שפה אקדמית 
  1. כתבו בשפה מדויקת, אובייקטיבית וחסכנית: השתמשו במושגים תיאורטיים רלוונטיים מתחום הדעת. יש להימנע בדרך כלל מתיאורים סובייקטיביים, מנימה אישית ומשימוש רב בדימויים. 
  2. כתבו במשלב מתאים: בחרו במשלב אקדמי ולא בשפת דיבור או בשפת כתיבה שמתאימה לבמות אחרות (כתיבת מייל, למשל). הימנעו מסלנג והימנעו גם מביטויים שחוקים או קלישאות ("לכל מטבע יש שני צדדים") או תיאורים "ציוריים" מדי. 
  3. הימנעו מכתיבה מסורבלת: אל תכתבו משפטים ארוכים ומפותלים. מומלץ להמעיט בשימוש בסוגריים ובפסוקיות לוואי.
  4. הימנעו מטענות גורפות: בכתיבה אקדמית יש להימנע מניסוחים גורפים ונחרצים ("ללא ספק", "ברור ש...", "כל המחקרים טוענים כי...") ולהשתמש בשפה ש"גודרת" את הטענות שלכן.ם ומגינה עליהן, כך שלא ניתן יהיה לבטל אותן או לחלוק עליהן בקלות. על מנת להימנע מקביעות נחרצות מדי כדאי להשתמש בביטוים דוגמת אלה המסווגים לפי ההקשר שלהם: 
    • כמות, היקף או שכיחות: ברוב המקרים, במיעוט המקרים; במידה מסוימת.
    • אפשרות: עשוי; עלול; בעל פוטנציאל ל-
    • שכיחות: לעתים קרובות, לעתים רחוקות; לפעמים; בעל נטייה ל- 
    • יחסיות: בהשוואה ל-
    • הקשר (קונטקסט): בהקשר של...; במצבים מסוימים; בתחום שנבדק
    • הוכחה או עיגון: בהתבסס על; לטענת, כפי שטוענ.ת...

שימוש במושגים אוניברסליים מתחום הדעת
אם משתמשים במושגים אוניברסליים מתחום הדעת מומלץ לכתוב את המושג בסוגריים כפי שהוא נכתב במקור (בדרך כלל באנגלית). יש לעשות זאת בפעם הראשונה שבה מופיע המושג בטקסט. בהמשך ייכתב המושג רק בעברית.
לדוגמההמחקר האקדמי עסק בהבחנה בין עבודת רגשות (emotional labor) וניהול רגשות (emotional management). עבודת רגשות בארגון היא התהליך שבו העובד מנהל ומווסת את הרגשות שאותם הוא מביע באינטראקציה עם הלקוחות.


שימוש בראשי תיבות ובמספרים 
ראשי תיבות: בכתיבה אקדמית נהוג להימנע משימוש בראשי תיבות ולכתוב את הצירוף במלואו (למשל לא ע"י אלא על-ידי, ארצות הברית ולא ארה"ב). עם זאת, אפשר להשתמש בראשי תיבות שהם קיצורים מוסכמים של שמות, ושנהגים כפי שהם נכתבים, למשל צה"ל, רמטכ"ל, חז"ל. 

כתיבת מספרים
  • לציון מספרים מאחת עד עשר נהוג לכתוב את המילה ולא את המספר ("שלושה מחקרים" ולא "3 מחקרים").  
  • בציון טווח מספרי יש להקפיד על כתיבת המספרים מימין לשמאל, שהוא כיוון הכתיבה בעברית, ולא משמאל לימין ("בין השנים 2000–2021" ולא "בין השנים 2000-2021").  שימו לב שהכיוון שמאל-ימין הוא ברירת המחדל בעת כתיבה בתוכנת Word וצריך לשנות אותה. 

