20908 פרויקט אינטגרטיבי בלימודי שדה
20908 פרויקט אינטגרטיבי בלימודי שדה
3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית
שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים
תנאי קבלה: לפחות 72 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעי הטבע והחיים, ובכללם הקורסים ביולוגיה כללית א, ביולוגיה כללית ב, ביוכימיה א, התא: מבנה ופעילות (שנתי או סמסטריאלי), אקולוגיה, עולם הצמחים, החולייתנים, לפחות קורס אחד במעבדה במדעי החיים וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. בנוסף, לנושאים מסוימים ייתכנו דרישות לקורסים נוספים מתוך התכנית במדעי החיים בהדגשת לימודי שדה. לפרטים ולקבלת אישור הרשמה יש לפנות למרכז הוראת הקורס.
פיתוח הקורס: פרופ' שמעונה גינצבורג, פרופ' עדו יצחקי
קורס חובה בתכנית לקראת תואר בוגר במדעי החיים בהדגשת לימודי שדה (וקורס בחירה בתכנית למדעי החיים). בכל אחד מנושאי הקורס מודגש פן שַֹדָּאִי או פן אינטגרטיבי של הביולוגיה, העוסק באורגניזם כמכלול, או ביחסי הגומלין בין יצורים לבין עצמם וביניהם לבין סביבתם.
נושאי לימוד לבחירה
-
מגוון ביולוגי ויציבותה של המערכת האקולוגית
-
מערכות הורשה אפיגנטיות וחשיבותן היחסית ביצורים חד-תאיים, בצמחים ובבעלי-חיים
-
אדפטציה: כיצד ניתן לבדוק אם תכונה נתונה תורמת להתאמה?
-
ההשפעה של התחממות כדור-הארץ על החי והצומח
-
אֶקְסְטְרֶמופילים וחיים אחרים "על הקצה"
-
תפקידם של מטבוליטים שְנִיוֹנִיים בעיצוב יחסי גומלין של הדדיות (mutualism) ושל יריבות (antagonism) בין צמחים ובעלי חיים
-
האם להיות צמחוני? (או: המשמעות האקולוגית-תזונתית של אכילת עלים, פירות, זרעים לעומת מזון מן החי)
-
המשמעות האדפטיבית של צבעוניות בעלים
-
מדוע, מתי ולאן כדאי לנדוד?
-
התאוששות החי והצומח לאחר הפרעות במערכות אקולוגיות ים-תיכוניות
מבנה הקורס
-
בחירת נושא על סמך קריאת מקור אחד על כל אחד מנושאי הקורס.
-
לימוד מאמרים ופרקים מספרים בנושא הנבחר, והגשת מטלה כתנאי מקדים לכתיבת עבודה סמינריונית.
-
כתיבת עבודה סמינריונית על שאלת מחקר ספציפית הקשורה לנושא הנבחר.
-
כל סטודנט ירצה על עבודתו או יציג אותה בפני המדריך שלו בשיחת סיכום.
הקורס מתבסס על מקראה של טקסטים מדעיים באנגלית ומצריך שימוש בספרייה אוניברסיטאית.