מיומנויות הקריאה והכתיבה ייבדקו בשפה העברית. במקרים שבהם שפת האם של המאובחן אינה עברית (ערבית, רוסית, אנגלית וכיו"ב) יש להתייחס למיומנויות קריאה וכתיבה וכן למנגנונים הקוגניטיביים בשפת האם של המאובחן וכן בשפה העברית.
יש לציין מפורשות אילו כלים מועברים בעברית ואילו בשפת האם. אם לא קיימים כלי אבחון בשפת האם, יש לתאר בצורה מקיפה (תוך התייחסות רטרוספקטיבית) לתהליכי רכישת הקריאה והכתיבה בשפת האם.
הערכת קריאה
1. פענוח: יש להתייחס למדדי קצב ודיוק בקריאת צירופים, מילות תפל, מילים בודדות ובקריאת טקסט תואם גיל. אם קיימים שיבושים (יש לציין היקפם ואפיונם) - האם יש יכולת לבקרה עצמית ולתיקון.
2. הפקת מידע מטקסט כתוב: תוערך בטקסט עיוני תואם גיל (יש לציין את שם
הטקסט). יש לדווח אם נבדק באמצעות קריאה דמומה או קולית ו/או הקראה. יש להתייחס לפער, אם קיים, בין הבנת הנקרא לבין הבנת הנשמע.
יש להתייחס למדדים של שחזור הטקסט, הבנה סמנטית, איתור מידע, הסקת מסקנות
מהטקסט ותהליכי פרשנות.
הערכת כתיבה
1. כתב וכתיב: קצב כתיבה, אחיזת כלי הכתיבה, עיצוב האותיות והשפעתו על קריאות
הכתב, התארגנות בדף, שגיאות כתיב (היקפן ואפיונן). יש להתייחס ליכולת הנבדק לתקן את שגיאותיו ולפענח את כתב ידו.
2. הבעה בכתב: יש להתייחס למרכיבי תוכן (פיתוח רעיוני, ארגון והבנייה בכתב); מבנה (הקישוריות והלכידות של הטקסט); תקינות לשונית (תקינות תחבירית ודקדוקית; מישלב לשוני וסימני פיסוק).
חשבון (נדרשת בדיקה כשקיים קושי ממוקד רק בתחום הכמותי).
נדרשת התייחסות לאוטומטיות חישובית (שליטה בעובדות יסוד: חיבור, חיסור ולוח הכפל); שימוש יעיל באלגוריתמים של 4 פעולות החשבון; רמת ההבנה המתמטית; תפקוד בתחום הגאומטרי.
אנגלית (אין דרישה לבדיקת תחום זה, הוא יופיע רק בנוסף לבדיקת התפקוד בשפת האם).
יש לבדוק מיומנויות קריאה (פענוח, שטף והבנת הנקרא) וכתיבה, ובכולן יש להתייחס מפורשות לאוצר מילים ותקינות דקדוקית ותחבירית. יש לציין אם קיים פער לעומת הרמת הנדרשת מבני גילו. יש להתייחס לפער בין רמת הבנת הנקרא להבנת נשמע (ובין מיומנויות שפה כתובה למיומנויות שפה דבורה)
באפשרות האוניברסיטה הפתוחה לבקש השלמת בדיקה של תחומים נוספים לצורך העמקת התמונה התפקודית.
בשאלות נוספות יש לפנות ליועצות מרכז איתן בטל' 09-7781958 בימים א', ב', ד', ה' בשעות 9:00 -11:00. או ביום ג' בין השעות 14:00 עד 16:00.