כתיבה נכונה בביטוי זמן
  • שלילה בזמנים השונים: "אינו" (וכמובן, אינה, אינם, אינן) נכונים רק בהווה. בעבר ובעתיד יש לכתוב "לא". לכן המשפט "הסטודנטית לא הבינה את השאלה" נכון, ואילו המשפט "הסטודנטית אינה הבינה את ההנחיה" שגוי.  
  • בפועל בזמן עתיד בגוף ראשון (אני), האות הראשונה היא א' ולא י' (ששייכת לגוף שלישי, כלומר ל-הוא). לכן: "להלן אתייחס ל-" ולא "להלן אני יתייחס ל-".
  • תאריכים: הצורה הנכונה לכתיבת תאריכים היא כתיבת המספר בזכר והוספת האות ב' לפני שם החודש. כלומר: האחד במאי (ולא הראשון למאי), העשרים ותשעה בנובמבר (ולא עשרים ותשע לנובמבר). 


שימוש נכון בסימני פיסוק 
  • סיימו את המשפטים בנקודה (ולא בשלוש נקודות, פסיק או סימן קריאה). 
  • אחרי כל סימן פיסוק, ולא לפניו, יופיע רווח. 
  • השימוש בפסיקים עוזר להבהיר את הכתוב, אך שימוש מופרז בהם הוא בעייתי. להלן שני כללים בסיסיים בהקשר זה:
  1. בין נושא לנושא אין פסיק, אלא אם כן יש בניהם פסוקית או מאמר מוסגר. לכן במשפט "הסטודנטים והסטודנטיות של האוניברסיטה הפתוחה, נדרשים לכתוב שתי עבודות סמינריוניות" הפסיק מיותר. לעומת זאת, במשפט "הסטודנטים והסטודנטיות של האוניברסיטה הפתוחה, שלומדים במהלך התואר ארבעה קורסים מתקדמים, נדרשים לכתוב שתי עבודות סמינריוניות" יופיעו שני פסיקים. 
  2. במקרה של רשימת פריטים, לפני ו' החיבור לא יופיע פסיק. כך למשל, במשפט "כדי להצליח בבחינה חשוב לקרוא היטב את הספר, לעבור על סיכומי החומר, ולפתור שאלות לתרגול" הפסיק האחרון מיותר. לעומת זאת, אם ו' החיבור מופיעה לפני משפט שעומד בפני עצמו, הרי שהפסיק נחוץ. זה המצב במשפט הבא: "הסטודנטית הצליחה בבחינה משום שקראה היטב את החומר, עברה על סיכומי הקורס, ואף הקפידה לתרגל את כל השאלות באתר". למידע נוסף לגבי השימוש הנכון בסימני הפיסוק, ראו כללי פיסוק, האקדמיה ללשון העברית.


תבנית ועיצוב הטקסט 
  • סוג הקובץ: את הטקסט שתכתבו יש להקליד בקבצי Word בדרך כלל (כלומר לא בקובץ סגור, דוגמת PDF).
  • גופן: חשוב לוודא שהגופן מתאים בסוג, גודל וצבע. הדרישה המקובלת היא לכתיבה בגופן מסוג David, גודל 12 וצבע שחור. 
  • ריווח: יש להקפיד על רווח של שורה וחצי או רווח כפול בין השורות, לפי הנהוג בקורס.
  • כיוון הטקסט: על כיוון הטקסט להיות מימין לשמאל (שכן זהו טקסט בשפה העברית), ויש ליישר את הטקסט ישור דו-צידי, כך שהמרחק בין הטקסט לשולי העמוד זהים בימין ובשמאל. המרחק משולי הדף צריך להיות 2.5 סנטימטרים לפחות. 
  • חלוקה לפסקאות: יש להפריד באופן ברור בין הפסקאות השונות. בכל פעם שהסתיים הדיון ביחידה נושאית אחת (רעיון אחד או טענה אחת) יש לעבור לפסקה הבאה, בעזרת שורת רווח או הזחה אל תוך השורה. (ראו "כתיבה בפסקאות"). 
  • שימו לב כי גם בעניינים אלה, של תבנית ועיצוב הטקסט, יש לפעול לפי ההנחיות המקובלות בקורס. 
 הסברים והמלצות לגבי אפשרויות העבודה בעזרת תוכנת וורד ראו כאן.