כתיבה אינטגרטיבית היא מיומנות חשובה ביותר שיש לשלוט בה בעת כתיבת עבודה סמינריונית. הכוונה היא לשילוב של תכנים מכמה מקורות במסגרת דיון בטענה מרכזית אחת של העבודה שלנו. ניתן לשלב תכנים אלה הן ברמת הפרק והן ברמת הפסקה. שימו לב שהעבודה לא יכולה להכיל סיכומי מאמרים, אלא נדרש שילוב של רעיונות המופיעים בהם.

כדי לשלב היטב טענות ממקורות שונים בתוך אותו נושא, יש להבין תחילה היטב הן את הטענות והן את היחסים ביניהן, ורק לאחר מכן להחליט באיזה סדר כדאי להציג אותן ואיך נכון לקשר ביניהן. כך למשל אם מצאתם.ן מחקר מרכזי העוסק בנושא מסוים, מחקר אשר הניח את הבסיס לידע בנושא, כדאי להציג את הטענה המוצגת בו בתחילת הפרק או הפסקה בעבודה הסמינריונית, ולאחר מכן לקשר אליה את הטענות המופיעות במחקרים מאוחרים יותר. לשם כך יש להבין כיצד הם מתייחסים למחקר הקודם ולכתוב זאת במפורש:

  • האם הם מאששים את הטענה ומוסיפים עליה? כיצד? למשל, אם הפסקה הראשונה מציגה את הטענה המרכזית בתחום ממחקרה של חוקרת מסוימת, בפסקה הבאה ניתן לעבור לדיון בטענה של חוקרת אחרת המסכימה איתה ולפתוח אותה במשפט דוגמת: " X מסכימה עם הטענה הזאת, והיא אף מחילה אותה על מצבים נוספים [...]". 
  • האם הם מסתייגים ממנה? באיזה מובן?  במקרה כזה נתחיל את הפסקה הבאה של הפרק במשפט המצהיר על קשר של הסתייגות ומבהיר את סוג ההסתייגות, ואז נפרט: "Y מסכים גם הוא עם הטענה, אך הוא גורס שחשוב לבדוק אם תהיה תקפה גם במקרה של [...]"). 
  • אולי הם מפריכים אותה? על מה מתבססת ההפרכה? במקרה כזה נקדים משפט הבהרה לפסקה שבה מוצג המשפט המפריך. לדוגמה: "לעומת זאת, Y חולקת על טענתה של פלונית. Y הוכיחה במחקרה שמקור הטענה של פלונית טמון בתפיסה שגויה בנוגע ל[...]"). ראו כאן דוגמה לטקסט אינטגרטיבי שבו כל פסקה מתייחסת לרעיון ממאמר אחר.
אופן נוסף של כתיבה אינטגרטיבית הוא שילוב של כמה מקורות (שניים או יותר) בתוך פסקה אחת. הדבר מתאים כאשר ברצוננו להציג תמונה רחבה של הנושא הנבחר בהסתמך על כמה מקורות תיאורטיים. במקרה כזה נפתח את הפסקה בהצגת טענה כללית שהיא המשפט המרכזי בפסקה. במשפטים הבאים בפסקה נפנה למחקרים קודמים המעגנים את הטענה או המדגימים אותה. 
בכתיבת פסקה מסוג זה, הרעיון או הטענה הם שנמצאים במרכז ולא שמות החוקרים או המחקרים (שמוזכרים רק בהפניות ולא בגוף הפסקה). שימו לב שסוג כזה של כתיבה אינטגרטיבית מתאים כאשר אין צורך בדיון נרחב בכל מחקר, ובדרך כלל גם כשהיחסים בין המחקרים עצמם אינם מורכבים. 

דוגמה לפסקה אינטגרטיביתמחקרים רבים בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה התמקדו בהשלכות המזיקות של השימוש במכשירים סלולריים. בין אלה ניתן למנות פגיעה בבריאות (X, 2020), פגיעה ביחסים החברתיים (Y, 2018) ופגיעה ברווחה הנפשית (Z, 2019). עם זאת, נראה כי לצד החסרונות של מכשירים אלה, ניתן לזהות גם כמה יתרונות. עבודה זו תעסוק ביתרונות החברתיים והרגשיים של שימוש במכשירים סלולריים בזמן מגפת הקורונה. 

מובן שבכל התייחסות יש להפנות לכל המקורות שאליהם התייחסתם.ן בעבודה הסמינריונית (ראו: כללי ציטוט ומניעת גנֵבה ספרותית).

על מנת לתרגל את מיומנות הכתיבה, כולל הכתיבה האינטגרטיבית, מומלץ להרשם לסדנת כתיבה אקדמית למתקדמים המוצעת במסגרת שירותי המרכז: סדנת כתיבה אקדמית למתקדמים.