22008 המשבר האקולוגי והאדם
3 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / מחשבה ביולוגית
שיוך נוסף: מדעים / מדעים - כללי
תנאי קבלה: קבלה לתואר שני במחשבה הביולוגית או באישור מרכזת ההוראה של הקורס. ידע קודם דרוש: לפחות 60 נ"ז עבור קורסים קודמים, הקורס בעיות בפילוסופיה של המוסר.
פיתוח הקורס: ד"ר סוזי פישר, פרופ' שמעונה גינצבורג
יועצים: ד"ר ליה אטינגר, פרופ' אוריאל ספריאל, ד"ר איילת שוסטר
נושאי הלימוד
-
בעיות מרכזיות במשבר האקולוגי: שינוי האקלים, מדבור, מחסור במי שתייה, פגיעה במגוון הביולוגי ועוד.
-
פילוסופיות סביבתניות והנחותיהן: שאלת הערך הפנימי של הטבע; השוואה בין הגישות האנתרופוצנטריות, הביוצנטריות והאקו-צנטריות; גישות שונות לאקופמיניזם.
-
קיימות ומאפייניה: מדדים לצריכה וניצול משאבי כדור הארץ (לדוגמה, "מדרך אקולוגי" ecological footprint); חינוך לקיימות.
-
צדק סביבתי (environmental justice): תאוריה והלכה למעשה. הרחבת הדיון בשאלת החלוקה של נטל המשבר בין מדינות עשירות ועניות; בין אוכלוסיות חזקות לעומת מוחלשות; היכרות עם המושג "לא בחצר האחורית שלי" (Not in my back yard, NIMBY).
-
פעילותם והשפעתם על השיח הציבורי של ארגונים חוץ-ממשלתיים (NGOs) ותנועות סביבתניות.
-
צדק בין-דורי והמשבר האקולוגי: המעמד המוסרי של דורות העתיד וכושר הניבוי המוגבל שלנו; אילו זכויות יכולות להיות לדורות שאינם קיימים היום, ואילו חובות הם יכולים להשית עלינו?
-
גארט הרדין ו"הטרגדיה של משאבי הטבע הציבוריים"; הביקורת על תפיסתו; קוצר היד שבהסתמכות בלעדית על פתרונות מדעיים-טכנולוגיים לפתרון בעיית המשבר האקולוגי.
-
הבסיס האפיסטמולוגי לתיאור אקוסיסטמות כמכלולים (אקולוגיה "עמוקה" והוליזם).
-
מטפורת האורגניזם החי בהיפותזת הגאיה ומטפורת הקהילה ב"אקולוגיה עמוקה".
מבנה הקורס
הקדמה, הרצאת פתיחה בקלטת, מפגשים סמינריוניים, שני ספרים, אסופת מאמרים.