האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים
הוראת הקורס הופסקה זמנית

20428 עיונים בחינוך מתמטי

20428 עיונים בחינוך מתמטי1

3 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעים / מדעים - כללי

    ידע קודם דרוש: ידע בסיסי בנושאים האלה: חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, גאומטריה אוקלידית, מספרים מרוכבים, תורת הקבוצות. דרושה בשלות מתמטית הנקנית על-ידי לימוד של כמה קורסים אקדמיים במתמטיקה. דרושה יכולת קריאה של טקסטים מדעיים באנגלית. ידע קודם מומלץ: לפחות אחד מבין הקורסים פסיכולוגיה בחינוך, פילוסופיה של המדע, שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו.

פיתוח הקורס: ד"ר גילי שמאע (‏כתיבה‎)‏, פרופ' אנה ספרד (‏אחראית אקדמית‎)‏; חוה ניומן (‏עריכה‎)‏

יועצים (‏לעיצוב המקראה‎)‏: פרופ' מרצל הרצוג, פרופ' שלמה וינר, פרופ' אורי לירון, פרופ' ניצה מובשוביץ-הדר, פרופ' גדעון צבס, פרופ' דינה תירוש, ד"ר אברהם הרכבי

החינוך המתמטי זכה בשני הדורות האחרונים לתנופה רבה כתחום עיון ומחקר מדעי. הקורס נועד להעניק לעוסקים ולמעוניינים לעסוק בהוראת המתמטיקה היכרות ראשונית עם תאוריות ומחקרים שונים הקשורים ללמידת המתמטיקה ולהוראתה.

הלמידה בקורס מבוססת על קריאת מאמרים, בהיקף כולל של כ-320 עמודים, כמחציתם בעברית והיתר באנגלית. המאמרים ערוכים במקראה בארבעה פרקים. המקראה מלווה במדריך למידה המציג את הנושא הכללי שבו עוסק כל פרק, ומסייע להבנת המאמרים בפרק באמצעות הארות, הערות, שאלות מנחות ותשובות עליהן.

המחקרים בחינוך המתמטי משלבים מתמטיקה וחינוך זה עם זה ועם תחומי דעת אחרים. פרקי הקורס שלהלן מאירים נקודות מבט שונות על החינוך המתמטי, התואמות לשילובים עם תחומי דעת שונים.

פרקי המקראה

  • מבט היסטורי ופילוסופי על עשייה מתמטית

  • מבט קוגניטיבי על עשייה מתמטית

  • מבט סוציו-תרבותי על עשייה מתמטית

  • סיכום – מהו מחקר על חינוך מתמטי


1לסטודנטים הלומדים לקראת תואר במדעים בהדגשת מתמטיקה, ובפרט לאלה מביניהם העוסקים או המתכוונים לעסוק בהוראה, מומלץ לשבץ את הקורס הזה בתכנית לימודיהם, אך אין הוא פוטר מן הדרישות הנוגעות להיקף הלימודים במתמטיקה ובמדעי המחשב.