14326 דיאגנוסטיקה: אבחון תעסוקתי באמצעות ניתוח ופרשנות מבחנים ושאלונים פסיכולוגיים
14326 דיאגנוסטיקה: אבחון תעסוקתי באמצעות ניתוח ופרשנות מבחנים ושאלונים פסיכולוגיים
4 נקודות זכות
שיוך: תואר שני / פסיכולוגיה חברתית
שיוך נוסף: מדעי החברה / פסיכולוגיה
תנאי קבלה: קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית, ולפחות אחד מהקורסים אבחון תעסוקתי ומיון עובדים או אבחון ארגוני: תאוריה ויישום או טיפול ויעוץ תעסוקתי. ידע קודם מומלץ: מבחנים פסיכולוגיים: תאוריה ומעשה.
פיתוח הקורס: שושי סורקיס
אחראית אקדמית: ד"ר רוית נוסינסון
תיאור הקורס ומטרותיו
ליבת העשייה בפסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית עניינה הקשר בין אדם ותפקיד ואדם וארגון. תהליכים רבים עוסקים באבחון האדם מצד אחד ובאבחון הארגון מצד אחר, ובבדיקת הקשרים וההלימה ביניהם. קורס זה יתמקד באבחון פסיכולוגי-תעסוקתי של הפרט, לעומת דרישות מגוונות של תפקידים ועיסוקים.
מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע תאורטי ומיומנויות מעשיות בביצוע תהליך מלא של אבחון פסיכולוגי של מועמדים לתפקידים שונים ולמקצועות שונים. הקורס יעקוב אחר שלבי תהליך האבחון (הגדרת דרישות תפקידים, הגדרת ממדי אישיות להערכה, בחירת כלי הערכה פסיכולוגיים רלוונטיים לדרישות העיסוק, העברת האבחון והגדרת תוצרי האבחון); יציג את כלי האבחון (מבחנים, שאלונים, סימולציות, ראיונות, תצפיות ועוד) ויאפשר לימוד והתנסות מעשית של ניתוח, הערכה ופרשנות של תוצאות האבחון ועיבודם לדו"חות אבחון מלאים שכוללים אינטגרציה של מכלול הנתונים והמלצות ליישום. במהלך הקורס ייבחנו גם אתגרים ודילמות באבחון תעסוקתי.
נוסף על האמור לעיל, הקורס מבקש גם ולגשר בין התכנים המדעיים, המחקריים והתאורטיים שנלמדים במרוצת התואר ובין הידע היישומי שהסטודנטים נדרשים אליו בבואם להשתלב בעבודת ה"שטח". אשר על כן , מהותו של הקורס תהיה התנסות מקצועית-מעשית.
חובות הקורס
-
השתתפות פעילה במפגשים קבוצתיים פרונטליים עם המרצה של הקורס. בכל אחד מהמפגשים יוצג כלי אבחוני אחד או כמה כלים מתחום תוכן דומה ותיערך הדגמה מעשית של העברה וניתוח ממצאים. בין שיעור אחד למשנה, יהיה על הסטודנטים להעביר את המבחן/שאלון/ריאיון/תצפית לנבדקים אחרים, לנתח את התוצאות ולהגיש סיכום כתוב.
-
קריאת המאמרים שבמקראה
-
ביצוע אבחונים לקראת השיעורים וביניהם. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים להתנסות בעצמם במירב הכלים ולהעביר סוללת אבחון שלמה ל 2-1 נבדקים נוספים (ואם ירצו – אף יותר). הסטודנטים ינתחו את התוצאות של עצמם ושל הנבדקים שלהם, בתחילה כל כלי בנפרד, ובהדרגה נדבך אחר נדבך בשילוב הכלים השונים. תשומת לב תוקדש לתרומה הייחודית של כל כלי בנפרד לאבחון, ולפערים ולהשלמה בין הכלים השונים.
-
הגשת עבודה מסכמת שתכלול ביצוע אבחון מלא – כולל הגדרת תפקיד, בחירת כלים, העברתם, ניתוח התוצאות וכתיבת חוות דעת מלאה. העבודה המסכמת תכלול פרק שיבקש לקשר בין התאוריה והפרקטיקה. הסטודנטים יתבקשו להתייחס לקורסי המבואות שלמדו (לפחות אחד מבין: קוגניציה חברתית, הבדלים בינאישיים, תהליכים קבוצתיים) ולהצביע על תרומת התאוריות לתהליכי האבחון שהציגו בעבודה.
מטלות הקורס
-
4 מסמכי יישום (50%)
-
עבודת סיום (50%)