחתתם בלונדון, צריכים להגיע משדה התעופה למרכז העיר.
איך תעשו את זה? משימה כזו הופכת את התלמיד לפעיל.
ואני מזכירה לך את שבירת הקרח - כל שיעור מתחיל בחימום - תרגיל שמכריח את התלמידים לדבר, להפוך לפעילים.
הפדגוגיה של התכל'ס והטוויסט האיטלקי
איך הופכים עקרונות פדגוגים למטרות אפקטיביות?
לכל שיעור יש מטרות, המטרה יכולה להיות למשל שבסוף אותו שיעור התלמידים ידעו להשתמש במילים מסוימות.
על כן, מצד אחד לא מוותרים על הבסיס - לומדים דקדוק ואוצר מילים, מצד שני עוסקים הרבה הרבה בתרגול מעשי: מתרגלים כתיבה, הבנת הנשמע. הרבה פעמים משתמשים בשירים מוכרים.
מי המורים של דיאלוג?
אצלנו לכל המורים יש תואר והכשרה שאנחנו מעבירים להם אבל חשוב יותר, למורים שלנו יש אופי מיוחד.
יש להם יכולת להבין את צרכי התלמידים ולהרגיש את הקושי שלהם.
אנחנו מרעננים את הכשרת המורים כל הזמן. כך למשל לאחרונה ערכנו יום הכשרה, עם טוויסט.
איך אתם מודדים את התלמידים שלך באמת מתקדמים?
המורה כל הזמן חוזר ובודק.
אם יש קושי חוזרים על החומר. בתחילת כל שיעור עורכים חזרה על השיעור הקודם.
השיעורים שלנו הם ארוכים ונמשכים שלוש שעות. המטרה של שיעור ארוך כל כך היא למקסם את זמן הדיבור ולוודא שכל התלמידים פעילים.
המורה בעצם רק מציג את הנושא והתלמידים עובדים ועובדים.
המורה נמצא כדי לפקח ולתקן במקומות שצריך.
אין חשש שהתלמיד ייעלב אם המורה יתקן אותו?
זו בדיוק הסיבה שאנחנו מייחסים חשיבות רבה כל כך ליכולות הפדגוגיות והאנושיות של המורים שלנו.
המורה חייב להרגיש איזה שגיאות ובאיזה מצבים ניתן לדבר על טעות מול כל הכיתה ומתי רק באופן פרטני עם התלמיד.
כנראה שזה מצליח לנו, כי בקורסי המשך התלמידים שלנו מבקשים הרבה פעמים להמשיך עם אותו מורה.
הופכים את הלימוד לחוויה
האם כל אדם יכול ללמוד אנגלית?
בהחלט.
רק צריך לרצות להשקיע.
אנחנו מתאימים לכל אחד את הקורס המתאים לרמה שלו בעזרת מבחן כתוב שעושים און-ליין אבל חייבים גם לעבור מבחן בעל פה כי לרוב יש פער בין רמת הקריאה והכתיבה ורמת הדיבור.
ראיתי שספרי הלימוד אצלכם הם של אוקספורד- מה זה אומר?
זה אומר שמדובר בספרים איכותיים מכל הבחינות, ספרים שבעזרתם לומדים אנגלית בכל העולם והם מתעדכנים כל הזמן ומלווים באתרי אינטרנט לתרגול נוסף בבית.
מי בפועל התלמידים שלומדים בדיאלוג?
התלמידים שלנו מגוונים: מבני 18 ועד 80. והם באים מכל הארץ, כי אנחנו גם פרוסים בצורה רחבה. גם החברה נעימה בקורסים שלנו, נעים ללמוד בקבוצה. לרוב שומרים על קשר גם מחוץ לשיעורים, יש קבוצות ווטסאפ ומתקשרים גם עם המורים. לכל קורס יש רכז ששומר על קשר הדוק עם התלמידים. אנחנו הופכים את הלימוד לחוויה נעימה. המטרה היא אנגלית אבל החוויה חשובה לא פחות.
ומה לגבי הקורסים המתקדמים יותר?
יש קבוצות ללימוד השפה ברמה גבוהה יותר. לרוב הן מיועדות לאנשים שעובדים וצריכים לשפר את מיומנות השפה שלהם- בטלפון, בכתיבת מיילים, הם מרגישים את הצורך בשיפור האנגלית אך לאו דווקא אנגלית עסקית, אלא לצורך התנהלות שוטפת. יש גם קורסים לאנגלית עסקית.
לקבלת פרטים על קורס אנגלית