האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14414 תיאוריות אינטואיטיביות: גישות חישוביות והתפתחותיות

14414 תיאוריות אינטואיטיביות: גישות חישוביות והתפתחותיות‏

3 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / פסיכולוגיה קוגניטיבית

תנאי קבלה: קבלה לתכנית התואר השני בפסיכולוגיה קוגניטיבית.

פיתוח הקורס: ד"ר הללי בלבן

כבני אדם בחברה מודרנית, אנו מקדישים חלק נכבד מחיינו לרכישת ידע פורמלי, המלווה פעמים רבות בקשיים שונים. ואולם, ישנם דברים שנראים לנו מובנים מאליהם ללא כל הכשרה מובנית. לדוגמה, לכולנו ברור שעצמים דוממים אינם יכולים לעבור דרך עצמים מוצקים אחרים או לזוז מעצמם אם לא מופעל עליהם כוח ישיר; בעלי חיים דומים לעצמים דוממים בחוסר יכולתם לעבור דרך עצמים אחרים, אף שלא נופתע אם הם יזוזו מאליהם ללא הפעלת כוח חיצוני. מערכת ציפיות זו, הקיימת מגיל צעיר מאוד, היא כל כך טבעית עבורנו שאנו כמעט לא מקדישים לה מחשבה, אך למעשה היא עשירה להפליא ומאפשרת לנו להסתדר היטב בסביבה המאתגרת שבה אנו חיים.

בקורס זה נעסוק בידע הבלתי פורמלי שיש לבני אדם על סביבתם, וברעיון שידע זה מאורגן סביב תיאוריות אינטואיטיביות של תחומים שונים כגון פיזיקה וביולוגיה. דרך מאמרים קלאסיים ועדכניים, נבחן גישות שונות לידע אינטואיטיבי, המתמקדות הן בשיטות מליבת הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, והן בגישות משיקות כמו פילוסופיה של השכל, אינטליגנציה מלאכותית, ומדעי המוח. נשים דגש מיוחד על היכרות בסיסית עם מודלים חישוביים של ידע ועל תובנות מפסיכולוגיה התפתחותית .

לאורך הקורס יושם דגש על קריאה ביקורתית, והסטודנטים והסטודנטיות ידרשו להתייחס למאמרים השונים (‏בכתב, בדיונים בעל פה ובהצגות בשיעורים‎)‏, לבקר אותם ולהציע רעיונות למחקרי המשך.